Författare Ämne: Sjövärme, frÃ¥gor kring installation av sjövattenkollektor  (läst 3987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jürgen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hejsan!
Som fullkomligt novis tar jag mig friheten att ställa några rätt så elimäntera frågor. Ställde tidigare i våras en fråga kring värmepump kopplat till sjövärme och har är nu i slutfasen att bestämma mig. Huset ligger 20 meter från havet på Värmdö med rätt mycket berg idagen mellan hus och sjön. Fjärden utanför är mycket stor, det blir snabbt djupt så knivigheterna består att gräva ner slangen vid strandkanten och behålla tempraturen i dessa så konstant som möjligt till anslutningen mot pumpen i huset.

Jag har försökt titta i tidigare inlägg om sjövärme i forumet men kanske inte grävt tillräckligt djupt? Halva sträckan från huset till havet kan jag gräva ner, antar att det är bäst att göra två diken, halva sträckan är det berg. Kan man lägga i någon slags isolerande rör alt frigolitlådor utan att tappa för mycket, det rör sig om max 10 meter? Hur långt bör det minst vara mellan slangarna i vattnet? Jag tänkte tynga ner dem så att de ligger kvar samt märka upp med flöten på ytan för att förhindra ankringsincidenter.

De pumpar som offererades, NIBE och IVT har 7 kw effekt, hur lång kollektorslang behövs ungefär? Har också fått en offert på utläggning samt material av sjövattenkollektorn på 50 000 kronor vilket jag tyckte verkar vara saftigt, därav funderar på att göra det själv. Har ni någon aning vad materialkostnaden ligger på mellan tummen och pekfingret?

Många frågor blev det...

Mvh
Jürgen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser