Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => Viessmann => Ämnet startat av: SW skrivet 23 mars 2019, 12:38:48
-
Är det någon som har installerat Wiessmann´s Inverter ?
333 G och 343 G har visst försvunnit ur deras sortiment.
/SW
-
Jag fick välja bort denna då den är 2 m hög. Den hade också väldigt dåligt cop vid full effekt. Bara 2,8. Alla invertrar verkar dock vara ungefär på den nivån vid full effekt .
-
Hej är du också ÅF för viessmann?
333-G heter numera 222-G och invertern har tagit över 333-G namnet.
har monterat 2.st 222-G och detta är vad jag noterat.
det som inte går att göra just nu är att ställa in deltastyrning (7340-3) på sekundärpumpen som man kunnat göra under expertnivå, detta kommer lösas snart vad jag förstår.
ska man köra värmepumpen i eldrift tills man är klar med brinekretsen så går det inte att programmera bort CA larmet utan det kommer synas för kunden oavsett.
om man tar av alla plåtar så är reshöjden 189 cm.
minsta kopplingsutrymme är 206cm med vatettevinklar om man inte vill bygga om allt för mycket och dra ut kv och vv på sidan som bara är uppåt.
sekundärsidan går uppåt med men kan enkelt släppas ut åt sidan också.
kompressorpaketet går att plocka ut med specialhandtag som man kan beställa av viessmann.
på dom två 222-G som jag monterat så har jag plockat ut kompressorpaketet och kunnat på så vis lägga in värmepumpen raklång på golvet i bilen och ställa kompressorpaketet vid sidan av.
eftersom den 220 liter beredaren är emaljerad så väger den cirka 200 kilo utan kompressorpaketet skulle jag gissa på. (bifogar lite bilder)
vad gäller just inverterpumpen så har jag två på lager som ska installeras längre fram.
har enbart plockat ut kompressorpaketet och kikat hur det ser ut. (bifogar även lite bilder på detta)
-
Är det dubbla värmekretsar på denna modell ?
Med vänlig hälsning
D
-
du har möjlighet att styra 2 kretsar med shuntar och en oshuntad värmekrets från fabrik.
alltså 3 värmekretsar.
se bifogad bild från installationsanvisning.
-
Tack för svaret.
Var mest fundersam på varför det är 5 rör från kompressormodulen.
Med vänlig hälsning
Daikin
-
KB pumpen sitter ju där så två rör är ju till energihålet, dom andra är stigare och retur på värmesystemet och en är från vvb.
ena röret är ett T på innan kompressormodulen för växling mellan vv drift och värmedrift.
-
Den vinröda burken på bild 4, vad är det för något?
-
Verkar vara omständligt att montera om du måste plocka ut kylmodulen ???
Jag har monterat runt 50 Viessmann maskiner och dem är ju lite mer omständliga att hålla på med, men om man nu måste göra som du fått göra och riva halva maskinen help
Jag monterade en Thermia i förra veckan. Man glömmer hur lätt allt är, dem väger nästan inget och pang så är det klart. Stiebel Eltron o Bosch är lite enklare än den andra tysken Viessmann att montera, tråkigare och sämre men väldigt mkt enklare.
Du bygger fint tummenupp
Roland reciever
-
KB pumpen sitter ju där så två rör är ju till energihålet, dom andra är stigare och retur på värmesystemet och en är från vvb.
ena röret är ett T på innan kompressormodulen för växling mellan vv drift och värmedrift.
Var lite trött morse när jag tittade.
Ser nu att växelventilen är i kompressormodulen.
Total avsaknad av kondensisolering, inga problem med det ?
Tack för förklaringen.
/D
-
Den vinröda burken på bild 4, vad är det för något?
Det är en oljeavskiljare.
-
Verkar vara omständligt att montera om du måste plocka ut kylmodulen ???
Jag har monterat runt 50 Viessmann maskiner och dem är ju lite mer omständliga att hålla på med, men om man nu måste göra som du fått göra och riva halva maskinen help
Jag monterade en Thermia i förra veckan. Man glömmer hur lätt allt är, dem väger nästan inget och pang så är det klart. Stiebel Eltron o Bosch är lite enklare än den andra tysken Viessmann att montera, tråkigare och sämre men väldigt mkt enklare.
Du bygger fint tummenupp
Roland reciever
jag har enbart gjort detta för att möjligheten fanns på dom nya så jag ville plocka isär allt och se hur allt såg ut.
även att jag ville dokumetera med bilder som jag kan visa kunder osv.
Men det går otroligt fort att plocka ut kompressorpaketet och jag tyckte det var bra eftersom jag kan lägga in pumpen i bilen och i stort sätt köra in och ut själv då jag slipper baxa pannan av släpet.
gör man det en gång så vet man hur det ska göras och går snabbare.
visst det kan vara lite mer meck men det är 220L vvb vs 180 i thermia,nibe,ivt så det är ju en större pjäs.
den nya 222-G har mer isolering än föregående 333-G.
det är isolering på ytterplåtarna mot den lufttäta lådan så jag tyckte den var ännu tystare nu!
-
Var lite trött morse när jag tittade.
Ser nu att växelventilen är i kompressormodulen.
Total avsaknad av kondensisolering, inga problem med det ?
Tack för förklaringen.
/D
det är ju en låda med svängdörr i botten på chassit där kompressormodulen sitter.
alla genomförningar in till lådan är helt täta så det är helt lufttät och det gör att det inte blir någon kondens av någon anledning.
öppnar man luckan under drift så är det ju varmt där inne och det börjar svettas direkt.
så det är väldigt viktigt att luckan är ordentligt stängd med båda skruvarna annars blir det kondens!
-
Är det R290 i dessa? Vad har de för kompressor?
-
Tack för svaret.
Var mest fundersam på varför det är 5 rör från kompressormodulen.
Med vänlig hälsning
Daikin
Två för KB, en VBf, en VV och en retur tippar jag. Lika som på min gamla Stiebel med separat beredare.