Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 25 november 2014, 04:03:25 »

Det är bäst att vara noggrann  tummenupp

Ah, tror nog varje enskild rörpulare svär vid det koningsverktyg han/hon har själv.
Jag körde med biltemas variant och 8år senare med en om-montering pga haveri(mjukvarufel i pumpens styrkort) så fungerar allt fortfarande perfekt.

Jag följde/skrev den här guiden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8230.0

Känns som ju stadigare koningsverktyget ser ut desto enklare är det att få bra resultat. Desto bättre styrning får pressen, en del har momentbrytning för åtdragningen, anhåll för rörutstick, klämman runt röret har fasta lägen för "öppen" o "stängd".

Biltemas variant gör helt ok konor, men bara om man övar innan. Man kan inte bara "mosa på" för då blir det inte bra eller vackert.
Man får inte nypa för hårt runt röret, då deformeras röret och man får stora bulor muttern ligger an på konan.
Nyper man för löst glider röret ur greppet. Pressar man för hårt blir konan för tunn eller spricker.
För löst... så blir det inte rätt vinkel på anliggningsytan.
(I praktiken för de större rören 1/2 tum o 3/8 så använder man skapligt med kraft för koningen, det känns iaf att man tar i, för verktyget är skapligt obekvämt)
Kort o gott, man bör se det som ett hantverk.
Skrivet av: allan66
« skrivet: 26 september 2014, 15:35:46 »

Biltemas flänsverktyg för runt 300:- fungerade utmärkt och har tum dimensioner.
Mycket belåten med det.

Glöm inte smörja verktygets kona innan man "konar", liksom smörja muttrarna innen de "kopplas ihop" detta ökar ihopdragnings kraften rätt rejält och det blir tätt.
med vad är bäst?
Skrivet av: cyber
« skrivet: 03 maj 2006, 11:25:23 »

Biltemas flänsverktyg för runt 300:- fungerade utmärkt och har tum dimensioner.
Mycket belåten med det.

Glöm inte smörja verktygets kona innan man "konar", liksom smörja muttrarna innen de "kopplas ihop" detta ökar ihopdragnings kraften rätt rejält och det blir tätt.

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 20 april 2006, 02:25:24 »

<Still offtopic>
Är flänsverktyget samma som till för att kona bromsrör?
Var köper man nipplarna till kylrör? (samma som bromsrör??)
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 30 mars 2006, 16:24:06 »

Hej igen !

Har svårt att tänka mig att RA410 skulle fungera sämre på kyla (ac drift) än 407C.
Har tittat i lite manualer på 407 C och har svårt att finna stöd för detta (?).

Och hittar heller inget stöd för att en VP  skulle fungera sämre än en ren AC split på kyla.

det enda som skiljer är ju i princip en 4-vägsventil och den kan ju inte försämra verkningsgraden på kyla märkbart.

I de flesta länder är det väl kylan som används mest,maskinerna är väl inte optimerade för enbart värme och i så fall varför det(?). Eller oxo kan man ju ställa utedelen inne och vise versa,ökar ERR då  ;D Sc:,h

Att de flesta VP tillverkare inte har någon kondensortempstyrning i kylläge är för mig
synnerligen märkligt eftersom det är 2 rader i styrprogrammet extra.

Byggde för skojsskull en kondensortempreglering på en ON/OFF VP (R22) bara för att
prova. Komponenterna en OP-amp,en NTC en transistor och ett relä.
Nu kyler den även om det är -10 ute. Fläkten startar inte förrän NTC givaren har nått 30 grader på ute delen vid kyldrift (ingen spänning på 4-vägaren). 

Att utrusta E9/E12DKE med denna styrning kostar ca 30:- (exkl arbete) för att köra kylan
med rätt tryck ner till -15. (om man nu har den läggningen  :)
Ett alternativ på EKEB:n som kostar multum extra för denna lilla finess som borde vara
standard på alla VP.

En sak till: Vad köper man ett flänsverktyg billigast/smidigast som privat person ?






Jag tror att du kan köpa flänsverktyg på Biltema billigt! (dessa kan vara mm) men jag tror dom funkar!
Skrivet av: cyber
« skrivet: 30 mars 2006, 13:22:04 »

Hej igen !

Har svårt att tänka mig att RA410 skulle fungera sämre på kyla (ac drift) än 407C.
Har tittat i lite manualer på 407 C och har svårt att finna stöd för detta (?).

Och hittar heller inget stöd för att en VP  skulle fungera sämre än en ren AC split på kyla.

det enda som skiljer är ju i princip en 4-vägsventil och den kan ju inte försämra verkningsgraden på kyla märkbart.

I de flesta länder är det väl kylan som används mest,maskinerna är väl inte optimerade för enbart värme och i så fall varför det(?). Eller oxo kan man ju ställa utedelen inne och vise versa,ökar ERR då  ;D Sc:,h

Att de flesta VP tillverkare inte har någon kondensortempstyrning i kylläge är för mig
synnerligen märkligt eftersom det är 2 rader i styrprogrammet extra.

Byggde för skojsskull en kondensortempreglering på en ON/OFF VP (R22) bara för att
prova. Komponenterna en OP-amp,en NTC en transistor och ett relä.
Nu kyler den även om det är -10 ute. Fläkten startar inte förrän NTC givaren har nått 30 grader på ute delen vid kyldrift (ingen spänning på 4-vägaren). 

Att utrusta E9/E12DKE med denna styrning kostar ca 30:- (exkl arbete) för att köra kylan
med rätt tryck ner till -15. (om man nu har den läggningen  :)
Ett alternativ på EKEB:n som kostar multum extra för denna lilla finess som borde vara
standard på alla VP.

En sak till: Vad köper man ett flänsverktyg billigast/smidigast som privat person ?




Skrivet av: dragan
« skrivet: 27 mars 2006, 09:41:32 »

Mitsubishi Heavy Industries. LTD. finns som inverter men då går dom bara att köras ner till +5 graders
utetemp, och dom maskinerna är också reversibla, dom går att köras som värmepump men är framtagen
främst för kyldrift.
Annars är det on/off som gäller om man vill kunna köra mot en lägre utetemp.
Skrivet av: VK System AB
« skrivet: 27 mars 2006, 08:59:24 »

"Problemet" är bara att en split för endast kyla sällan finns i inverterutförande, men vad jag känner till finns det Daikin inverter med bara luftkonditionering. Frågan är sedan om det är lämpligt att lägga till någon tusenlapp för att få värmepump också, mycket större är inte prisskillnaden.
Skrivet av: dragan
« skrivet: 25 mars 2006, 13:20:10 »

Ska man ha en split för enbart kyla skulle inte jag köpa en värrme pumpa utan en maskin framtagen för
just kyldrift, där du kommer att få klart bästa verkningsgrad gemfört mot en värmepump, och
kan med rätt utrustning köras med kyldrift till ungfär -30 ute temp.
Sen kan jag inte hålla med att du ska sattsa på en R407C maskin utan kör helt klart på en R410A,
när 407 enligt min åsikt bara är ett dåligt alterntiv till gamla R22.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 25 mars 2006, 12:57:57 »

Hejz. Tack för alla svar.
Men det här med elektronisk expansionsventil och  överhettning verkar intressant.

Kan nån duktig redogöra lite för funktionen. Om den justerar överhettningen till 3 grader så är det ju helt optimalt då man utnyttjar hela förångaren och det borde generara mindre is.

Men hur reglerar maskinen överhettningen, den har ju enligt elshemat bara en tempgivare per vvx ??
Då borde det vara svårt att styra överhettningen/ventilens flöde, maskinerna mäter ju heller inte trycket i förångare/kondensor.

Eller kör den mappat, dvs att en viss effektutstyrning på kompressorn(invertern) motsvarar en viss öppning av exp. ventilen.

Man ska ju inte glömma att "riktiga" kylmaskiner alltid har en expansionsventil som reglerar överhettningen.
I princip är det ju bara kylskåp och "fönsterskakare" som har fast strypdon >kapilörrör.

I skolboken står det att kapilärrör kan bara användas när kyleffekten är känd och när maskinen alltid jobbar med samma temperaturer och effekt. Detta är ju synd att påstå att inveter luftvärmepumpar gör.  huvuddunk

Är det mycket eller något strul med elektronisk exp ventil ? Den borde inverka positivt på COP / ERR / effekten   (?).

Varför använder man inte en "normal" expansionsventil typ danfoss el liknande som sitter i kyldiskar,kylrum,större AC, västkekylare mm.



Oj! Kappilärrör är mycket driftsäkert om köldmediemängden är rätt! Splitvärmepumpar går mestadelen överfyllda och en slurkeburk före kompressorn hindrar vätskan att nå kompressorn oförångad!
(i vissa fall överhettning nära noll grader)
den elektroninska expansionsventilen känner trycket vid förångningen likt en termisk och temperaturen efter förångaren och reglerar snabbt och exakt rätt överhettning.

Elektroniska expansionsventiler kan ställa sig fullt öppna när dom går sönder vilket ett kapprör alldrig gör! än så länge känner jag inte till något sådant fel på dom maskiner vi diskuterar här! men på stora maskiner händer det ofta!

Jag tror inte att höga cop enbart skall tillskrivas elektronisk expansionsventil utan överhettningar på några grader ger inga stora framsteg men det spelar helt klart en roll. 

förmodligen är det den reversibla driften som sätter stopp för termisk expansionsventil.
Skrivet av: cyber
« skrivet: 24 mars 2006, 23:47:52 »

Hejz. Tack för alla svar.
Men det här med elektronisk expansionsventil och  överhettning verkar intressant.

Kan nån duktig redogöra lite för funktionen. Om den justerar överhettningen till 3 grader så är det ju helt optimalt då man utnyttjar hela förångaren och det borde generara mindre is.

Men hur reglerar maskinen överhettningen, den har ju enligt elshemat bara en tempgivare per vvx ??
Då borde det vara svårt att styra överhettningen/ventilens flöde, maskinerna mäter ju heller inte trycket i förångare/kondensor.

Eller kör den mappat, dvs att en viss effektutstyrning på kompressorn(invertern) motsvarar en viss öppning av exp. ventilen.

Man ska ju inte glömma att "riktiga" kylmaskiner alltid har en expansionsventil som reglerar överhettningen.
I princip är det ju bara kylskåp och "fönsterskakare" som har fast strypdon >kapilörrör.

I skolboken står det att kapilärrör kan bara användas när kyleffekten är känd och när maskinen alltid jobbar med samma temperaturer och effekt. Detta är ju synd att påstå att inveter luftvärmepumpar gör.  huvuddunk

Är det mycket eller något strul med elektronisk exp ventil ? Den borde inverka positivt på COP / ERR / effekten   (?).

Varför använder man inte en "normal" expansionsventil typ danfoss el liknande som sitter i kyldiskar,kylrum,större AC, västkekylare mm.

Skrivet av: sturee
« skrivet: 24 mars 2006, 18:18:14 »

Att följa inläggen på denna sajt är ju både lärorikt och underhållande. Att de som får sin bärgning genom pumpinstallationer är engagerade är ju inte så konstigt - men alla entusiastiska brukare...

Sjäkv är jag en nöjd nyttjare av en E9 DKE som fungerat oklanderligt under närmare ett år. Eftersom jag inte utgått från att den helt skulle ta över vad de direktverkande elementen gjort tidigare - är jag positivt överraskad. Avskrivningstiden blir nog kort - under tre år?

Vad jag hittills kunnat utläsa av all information övertygar mig om att min enkla pump - levererad via Kinnan - är klart prisvärd jämfört med de flesta andra.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 24 mars 2006, 17:52:45 »

Hej

Håller på att välja pump,visserligen kommer jag bara köra kyla med den,men vill ändå ha bra cop mm.
Panasonics E9/E12 serie verkar ju enligt servicemanualen ha fast fart på utefläkten och sakna elektronisk expansionsventil,
detta borde väl påverka COP på dellast ?  huvuddunk

Enkelkonstruktion är ju att föredra men hur effektivt blir det,vinnarna i COP har ju alltid elektronisk expansionsventil.

Vad är skillnaden på PE och E är PE kinatillverkad ? eller är det ett värdelöst plastfilter som skiljer ?

Har någon erfarenhet av kyldrift på E serien, hur långt ner i ute temp kan man köra kyla med dom ?
Många frågor blir det,tacksam för lite fakta/spekulationer.



För E-serien gäller +6 grader som gräns för kyla (men är det kallare ute så är det billigare att öppna fönster)
PE-är kinesisk och det märks på bla sämre korrisionsskydd och fler reklamationer dock inte anmärkningsvärt många!
Elektronisk expansionsventil ger en överhettning av gasen på endast 3 grader vilket möjliggör att du utnyttjar batteriet maximalt.
men det är förhållandevis små vinster på att välja elektronisk.
Nackdelen är dessutom att den kan sluta att fungera och det är ytterst allvarligt om detta inträffar!
Full fart på utefläkten påverkar inte cop negativt i värmeläge men i kylläge är det en fördel om den har vinterstyrning (kondensortrycksreglering).
 
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 24 mars 2006, 17:14:55 »

E9EKEB kan du använda som kylaggregat till -15, fast den är betydligt dyrare.
Har för mig att Mitsubishi GA25 också klarar några minusgrader.
mvh
TS
Skrivet av: cyber
« skrivet: 24 mars 2006, 17:06:22 »

Hej igen,
Tycker det är själve f-n att den modern högteknologisk värmepump/ac inte kan köra kyla under 16 grader ute.

de flesta modeller har ju styrd ute fläkt med kondensortempgivare liksom utomhusgivare kan nån då förklara varför man inte styr utefläkten vid kyla då ??

i princip är det ju hur enkelt som helst. Har själv byggt om en ap-pump som inte ville kyla när tempen var under 22 gradr ute (en från citcop levererad winia för 10 år sedan)
Skrivet av: VK System AB
« skrivet: 24 mars 2006, 13:38:42 »

Har någon erfarenhet av kyldrift på E serien, hur långt ner i ute temp kan man köra kyla med dom ?

http://www.vk-system.com/admin/includes/Panasonic/MU_E9_E12_DKE.pdf

Se längst nere till höger på sidan 2.
Skrivet av: VK System AB
« skrivet: 23 mars 2006, 08:02:02 »

Vad är skillnaden på PE och E är PE kinatillverkad ? eller är det ett värdelöst plastfilter som skiljer ?

Skillnaderna mellan E-serien och PE-serien är ganska många. Till att börja med är PE tillverkad i Kina precis som du säger, E-serien är tillverkad i Malaysia.

Egenskaper                      E9DKE (E12DKE)             PE9DKE (PE12DKE)
COP-värde                     4,26 (3,81)                     4,02 (3,69)
EER-värde                      4,33 (3,63)                     3,42 (3,46)   
Ultrasonicfilter                Ja (Ja)                            Nej (Nej)
Jongenerator                  Ja (Ja)                             Nej (Nej)
Avfuktning (L/H)              1,6 (2,0)                         1,4 (1,8)
Antiallergenfilter              Ja (Ja)                             Nej (Nej)
Super alleru-buster          Nej (Nej)                         Tillval (Tillval)
Luftkvalitetsindikator        Nej (Nej)                         Ja (Ja)

...och listan kan göras längre...
Skrivet av: tolins
« skrivet: 23 mars 2006, 07:31:54 »

Om det nu bara är kyla den ska användes till tycker jag att du ska välja en maskin med R407 som är effektivare vid kyldrift
Skrivet av: cyber
« skrivet: 22 mars 2006, 23:45:14 »

Hej

Håller på att välja pump,visserligen kommer jag bara köra kyla med den,men vill ändå ha bra cop mm.
Panasonics E9/E12 serie verkar ju enligt servicemanualen ha fast fart på utefläkten och sakna elektronisk expansionsventil,
detta borde väl påverka COP på dellast ?  huvuddunk

Enkelkonstruktion är ju att föredra men hur effektivt blir det,vinnarna i COP har ju alltid elektronisk expansionsventil.

Vad är skillnaden på PE och E är PE kinatillverkad ? eller är det ett värdelöst plastfilter som skiljer ?

Har någon erfarenhet av kyldrift på E serien, hur långt ner i ute temp kan man köra kyla med dom ?
Många frågor blir det,tacksam för lite fakta/spekulationer.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!