Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borde vi passa pÃ¥ att konvertera i samband med till-/ombyggnad?  (läst 2914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Vi har tänkt att bygga till 25-28 m2 till vårt hus som nu är på 100 m2. Det ska bli ett nytt större sovrum i tillbyggnaden (nr 1 i bilden) och nuvarande sovrum, som angränsar till den nya delen, ska delas upp i toalett, klädkammare och arbetsrum (nr 2). Vi har krypgrund i hela huset och det blir det nog i tillbygget också.

Idag värmer vi huset i huvudsak med luftvärmepump och braskamin. I badrum och hall (nr 3, 4) har vi elektrisk golvvärme. Vid tillbyggnad så kommer inte nuvarande uppvärmning räcka till utan en extra luftvärmepump måste upp i så fall.

Nu till frågeställningen...
När vi ändå bygger till 25 m2 och bygger om 15 m2 känns det som ett gyllene tillfälle att lägga vattenburen golvvärme i de delarna. Det optimala hade ju förstås varit att bryta upp golvet i HELA huset och lägga slang överallt, men det blir för omfattande. Min tanke är då att man skulle kunna sätta in element i de delar av huset som inte ska byggas om. Borde vara hyfsat enkelt med rördragning iom krypgrunden.

Vår nuvarande förbrukning ligger på 11000 kWh/år, inkl. hushållsel, plus 4-6 m3 ved. En extra luftvärmepump skulle kosta 15000-20000:- och ett par tusen kWh mer per år. Med detta i åtanke skulle vi aldrig räkna hem investeringskostnaderna men vi skulle öka komforten, öka värdet på huset och öppna upp för andra värmekällor i framtiden.

Vad tror ni om denna tanke? Jag har funderat på luft/vattenpump i så fall. Hur mycket skulle byte av värmesystem kosta, i mycket grova drag, om vi ställer upp följande poster?

1. Luft/vattenpump med installation plus annat lullull som behövs för att få värmekällan komplett.
2. Element, rör och installation i den orörda delen av huset, ca 75-80 m2.
3. Läggning av vattenburen golvvärme i om-/tillbyggnaden, ca 40 m2. Jag tänker mig spårad golvspån och slang. Kommer inte ligga klinker någonstans och det blir träbjälklag med krypgrund under.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag skulle själv göra som du föreslår, lägg golvvärme i ny/ombygge och komplettera med radiatorer i befintlig byggnad.
För bästa VP ekonomi så ska radiatorerna dimensioneras så de kan matas med golvvärmens framledningstemp.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Det hade vart kanon om radiatorena kunde lämna sin till tänkta effekt i
 38-30 system . Men man fÃ¥r "nästan tapetsera" med radiatorer dÃ¥ :)
Visst som vvsare gillar man stooooora radiatorer.
Men vÃ¥ra inrednings ansvariga   ::) brukar protestera nÃ¥got fruktansvärt mot sÃ¥na förslag

Jag hade också föreslagit konvertering i samband med det du tänker göra
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konvertera det är enkelt att lägga spårade golvskivor och slangar när men gör golvet.

I övriga rum sätt element så stora att det räcker med 35 grader in.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Tack för svaren!

Det låter som ni tycker det är en bra idé då. Fint! Frågan är bara vad det hela kan tänkas kosta. Jag förstår om det är svårt att uppskatta men är det någon som kan bidra med en grov uppskattning på någon av de tre posterna jag ställde upp i första inlägget?

Citera
1. Luft/vattenpump med installation plus annat lullull som behövs för att få värmekällan komplett.
2. Element, rör och installation i den orörda delen av huset, ca 75-80 m2.
3. Läggning av vattenburen golvvärme i om-/tillbyggnaden, ca 40 m2. Jag tänker mig spårad golvspån och slang. Kommer inte ligga klinker någonstans och det blir träbjälklag med krypgrund under.

Det kan vara så att det blir för dyrt att göra allt i samband med om-/tillbyggnad men punkt tre ska ju förstås göras för framtida konvertering. Hur stor extra kostnad tror ni detta blir i förhållande till att bara lägga vanligt golv? Det blir i så fall bara slang i golvet som ligger och väntar på framtiden.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
1) Värmepump med tillhörande elpanna kostar mellan 80 och 100 000:- beroende på modell, ort, installtör, etc, etc. Gör du installationen själv så kostar 'hårdvaran' mellan 50 och 80 000:- väldigt ungefärligt räknat.
2) För installation av radiatorer brukar man räkna grovt på ca 5000:- per styck.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vår golvvärme på 60 kvadrat kostade 25 000 i material.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!