Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motsägelsefullt?  (läst 27068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Motsägelsefullt?
« skrivet: 19 januari 2012, 20:47:07 »
Just nu rasar debatten mot CTC och deras senaste maskin. Ingen som besökt forumet och läst den tråden som visats över 15000ggr kommer att köpa en maskin av CTC.
Detta fÃ¥r fortgÃ¥ utan nÃ¥gon som helst inverkan frÃ¥n modratorer, men om man säger att ett visst fabrikat är bra. -DÃ¥ tar det hus i h-e.  ::)

Jag säger inte att det är fel det som sägs i CTC trÃ¥den. jag har ingen som helst aning eftersom jag knappt sett en sÃ¥dan i verkligheten.  Men att sÃ¥ga den sÃ¥ ???

Andra har sågat tex Nocria, men dessa är ej längre välkommna :o

Ser också att det verkar vara fritt fram att annonsera om lite "kvälls jobb" i form av vacuumsugning, det känns väl så där va.

Vad tycker ni?  Har jag fel nu igen?  Jag brukar ju ha det ;D *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2012, 21:07:07 »
Det är väl ingen som har skrivit att Ctc är dålig däremot hur dåligt deras nya modell fungerar för det verkar den ju göra hittils för jag är övertygat att dom kommer att fixa till den. Därför att du har fått smäll på fingrarna angående Thermia tror jag beror på att du inte kan visa vad som är bättre med dom än andra märken. Håller med om att det känns lite så där att annonsera efter kvällsjobb men antar att nån tar tag i det *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2012, 21:14:08 »
Jag har sagt tusen ggr vad jag anser vara bättre. expvent. dim av VVX ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2012, 21:16:05 »
Men cop är lika i alla fall för dom har inte presenterat några toppsiffror hittils men det kommer nog snart en ny modell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2012, 21:18:13 »
Ingen aning om modeller.  COP mmm   strunt i det.   :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2012, 21:24:37 »
Det är cop som räknas det borde du veta :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2012, 21:34:57 »
Jo ;)  Ni tycker ju det.  Hur mkt kan det skilja mellan en ZH30K4E med SWEP VVX och en ZH30K4E med AlfaLaval VVX vid 0/35  ::)

Det är sen det skiljer.  Och nu har de som kritiseras mest CTC bäst exp vent tillsammans med Viessmann Thumbsup

Det tänkte du inte pÃ¥ grabben.  Exp vent,  den som är viktig, den som tidigare var en svaghet hos CTC och som är det hos NIBE ^-^ :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2012, 21:42:02 »
Nu är det överkurs för mig men jag vet att det inte är bra att köra med 10 grader för varmt vatten hela tiden *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2012, 22:18:59 »
Det är cop som räknas det borde du veta :)
tyvärr verkar du ha rätt, det verkar vara lättare att sälja en värmepump med COP 4,5 som håller i 8 år än en värmepump med COP 4,2 som håller i 20 år.
Det ska prutas pÃ¥ expansionsventiler, växlarna ska vara sÃ¥ smÃ¥ det bara gÃ¥r och växelventilerna ska kinesiska skitventiler för en femtilapp, alla givare ska vara sÃ¥ billiga sÃ¥ dom pajjar direkt vid minsta fuktpÃ¥slag, och alla pumpar ska vara tillverkade i plast. tveksam kvalitet men billigt och hög COP en stund.... närÃ¥, jag är inte bitter  :)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2012, 22:21:03 »
...men du får sälja oftare :D


Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2012, 22:22:16 »
Det är ju knappast en smutskastning som pågår mot CTC. Det är snarare en välgrundad/pågående analys av hur deras nya VP fungerar backad med div loggfiler mm. Om inte detta forum får användas till precis sådana diskussioner så finns ju inget existensberättigande för forumet enligt mig.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2012, 22:23:05 »
...men du får sälja oftare :D
inte jag, jag säljer inte sÃ¥dana anläggningar..   *vinkar*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2012, 22:26:45 »
Det är ju knappast en smutskastning som pågår mot CTC. Det är snarare en välgrundad/pågående analys av hur deras nya VP fungerar backad med div loggfiler mm. Om inte detta forum får användas till precis sådana diskussioner så finns ju inget existensberättigande för forumet enligt mig.


är den välgrundad????

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2012, 22:39:31 »
FÃ¥r man inte som man vill i den officiella klistrade trÃ¥den sÃ¥ startar man en ny egen  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2012, 01:09:11 »
PRoblemet är inte forumanvändarna. Det är värmepumpstillverkarna som lägger ner för lite tid på testning, utvärdering och kundkommunikation. Att det därtill saknas representanter på sveriges största forum för värmepumpar är för mig totalt omöjligt att förstå.

Hur enkelt vore det inte för CTC att logga in och förklara vad som händer med pumpen och varför.

Därutöver tycker jag det vore ett stort problem i fall en välkänd IVT eller thermiaåterförsäljare gick in och sågade en konkurrent vid knäskålarna utan extremt goda och väldokumenterade belägg.

Men jag tycker inte det är fel i fall privatpersoner som försöker hjälpa varandra att förstå vad som händer kommer fram till diverse slutledningar. För ytterst handlar det då om privatpersoner som själva försöker ta reda på det som deras pumptillverkare inte har talat om för dom.

Det finns bara en part som agerar fel och det är värmepumpstillverkarna. Inte CTC utan hela drösen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2012, 06:59:58 »
Jag är en privatperson David.  Jag fÃ¥r inte säga nÃ¥got alls,dÃ¥ flyger man ur forumet huvuddunk Sc:,h

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2012, 07:40:51 »
Det finns inte en enda medlem i detta forum som kritiserat mig, mitt sätt att agera, eller forumet i sin helhet lika mycket som du Oraklet.
Och du är fortfarande kvar.

Reglerna för att hissa eller dissa ett specifikt fabrikat finns till för att fanatiska medlemmar inte genom ett oändligt stort antal inlägg där de hissar eller dissar ett specifikt fabrikat eller en specifik modell av värmepump skall kunna snedvrida bilden av marknaden.
Dels är det sällan så att fanatiska medlemmar alltid har rätt (det är sällan så), och dels är det som regel väldigt små skillnader mellan de allra bästa värmepumparna på marknaden, så att i inlägg efter inlägg framhålla ett visst fabrikat blir bara onödigt, och utmanar andra fanatiker som håller på ett annat fabrikat eller en annan modell att dra igång sandlådadiskussioner typ "Min pappa är starkare än din pappa".
Sandlådenivå helt enkelt.

Att det finns vissa medlemmar som inte förstår att jag efter 9 års drift av 3 olika forum har utarbetat seriöst avvägda regler när det gäller denna typ av frågor är ett problem, som i trådar som dessa framställs klart och tydligt.

Skulle du Oraklet kunna fundera ett slag på hur du tror det skulle se ut om jag tillät alla som vill att i inlägg efter inlägg framhålla sin "favorit" eller klaga på den tillverkare som de inte gillar, eller den leverantör som de inte är nöjda med?
Att redovisa fördelar och nackdelar med olika maskiner, genom att ordentligt redovisa de fördelar eller bister som föreligger, och vilka nackdelar det innebär är helt OK, men att i inlägg efter inlägg skriva t.ex. att "Thermia är min favorit" utan att ange vad som skulle vara skillnaden och vilka fördelar det innebär blir bara barnsligt trams, som många besökare uppfattar som smygreklam från de som har ett intresse av att framhålla produkten.

När det gäller sakfrågan som du tar upp, CTC:s nya värmepump så har jag just ställ en fråga till ACE, om det är så att gamla sanningar inte längre gäller, alltså - har CTC kommit på ett sätt att tillverka hetvatten med bibehållet rekordhög COP.
Om så är fallet så har jag efterfrågat en förklaring till hur det i så fall går till.
Även jag vill inget hellre än att någon av de stora Svenska tillverkarna skall komma med den typen av genombrott, men med mina begränsade kunskaper i kylteknik har jag hela tiden förutsatt att det kostar att producera varmt vatten.
Skulle detta vara en felaktig uppfattning så måste jag säga att ni med stor kompetens inom kylteknik har varit väldigt dåliga på att förklara hur den typen av process skulle kunna fungera.
Det här är ingen kritik mot ACE eller någon annan som person, utan ett konstaterande från min sida att det skulle vara bra med en uttömmande förklaring till hur man med bibehållet hög verkningsgrad kan åstadkomma (som i fallet CTC) 67°C varmt vatten istället för det faktiska behovet (34°C) utan att det kostar i sämre verkningsgrad.

När det gäller undermåliga tempgivare, växelventiler eller värmeväxlare kan i vart fall jag inte påminna mig att NÅGON enda person har framställt detta som positiva egenskaper på någon värmepump.

Jag kan inte heller påstå att jag har registrerat att något av de 4 stora svenska tillverkarna utmärker sig speciellt mycket med bättre eller sämre hållbarhet i allmänhet än de övriga.
ALLA har eller har haft problem med tempgivare, växelventiler och olika parametrar i sina styrningar, utan undantag.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2012, 09:57:17 »
Det här är ingen kritik mot ACE eller någon annan som person, utan ett konstaterande från min sida att det skulle vara bra med en uttömmande förklaring till hur man med bibehållet hög verkningsgrad kan åstadkomma (som i fallet CTC) 67°C varmt vatten istället för det faktiska behovet (34°C) utan att det kostar i sämre verkningsgrad.


principen är ju förklarad många gånger,tex i den här tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45008.msg439324#msg439324
där det förklaras hur man kan tillverka 70 ºC vatten i toppen av tanken samtidigt som radiatorvattnet tillverkas i botten av tanken till hög COP.
sedan att det blir en kostsam anläggning är ju en annan sak...

Jag tycker inte reglerna är så långsökta, även om det är svårt ibland att ge sakliga svar utan att framhålla sitt "favoritmärke" som referens. men det gagnar ingen om det i varje tråd skulle uppstå en debatt om vilket märke som är bäst, man får försöka hålla igen.
Rickard och Oraklet har en hat-kärleks relation där bÃ¥da tar alla (mÃ¥nga) tillfällen att hoppa pÃ¥ varandra, lite som att ha ungarna i baksätet när man Ã¥ker pÃ¥ semester  ;)
sanningen att säga så har de flesta anledningarna till erat gnabb sällan varit att oraklet framhållit Thermia utan oftast rört sig om märkesneutrala debatter som termostater och acktankar mm. de gånger oraklet nämnt Thermia är om tråden handlar om Thermia (vad jag sett, jag har ju inte läst ALLA trådar)

De fyra stora har ju alla mer eller mindre hakat på högsta-COP-till-lägsta-pris jakten och mitt inlägg gäller alltså alla dom.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2012, 10:16:06 »
Problemet är inte att Oraklet nämner Thermia så ofta, utan att han ger sken att att han belagts med munkavle av mig, ett mycket osympatiskt agerande från honom.
Så sent som senaste dygnet har han kritiserat mitt sätt att moderera och mig personligen ett antal gånger, helt utan anledning.
Reglerna finns av en anledning, och det är bara att acceptera.
Skall reglerna debatteras är det främst i forumet "Om forumet" eller med mig direkt via PM, INGEN vinner på att det hackas på mig eller regelverket i vanliga inlägg.

Att namge ett visst fabrikat i en fråga där det är relevant att uppge namet och fördelarna respektive nackdelarna med densamma är naturligvis helt OK, om man inte "jagar" just bara den typen av inlägg för att få framhålla sitt eget favoritmärke (reklam) eller svartmåla en visst fabrikat (negativ publicitet av konkurrensskäl eller som en hämd mot leverantör/installatör/tillverkare för att man anser sig försummad, lurad eller på andra sätt är missnöjd.

Kan man inte förstå att det krävs generella regler som försvårar denna typ av propaganda så är det synd, men det hjälper inte att framställa sig själv som belagd med munkavle.
Regler krävs, och jag använder dem inte om jag inte anser att man missbrukar forumet.
Skall vi tala om normal forumetik är det ett mycket svårare regelbrott att kritisera administratören, än att bryta mot andra regler.

När det gäller hetgasvärme så kvarstår min fråga om hur stor andel av effekten som kan avges i hetgasfas, det ter sig för mig som otroligt att CTC kan värma hela tanken till en temp högre än börvärde utan att COP blir dålig, eller i vart fall sämre än den hade kunnat bli om det styrt det hela bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2012, 10:25:37 »
--
ALLA har eller har haft problem med tempgivare, växelventiler och olika parametrar i sina styrningar, utan undantag.

Ja och där får du ju ett bra stöd i den enda tillförlitliga statistik som finns tillgänglig, nämligen den som försäkringsbolaget Folksam samlat på sig genom åren genom att sammanställa kostnaderna för de försäkringsersatta skadorna. Och då tillkommer ofta kostnader för självrisker och åldersavskrivningar. Ofattbara belopp förutom det man som kund redan betalat för "kvalitets eller märkes pumpen" plus montering.
Och det är inte bara på "tempgivare, växelventiler och olika parametrar i sina styrningar" man haft problem. Det är mängder av kompressorer bl.a annat som bytts ut.
Allmänt:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/varmeguiden/kopavarmepump
Specifikt, bara skadorna kostade villaägarna ca 850 miljoner 1999-2010:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/varmeguiden/kopavarmepump/1.9396

« Senast ändrad: 20 januari 2012, 10:29:14 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2012, 10:36:30 »
Mmm, men nu är jag ju en av de som inte alls tror på statistiken som rör kompressorhaverier.
Inte så att Folksam rapporterar fel, men däremot att det verkligen varit fel på alla utbytta kompressorer.
Det finns ingen som helst kontroll av utbytta kompressorer, och vi vet ju alla vad som händer med ersättningssystem där utbetalaren inte har någon kontroll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #21 skrivet: 20 januari 2012, 10:48:46 »
Jag ska väl inte uttala mig igentligen, det var länge sedan jag orkade läsa en tråd med Rickard-Oraklet debatt.

det gäller hetgasvärme så kvarstår min fråga om hur stor andel av effekten som kan avges i hetgasfas, det ter sig för mig som otroligt att CTC kan värma hela tanken till en temp högre än börvärde utan att COP blir dålig, eller i vart fall sämre än den hade kunnat bli om det styrt det hela bättre.
Jag vet inte hur CTC har löst det.
HELA tanken kan ju inte värmas till 70 ºC för då finns det inget utrymme för att ta ner tempen.
 i systemet jag beskriver ligger hetgasslingan i toppen av tanken och kondensorslingan i botten av tanken där rad.returen kommer in och tar ner tempen till ungefär samma temp som radreturen.
Med den typen av inkoppling blir ca 1/4 av tanken 70 ºC , ca 50 ºC ner till halva tanken, under skiktplåten antar tempen aktuell framledningstem och returen blir ca 5 gr kallare än det.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2012, 10:59:19 »
Mmm, men nu är jag ju en av de som inte alls tror på statistiken som rör kompressorhaverier.
Inte så att Folksam rapporterar fel, men däremot att det verkligen varit fel på alla utbytta kompressorer.
Det finns ingen som helst kontroll av utbytta kompressorer, och vi vet ju alla vad som händer med ersättningssystem där utbetalaren inte har någon kontroll.
där håller jag med dig, hur kan försäkringsbolagen tillåta att vissa märken har som affärside att ta hem vinsten på eftermarknaden.
Det är ju vi som betalar de stora värmepumpstillverkarnas vinst med våra försäkringspremier, det gör mig så.. fiR:
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2012, 11:00:48 »
Du har helt rätt här Rickard Thumbsup

Nu till andra saker ::)  Normal forumetik att inte kritisera admin ???   Som jag ser det sÃ¥ har du ju ofta fel, ska jag inte kritisera dig dÃ¥ ?  Du är ju ingen "riktig admin" eftersom du debatterar mest av alla sÃ¥ gott som. Dessutom är du en riktigt duktig skribent och jag tolkar i alla fall dina svar ofta som att - detta är facit,sÃ¥ här är det.

I CTC tråden så har nu flera stycken sagt att de är besvikna att dem köpt CTC nyligen och andra är glada att dem precis bokat av CTC. Detta fast det kanske inte var exakt så som den pådrivande av kritiken gjort gällande huvuddunk

Om Lexus säger att Bosch/ IVT är kanon, eller Cougar gillar Terrawatt och jag dÃ¥ Thermia. DÃ¥ säger vi det med erfarenhet av 100 tals installationer. Dessa har dÃ¥ varit mer eller mindre problemfria eftersom vi fortsätter att "köra pÃ¥" dessa fabrikat.  Jag känner inte Lexus eller Cougar, men jag sätter en mÃ¥nadslön (1200 spänn :'( ;D) pÃ¥ att dem INTE skulle fortsätta montera sina respektive fabrikat om dessa inte uppfyllde deras krav.

Det borde dÃ¥ vara bra info för presumtiva kunder att höra deras input om olika märken, de har ju liksom jag erfarenhet av andra märken ocksÃ¥.  Vad tror du? hÃ¥ller du med alls här eller?

Personligen sÃ¥ tycker jag nog att jag för det mesta pushar för Viessmann just nu  ;D

Belagd med munkorg eller inte?  Mmm  lite tycker jag nog att jag är det, säkert överreagerar jag lite men sÃ¥ fort jag säger ngt sÃ¥ vet jag att du kommer farande eller hur Rickard, du borde kunna sträcka dig till att jag( kanske välförtjänt pga äldre trätor ::)) har fÃ¥tt liiite kortare tyglar än de flesta andra

Ett annat "problem" är det som ACE beskrev i CTC trÃ¥den.  Man mÃ¥ste alltid förklara allt in absurdum. Det räcker liksom inte att man förklarar sÃ¥ gott man kan, ngn kommer alltid in och sÃ¥ ser det ut som om ACE eller vem som nu försökte förklara har fel. Oftast hade ju den personen rätt, men "mobben" mÃ¥ste har svar pÃ¥ varje liten detalj gällande precis allt, annars har den som "försökte vara duktig" fel. MÃ¥ste det vara sÃ¥ jämt? ( inte riktat till dig personligen nu rickard utan en allmän undran)

 :)

Ja cougar jag gillar inte heller du vet vilka ;)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2012, 11:15:53 »
Oraklet, jag skall svara dig ikväll, om jag får tid, men du missuppfattar som vanligt det mesta, och jag vet att du kommer att missuppfatta även mitt mer utförliga svar senare.
Tyvärr.
Helt kort kan jag säga att det är mycket annat än kvalite som avgör vilket fabrikat olika installatörer installerar.
Kvaliten har som regel väldigt lite med det hela att göra.
Att de allra flesta vill framhålla den produkt som ger dem mat på bordet är dock självklart, och att jag i detta läge skulle lämna fältet öppet för olika installatörer att i inlägg efter inlägg göra reklam för just dennes val vore inte gångbart.
Shit, vi skulle kunna ha forumet fullt med positiva inlägg om InVest värmepumpar om jag inte hade regler som stoppar den typen av missbruk från folk i branschen.

För att återgå till första inlägget, att det är OK att utannonsera kvällsjobb (svartjobb) i forumet så stämmer det naturligvis inte, men jag kan omöjligt läsa alla inlägg som införs i forumet utan scannar bara av rubrikerna och ibland kan det säkert gå mig förbi att det läggs in den typen av ämnen som inte skall vara här, det är också därför alla inlägg har en "Anmäl inlägg"-länk som kan göra mig uppmärksam på olika typer av spam och missbruk.

MVH

Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #25 skrivet: 20 januari 2012, 11:30:14 »
Du har helt rätt här Rickard Thumbsup

Om Lexus säger att Bosch/ IVT är kanon, eller Cougar gillar Terrawatt och jag dÃ¥ Thermia. DÃ¥ säger vi det med erfarenhet av 100 tals installationer. Dessa har dÃ¥ varit mer eller mindre problemfria eftersom vi fortsätter att "köra pÃ¥" dessa fabrikat.  Jag känner inte Lexus eller Cougar, men jag sätter en mÃ¥nadslön (1200 spänn :'( ;D) pÃ¥ att dem INTE skulle fortsätta montera sina respektive fabrikat om dessa inte uppfyllde deras krav.


Det är sant. men det är bra om man har en liten förklaring i sin signatur att man är i branchen, dÃ¥ är det ju upp till var och en att ta inläggen med en nypa salt om man favoriserar "sitt" märke  ;)

Då är det nästan värre när Rickard går in och tar bestämt ställning i debatter med buller och bång (tex. termostater) för han ses som oberoende expert, och hans inlägg väger ganska tungt i debatten, särskillt för nya medlemmar.

Har varit ute hos kunder ibland som ifrågasätter mina systemlösningar och kan efter ett tag härleda frågeställningen till detta forum... det har aldrig blivit ett stort problem, särskillt när man ber kunden ringa boverket eller energirådgivaren och fråga vad som gäller.

Men jag mÃ¥ste erkänna att efter den debatten sÃ¥ övervägde jag att sluta hänga här, det kändes som om jag la ner tid pÃ¥ nÃ¥got som gjorde mitt liv svÃ¥rare i slutändan, men det gick över, och jag GILLAR att utbyta erfarenheter och ideer här sÃ¥ ni fÃ¥r dras med mig ett tag till  --/
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #26 skrivet: 20 januari 2012, 11:31:04 »
ett kort svar utan ingående förklaring är allt jag hinner just nu.
det är bara en ytterst liten del av kondensorn som står i ren vätska.

den mesta värmeenergin överförs via värmekonvektion i stegen: hetgas-vätska (tunn hinna på växlarytor)-metall-media.
ytorna i växlaren består av en bubblande vätskehinna som avger energi mot mediat samtidigt som det upptar energi ifrån hetgaser....tills hetgaserna/vätskan är så energitömd att den hamnar under kokpunkten.

det är endast underkylningen som består av energiöverföring ifrån vätska utan tillförsel av ny energi ifrån hetgaser.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #27 skrivet: 20 januari 2012, 11:31:45 »
När det gäller hetgasvärme så kvarstår min fråga om hur stor andel av effekten som kan avges i hetgasfas, det ter sig för mig som otroligt att CTC kan värma hela tanken till en temp högre än börvärde utan att COP blir dålig, eller i vart fall sämre än den hade kunnat bli om det styrt det hela bättre.

Värmen i hetgasen ner till den temperatur där den börjar kondensera bör vara 20-25 15-20 % av den totala värmemängd som avges i kondensorn. Det skulle i mitt dåligt isolerade hus räcka för att producera varmvatten även höst och vår.

Upptäckte att jag räknade pÃ¥ fel bas först, 20-25 % blir det om man räknar hetgasvärmen som andel av kondenserings- och underkylningsvärmen. PÃ¥ total producerad värme blir det alltsÃ¥ mindre. 
« Senast ändrad: 20 januari 2012, 13:26:58 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2012, 11:38:06 »
ett kort svar utan ingående förklaring är allt jag hinner just nu.
det är bara en ytterst liten del av kondensorn som står i ren vätska.

den mesta värmeenergin överförs via värmekonvektion i stegen: hetgas-vätska (tunn hinna på växlarytor)-metall-media.
ytorna i växlaren består av en bubblande vätskehinna som avger energi mot mediat samtidigt som det upptar energi ifrån hetgaser....tills hetgaserna/vätskan är så energitömd att den hamnar under kokpunkten.

det är endast underkylningen som består av energiöverföring ifrån vätska utan tillförsel av ny energi ifrån hetgaser.
Och med det menar du att CTC använder sig av överdimensionerade  kondensorer och lÃ¥gt vattenflöde för att "hetgasväxla" vattnet?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2012, 11:49:24 »
Jo jag förstÃ¥r vad du menar här.  Men jag tycker inte att det är samma sak om Lexus säger en sak som om "Gudrun" den nye medlemmen gör det.  Lexus ( jag tar honom som exempel bara) har sÃ¥ att säga förtjänat lite spelrum, han skulle ju bara hjälpa folk liksom.

Kanske är det bara jag som tänker sÃ¥ här, men jag skulle ALDRIG montera en produkt som inte tyckte var bra. DÃ¥ skulle jag ju lura folk ??? huvuddunk 

I samma sekund som jag kommer fram till att Thermia inte längre gör bra saker sÃ¥ byter jag fabrikat, det tror jag gäller Cougar,C-C,Lexus,Tobocop,ACE och flera andra ocksÃ¥.  Alla vill inte bara kränga pÃ¥ folk en maskin och dra. en del vill att det faktiskt ska fungera ocksÃ¥ Thumbsup

Invest säger du.  Kanske skulle det vara bra om invest gubbar skrev här. DÃ¥ kan jag ,Lexus, Du, ACE mfl mfl ifrÃ¥gasätta dessa grejer och vips sÃ¥ skulle de inte vara kvar här eftersom det skulle skada dem.

Jag skulle gärna debattera med invest gubbar eller andra märken också för den delen. Kanske är dessa produkter kanon och vi alla missar något? Eller så kommer vi fram till att Jula faktiskt inte är något att ha och gemene man borde passa sig för dessa skapelser. *vinkar*

 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2012, 11:51:13 »
Det kan mkt väl vara sÃ¥ att CTC har sin egen variant av G2 lösningen.  Om Thermia hr en, varför skulle inte CTC kunna det?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2012, 11:53:18 »
Det är sant. men det är bra om man har en liten förklaring i sin signatur att man är i branchen, dÃ¥ är det ju upp till var och en att ta inläggen med en nypa salt om man favoriserar "sitt" märke  ;)

Då är det nästan värre när Rickard går in och tar bestämt ställning i debatter med buller och bång (tex. termostater) för han ses som oberoende expert, och hans inlägg väger ganska tungt i debatten, särskillt för nya medlemmar.

Har varit ute hos kunder ibland som ifrågasätter mina systemlösningar och kan efter ett tag härleda frågeställningen till detta forum... det har aldrig blivit ett stort problem, särskillt när man ber kunden ringa boverket eller energirådgivaren och fråga vad som gäller.

Men jag mÃ¥ste erkänna att efter den debatten sÃ¥ övervägde jag att sluta hänga här, det kändes som om jag la ner tid pÃ¥ nÃ¥got som gjorde mitt liv svÃ¥rare i slutändan, men det gick över, och jag GILLAR att utbyta erfarenheter och ideer här sÃ¥ ni fÃ¥r dras med mig ett tag till  --/

Det är precis så jag vill att man skall uppträda, erfarna installatörer skall presentrera sakliga och objektiva fakta i sakfrågan i de fall de nämner fabrikat.
Det är självklart tillåtet att nämna tillverkare och modeller i en tråd där sakfrågan diskuteras.
Det enda jag ett par gånger via PM kritiserat Oraklet för är att överdrivet ofta kasta in olika fabrikat eftersom han då av besökare/medlemmar lätt kan uppfattas som icke objektiv, vilket skadar hans förtroende i forumet.
Att han sen mobbar mig med påståenden om att jag förbjuder honom att nämna Thermia är helt enkelt inte sant, utan bygger troligen/möjligen på ett missförstånd.
Dessutom kan forumet (jag) misstänkas vara i maskopi med t.ex. Thermia när det gäller Oraklet, och t.ex. Toshiba - när det gäller Raffens frekventa lovsång om deras luftvärmepumpar.

När det gäller termostaters vara eller icke vara blir vi nog aldrig eniga, och att mina argument när det gäller risken med termostater främst avser dåligt intrimmade anläggningar (de allra flesta) verkar inte accepteras av er som är mer kunniga och kan trimma in anläggningar så de fungerar acceptabelt eller bra även med termostater i drift.
Jag vidhåller dock att alla anläggningar bör trimmas in helt utan termostater innan man aktiverar dem om man vill ha en så bra funktion som möjligt - något som de allra flesta installatörer inte har tid med eller inte vill göra då det tar för lång tid.

För de flesta av er installatörer som håller till i detta forum är det inte något större problem att installera ett system som bygger på termostatreglering eftersom ni känner till vikten av att inte köra ut onödigt varmt vatten i systemet.
För den stora massan installatörer är det viktigt att lära sig förstå principen bakom hög systemverkningsgrad, och vad som krävs för att nå dit.
Termostater är inte någon generallösning för hög systemverkningsgrad, utan i de flesta fall tvärt om - de säkerställer att en anläggning kan fungera bra, trots att den drivs ineffektivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2012, 11:55:25 »
I samma sekund som jag kommer fram till att Thermia inte längre gör bra saker sÃ¥ byter jag fabrikat, det tror jag gäller Cougar,C-C,Lexus,Tobocop,ACE och flera andra ocksÃ¥.  Alla vill inte bara kränga pÃ¥ folk en maskin och dra. en del vill att det faktiskt ska fungera ocksÃ¥ Thumbsup


True that  Thumbsup
Och som nämnts i andra trådar, värmepumpen är aldrig bättre än systemet den sitter i. det går att fucka upp alla värmepumpar med en dålig systemlösning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2012, 12:00:22 »
Jag vidhåller dock att alla anläggningar bör trimmas in helt utan termostater innan man aktiverar dem om man vill ha en så bra funktion som möjligt - något som de allra flesta installatörer inte har tid med eller inte vill göra då det tar för lång tid.

För de flesta av er installatörer som håller till i detta forum är det inte något större problem att installera ett system som bygger på termostatreglering eftersom ni känner till vikten av att inte köra ut onödigt varmt vatten i systemet.
För den stora massan installatörer är det viktigt att lära sig förstå principen bakom hög systemverkningsgrad, och vad som krävs för att nå dit.
Termostater är inte någon generallösning för hög systemverkningsgrad, utan i de flesta fall tvärt om - de säkerställer att en anläggning kan fungera bra, trots att den drivs ineffektivt.
och iom den meningen inser jag plötsligt att debatten kanske varit av godo, för har jag blivit ifrågasatt kanske andra installatörer med en mer plugg-and-play aproach också blivit ifrågasatta och kanske blivit tvungna att justera in systemen därför att kunden är påläst.
Det är lätt att falla hän till självömkan ibland  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2012, 12:01:27 »
Jo jag förstÃ¥r vad du menar här.  Men jag tycker inte att det är samma sak om Lexus säger en sak som om "Gudrun" den nye medlemmen gör det.  Lexus ( jag tar honom som exempel bara) har sÃ¥ att säga förtjänat lite spelrum, han skulle ju bara hjälpa folk liksom.

Kanske är det bara jag som tänker sÃ¥ här, men jag skulle ALDRIG montera en produkt som inte tyckte var bra. DÃ¥ skulle jag ju lura folk ??? huvuddunk 

I samma sekund som jag kommer fram till att Thermia inte längre gör bra saker sÃ¥ byter jag fabrikat, det tror jag gäller Cougar,C-C,Lexus,Tobocop,ACE och flera andra ocksÃ¥.  Alla vill inte bara kränga pÃ¥ folk en maskin och dra. en del vill att det faktiskt ska fungera ocksÃ¥ Thumbsup

Invest säger du.  Kanske skulle det vara bra om invest gubbar skrev här. DÃ¥ kan jag ,Lexus, Du, ACE mfl mfl ifrÃ¥gasätta dessa grejer och vips sÃ¥ skulle de inte vara kvar här eftersom det skulle skada dem.

Jag skulle gärna debattera med invest gubbar eller andra märken också för den delen. Kanske är dessa produkter kanon och vi alla missar något? Eller så kommer vi fram till att Jula faktiskt inte är något att ha och gemene man borde passa sig för dessa skapelser. *vinkar*

Med dina argument skulle det bara finnas ett fabrikat på marknaden.
Förstår du inte det inbyggda problemet när det gäller just märkesdiskussionerna?
Det blir sandlåda av alltihop.

När såg någon mig senast radera ett tillverkarnamn som ACE, Oraklet eller någon annan av de namnkunniga medlemmarna infört i sina inlägg?
Så länge man nämner tillverkarnamn eller modeller i trådar där det finns behov av det är det inget fel alls, men jag vill inte ha medlemmar som blint håller på sitt märke i alla diskussioner - det finns helt enkelt inget fog för den typen av agerande eftersom det inte finns någon maskin som är bäst på allt.

Reglerna finns till för alla, och jag modererar i de fall jag anser att reglerna bryts genom missbruk, eller om någon (som t.ex. Oraklet gjorde när han var ny medlem) nämner ett visst fabrikat lite för ofta för att det skall uppfattas som seriöst/nödvändigt.
Att Oraklet inte glömt mina 2-3 PM i detta ärende som gjordes för typ 2 år/10 000 inlägg sedan är sorgligt men sant.
« Senast ändrad: 20 januari 2012, 12:03:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2012, 12:03:24 »
Precis Cougar Thumbsup  Jag fuckade upp min egen maskin när jag monterade den för 12 Ã¥r sen ;D   *roflmao*

Jag följde råden jag fick och kapade ner min fina 1800l tank med div slingor och prylar :'( huvuddunk *roflmao*

Nu sitter jag här med en upp fuckad tok liten VP som har -3 som brytpunkt,och jag orkar inte byta den heller för det är roligare att tjata här *roflmao* *roflmao* *roflmao* *vinkar*

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #36 skrivet: 20 januari 2012, 13:22:24 »
Jag ser att du har ett sommar projekt att göra Oraklet.

Bara att ta en veckas semester från forumet och byta VP
Sen skapar du en trÃ¥d med alla bra tips och trix för att optimera den till fullo  :)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #37 skrivet: 20 januari 2012, 13:24:50 »
Men pÃ¥ sommaren har ju en massa jobb att göra. Det är ju rörisens högsäsong ;D   FÃ¥r väl köra lite rot och ringa en VP firma Thumbsup

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #38 skrivet: 20 januari 2012, 17:52:28 »
Nu till andra saker ::)  Normal forumetik att inte kritisera admin ???   Som jag ser det sÃ¥ har du ju ofta fel, ska jag inte kritisera dig dÃ¥ ?  Du är ju ingen "riktig admin" eftersom du debatterar mest av alla sÃ¥ gott som. Dessutom är du en riktigt duktig skribent och jag tolkar i alla fall dina svar ofta som att - detta är facit,sÃ¥ här är det.


Du får naturligvis ha olika uppfattning om sakfrågor som diskuteras.
Det jag menar (som du lyckades missförstå än en gång) var att man normalt inte alls accepterar kritik av admin, t.ex. som du rätt ofta gjort:

Jag är en privatperson David.  Jag fÃ¥r inte säga nÃ¥got alls,dÃ¥ flyger man ur forumet huvuddunk Sc:,h
Just nu rasar debatten mot CTC och deras senaste maskin. Ingen som besökt forumet och läst den tråden som visats över 15000ggr kommer att köpa en maskin av CTC.
Detta fÃ¥r fortgÃ¥ utan nÃ¥gon som helst inverkan frÃ¥n modratorer, men om man säger att ett visst fabrikat är bra. -DÃ¥ tar det hus i h-e.  ::)

Jag säger inte att det är fel det som sägs i CTC trÃ¥den. jag har ingen som helst aning eftersom jag knappt sett en sÃ¥dan i verkligheten.  Men att sÃ¥ga den sÃ¥ ???

Andra har sågat tex Nocria, men dessa är ej längre välkommna :o

Ser också att det verkar vara fritt fram att annonsera om lite "kvälls jobb" i form av vacuumsugning, det känns väl så där va.

Vad tycker ni?  Har jag fel nu igen?  Jag brukar ju ha det ;D *vinkar*
Ingen tar illa vid sig, må så vara. Jag skulle tycka det vore synd om ngn försvann oavsett vem det skulle vara.
Jag är ju bara en oseriös röris som vill lura i folk att köpa oviktiga saker och inte en seriös forumägare som är allvetande.
Jaja  nu blir man väl avstängd igen dÃ¥,  sÃ¥ som du brukar lösa dina konflikter eller hur Rickard
Varför börjar du bli otrevlig som en barnunge för???   Du kan väl frÃ¥ga som en normal människa istället.  Tyck vad du vill,  men varför försöker du tysta ner mig?   Förstör jag folks liv eller ngt eller?

Detta var bara en liten del av alla påhopp du gjort på mig som moderator - p.g.a. ett par PM jag skickade dig, för ditt eget bästa, för att du inte skulle framstå som oseriös i forumet - för två år sedan!
Fortsätter svara på övriga frågor senare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #39 skrivet: 20 januari 2012, 20:03:24 »
I CTC tråden så har nu flera stycken sagt att de är besvikna att dem köpt CTC nyligen och andra är glada att dem precis bokat av CTC. Detta fast det kanske inte var exakt så som den pådrivande av kritiken gjort gällande huvuddunk

I denna tråd ser jag inga som helst antydningar till förtal, hämnd eller utpressning.
Baserat på "bevis" från loggade anläggningar diskuteras hur det kan komma sig att CTC skryter så över en värmepump som uppvisar så medelmåttiga resultat - baserat på de grafer som presenteras - och den allmänna uppfattningen i forumet att det kostar pengar att göra varmare vatten än nödvändigt.

Om man som kyltekniker/installatör besitter sådan kunskap eller erfarenhet att man kan säga att CTC trots de höga temperaturerna kan prestera en hög COP så anser jag (och säkert många andra) att det är läge för ett långt och utförligt inlägg som förklarar hur det skulle gå till och i vilken utsträckning det skulle kunna förklara de "katastrofala" graferna som presenterats.
Katastrofala sett till den temperatur som hålls i CTC:s acktank - ändå ned till tankgivare nedre.
Har man inte tid, eller känner engagemang nog, för att införa ett utförligt inlägg som förklarar hur det kan komma sig att CTC kan göra varmt vatten billigare än alla andra så skall man nog inte förvånas över att det finns skeptiker - även om det framförs av i övrigt högt respekterade medlemmar.

Jag har aldrig förbjudit sakliga diskussioner om olika värmepumpar eller fabrikat, och kommer aldrig att göra det heller.
Det jag och förhoppningsvis alla andra vill, är att få veta hur det egentligen ligger till med funktion och verkningsgrad på CTC:s nya maskin - inget annat.

Om det, baserat på högst tveksamma grafer över temperaturer och driftscykler får CTC att framstå i dålig dager så är det ingenting som någonsin har varit förbjudet, eller kommer att förbjudas i detta forum

Smutskastning, hämnd, förtal eller utpressning från missnöjda kunder kommer dock inte att tillåtas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #40 skrivet: 20 januari 2012, 20:12:02 »
Om Lexus säger att Bosch/ IVT är kanon, eller Cougar gillar Terrawatt och jag dÃ¥ Thermia. DÃ¥ säger vi det med erfarenhet av 100 tals installationer. Dessa har dÃ¥ varit mer eller mindre problemfria eftersom vi fortsätter att "köra pÃ¥" dessa fabrikat.  Jag känner inte Lexus eller Cougar, men jag sätter en mÃ¥nadslön (1200 spänn :'( ;D) pÃ¥ att dem INTE skulle fortsätta montera sina respektive fabrikat om dessa inte uppfyllde deras krav.
Det borde dÃ¥ vara bra info för presumtiva kunder att höra deras input om olika märken, de har ju liksom jag erfarenhet av andra märken ocksÃ¥.  Vad tror du? hÃ¥ller du med alls här eller?

Ni är alla respekterade i detta forum, och att ni har olika "favoritmärken" är ju själva beviset på det jag upprepade gånger har sagt, det finns inget fabrikat som är bäst på allt.
Eller att en enda enskild medlem skulle ha rätt i allt som denna påstår. (det gäller även mig)
Dessutom är skillnaderna förmodligen otroligt små mellan de typ 10 största/bästa fabrikaten när det gäller valuta för pengarna och intjäningspotential under den förväntade livslängden.
En kunnig kylmontör kan få de flesta på marknaden förekommande värmepumparna att fungera bra om grundkonstruktionen är bra, att de mer kunniga medlemmarna i detta forum har olika favoriter är beviset på just detta.
Sen har vi faktumet att marknaden inte alltid efterfrågar det som är bäst - om det blir för dyrt, eller för svårt att greppa, eller om installationen hänger på att ett litet okänt företag är en förutsättning för sakkunnig hjälp om så skulle behövas.

Produkter med stor marknadsandel och stort genomslag i media och i forum som detta kommer alltid att ha en konkurrensfördel framför mer okända fabrikat - även om de är bättre rent tekniskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #41 skrivet: 20 januari 2012, 20:19:45 »
Jag känner inte Lexus eller Cougar, men jag sätter en månadslön (1200 spänn :'( ;D) på att dem INTE skulle fortsätta montera sina respektive fabrikat om dessa inte uppfyllde deras krav.
Det borde dÃ¥ vara bra info för presumtiva kunder att höra deras input om olika märken, de har ju liksom jag erfarenhet av andra märken ocksÃ¥.  Vad tror du? hÃ¥ller du med alls här eller?
Personligen sÃ¥ tycker jag nog att jag för det mesta pushar för Viessmann just nu  ;D

För hundrade gången, det är inte förbjudet att i olika ämnen där det är sakligt och relevant ta upp exempel om t.ex. andra fabrikat som har fördelar som den värmepump frågeställare söker svar på inte har.
Det som är förbjudet är att aktivt söka och svara BARA på denna typ av inlägg för att framhålla ett visst fabrikat upprepade gånger.
Jag har så vitt jag vet aldrig redigerat bort några namn på tillverkare i inlägg från de medlemmar som du räknar upp, vilket förmodligen beror på att de för länge sedan har förstått anledningen till, och bakgrunden för, de regler jag har i forumet.

Det är stor skillnad på om en installatör startar en tråd som heter - "Se här på världens bästa värmepump" och marknadsför det fabrikat som han för tillfället säljer eller gillar bäst, eller svarar sakligt och objektivt på en fråga som ställs i forumet, t.ex genom att visa exempel på värmepumpar som har bättre förutsättningar att fungera bra än den som frågeställaren har intresserat sig för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #42 skrivet: 20 januari 2012, 20:29:14 »
Belagd med munkorg eller inte?  Mmm  lite tycker jag nog att jag är det, säkert överreagerar jag lite men sÃ¥ fort jag säger ngt sÃ¥ vet jag att du kommer farande eller hur Rickard, du borde kunna sträcka dig till att jag( kanske välförtjänt pga äldre trätor ::)) har fÃ¥tt liiite kortare tyglar än de flesta andra.

Allvarligt talat.
Du har fått betydligt längre tyglar än de flesta andra moderatorer, i andra forum, skulle gett dig med tanke på alla anklagelser, påståenden och gliringar som du kommer med.
Förmodligen är det också därför jag tar så illa vid mig när du fortsätter att mer eller mindre dagligen kommer med påhopp på mig både som person och som administratör och ägare av detta forum.

Jag påpekade initialt att ditt frekventa nämnande av Thermia riskerade ge dig dåligt rykte eftersom den typen av inlägg ofta tolkas som "smygreklam" av både medlemmar och besökare i detta forum.
Med tanke på att du då också var en ny medlem så kunde jag dessutom inte vara säker på att du verkligen menade att Thermia var bra, eller om du helt enkelt gjorde reklam för nämnda företag.
Nya medlemmar granskas mer noggrant, och jag försöker förklara reglerna så gott jag kan utan att stöta mig - även om det gäller uppenbara reklaminlägg.
Att du så gruvligt har missuppfattad mitt goda uppsåt med mina "pekpinnar" initialt är inte bara tragiskt, utan numera (efter spaltmetrar av förklaringar om detta) helt obegripligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #43 skrivet: 20 januari 2012, 20:45:14 »
Ett annat "problem" är det som ACE beskrev i CTC trÃ¥den.  Man mÃ¥ste alltid förklara allt in absurdum. Det räcker liksom inte att man förklarar sÃ¥ gott man kan, ngn kommer alltid in och sÃ¥ ser det ut som om ACE eller vem som nu försökte förklara har fel. Oftast hade ju den personen rätt, men "mobben" mÃ¥ste har svar pÃ¥ varje liten detalj gällande precis allt, annars har den som "försökte vara duktig" fel. MÃ¥ste det vara sÃ¥ jämt? ( inte riktat till dig personligen nu rickard utan en allmän undran)

Alla blir ifrågasatta, och då får man lov att förklara sig om man vill få fram sin mening - som jag försökt göra i raden av inlägg nu ikväll.
Kan man inte acceptera att andra har en annan uppfattning och gärna vill ha en uttömmande förklaring till en uppfattning som man inte delar - för att eventuellt själv kunna ändra uppfattning, så har man grovt missuppfattat uppsåtet med de ifrågasättanden som ibland framförs.

Att du kallar de medlemmar som söker mer info och kunskap från de som framför en annorlunda/ifrågasatt uppfattning för "mobb" säger en hel del om hur din självbild är.
I ett forum som detta är det självklart att man, om man framför en uppfattning som ifrågasätts av en eller flera medlemmar också får lov att förklara sig.
Är man inte beredd att förklara sig så kan man inte heller förvänta sig att respekteras av andra, eller att andra helt okritiskt skall se "dina" påståenden som absoluta sanningar.

Det finns förmodligen ingen som varit medlem i detta forum som inte respekterar ACE till fullo, men det hindrar ju inte att (t.ex jag) vill ha en saklig och utförlig förklaring för hur det kan komma sig att saker och ting inte är som man som lekman tror att det är, t.ex i frågan om CTC och den höga temperatur de tillverkar trots att de påstår sig ha rekordhög COP.

En saklig och uttömmande förklaring, som gör att jag och andra förstår kommer på sikt att göra att jag (och andra) tar till mig av den kunskap som t.ex ACE delar med sig av och gör det till även vår uppfattning - som även vi framhåller i liknande ämnen runt om i forumet och i samhället i stort.
Ett litet extra engagemang i vissa fall kan alltså få ett mycket stort genomslag.

Om man anser att tydliga och sakliga svar är att förklara "in absurdum" och inte förstår att folk som frågar har ett genuint intresse av att få veta, då har man nog missförstått meningen med ett forum som detta, och/eller så skattar man nog sin egen betydelse lite väl högt.

Finns det verkligen någon som idag tror att de bara kan kasta ur sig ett påstående och tror att folk litar blint på dem utan att ge adekvata förklaringar för sin ståndpunkt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #44 skrivet: 20 januari 2012, 21:06:01 »
Måste säga att ditt tålamod verkar vara i det närmaste oändligt...
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #45 skrivet: 20 januari 2012, 21:29:39 »
 Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #46 skrivet: 20 januari 2012, 22:05:36 »
Jag hoppas i alla fall att jag lyckats förklara mig utan att trampa någon på tårna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #47 skrivet: 20 januari 2012, 22:37:01 »
Jag hoppas i alla fall att jag lyckats förklara mig utan att trampa någon på tårna.
Nja, jag blev lite smålack faktiskt. Förklara gärna allt igen. *roflmao*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #48 skrivet: 20 januari 2012, 23:29:28 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #49 skrivet: 20 januari 2012, 23:32:59 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.
Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #50 skrivet: 20 januari 2012, 23:48:26 »
...
Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 
...
Andemeningen med internet säger du...vp oraklet säger ju själv att han inte delar med sig av kunskaperna pga att han inte tjänar nåt på det...
Ett vp-forum på internet är då kanske inte rätt ställe att vara medlem isf?
Stämmer det att han hjälper massor med människor varje vecka via forumet?? Det stämde då i alla fall inte för nåt år sedan (orkar inte backchecka hans inlägg).
Däremot har han lärt sig en del via forumet, ska Rickard debitera honom för detta?
Om man räknar debet och kredit så går det nog +/- noll...
 

Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #51 skrivet: 21 januari 2012, 00:00:54 »
Det jag gör är internets andemenig.
Tokiga jävla ideér som får kreativiteten och kugghjulen att snurra hos folk.

Och jag får inte en spänn för det.

Mobba inte Oraklet för att han vill tjäna pengar, det vill vi alla.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #52 skrivet: 21 januari 2012, 00:08:02 »
Jag hänger här en del och kan bekräfta att oraklet precis som alla andra duktiga tekniker och installatörer här pÃ¥ forumet, som har värmepumpar som sitt yrke pÃ¥ olika sätt, hjälper folk nästan dagligen. utan dessa personer skulle forumet ha väldigt stora problem att bli sÃ¥ populärt som det är. 

Ibland kanske det inte nödvändigtvis är VP oraklet som levererar det slutgiltiga svaret. Det kanske inte ens var hans syfte. Ibland kanske det handlar om att väcka nya tankar och frågeställningar som gör att folk tänker till lite extra om deras anläggningar. Ibland kanske det får folk att lacka och det kanske är ok? Måste alla vara så förbannat lika. Jag vet folk som lackar på min forumbild lol. Det finns alla typer i samhället och på forumet. Bara o gilla läget. :)

Självklart får oraklet ut något av forumet annars skulle han inte hänga här. Nu handlade det inte nödvändigtvis bara om oraklet utan om förhållandet mellan en forumindivid och en forumadministratör.

Jag tycker det finns extremt få puckon på detta forum. Faktum är att jag nog inte kan komma på en enda som jag tycker förstör mer än den bidrar (då pratar jag användare med 50+ inlägg).

Och absolut tycker jag att oraklet ber om det ibland. (så har vi det sagt) Men därmed inte sagt att han skulle vara dålig för forumet. Han har också fått hjälp i att på forumet bli positionerad på det sättet på något underligt sätt som jag inte kan förklara :)

Och absolut tycker jag generellt sett att censur är ett sätt att hämma kreativitet och engagemang på så vida det inte rör sig om olagliga aktiviteter eller aktiviteter som skadar forumet. Att folk tycker olika kan i min värld aldrig skada forumet.

Att vad jag tycker inte spelar någon roll förstår jag också. och accepterar. annars hade jag ju inte vart här. Men det hindrar mig inte från att uttrycka min åsikt och jag känner mig bekväm med att göra det utan att riskera att underminera någon eller några.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #53 skrivet: 21 januari 2012, 00:14:31 »
...
Jag vet folk som lackar på min forumbild lol. Det finns alla typer i samhället och på forumet. Bara o gilla läget. :)
...
Det säger en del om nivån på forumet att du tillåts ha en sån forumbild...
Erkänn nu att det är du på bilden. :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #54 skrivet: 21 januari 2012, 00:25:15 »
Ja shit det är tur att forumet har högt i tak  :D

Men ingen är väl sÃ¥ dum att man lägger upp en bild pÃ¥ sig själv pÃ¥ forumet  Sc:,h
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #55 skrivet: 21 januari 2012, 00:59:38 »
Men ingen är väl sÃ¥ dum att man lägger upp en bild pÃ¥ sig själv pÃ¥ forumet  Sc:,h

JassÃ¥  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #56 skrivet: 21 januari 2012, 01:08:02 »
ju mer man vet desto mindre förstår man :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #57 skrivet: 21 januari 2012, 09:04:26 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.

Huvudet pÃ¥ spiken  Thumbsup

Även jag känner att huvudaktörerna har en något annorlunda självbild gentemot omgivningens....vilket tyvärr gett bränsle till konflikten.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #58 skrivet: 21 januari 2012, 09:14:06 »
Jag tycker att det är väldigt bra att Rikard håller sitt forum i strama tyglar.
Jag hänger på en del andra forum också där admin inte är lika aktiv som Rikard och det tycks nästan vara en naturlag att dessa efter ett tag spårar ur med accelererande personangrepp och annat tråkigt.
Ofta börjar dessa urspårningar av märkes-"talibaner" som i sin fiktiva ensamhet tycker att man kan uttrycka sig mer kategoriskt och på mindre trevliga sätt än om man träffas öga mot öga.

Dessa personer skjuter dock sig själv i foten tror jag för personligen slutar jag så småningom att läsa inlägg som jag inte får ut något av. Likaså lär man sig snart vilka personer som skriver många ord och ofta men med väldigt lite innehåll. Dessa personers inlägg hoppar jag också över.

På detta forum tycker jag att det, tack vare Rikard, finns få inlägg av första sorten.
Personer med drag av "mycket prat och lite verkstad" tycker jag dock att det finns.

Per L   
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #59 skrivet: 21 januari 2012, 09:22:13 »
Håller inte med dig ! DigitalRobrert. VP oraklet har nog svarat på allt han kunnat utom i mig veterligt dom fråger gällande en viss typ av installtions teknik och helhets tänk, Det han har fått visat för sig och lärt sig i tänk av VVS finns inte någon bok att läsa , I den kurs ( om man kan kalla den det)
Han fått gällande problemfria fungerande effektiva anpassade VP installationer så finns det någon bakom honom som sagt
Det jag visar nu är till dig och inte någon annan !
Tänket är till dig och inte någon annan !
En standard lösning jacka på visst den går men i 90%
av fallen  :o
SÃ¥ robban  i vilka mer frÃ¥ger förutom den har oraklet vägrat
Att svara?
I dom teknik fråger det trätits om har VP oraklet haft rätt!
Fakta till det är lösningarna som installerats och då han sett med egna ögon
Att detta fungerar och den lösningen var anpassad efter dom förutsättningar som fanns på plats Tänket inom VVS !
Så Robban ska du va tjurig på någon så är det på mig
Och det kostar inget :) Det andra är konstruktioner principer som beställare betalt massor med pengar för ,Är rätt övertygad om att jag som företagare
Skulle ligga dåligt till om det dom köpt ligger på internet.
Det har jag tidigare bett om översende men tyvär togs det inte
Blida ögon. Det är 1 anledningarna till att jag inte är en sån flitig skribent som tidigare.
Cocacola


Citera
Andemeningen med internet säger du...vp oraklet säger ju själv att han inte delar med sig av kunskaperna pga att han inte tjänar nåt på det...
Ett vp-forum på internet är då kanske inte rätt ställe att vara medlem isf?
Stämmer det att han hjälper massor med människor varje vecka via forumet?? Det stämde då i alla fall inte för nåt år sedan (orkar inte backchecka hans inlägg).
Däremot har han lärt sig en del via forumet, ska Rickard debitera honom för detta?
Om man räknar debet och kredit så går det nog +/- noll...

Fixat till citatet /Rickard
« Senast ändrad: 21 januari 2012, 09:41:09 av Rickard »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #60 skrivet: 21 januari 2012, 09:47:56 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.

Notera, om du läst mina inlägg, att jag aldrig påstått att han pushar ett visst märke.
Han gjorde det en kort tid för ett antal år sedan, jag påpekade detta, och det olämpliga i detsamma - för att han inte skulle förlora det eventuella förtroende han byggt upp.
Efter det sköter han sig huvudsakligen som jag vill när det gäller "namedropping", men han har extremt svårt att glömma mina påpekanden för x antal år sedan och nämner det i princip dagligen, fortfarande efter mer än två år!
Det är inte sunt, och dessutom en typ av agerande som med allra största säkerhet skulle fått honom bannlyst i de allra flesta forumen på nätet.
Att jag inte bannlyst honom är alltsÃ¥ min bild av att jag ger honom längre tyglar än de flesta andra moderatorer skulle ha gjort - det har alltsÃ¥ ingenting med nämnande av fabrikat att göra alls, utan det har enbart med hans offentliga och upprepade kritik av mig, mig sätt att moderera och driva forumet att göra, dessutom kryddat med inlägg av typen att jag skulle tjäna ekonomiskt pÃ¥ att han är aktiv i forumet.  Sc:,h
(Min rent affärsmässiga bedömning är att det är precis tvärt om, men skulle jag driva detta forum bara för att tjäna pengar skulle det skötas på ett helt annat sätt - och se helt annorlunda ut)

När det gäller dina synpunkter om att alla inlägg skall raderas om/när jag som administrator bannlyser någon så förstår du säkert, om du tänker efter, att det inte skulle fungera.
En bannlysning av en aktiv medlem skulle då innebära att man i princip förstör innehållet i kanske tusentals trådar där personen varit aktiv.
Jag säger klart och tydligt, här och nu, att alla som läser detta skall ha helt klart för sig att jag i normalfallet inte raderar några inlägg om det inte finns speciella skäl, typ förföljelse, publikt publicerade personuppgifter eller liknande.
I fall där radering av inlägg inte påverkar övrig diskussion är jag mer flexibel, men som regel innebär ju ett inlägg att den fortsatta diskussionen bygger vidare på vad som skrivits.

När det gäller en panel som skulle avgöra vilka som skall bannlysas så kanske det är en god ide, men nu tror jag ju faktiskt (förlåt min narcissism) att det är just mitt regelverk, och mitt sätt att moderera forumet som gjort det så pass populärt som det är.
Självklart vet jag att mina regler har fått, och kommer att få folk att lämna - eller inte registrera sig, och det är ju precis det som är meningen med de regler jag har för forumet.
Jag VILL inte ha med medlemmar vars främsta syfte är att:
1. Göra reklam
2. Kritisera regelverket
3. Kritisera administrationen av forumet
4. Skriva inlägg vars enda mening är att dra igång en debatt/ett gräl
5. Alltid ha en motsatt uppfattning oavsett vad frågan är, för att framamma gräl
6. Märkestalibaner som hela tiden marknadsför sitt favoritmärke

Att det är en svår balansgång att avgöra vilka medlemmar som tillför mer eller mindre än vad de bidrar med är en absolut sanning, men rent generellt kan jag säga att jag väldigt gärna skulle bannlysa ett antal medlemmar för forumets bästa, men jag gör det inte just för att jag inser att "yttrandefriheten" och olika personers olika personligheter måste få finnas och uttryckas, även om de i stort är till nackdel för forumet.
Forumet är, tror jag, viktigt för många personer på ett helt annat sätt än man kan tänka sig, för vissa kan det t.o.m vara livsviktigt, så jag tar inte lätt på de ytterst få bannlysningar jag gör, då jag vet att det kan påverka de enskilda individerna på ett fundamentalt sätt.

Alla måste förstå att jag mycket hellre ser att medlemmarna följer regelverket och agerar i linje med andemeningen i forumet, än att jag bannlyser folk som uppträder på ett illojalt eller på andra sätt olämpligt eller i strid med regelverket.

Att jag en kort tid bannlyste oraklet och några andra medlemmar var p.g.a. att forumets utveckling gick åt fel håll, intresset minskade och jag fick allt mer kritik för att innehållet i forumet blev allt mer oseriöst och av en art som mer var debatt för debatterandets skull än debatt för att komma till konsensus/lösa problem.
Dessa bannlysningar hade avsedd effekt, och stämningen i forumet förbättrades avsevärt - det har jag fått bevis för, i inlägg i forumety, via PM och via mail som bekräftar min bild av detta.
Då Oraklet väldigt gärna ville bli insläppt igen så gjorde jag det under vissa förutsättningar.
Som alla antagligen kan förstå hade det varit väldigt bra för alla parter om han, efter att jag gått med på att släppa in honom i forumet igen, också hade uppträtt på ett sätt som är mer i linje med regelverket, t.ex. när det gäller offentlig och upprepad kritik av mig som person i allehanda trådar i forumet.
När det gäller bannlysningar, och bakgrunden till dessa, så finns det oftast flera underliggande orsaker, och jag vill helt enkelt inte gå ut och offentligt beskriva exakt allt som ligger till grund för de bannlysningar jag gör, det vore inte att respektera de bannysta personernas integritet.

Att uppträda illojalt, och förtala administratörer av ett forum är dock en uppenbar sak som inte accepteras i just några forum, det är en grundläggande regel som alla bör acceptera.

Jag har dock i mina forum en något mer ledig attityd till kritik av mig som person eller mitt sätt att moderera, jag vill dock helst att denna typ av diskussioner förs i avdelningen "Om forumet", inte upprepat i inlägg i vanliga ämnen runt om i forumet.
« Senast ändrad: 21 januari 2012, 10:35:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #61 skrivet: 21 januari 2012, 10:50:41 »
Håller inte med dig ! DigitalRobrert. VP oraklet har nog svarat på allt han kunnat utom i mig veterligt dom fråger gällande en viss typ av installtions teknik och helhets tänk, Det han har fått visat för sig och lärt sig i tänk av VVS finns inte någon bok att läsa , I den kurs ( om man kan kalla den det)
Han fått gällande problemfria fungerande effektiva anpassade VP installationer så finns det någon bakom honom som sagt
Det jag visar nu är till dig och inte någon annan !
Tänket är till dig och inte någon annan !
En standard lösning jacka på visst den går men i 90%
av fallen  :o
SÃ¥ robban  i vilka mer frÃ¥ger förutom den har oraklet vägrat
Att svara?
I dom teknik fråger det trätits om har VP oraklet haft rätt!
Fakta till det är lösningarna som installerats och då han sett med egna ögon
Att detta fungerar och den lösningen var anpassad efter dom förutsättningar som fanns på plats Tänket inom VVS !
Så Robban ska du va tjurig på någon så är det på mig
Och det kostar inget :) Det andra är konstruktioner principer som beställare betalt massor med pengar för ,Är rätt övertygad om att jag som företagare
Skulle ligga dåligt till om det dom köpt ligger på internet.
Det har jag tidigare bett om översende men tyvär togs det inte
Blida ögon. Det är 1 anledningarna till att jag inte är en sån flitig skribent som tidigare.
Cocacola

Om man inte kan/vill dela med sig av fungerande eller bättre lösningar så finns det ingen anledning att framföra att det FINNS fungerande/bättre lösningar, detta har jag och många andra framfört upprepade gånger.
Det är emot andemeningen med denna typ av forum, som finns till för att man skall hjälpas åt att komma fram till fungerande lösningar, och i så många trådar som möjligt, till konsensus. (samförstånd)
Om man inte är beredd att delge sina kunskaper så leder det ofta till "bråk" om man påstår sig sitta på lösningen, men inte vill delge den - det måste alla förstå, och då anser jag och många med mig att det helt enkelt är bättre att inte uttala sig alls i just denna typ av ämnen.
Att framställa sig som mer kunnig än andra, och sedan inte delge den kunskapen till andra är ytterst provocerande, och olämpligt i ett publikt forum.

Du Cocacola skriver att en "Jackapålösning" fungerar i 90% av fallen.
Tycker du då att det är relevant att, i detta fall Oraklet, i en stor del av de egna inläggen framställa det som att en "jackapålösning" inte är rätt väg att gå?
Jag anser att det är att medvetet motarbeta andemeningen med forumet, och SPECIELLT då man inte är beredd att redogöra för vad som är den rätta lösningen.
Och att sedan upprepade gånger kritisera mig, reglerna, min personlighet och mina upfattningar p.g.a. detta är ju helt uppenbart en form av gerillakrig som inte är positivt för forumets utveckling.
Detta faktum har inget alls att göra med Oraklet som person eller aktör på marknaden utan har enbart med innehållet i hans inlägg att göra.

Jag har full respekt för, och förståelse för att alla inte vill dela med sig av alla kunskaper man besitter, men då bör man inte heller "retas" och skriva att det finns fungerande lösningar som man inte tänker berätta om.
Det är bara dumt, och triggar konfilkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #62 skrivet: 21 januari 2012, 12:01:47 »
Robban, nu vet du varför jag inte sagt ngt om hur man kopplar en tank ett visst sätt. Det är det enda som jag inte sagt.

Om man ber mig vara tyst om en sak så är jag ju det, även om jag verkligen velat förklara så har jag inte kunnat göra det. Jag har inga egentliga problem med att dela med mig av det lilla jag kan( jämfört med ACE och C-C så är det verkligen inte mkt) men jag gillar inte att det görs gällande att man måste säga allt man kan, annars kan man vara tyst.
Det känns konstigt när ägaren till forumet stoppar min möjlighet att skicka/ta emot PM, ger mig uppmaningar om hur jag ska skriva och vad jag inte ska skriva( det är fler ggr än 2 i början av mitt forumliv eller hur Rickard ;))
Det känns precis som om vi som sÃ¥ att säga "är i branschen" är här pÃ¥ nÃ¥der"  och om vi inte säger allt vi vet dÃ¥ är vi dumma och riskerar att bli bannlysta, även om vi redan sagt allt vi visste om en specifik frÃ¥ga ???

Flera ggr sÃ¥ har man förklarat allt sÃ¥ gott man kan( som ACE precis i CTC trÃ¥den gällande hetgasen) men bara för att "mobben" ( detta är bara ett ord jag tog  betyder inte att jag tycker att alla är sjuka i huvet huvuddunk  kunde valt drevet kanske :)  det avser det faktum att säger man en sak sÃ¥ kommer 6 personer att mata pÃ¥ med frÃ¥gor om allt)
inte förstår så blir man dumförklarad och utpekad som oseriös.

Det är svÃ¥rt med kyla och VVS  om man inte jobbar med det sÃ¥ och ser med egna ögon sÃ¥ är det en svÃ¥r teknik att ta till sig.

"Jackapålösningar" fungerar, men hur fungerar dem? Det finns ju nivåer på hur dessa fungerar och det stora flertalet har diverse problem med övertemp,hysteres,elpannor,mmmmmm

Varför skulle det vara fel att nämna för folk att allt som sägs på forumet inte är absoluta sanningar??????

Termostater, volym i systemt, högtemp system, flöden, alla dessa saker är exempel på diskussioner där inte helt korrekta råd ofta ges, de behöver inte alltid vara uppåt väggarna, men inte heller rätt.

För att avrunda denna diskussion så är ju ett av felen eller svårigheterna med att skriva på forumet att allt hårddras.
Skriver man ett skämt om norrland, ja dÃ¥ hatar man norrlänningar.  etc etc

Här ligger en stor del i det du missuppfattar Rickard. Det mesta man skriver har en skämtsam intention. Man skriver så som man pratar, jag attackerar inte dig. OK att jag tykar dig lite, men det är ju för att vi ska kunna skämta bort detta groll och gå vidare med allt. Så att du ska ge mig PM igen och att det inte står (1dolda) när jag loggar in, så att jag blir en "vanlig" medlem igen.
Tyvärr känns ju detta avlägset pga att du ofta missuppfattar grejer.  Kanske skriver jag dÃ¥ligt och det är svÃ¥rt att uppfatta det jag vill förmedla? Men sÃ¥ är det ju, därför är jag hantverkare och inte akademiker. jag är ingen höjdare pÃ¥ att skriva, även om jag kan i stort sett alla fina ord och sÃ¥ där. SÃ¥ är det ju inte sÃ¥ man snackar, och jag skriver som jag snackar.   

Det känns fel för mig att du som tjänar pengarna här Rickard, att du ska sÃ¥ att säga diktera vad jag ska säga här, förstÃ¥r du vad jag menar nu? 

Och du Rickard,,  du kan stänga av mig bäst du vill.  Jag kommer inte gÃ¥ under för det. Det blir lite trÃ¥kigare pÃ¥ kvällarna bara. *vinkar*

Tokjan :-* Rinnan :-* C-C :-* ACE :-* Cougar :-* 
 

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #63 skrivet: 21 januari 2012, 12:21:21 »
Jag trodde 1dolda var för att du ville det själv, och jag har inte begripit varför. Det finns en till som jag lagt märke till gör detta, men där är det nog frivilligt :)

Jag blev lite orolig i morses då jag läste i denna tråden, jag tolkade flera inlägg som om Oraklet var bortplockad, och ingenstans såg jag att någon skrivit det, men TokJan skrev något om censur så jag lade ihop 2+2 och hamnade på flera hundra... huvuddunk

Hoppas TokJan bara dillade om att försvinna, Jag vill ha både Oraklet och TokJan här...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #64 skrivet: 21 januari 2012, 12:23:49 »
Oraklet:

Jag kan (i en egen tråd) öppet redovisa alla PM och mail som skickats oss emellan, jag har inget att dölja utan vidhåller att de få "pekpinnar" du fått av av mig har varit för ditt eget (och forumets) bästa.
Pekpinnarna har varit få, om det är två eller fem vet jag dock inte, en otrolig mängd övrigt dravel har dock de få påpekanden jag gjort resulterat i, och om du menar att följd-diskussionen OCKSÅ är pekpinnar så har du rätt, då är det många fler gånger.
Jag försöka förklara så att alla skall förstå, även de som inte vill, men det lyckas trots allt inte alltid, du är ett levande bevis för detta.
Att du ser detta som att jag skall diktera villkoren är bara ett i raden av missuppfattningar från din sida.

Lite som att en som håller på att drunkna blir arg om man som räddare i nöden drar armen ur led på personen ifråga när man drar upp personen ur vattnet...
Inte lätt att debattera när tips/råd/pekopinnar i all välmening alltid uppfattas som påhopp...
Att jag stängt av din möjlighet att skicka PM har sina orsaker, och jag kan om du vill presentera dem öppet, men det är inte särskilt smickrande vare sig för mig eller för dig, så jag gör det helst inte.

Än en gång kritiserar du mig, mitt sätt att moderera och mig som person, samt drar upp att "jag tjänar pengar" på att just du är med i forumet.

Du får skriva vad du vill, (så länge det inte är reklam) men vara beredd på att försvara/förklara din ståndpunkt - som alla andra.
Ett forum är ju till just för att hårddra mesta möjliga frågor så att man till sist kommer fram till en gemensam syn på de frågor som diskuteras.

Det gÃ¥r inte alltid, men att hÃ¥lla pÃ¥ att klaga pÃ¥ själva iden med ett forum som detta är ju bara att förstöra stämningen.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #65 skrivet: 21 januari 2012, 12:33:36 »
Jag trodde 1dolda var för att du ville det själv, och jag har inte begripit varför. Det finns en till som jag lagt märke till gör detta, men där är det nog frivilligt :)

Jag blev lite orolig i morses då jag läste i denna tråden, jag tolkade flera inlägg som om Oraklet var bortplockad, och ingenstans såg jag att någon skrivit det, men TokJan skrev något om censur så jag lade ihop 2+2 och hamnade på flera hundra... huvuddunk

Hoppas TokJan bara dillade om att försvinna, Jag vill ha både Oraklet och TokJan här...

Det enda jag vill är att Oraklet skall sluta klaga på mig, reglerna och mitt sätt att moderera i inlägg efter inlägg, han får skriva vad han vill så länge han slutar med denna typ av påhopp.
Om hans största och viktigaste mission i livet är att klaga på reglerna, mitt sätt att moderera, eller mitt sätt att vara som person så kan jag inte förstå vad han gör här?

Jag plockade bort ett par inlägg som TokJan gjorde, som jag inte ansåg hade med sakfrågan i denna tråd att göra, detta efter att jag suttit och försökt formulera mig så klart och tydligt som möjligt, i timmar, en fredag kväll.
Tyckte helt enkelt det var en urspårning av ämnet i en tråd som jag fäster stor vikt vid, och inte vill skall driva iväg från sakfrågan.

Om det gläder dig, TokJan eller någon annan kan jag lägga tillbaka de inlägg jag tog bort. (de var inte skadliga på något sätt - bara irrelevanta)
De tillför inget, men som läget nu är känns det som att det finns en grupp medlemmar som helt enkelt bara har ett intresse av att smutskasta mig och anklaga mig för att vara en översittare trots att jag alltid gör mitt bästa för att stämningen och seriositeten skall vara så god som möjligt.
Antagligen är de raderade inläggen alltså helt oviktiga i detta läge, utan används bara som ett verktyg för att försämra mitt förtroende bland forumets övriga medlemmar.

Jag må tycka att det är tråkigt på ett rent personligt plan, men å andra sidan så får jag lov att acceptera detta då jag till skillnad från de flesta andra moderatorer inbjuder till öppen kritik av mig som person, forumets regelverk, och mitt sätt att moderera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #66 skrivet: 21 januari 2012, 12:37:39 »
Jag har ett förslag här:

Oraklet, skriv vad du vill, men utelämna det där med "Nu kommer Rickard banna mig", Jag tror Rickard skjuter direkt frÃ¥n höften när du bara ens tänker sÃ¥, ta den diskussionen när/om det händer istället.  Thumbsup

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #67 skrivet: 21 januari 2012, 14:56:48 »
Det här forumet har varit och är jättebra för mig!
Det som avhandlas i denna tråd (och många andra liknade) ger mig dock inget!

Du har varit mer än övertydlig Rikard om vad du vill med detta forum och hur du vill att forummedlemmarna skall agera.
Den som inte förstått detta nu lär inte göra det hur lång tråden än blir. Fast det egentligen bara är självklarheter!

Mitt förlag till dig Rikard är att lÃ¥sa denna trÃ¥d nu! 

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #68 skrivet: 21 januari 2012, 15:29:16 »
Jag har gjort en pudel  :-[ och skicka epost till Rickard idag och vi är överens.

SÃ¥ ni fÃ¥r stÃ¥ ut med mig fortsättningsvis  :)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #69 skrivet: 21 januari 2012, 16:10:18 »
Äsch dÃ¥. Jag som hade lagt champagnen pÃ¥ kylning  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #70 skrivet: 21 januari 2012, 16:33:47 »
Om man inte kan/vill dela med sig av fungerande eller bättre lösningar så finns det ingen anledning att framföra att det FINNS fungerande/bättre lösningar, detta har jag och många andra framfört upprepade gånger.
Det är emot andemeningen med denna typ av forum, som finns till för att man skall hjälpas åt att komma fram till fungerande lösningar, och i så många trådar som möjligt, till konsensus. (samförstånd)
Om man inte är beredd att delge sina kunskaper så leder det ofta till "bråk" om man påstår sig sitta på lösningen, men inte vill delge den - det måste alla förstå, och då anser jag och många med mig att det helt enkelt är bättre att inte uttala sig alls i just denna typ av ämnen.
Att framställa sig som mer kunnig än andra, och sedan inte delge den kunskapen till andra är ytterst provocerande, och olämpligt i ett publikt forum.

Du Cocacola skriver att en "Jackapålösning" fungerar i 90% av fallen.
Tycker du då att det är relevant att, i detta fall Oraklet, i en stor del av de egna inläggen framställa det som att en "jackapålösning" inte är rätt väg att gå?
Jag anser att det är att medvetet motarbeta andemeningen med forumet, och SPECIELLT då man inte är beredd att redogöra för vad som är den rätta lösningen.
Och att sedan upprepade gånger kritisera mig, reglerna, min personlighet och mina upfattningar p.g.a. detta är ju helt uppenbart en form av gerillakrig som inte är positivt för forumets utveckling.
Detta faktum har inget alls att göra med Oraklet som person eller aktör på marknaden utan har enbart med innehållet i hans inlägg att göra.

Jag har full respekt för, och förståelse för att alla inte vill dela med sig av alla kunskaper man besitter, men då bör man inte heller "retas" och skriva att det finns fungerande lösningar som man inte tänker berätta om.
Det är bara dumt, och triggar konfilkter.

Ja och det har vi rett ut Rickard, det är ju en av anledningarna till att jag inte är så delaktig i en del fråger på forumet.
Då det oftast krävs en anpassad lösning som jag skrivit så många gånger så finns det inget standard recept för en bra lösning och jag har också skrivit att jag inte vill rekomendera någon till en lösning som kanske inte fungerar.
Jag anser det vara fel .
När jag skrev 90 % och en gubbe  :o sÃ¥ menar jag att dom gÃ¥r riktigt dÃ¥ligt , alltför höga övertempereringar Hysteres problemet , ingen vafrihet gällande inomhusklimatet mm.
Visst den gÃ¥r och spar pengar men för att den ska gÃ¥ tvingas man att sträcka ut inställningarna i styret till ett gummiband som hÃ¥ller pÃ¥ att brista. Jag ser det som en lösningen laga läcka permanent med slangklämma och en gummibit. huvuddunk En värmepump som övertempererar och gör tex 45-48 grader vid ett börvärde pÃ¥ 35  huvuddunk
Som klas Berglöf  skrev i en av kytidningarna,att stora flertalet av vÃ¥ra vp gÃ¥r dÃ¥ligt och med riktig injustering skulle vi spara en massa extra pengar . Det är allt ifrÃ¥n underfyllda maskiner till feljusterade expansionsventiler.

cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #71 skrivet: 21 januari 2012, 16:56:00 »
Äsch dÃ¥. Jag som hade lagt champagnen pÃ¥ kylning  ;)

Tack, det värmde  >:D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #72 skrivet: 21 januari 2012, 16:58:01 »
Rickard är en fin forumadmin på alla sätt och vis. Han kan hålla benhård koll på detta forum och det skulle leder till positiva saker!!!

Rickard är en fin forum-medlem pÃ¥ alla sätt och vis. Han har mycket att bidra med och även principer och stÃ¥ndpunkter som gör att han kan driva sin egen linje!!! (vilket mer eller mindre krävs för att man ska kunna kallas för riktigt intressant deltagare pÃ¥ ett forum) 

-----
Det enda problemet jag kan se med ekvationen är när en och samma person hamnar i en situation där man ska göra bÃ¥de och. MÃ¥lsägande, Advokat, Domare och Bödel. Det behöver jag ju inte jag nämna här för att alla ska förstÃ¥ nackdelarna med detta?! Men om forumet var öppet och allmänt och inte ägdes av ett företag eller en individ sÃ¥ skulle ju alla hÃ¥lla med om att det bästa är att undvika detta scenario. Men nu är sÃ¥ inte fallet. Det är inte en grupp individer som skapat en förening som driver ett forum. Och därför är det bara vÃ¥r vilja och vÃ¥ra synpunkter som leder till beslut i indirekt mening. 

Och som ägare kan det mycket väl vara så att man kommer fram till att det är så bra den kan bli. Man hittar ingen som bättre skulle kunna moderera forumet och inte heller vill man sluta skriva själv. Man är därmed delaktig i att skapa en något sämre grund för sitt utövande inom båda inriktningarna. Och man har då en situation där man måste kunna förklara varför och hur på ett helt annat sätt än om rollerna var fördelade. Försvinner förtroendet för hur forumet fungerar så självdör det, även om det skulle kunna tjäna mer pengar under en övergångsfas. Och allt detta vet ju Rickard och alla andra som på samma sätt driver forum. Och precis därför måste man ta sig tid till tåls att diskutera och bemöta den här typen av frågor även om det kan tyckas larvigt.

Det kommer alltid finnas folk som misstror på god eller dålig grund. Då måste man vara helt på det klara med att de personer som då misstror ju faktiskt har lite högre fog för sin misstro än om misstron avsåg en vanlig dödlig forummedlem. Och det är ju också därför som den här typen av diskussioner blossar upp i bland. Den typen av diskussion blossar alltid upp i sammanhang där makthavare själva har incitament eller makt i de forum de agerar. På så sätt är ett aktivt forum precis som samhället i övrigt. Och precis som samhället i övrigt har inte forumet något att vinna på att stävja detta.

Tyvärr fungerar det ju också som så att om man gör något bra så säger ingen något om detta. Om man gör något dåligt får man höra det direkt! Det enda sättet att fullt ut få resultat av de "goda" är i fall nomineringar och val av makthavare sker genom allmän röstning. Det blir då biljetten på att man har utfört sitt makthavande på ett korrekt och balanserat sätt. Men det är ju kanske att dra det lite långt för ett forum.

Om det råkar vara så att aktiv moderering med avseende på avstängning av medlemmar främst uppstår i samband med ordväxlingar och debatter mellan administratören och den avstängde så finns det väl anledning och ransaka sig själv i sin maktutövning. Det vill säga försöka ställa sig ovan det hela. Välja att inte haka på. Välja att inte låta sig retas. En polis som blir kallad för grisjävel kan välja att sätta vederbörande i häkte eller bara skita i det. Finns säkert studier som går in i detalj på vilket som ger bästa resultat.

Men i grund och botten handlar det om att man som yttersta makthavare i en subkultur eller forum måste kunna ställa sig ovan detta och lita på att man därigenom vinner mer i förtroende än vad man förlorar på en kortsiktig underminering eller utmaning av sin roll.


-----------------
Om det inte framgår av inlägget inledningsvis så hyser jag mycket stor respekt för Rickard i båda sina utövanden här på forumet. Och de saker jag skriver därefter är i de flesta fall av generell karaktär och applicerbart på de flesta subkulturer och forum innanför likväl som utanför internet.

Jag tycker rickard rent generellt sett modererar forumet mycket kompetent och väl! Och om jag inte tyckte det skulle jag ju inte hänga här. Och det antar jag dom flesta håller med om.
Att man sedan har lite olika åsikter kring viss detaljreglering får väl antas vara helt normalt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #73 skrivet: 21 januari 2012, 17:19:29 »
Jag har gjort en pudel  :-[ och skicka epost till Rickard idag och vi är överens.

SÃ¥ ni fÃ¥r stÃ¥ ut med mig fortsättningsvis  :)

 Thumbsup

Äsch dÃ¥. Jag som hade lagt champagnen pÃ¥ kylning  ;)

Det går att nyttja alkohol som tröst också ;)


Jag tycker det försvinner i allt dividerande att Rickard verkar vara en jävla bra gubbe han också, Han skulle inte behöva förklara och diskutera detta med oss, men det gör han ändå. Det är nog bla. detta som gjort att han lyckats bra med sina forum. Sedan vem som har rätt i sak kan ibland bero på betraktaren. :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #74 skrivet: 21 januari 2012, 18:58:57 »
Tack för de positiva omdömena, det värmer.

Du Rinnan har inte helt rätt i att man som admin sällan får beröm för det jobb man lägger ned, jag tycker tvärt om att det dagligen skrivs inlägg i forumet som verkligen tackar för "det underbara forumet" och liknande omdömen.
Jag vet naturligvis att det inte bara är min förtjänst att forumet fungerar sÃ¥ bra att folk berömmer detsamma - det är ju ett lagarbete, men jag tar Ã¥t mig av berömmet pÃ¥ samma sätt som en lagledare kanske gör när laget fÃ¥r beröm.  :)

När det gäller moderering så har jag haft andra moderatorer, men eftersom jag är så pass flexibel med reglerna som jag är är det otroligt svårt att bygga upp en grupp moderatorer som agerar precis som jag skulle gjort, eller som jag vill att det skall modereras.
För att slippa ännu fler konstiga ingrepp i inlägg, bannlysningar, och försvar av olika sätt att moderera har jag därför valt att i största möjliga mån själv moderera.

TokJan: Välkommen Ã¥ter.  Thumbsup

Och för att avsluta denna debatt innan jag låser tråden vill jag än en gång påminna om att jag inte lagt munkavle på Oraklet, han får nämna vilka fabrikat han vill så länge jag inte anser att det rör sig om reklam, smutskastning eller förtal - precis samma regler gäller alltså Oraklet som för alla andra, detta oavsett vad han skriver.
De som skriver väldigt ofta bör dock ha i åtanke att allt för frekventa nämnanden av tillverkarnamn riskerar snedvrida bilden av marknaden, något som jag inte vill skall hända, och skulle det vara så att någon pumpar in ett visst namn lite för mycket så kommer jag att säga till, inte bannlysa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!