Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DroppskÃ¥l/DräneringstrÃ¥g  (läst 7759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Droppskål/Dräneringstråg
« skrivet: 15 oktober 2016, 14:22:19 »
Hej
Någon som har erfarenhet av dräneringsskål typ pancake: http://www.citcop.se/climaline-varmetrag-eco-3m-kit
Hur lång slang tror ni man behöver ner i avloppsröret som är kopplat till stupränna. Röret går ner direkt i marken men ligger inte så djupt första metrarna. Bor i stockholm.
Finns det någon bättre /billigare droppskål?

mvh Olof

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Droppskål/Dräneringstråg
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2016, 17:34:51 »
Av citcop har jag inga erfarenheter, har däremot byggt några kondenstråg själv och fått en del erfarenheter som verkar fungera från gång till annan.

Regel nr 1 är att ha rejält fall på tråget, vattnet är varmt bara en liten stund efter avfrostningen så gäller att det rinner undan. Dom gånger det varit problem med isbildning har det i allmänhet varit på områden med litet fall.

Regel nr 2 är att ha ett rejält avloppsrör för vattnet, minst 50mm men gärna mer. Försök få avloppet möjligast lodrätt ner, då hålls det öppet. Jag brukar dra värmekabeln ner i avloppet så långt att den kommer under jord, brukar inte vara problem med frysning efter det längre. Brukar dock sträva till att få avledningen hyggligt isolerad.

Om du lyckas med både 1 och 2 så behöver du i regel mycket mindre el för att säkra trågets funktion. Nu studerade jag inte citcops spec så jag vet inte hur mycket el det drar men om det börjar vara fråga om 100w eller mer så börjar det ju öka en hel del på pumpens totalförbrukning. Jag har själv brukat köra med 2m självställande värmekabel där förbrukning då brukar vara kring 20w.

Försök få tråget gjort i ett material som är "halt" och vattnet rinner undan bra på så funkar det ännu bättre. Har själv provat gammal plastmatta, bitumenmatta mm. Inte alltid så vackert men har fungerat ok.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Droppskål/Dräneringstråg
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2016, 18:27:37 »
Jag har 32 mm  vitt avloppsrör ifrÃ¥n mitt trÃ¥g.

Inuti röret finns en värmekabel. Vanlig rörisolering utanpå röret.

http://www.avloppscenter.se/sv/vara-produkter/sjalvfallsledningar/rorisolering-1/isolering-till-ror/rorisolering-tubolit-35-for-32mm-slangror.html

Det har funkat i fem år....sedan jag installerade tråget.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Droppskål/Dräneringstråg
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2016, 18:55:54 »
Jo, mitt inlägg var ju baserat på egna erfarenheter som jag skrev och har själv inte testat med klenare rör än 50 mm, därav rekommendationen från min sida.

Är ju i sig inga stora mängder vatten per avfrostning det handlar om så som Rocas säger går det säkert bra med 32mm också. Det som jag noterat är att om vattnet nånstans bromsas så mycket att det hinner lägga hinna på så då är loppet oftast kört, efter det får man ånga upp det. Därav för egen del väl tilltaget avlopp som borgar för snabb avrinning.

Själv har jag isolerat röret ovan mark med klippta bitar av isolering som binds fast med ståltråd. Funkar bra det också. Går utmärkt att köpa ett billigt liggunderlag på tex Biltema och klippa bitar ur det.

Tuboliten ser givetvis mycket proffsigare ut i synnerhet om man har lång rördragning ovan mark. Har själv bara ca 15cm rör mellan tråg och brunn så blir inte så mycket att isolera.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Droppskål/Dräneringstråg
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2016, 09:36:43 »
Ser ut som Polarpumpen har fler varianter av droppskålen med olika längd på avloppsslangen. Dessutom lite billigare. Avloppsslangen med värmekabeln i måste ner till frostfritt djup (kring 60 cm under mark i Stockholm?, beror på olika markförhållanden).
« Senast ändrad: 17 oktober 2016, 09:39:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Nyfiken nybörjare

  • Gäst
Nyfiken nybörjare
SV: Droppskål/Dräneringstråg
« Svar #5 skrivet: 29 november 2016, 14:27:14 »
Verkar dock som att trågen från Polarpumpen inte är "ECO", eco-varianten verkar ha 2 termostater, så en strömsnålare variant.
Sen så vet man aldrig hur stor skillnad där är i driftskostnader, men kanske något man får tänka på i jämförelsen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!