Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 mars 2011, 15:50:17 »

Det var precis vad jag fick veta tidigare under dagen, att min försäkring aktiveras per automatik.

Men nu är det bara att tuta och köra igen, synd bara att det verkar bli snö nu Sc:,h
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 07 mars 2011, 09:46:26 »

Nu har det töat hastigt och oväntat, en av dotterns kamrater kom idag på sin moped och hälsade på, min tös blev genast åksugen men jag kan inte se hur jag skall kunna ändra garageförsäkringen mot en med trafik nu under helgen. Vi har LF som försäkringsbolag.

Är det att vänta till Måndag som gäller? Sc:,h

Nu är det iofs måndag redan så då spelar svaret mindre roll men påställning görs hos Transportstyrelsen om det är en EU moppe. Du behöver inte kontakta ditt FB utan dom kommer att skicka ut en faktura med samma villkor som innan avställningen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 mars 2011, 20:30:38 »

Vet inte det Sc:,h

Jag får väl ringa på måndag och fixa det, hon får stunda sig tills dess.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 mars 2011, 20:27:41 »

Går inte det automatiskt om du ställer på moppen Sc:,h
Skrivet av: 109an
« skrivet: 05 mars 2011, 19:40:44 »

Går det inte att göra det på www?

Annars har väl LF lokala ombud som har kontoret hemma och är anträffbara även kvällar och helger?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 mars 2011, 18:08:30 »

Nu har det töat hastigt och oväntat, en av dotterns kamrater kom idag på sin moped och hälsade på, min tös blev genast åksugen men jag kan inte se hur jag skall kunna ändra garageförsäkringen mot en med trafik nu under helgen. Vi har LF som försäkringsbolag.

Är det att vänta till Måndag som gäller? Sc:,h
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 02 oktober 2010, 14:15:29 »

Nej det är så klart en aspekt att ta hänsyn till, försäkringskostnaden och eventuella självrisker i förhållande till nypris måste diffa mer än så för att det överhuvud taget skall vara idé att försäkra något.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 02 oktober 2010, 08:36:55 »

Självrisk vid stöld är 4000:-, så blir inte så mycket över på en Kina moppe som är några år.

Jag har haft flera kinamoppar, monkeybike samt vespor, 1st 4-takt och en 2-takt, har fungerat otroligt bra, med vissa mycket små fel..
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 31 augusti 2010, 05:59:10 »

Det är så jag menar leifa.k

För att vara tydlig; om det finns en viss sorts moppe som kostar säg 1000 kr att reparera och just den sortens moppe går sönder/stjäls/brinner upp whatsoever väldigt ofta så kommer den vara dyrare att försäkra än den moppen som alltid kostar 2000 kr att reparera, men som knappt aldrig anmäls till försäkringsbolaget.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 30 augusti 2010, 22:21:59 »

Premien beräknas knappast på hur dyrt det är att reparera, det är hur vanligt det är med skador som avgör.
Hur menar du nu? Desto vanligare med skador, desto mera att punga ut för reparationer/stölder hänger ju ihop.
Törs väl inte skriva ut vad 50cc Reiju:n toppar, vevparti som tål +14000rpm, rätt munstycken, bra avgassystem, välsmord kedja. En ledtråd, med 110kg farsa på limpan så gör den 3 siffrigt... Kollat med gps. Grabbens moppeförsäkring kostade mera än min och frugans mc ihop/helår. Numera är grabbens moppe inte i drift, den är avställd men till salu.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 30 augusti 2010, 19:39:01 »

Premien beräknas knappast på hur dyrt det är att reparera, det är hur vanligt det är med skador som avgör.

Och jag är tämligen säker på att andelen snorisar som kör i bröt med moppe är större än de något äldre (läs mognare) personer som själva sparat/lånat till MC. Dessutom skulle jag utan att veta kunna tänka mig att vissa "Olyckor" är arrangerade av den enkla anledningen att förmånstagaren vill ha pengar för något som kanske är svårt att få betalt för på ärlig väg.

Jag är helt säker på att en robust moppe av gubbig typ är betydligt mindre inblandad i vissa "stölder" än en häftig moppe med tveksam kvalitet, tyvärr är det de ärliga skötsamma som ändå i slutändan får vara med att betala för dessa utbetalningar.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 augusti 2010, 17:45:36 »

Det är dyrare att försäkra en moped än en normal mc. Kan det verkligen vara motiverat.

Med tanke på hur många mopeder som kör omkull vid lek och som sedan repareras med försäkringsbolagets goda minne så är det inte konstigt. Sen är det ju ett rätt stort antal som "försvinner" på alla möjliga sätt.

Sen tror jag att försäkringsbolagen skiter i om modellen heter Peugeot eller Kinamoppe när dom tar betalt. Vi hade bara trafik på vår och det kostade 780:- för helår (Stockholm). Men då stod försäkringen på mig (+40) men grabben körde. Det var helt ok enligt försäkringsbolaget så länge jag körde lite med den då och då.

Tycker ända som att mopedförsäkring känns som ett rån en moppe kostar ju inte så mycket i alla fall inte i jämförelse med mc så det kan väl inte kosta så mycket att repa vid en olycka heller (förutom personskador)
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 30 augusti 2010, 17:20:26 »

... Men då stod försäkringen på mig (+40) men grabben körde. Det var helt ok enligt försäkringsbolaget så länge jag körde lite med den då och då.

Så tänker de inte när det gäller motorcyklar. Allt för många skriver försäkringen på sin mor eller far. Vid stöld kanske det inte är så farligt med vid skada kan det blir märkligt.

Jag hade en rätt lång och ingående mail konversation med FB när det gällde deras prissättning som om grabben själv skulle helföräkrat mopeden lika gärna kunde köpa två stycken. Har för mig att försäkringen skulle landa på 1500 bara för trafikdelen och totalt närmare 5000 helförsäkrat. Blir lite skevt om moppen kostar 7000:-. Jag frågade då mest av nyfikenhet om man fick och vad det skulle kosta om den stod på mig men grabben körde. Svaret var att det var inga problem med det och trafikdelen blev ungefär hälften och övriga moment sjönk med 30-40%.

Fast så här i efterhand så kanske det gick bra eftersom det handlar om hemmavarande barn/ungdomar
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 30 augusti 2010, 13:54:10 »

... Men då stod försäkringen på mig (+40) men grabben körde. Det var helt ok enligt försäkringsbolaget så länge jag körde lite med den då och då.

Så tänker de inte när det gäller motorcyklar. Allt för många skriver försäkringen på sin mor eller far. Vid stöld kanske det inte är så farligt med vid skada kan det blir märkligt.

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 30 augusti 2010, 12:40:47 »

Det är dyrare att försäkra en moped än en normal mc. Kan det verkligen vara motiverat.

Med tanke på hur många mopeder som kör omkull vid lek och som sedan repareras med försäkringsbolagets goda minne så är det inte konstigt. Sen är det ju ett rätt stort antal som "försvinner" på alla möjliga sätt.

Sen tror jag att försäkringsbolagen skiter i om modellen heter Peugeot eller Kinamoppe när dom tar betalt. Vi hade bara trafik på vår och det kostade 780:- för helår (Stockholm). Men då stod försäkringen på mig (+40) men grabben körde. Det var helt ok enligt försäkringsbolaget så länge jag körde lite med den då och då.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 augusti 2010, 08:52:56 »

Det är dyrare att försäkra en moped än en normal mc. Kan det verkligen vara motiverat.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 28 augusti 2010, 22:55:24 »

Tack Rollster, jag/vi hoppas det iaf.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 28 augusti 2010, 22:50:16 »


 Alltså ett kvalitetsval ! Bra !   Thumbsup
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 28 augusti 2010, 22:48:12 »

Kanske ingen som är intresserad, men det blev en peugeot. Helförsäkring 3370 Kr/år. Både jag och dottern är väldigt nöjda =)
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 22 augusti 2010, 19:13:52 »

Jag vet inte, men en del påstår att det blir billigare.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 22 augusti 2010, 19:04:40 »

Hmm, det var nog inte så farligt. Jag trodde det skulle vara dyrare.

Är det ekonomiskt fördelaktigt att vi skriver Moppen på mig eller hustrun istället?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 22 augusti 2010, 19:00:20 »

Helförsäkrad Reiju Drac RR Sport Edition i grabbens namn, bortåt 5000kr/år hos Folksam.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 22 augusti 2010, 17:13:01 »

Inte för att det är bra att det är så, men jag känner mig ändå nöjd med att mina tankar bekräftas om Kinamopeder.

Ni som har mopeder här, vad kostar försäkringen egentligen?

Nu väger det över mot en Vivacity :)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 22 augusti 2010, 13:46:30 »

De mer kända Kina- eller Koreamärkena som t ex Baotian och Kymco verkar ju fungera relativt bra i praktiken. Däremot ska man se upp med de allra skummaste mopederna som säljs nya på Blocket eller från långtradarsläp av kringresande försäljare. Erfarenheter från ett sådant exemplar som en kompis tragglade med för ett år sedan (Kinroad, tror den hade gått 110 mil när han köpte den för en eller annan tusenlapp och 160 mil när han i stort sett gav bort den tillsammans med en reservdelsmoppe han hade fått tag på):

1) Fälgarna var av mycket mjuk stålplåt, blev skeva för minsta lilla åverkan. Dessutom var originaldäcken några mm för stora i diameter för fälgarna, så man måste vara noga med att hålla däcket centrerat för hand när man pumpar det från början sedan det har varit tomt på luft.

2) Dåliga bromsar. Mycket små trumbromsar och en excentermekanism för att trycka ut backarna som knappt kan ha fungerat bra ens när den var ny. Ingen rörelsereserv eller justermån som kan kompensera för slitna belägg, justermöjligheten var bara till för att kompensera att wiren sträcker sig. Han fick flera gånger hjullåsning pga bromsbelägg som lossnade i limningen från bromsbacken och kilade fast sig.

3) Driftstopp en gång pga avbrott i en spole på tändplattan, som tur var uppstod avbrottet just där spoltråden var ansluten till lödörat på bobinen så det gick att reparera.

4) Ständiga batteriproblem eftersom det inte finns någon laddningsregulator utan bara en halvvågslikriktare. Vid småkörningar laddar batteriet ur så småningom, och kör man långa sammanhängande sträckor blir batteriet överladdat och förstörs i förtid av den anledningen. Spänningsregulatorn för växelströmsdelen av elsystemet (lyse) har alltså inget med batteriladdningsfunktionen att göra.

5) Det som till sist fick honom att ge upp med mopeden var när något havererade i slutväxeln så att bakhjulet låste sig totalt.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 20 augusti 2010, 18:59:44 »

Jag räknar med 20 000 som kostnad för det här; Körkortet, Begagnad moped samt Årsavgift för försäkringen, sedan blir det också löpande fördyrande med bränsle, service ev. reparationer och förnyad försäkring.

Jag vet många i min närhet som inte kan lösa det här till sina barn utan att behöva ta banklån, vilket också då blir anledningen till att deras ungar ej heller kommer att få moped som de så gärna vill. På sätt och vis är det synd att det blivit såhär, det positiva med utbildning och körkort tar i mitt fall inte ut varandra för att jag skulle ändå drilla ungarna stenhårt i både trafikregler och därtill relaterade frågor.

Btw, det lutar åt en Speedfight :D
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 20 augusti 2010, 17:02:22 »

Vi hade bara ett krav när vår son skulle köpa moped. Han skulle ta förarbevis först sen fick han köpa mopeden, kravet gällde oavsett om han vill köpa och köra moped klass I eller II.

Vi betalade hans kurs så det "enda det kostade honom" var lite svett och skrubbsår. Han gick hos FMCK som iaf då hade en av de bästa utbildningarna som gick att få tag på. Det var inte bara koner på en stor parkering utan även en del terrängkörning samt en hel massa olika manöverprov (både på plan mark, i terräng samt på plankgånga)
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 20 augusti 2010, 15:21:29 »

Visst är det lite besvär, och visst kostar det en slant, men jag tycker i vart fall det är bra.
Min son skall strax ta moppekortet, och jag är rätt säker på att han är betydligt säkrare i trafiken efter utbildningen och provet än vad han annars skulle varit.

De som inte orkar bemöda sig att ta körkortet skall nog inte vara i trafiken heller.

Däremot kan man tycka att det borde vara gratis, t.ex. som ett "fritt valt arbete" i ÅK 8 eller 9.

Visst är det så, jag vill inte släppa ut mina barn i trafiken utan att de vet vad det handlar om.

Samma med att det är dyrt, barn/ungdom är ofta utan egen inkomst och blir beroende av att föräldrarna bekostar saker och ting, för mig är det en självklarhet att hjälpa mitt barn, men tror säkert det finns föräldrar utan den ekonomiska möjligheten att göra detsamma. Det är synd om Kidzen om moppe skall vara en klassfråga.

Min moppe kostade 200 spänn och jag körde jämt. Mina föräldrar skulle inte bekosta ett körkort för de pengar (ca 4000 för ett AM-kort) som det kostar, och dessutom en dyr försäkring bränsle mm.

Trafikutbildning i skolan var en väldigt god tanke, det borde banne mig vara obligatoriskt, med eget tillvala att ta körkort.
Skrivet av: Mr_Smith
« skrivet: 20 augusti 2010, 15:18:35 »

Min dotter tog bara förarbeviset men med min hjälp blev det grundligt gjort.

Det blev ett antal timmar på en stor asfaltsparkering med
* hårda inbromsningar
* slalomkörning
* köra så kort som möjligt på så lång tid som möjligt
* "garagevändning" a la MC-uppkörning

Resultatet syns varje gång hon åker iväg med sina kompisar där flera "vinglar" fram.

Och jag känner mig tryggare.

Och nu börjar snart övningskörning för B-kortet
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 augusti 2010, 14:42:55 »

Visst är det lite besvär, och visst kostar det en slant, men jag tycker i vart fall det är bra.
Min son skall strax ta moppekortet, och jag är rätt säker på att han är betydligt säkrare i trafiken efter utbildningen och provet än vad han annars skulle varit.

De som inte orkar bemöda sig att ta körkortet skall nog inte vara i trafiken heller.

Däremot kan man tycka att det borde vara gratis, t.ex. som ett "fritt valt arbete" i ÅK 8 eller 9.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 20 augusti 2010, 14:37:24 »

Så har jag också upplevt det hela, ett AM-körkort är både förhållandevis dyrt och besvärligt att ta, så kundunderlaget för dessa mopeder måste ha decimerats ganska rejält. Min dotter fick själv sätta sig in i vilken sorts moped hon vill ha, däremot vill jag gärna vara med och bestämma vad för märket/modell det skall vara.

Vad det handlar om för min del är säkerhet, i första hand mitt barns, och sedan som god tvåa driftsäkerheten på fordonet, även om de flesta delar finns till Kinamoppar att köpa så är inte jag intresserad av att hålla igång något lågprisjox...
Skrivet av: Mr_Smith
« skrivet: 20 augusti 2010, 13:05:20 »

Läste för ett tag sedan att antalet nya mopeder som säljs minskat mycket sedan förarbeviset för EU-mopeder ersattes med körkort. Tittade då på Blocket hur det påverkat begagnatmarkaden. Köpte för precis ett år sedan en begagnad Peugeot Speedfight (2 år gammal) till min dotter och priserna är minst 20% lägre nu.

Man får det som man betalar för. Speedfight är kvalité och moppen har funkat klockrent.

Utnyttja att körkortskravet för EU-moped sänkt priserna, det är köparens marknad nu.

Och kolla vad försäkringarna kostar, de är inte billiga!
Skrivet av: Luring2
« skrivet: 20 augusti 2010, 12:44:46 »

Hi
Köpte en beg moped i våras (för att köra till affären på landet med). alla kinatillverkade (som jag tittade på) var trasiga på något allvarligt sätt trots att de kanske bara var 2 år gamla, även de taiwanesiska (Kymco) (som ju sägs vara bättre) verkade rasa samman snabbt (tittade bara på en sådan dock). För mig blev de en Gilera (italiensk funkar klockrent)

Tror Peogeot gör de bästa nu för tiden, men vilken som helst från Europa eller japan som inte är söndermeckad är nog bra.

Mvh
/Svante
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 20 augusti 2010, 05:56:44 »

Ja Honda var vad man själv drömde om för hundra år sedan, men jag tycker det är tunt med begagnade Hondor av scootermodell på marknaden, kanske beror det på att de är dyra nya?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 augusti 2010, 23:45:16 »

Honda är väl bäst.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 19 augusti 2010, 22:20:52 »

Jag har senaste veckan letat EU-moppe av modell "Scooter/Vespa" till min dotter som kommer fylla femton i höst, än så länge så lutar det åt en begagnad Peugeot eller Yamaha, mest för att dessa två känns som bra köp, men sen finns det Kymco, Lifan, Baotian, mm mm.

Frågan är lika enkel som kort: Vilka mopeder är bra, och vilka skall man akta sig för?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!