Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för oseriös återförsäljare  (läst 6476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #15 skrivet: 20 mars 2021, 21:43:05 »
Kanske framgår på flat7s faktura vem han köpt av egentligen !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #16 skrivet: 20 mars 2021, 22:46:06 »
Har kollat att Kraftmil på nätet, google Kraftmil Mitsubishi fanns inte och Mitsubishi Electric återförsäljare/service finns inte på Kraftmil. Varför ska ha Kraftmil med att göra Mitsubishi. Kraftmil säljer inte Mitsubishi utan bara Toshiba, Gree, Panasonic och Innova. "flat7" Varför kan du inte ta en annan firma istället än bara Kraftmil eller hur?!
« Senast ändrad: 20 mars 2021, 22:49:25 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #17 skrivet: 21 mars 2021, 09:34:51 »
Kanske framgår på flat7s faktura vem han köpt av egentligen !

På min faktura står ”Kraftsmil energilösningar”.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #18 skrivet: 21 mars 2021, 09:37:42 »
Har kollat att Kraftmil på nätet, google Kraftmil Mitsubishi fanns inte och Mitsubishi Electric återförsäljare/service finns inte på Kraftmil. Varför ska ha Kraftmil med att göra Mitsubishi. Kraftmil säljer inte Mitsubishi utan bara Toshiba, Gree, Panasonic och Innova. "flat7" Varför kan du inte ta en annan firma istället än bara Kraftmil eller hur?!

Kraftsmil ÄR återförsäljare av Mitsubishi (har bevis via e-post). Anledningen att de inte finns listade hos Mitsubishi är att de är så pass nya. Att Kraftsmil inte skyltar med att de är ÅF på sin hemsida har jag ingen aning om?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #19 skrivet: 21 mars 2021, 09:43:32 »
Dom verkar installera efter likvidationsdatum enligt omdömen på olika sidor så frågan är om det är via energilösningar eller försäljning dom då säljer via nuförtiden.
Står det organisationsnummer så det är Kraftsmil energilösningar eller kanske fel så det är org nummer till Kraftsmil försäljning.

Salig blandning på omdömen på olika sidor.
Antingen har dom fått 1 stjärna/plus och är usla eller så är det 5 stjärnor/plus och det är ett toppenföretag

Kanske finns ett nytt telefonnummer du kan försöka på till Kraftsmil Försäljning för att få tag på någon, verkar märkligt om man säljer och installerar för att sedan byta till snarlikt namn och strunta i "gamla" kunder ??

Så gjorde i och för sig Varmt & Skönt och det verkade fungera ett tag  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #20 skrivet: 22 mars 2021, 19:44:21 »
Du måste ha fel nummer flat7 för det står ju att det alltid går att nå dom  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #21 skrivet: 23 mars 2021, 08:54:39 »
Det jag förvånas över är hur ex. Mitsubishi kan godkänna alla dessa oseriösa näthandlare.
När jag tjafsade med Mitsu och 20grader ang mitt problem så sa Mitsu att du inte skall ha med såna där näthandlare att göra.
Men alltså va fan!!!! Mitsu gräver ju sin egen grav på detta sättet!
Dom måste väl ha kriterier som skall uppfyllas av återförsäljare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #22 skrivet: 23 mars 2021, 09:09:46 »
Har dom alla cert och pappren i ordning och lovar guld och gröna skogar så får man nog handla från dom flesta tillverkare.

Är det frekventa problem med deras installationer åker dom troligen ut men är det fåtal och dom köper relativt mycket så är det nog ekonomiskt försvarbart och tillverkarna/distributörerna fortsätter för att hålla sina volymer och det gäller nog så generellt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #23 skrivet: 23 mars 2021, 09:19:52 »
För att ytterligare komplicera saken så är just dessa "oseriösa" ÅF inte sällan väldigt självsäkra, säljer med stora ord och låga priser, så de köper troligen många värmepumpar av leverantörerna.
Sen kommer verkligheten i fatt, intäkterna överstiger inte kostnaderna, och garantiersättningarna är så låga att backjobb och garantiärenden blir olönsamma och tär ytterligare på resultatet - företagen hamnar i en negativ spiral, som innan det slutar i konkurs eller likvidation har "skadat" många kunder som fått dålig service.

I princip sedan detta forum startades har vi gång på gång konstaterat att det kan vara lite mer riskfyllt att köpa av de som är allra billigast och det verkar inte ha ändrat sig, samtidigt finns det säkert tiotusentals kunder som inte haft några problem alls trots att de köpt billigt via nätet.
Så ingenting är svart eller vitt, men rent generellt kan man väl säga att säljare som inte själva installerar utan använder sig av tredje part för installationerna aldrig kan ha samma koll på kvaliteten på installationerna - och man måste som kund ha förståelse för att det kan vara flera instanser som behöver säga sitt om det finns fler än ett företag inblandat i eventuella reklamationsärenden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #24 skrivet: 24 mars 2021, 07:06:19 »
Det man glömmer ibland är att räkna in att det kommer att gå sönder eller krångla med pumpen.
Så länge allt funkar så är det riskfritt att köpa av ex. 20grader.

Tror inte på recensionerna som man kan läsa i ex. google eller andra ställen. Man vet ju inte om de är äkta.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #25 skrivet: 24 mars 2021, 11:45:24 »
Allt talade för Kraftsmil. Lokal firma med normala priser, bra kontakt, fin hemsida med ordentliga offerter och tydlig faktura och de har tidigare omnämnts på detta forum..Goda omdömen på Reco.se Nu gick jag på denna mina och det visar hur svårt det är att sålla ut de oseriösa firmorna för jag anser mig ha god förmåga att läsa av människor.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #26 skrivet: 24 mars 2021, 15:11:26 »
Allt talade för Kraftsmil. Lokal firma med normala priser, bra kontakt, fin hemsida med ordentliga offerter och tydlig faktura och de har tidigare omnämnts på detta forum..Goda omdömen på Reco.se Nu gick jag på denna mina och det visar hur svårt det är att sålla ut de oseriösa firmorna för jag anser mig ha god förmåga att läsa av människor.

Var det en lokal firma som du kunda ha ögonkontakt med?
Själv köper jag aldrig mer såna här grejor utan att träffa personer från firman.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #27 skrivet: 24 mars 2021, 21:00:40 »
Var det en lokal firma som du kunda ha ögonkontakt med?
Själv köper jag aldrig mer såna här grejor utan att träffa personer från firman.

Nej ingen personlig kontakt innan installationen tyvärr. Idag kom en tekniker utsänd av Mitsubishi och bytte kretskortet och flödesriktarmotor så nu funkar pumpen igen. Tack till Mitsubishi Sverige som tog sig an ärendet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #28 skrivet: 25 mars 2021, 09:28:16 »
Nej ingen personlig kontakt innan installationen tyvärr. Idag kom en tekniker utsänd av Mitsubishi och bytte kretskortet och flödesriktarmotor så nu funkar pumpen igen. Tack till Mitsubishi Sverige som tog sig an ärendet.

Jag har inte lyckats få min pump reparerad trots garanti och nu har det gått snart 2 månader. Har också snackat med Mitus, men dom hänvisar mig bara till min ÅF.

Väntade du lika länge och hur fick du Mitsu att komma ut?
Förmodar att ditt ärende också är garanti och att Mitsu tog kostnaden?

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning för oseriös återförsäljare
« Svar #29 skrivet: 25 mars 2021, 11:01:51 »
Jag har inte lyckats få min pump reparerad trots garanti och nu har det gått snart 2 månader. Har också snackat med Mitus, men dom hänvisar mig bara till min ÅF.

Väntade du lika länge och hur fick du Mitsu att komma ut?
Förmodar att ditt ärende också är garanti och att Mitsu tog kostnaden?

Tråkigt med ditt strul. Menar du Mitus=Mitsubishi?

Mitsubishi lagade pumpen på egen bekostnad (garanti). När väl Mitsubishi tog sig an mitt ärende eftersom Kraftsmil slutade svara mig så tog det max två veckor innan pumpen blev lagad. Felanmälde pumpen 11 januari så över två månader tog det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!