Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH35 avfrostar var 25e minut  (läst 7200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #15 skrivet: 10 mars 2021, 19:58:31 »
Snackade med Mitsubishi igen. He, dom kunde inte hitta någon rapport från kylslaget som var hos mig för en vecka sen.
20 grader visade en kopia på rapporten och att en ny utedel är begärd.
Mitsubishi vet inget. De har inget mail från kylslaget trots att jag sitter med en kopia på mailet.
Vad händer nu då frågar jag.
Ja...du får väl kontakta kylslaget är svaret.

Är Mitsubishi Sverige verkligen så extremt amatörmässiga och noll kundfokus?
Varje gång jag pratar med dem så är dom totalt intetsägande. Säger att dom skall kolla saker och höra av sig men icke.

20grader brys sig inte överhuvudtaget om kunden. Bara inväntar svar från Mitsubishi som inte vet nåt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2021, 20:18:25 »
Står det inget specifikt namn på vem mailet gick till så du får tag på rätt person ?
Dom måste ha andra vägar då jag inte kan maila in och bara begära en ny utedel .
Mitsubishi har ingen support till slutkunder så är lite förvånad att dom inte direkt bara hänvisade dig till din återförsäljare.

Har du kollat att det är till ”svenska” avdelningen dom har mailat till, tror en del som handlar större partier går via exportavdelningen men det kanske är samma service/support !

Skulle jag vara dig som slutkund så skulle jag gå på återförsäljaren och/eller kontakta Arn för att få tips om vad som räknas som skälig tid.

Har du provat eller bett någon beställa en FH via deras hemsida för att kolla om det är en bugg, lite märkligt om en bugg ligger där så länge då dom åtmindstånde igår fanns på lager enligt hemsidan.

Personligen skulle jag nog bli riktigt pissed off men har tyvär inget klockrent tips för att snabba på det.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2021, 07:02:24 »
Står det inget specifikt namn på vem mailet gick till så du får tag på rätt person ?
Dom måste ha andra vägar då jag inte kan maila in och bara begära en ny utedel .
Mitsubishi har ingen support till slutkunder så är lite förvånad att dom inte direkt bara hänvisade dig till din återförsäljare.

Har du kollat att det är till ”svenska” avdelningen dom har mailat till, tror en del som handlar större partier går via exportavdelningen men det kanske är samma service/support !

Skulle jag vara dig som slutkund så skulle jag gå på återförsäljaren och/eller kontakta Arn för att få tips om vad som räknas som skälig tid.

Har du provat eller bett någon beställa en FH via deras hemsida för att kolla om det är en bugg, lite märkligt om en bugg ligger där så länge då dom åtmindstånde igår fanns på lager enligt hemsidan.

Personligen skulle jag nog bli riktigt pissed off men har tyvär inget klockrent tips för att snabba på det.

Mailet från kylslaget som är servicefirma  är skickat till support@se.mee.com
Rubrik #46977

Japp, de har sagt att jag ska prata med 20grader men eftersom jag gjort det vid flertalet tillfällen och de hänvisar mig tillbaka till Mitsubishi för dom väntar svar därifrån.

20grader säger att dom hade möte i måndags i ärendet men mitsubishi vet inget.

Undrar om det jäklas med mig på avsikt för att det inte går att få fram reservdel.

Hursomhelst måste prata med mitsubishis chef om detta idag.

Undrar om storchefen i japan vet hur illa mitsubishi sverige hanterar sina kunder? Då skulle dom inte få bedriva verksamheten här.

Tror jag pratad med varenda person på mitsubishi teknisk support.

20grader har inga fh35 det har dom sagt till mig i telefon.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #18 skrivet: 11 mars 2021, 07:37:25 »
finns det ett ärendenummer så borde det gå att hitta.
Har aldrig mailat till supporten så kan inte turerna.
Din återförsäljare borde egentligen inte hänvisa dig som slutkund till tillverkaren för dom vet ju att Mitsubishi inte har support till privatkunder.

Tror snarare det är din återförsäljare som du får jaga då 20grader är deras kund och du är kund till 20grader om man ska se det lite krasst.
Om jag köper en Volvo och min handlare säger att det inte finns delar så hjälper det ju inte om jag ringer till fabriken utan min handlare får lösa problemet om man nu kan jämföra det så  ::)

Finns det ingen komplett utedel för tillfället så låter det lite märkligt om det inte skulle finnas reservdelar för att avhjälpa felet då Mitsubishi brukar ha det mesta på sitt lager i Örebro.
Kompletta utedelar till olika modeller finns inte alltid hos tillverkare efter att produkten upphört så då är det reservdel som gäller.

Man är onekligen lite sugen på att beställa en FH för att se om det är en så långlivad bugg  ::)
skulle vara sjukt jobbigt om jag annonserade med en produkt som jag vet inte kommer komma in igen på lager för att ringa upp alla dessa köpare och erbjuda något annat !!
Kanske inte ens går att beställa via nätet så då slipper dom det problemet.

Får hoppas att din ihärdighet ger resultat  tummenupp
Skulle själv kräva av återförsäljaren att dom köper in en utedel från en handlare som har den, reparerar den befintliga eller omgående byter ut den mot likvärdig eller bättre då det tydligen tog 1 månad bara för att komma och felsöka den första gången.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #19 skrivet: 11 mars 2021, 07:39:44 »
Idag fanns inte FH på lager hos dom så buggen verkar vara fixad  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #20 skrivet: 11 mars 2021, 13:41:52 »
Nu har Mitsubishi och kylskaget(servicefirma) haft möte och beslutat att reparera utedelen eftersom det inte finns någre utedelar att få tag i längre.

Trots att kylslaget sa när dom var hos mig att 3vägsventilen är fastlödd och inte går att byta ut.

Får se vad som händer.

Är det nån som vet fakta, går det att byta 3vägsventil på fh35?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #21 skrivet: 11 mars 2021, 13:51:32 »
Minns inte hur trevägaren ser ut i anslutningarna men fyrvägaren måste man löda så det är väl ganska troligt att det ska fungera och finns den som reservdel så går det garanterat  :)

Är du säker på att det inte är fyrvägaren det handlat om?

Verkar som det händer något hos dig i alla fall så du får fakturera din telefonräkning till någon  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #22 skrivet: 11 mars 2021, 14:09:30 »
Minns inte hur trevägaren ser ut i anslutningarna men fyrvägaren måste man löda så det är väl ganska troligt att det ska fungera och finns den som reservdel så går det garanterat  :)

Är du säker på att det inte är fyrvägaren det handlat om?

Verkar som det händer något hos dig i alla fall så du får fakturera din telefonräkning till någon  tummenupp

Ja får hoppas det. Klipper in lite bilder från kylslagets rapport. Hittade en ritning på nätet och bilden som kylslaget tagit är ju på en stoppventil.

Jaja, får hoppas dom vet vad dom gör. Det var fullt med olja som läckt ut iallafall och som samlats under kåpan.

Gäller att hitta rotorsaken och inte bara fylla på med ny media och byta nåt utan man vet vad som orsakar läckaget.

Minns att kylslaget sa att dom inte kan löda. Så vi får se.

Hade jag inte legat på i detta ärende hade inget hänt på länge. Tråkigt att det skall vara så.

Felbeskrivning...................................................
Den ger 4bar i tryck när man kört den i 11minuter.
Locket till kopplingarna på utedelen var full av olja, men kopplingarna är torra och fina. Det verkar som att de är trevägsventilen.


« Senast ändrad: 11 mars 2021, 14:12:35 av Grönbete »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #23 skrivet: 11 mars 2021, 15:07:16 »
Ser ut som anslutningen där man fyller/vacumsuger eller ser jag käpprätt fel ??
Insatsen där går ju att byta om det nu är där felet ligger eller om tätlocket inte håller tätt.
Om det är ett otät lock eller vad som orsakat läckaget är svårt att lista ut .

Din återförsäljare borde försöka hitta fler alternativa installatörer om det först tar en månad för att felsöka och sen kan dom inte löda.
Då förstår man att dom begärde en ny utedel.

Borde inte ligga på dig som slutkund att jaga tillverkare och installatören är fortfarande min åsikt  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #24 skrivet: 11 mars 2021, 15:08:07 »
det låter som om kylslaget sysslar med fel grejer.
om det är olja I hattarna på bilden är det inte någon ko på isen.
om det är olja på marken och allt är torrt inklusive hattarnas utsida då letar dom fel och har otur när de tänker.
om det läcker vid denna ventil/trevägare är det så gott som alltid anslutningen till röret som går in till innedelen, den tillverkar ju kylmontören när han installerar anläggningen.
ventilen / trevägaren är lödd till röret som går in till fyrvägaren.dvs den ventil som slår om vid avfrostning och kyldrift.
Är det 4 bar med körning av kompressorn är systemet helt tomt då det håller runt 12 bar i viloläge och runt 35 vid full värmetillverkning normalt.
du har en gigantisk läcka som måste vara omöjlig att missa!

Jag skulle kolla konorna först på rören till innedelen (där sätter jag mina 25cent) lyckas de byta trevägaren så förstör de bevisen samtidigt.

I värsta fall tar jag in utedelen tillverkstad där det är lättare att felsöka. spårmedel är ett alternativ

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #25 skrivet: 11 mars 2021, 15:13:07 »
Ser ut som anslutningen där man fyller/vacumsuger eller ser jag käpprätt fel ??
Insatsen där går ju att byta om det nu är där felet ligger eller om tätlocket inte håller tätt.
Om det är ett otät lock eller vad som orsakat läckaget är svårt att lista ut .

Din återförsäljare borde försöka hitta fler alternativa installatörer om det först tar en månad för att felsöka och sen kan dom inte löda.
Då förstår man att dom begärde en ny utedel.

Borde inte ligga på dig som slutkund att jaga tillverkare och installatören är fortfarande min åsikt  ;)
Jo det är den sk. serviceporten, ventilkäglan kan sitta löst eller fel eller läcka.
Om pumpen gått på värme med gasbrist under ett längre tag så förstörs ibland tätningen på käglan, men det är mycket enkelt att byta kägla i så fall

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #26 skrivet: 11 mars 2021, 17:31:31 »
Det var olja inuti plastkåpan som täcket ventilen. Och olja i den hatten som är borttagen nu från gängorna till höger.

Om de måste löda, hur går det med säkerheten?
Det måste ju vara nån som är proffs på det så det inte händer en olycka med rör/lödning som går sönder vid trycksättning.

Vet inte hur farlig 410 mediat är om det är explosionsrisk eller annat om man löder dåligt.




Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #27 skrivet: 11 mars 2021, 17:59:32 »
Oljan hamnar i kåpan om inte täthatten är tät.
Bara din installatör som vet vart det läcker.

Den som löder har högst troligen kunskapen får man hoppas för annars läcker soppan ut igen.
R410 är inget ”explosivt” köldmedium.

Behövs verkligen hela ventilhuset bytas ?
Har du ingen annan kylmontör i din någorlunda närhet som kan ge en åsikt ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #28 skrivet: 12 mars 2021, 09:21:33 »
om det är hatten längst till höger så är det uttaget för inkoppling av tex manometerställ den andra är avstängningsventilen.

läcker uttaget internt är det käglan som jag skrev tidigare och den kan byta under tryck om man vill.
iom att R410A alltid står under tryck skall käglan täta och ingen gas eller olja läcka ut.

käglan sitter skruvad som en bilventil och har man ett lämpligt verktyg kan man känna att den inte sitter löst.

när man vakumsuger systemet för första gången eller kopplar in manometerställ kan det rinna ut en del olja genom ventilen och det som ligger kvar runt käglan hamnar i ventilhatten vilket då inte gör något.

Om inte ventilhatten är kladdig så håller den tätt, den har en tätning längst in.

Det måste gå att se var det läcker ifrån, titta med ficklampa och hushållspapper. Är både trevägaren och tvåvägaren helt torra kan det kommit inneifrån kompressorutrymmet, det indikeras jättelätt med lättsökare.
det är ju inte ditt jobb men känn på gasrörens muttrar med en skiftnyckel de skall inte kunna dras åt.
kolla rören under isoleringen inget kladd skall finnas där.
ventilen på bilden är misstänkt ren de brukar bli skitiga inte minst vid läckage.

Lödning skall ske med öppet system fyllt med skyddsgas (kvävgas).
Personen som löder skulle förr ha licens men i dag räcker det med utbildningsbevis heta arbeten.
Lödning sker med öppen låga företrädesvis med acetylen och syrgas samt koppar fosfor lod, rören förbereds för kapillärpassning.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #29 skrivet: 12 mars 2021, 12:44:03 »
Teknikchefen på Mitsubishi har snackat med kylslaget om hur de skall gå vidare i ärendet.
Jag kollar med kylslaget och dom vet inget. Ingen uppdatering i ärendet.
Jag kollar med 20 grader och de har haft möte med Mitsubishi.

Nu finns det 2 alternativ säger de.
1. Laga pumpen, löda dit en ny 4-vagsventil som dom tror är felet. Och de måsta fixa nån som kan göra jobbet. Kommer säkert ta många veckor i och med att pumpen måste tas till vekstad.
2. Ersätta med en ny pump(utdel) Men eftersom det inte finns några så säger 20grader att det kanske kan bli av i Maj efter att en ny tillverkats! 20grader skulle kolla om det gick att få tag i en utedel nån annanstans med.

Inget snack om att ersätta mig med en likvärdig modell som finns ute. Trots att jag väntat så länge och kanske får vänta till sommaren på en ersättningsdel

Kylslaget känns väldigt amatörmässiga i sin felsökning. Dom stod där och tittade en stund. Vet inte hur dom kan komma fram till att det 3-vägsventilen om det nu kan vara så enkelt som käglan.
« Senast ändrad: 12 mars 2021, 12:56:38 av Grönbete »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!