Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor  (läst 1857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad demo007

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor
« skrivet: 10 januari 2021, 19:13:03 »
Hej,

Nibe Fighter 310P + FJVM200

Jag har fått för mig att ha denna kombo känns rätt dum, dels låter min kompressor lite illa. men fungerar (10år gammal)
Och sen tycker jag den drar mycket ström då kompressorn går hela tidén och den bara spetsar med fjärrvärmen.

Så nu vill jag göra ett test och se förbrukning/kostnad med att ta bort kompressorn ur ekvationen men fortfarande behålla värmeautomatiken.

Har sett guider här hur man kopplar ur kompressorn (genom att koppla bort 3 kablar 1,2,3 på kretskort 29 i manualen, enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-ur-kompressor-nibe-310p.248259/) och det har jag gjort och allt verkar fungera, jag har dock 2 frågor/problem.

- Det står att man ska koppla bort nån värmering på kompressorn, var gör man det och behövs det?
- Det andra är att min panna inte går upp i de vanliga 53 graderna på displayen utan ligger på ca 33C är det något mer eller något annourlunda mna måste göra när 310P är kopplad med FJVM200?

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina funderingar, tack på förhand.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2021, 00:22:54 »
Det behöver inte vara ett tokigt recept. Men om det inte fungerar som tänkt är det inte bra förstås.
Din panna ska inte ligga nere på 33 grader. Jag tycker du ska felsöka det först. Har du blockerat elpatron med knapparna tro? Vet du om elpatronen är invändigt urkopplad?
Dockningssignalen kommer från hjälpkontakt i elpatronkontaktorn.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad demo007

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2021, 03:27:52 »
Det behöver inte vara ett tokigt recept. Men om det inte fungerar som tänkt är det inte bra förstås.
Din panna ska inte ligga nere på 33 grader. Jag tycker du ska felsöka det först. Har du blockerat elpatron med knapparna tro? Vet du om elpatronen är invändigt urkopplad?
Dockningssignalen kommer från hjälpkontakt i elpatronkontaktorn.

Jag hoppas ju att det är en bra idé, men för att veta säkert så måste man ju testa. :)

Så fort jag kopplade tillbaka kompressorn genom kablarna 1, 2 och 3 på kretskort 29 så går panntempen upp över 33. (hittade även vart man kopplade ur värmeringen på kompressorn det var 3 ytterligare kablar som jag kopplade ur och tillbaka utan resultat)

Så den lilla slutsats med min begränsade värmepump/fjärrvärme kunskap är att något gör att allt inte fungerar som det ska när man har FJVM200 inkopplad och kopplar ur kompressorn enligt det sätt som verkar funka utan fjärrvärmetillsatsen.

Ang elpatron så är den ej inkopplad

manualen för FJVM200 hittade jag här https://www.nibe.se/assets/documents/10220/511362-4.pdf där pÃ¥ sidan 10 finns det nÃ¥got som är märkt "CP VVX" kabel 507 och 508 frÃ¥gan är ju om inte det är nÃ¥got med kompressorn.. 


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2021, 10:28:28 »
För den blir aldrig över 33 grader väl?

Vad har du för temperatur på kanal 8?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2021, 10:36:58 »
Normalt ska 310P ha en panntemperatur på 49-52 °C på vinterhalvåret. När temperaturen sjunker under 49°C ska FJVM200 ta över och kompressorn arbetar upp temperaturen till 52 °C igen. 310P och FJVM200 turas om att värma huset växelvis.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad demo007

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2021, 09:02:38 »
Jag mailade med NIBE som svarade väldigt fort får jag säga :)


Citera

När kompressorn kopplats bort finns inget som värmer i Fighter 310P. All uppvärmning sker då i FJVM 200.

Temperaturen i kommer alltså att sjunka till rumstemperatur vad det lider.


Med vänlig hälsning

NIBE service



Så troligtvis kommer temperaturen sakta sjunka, och det är helt normalt enligt NIBE, får inte riktigt ihop det i mitt huvud för då känns kompressorn/värmepumpen ännu mer onödig i mitt fall :)

Får helt enkelt göra ett test till och koppla ur kompressorn när iaf som NIBE säger det är helt normalt att panntempen sjunker.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P och FJVM200 koppla bort kompressor
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2021, 09:29:53 »
När kompressorn går och gör värme blir den värmen billigare än fjärrvärmen. Kompressorn drar ca 550 W el och ger ca 1700 W värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!