Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft/luft värmepump eller bergvärme eller bÃ¥de och?  (läst 2126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mnx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
luft/luft värmepump eller bergvärme eller både och?
« skrivet: 19 september 2011, 15:28:29 »
Hej!

Har svårt att bestämma mig så jag luftar mina tankar här och hoppas på kloka svar eller i alla fall vägledning...

Har ett "standardisolerat" hus på totalt ca. 180 m2. Öppen planlösning på bottenplan (ca. 70 m2 "öppet") och enbart sovrum på ovanplan. Huskroppen är från början 135m2 men tillbyggt med 45m2 2010 i bottenplan (två rum samt tvättstuga och badrum). Har radiatorer och vattenelement i alla rum förutom nya tvättstugan och badrummet där vi har vattenburen golvvärme.

Uppvärmningen består idag av en CTC Eccelent elpanna kompletterat med en vedkamin (1-9kw) i vardagsrummet som används ganska flitigt under vinterhalvåret.

Förbrukningen har från 2005 fram till "vargavintrarna" och utbyggnaden legat på under 20000 kwh (som lägst 16500 kwh och högst 20000 kwh). Under de två senaste åren har förbrukningen ökat kraftigt, troligtvis en kombination av byggnation (fläktar etc.), större uppvärmningsyta och betydligt kallare vintrar. Troligtvis har den sista delen störst betydelse. Senaste årets förbrukning var 29000 kwh.

Är överlag mycket nöjd med min elpanna och vedkaminen, det är enkelt och problemfritt (har inget problem att elda då och då). Men känner att det är lite onödigt att sponsra Vattenfall mer i onödan.

Mitt första och enklaste förslag är att installera en luft/luft-värmepump. Har en på landet sedan ett par år och det fungerar kanon - förutom när det blir riktigt kallt då. Dessutom har den en stor fördel där då den "slussar" runt varmluften från kaminerna där på ett väldigt bra sätt och samtidigt kan kyla på varma sommarkvällar! Och såklart att den renar luften lite vilket är bra när vi eldar i kamin...
Har fått ett pris på pump (Bosch) samt installation för 16 000 SEK och den beräknade besparingen enl. energirådgivningen är ca. 8500 kwh (beräknat på senaste årets förbrukning).

Det andra alternativet (som är klart vanligast i omgivningen) är att installera bergvärme, kommentarer är egentligen överflödiga. Har fått ett ungefärligt pris för borrning, pump och installation på 110 000 SEK. Enligt energirådgivningen är besparingen ca. 17000 kwh beräknat på senate årets förbrukning.

Här kommer mitt problem. Bergvärme känns kanske bäst, men samtidigt så är kalkylen för luftvärmepumpen så extremt bra (+ att jag gillar den vi har i stugan) att det tar många många år innan den extra besparingen på bergvärme ätit upp investeringskostnaderna...

Det sista alternativet är att vi installerar en luftvärmepump nu och väntar tills elpannan ger sig och då installerar en CTC EcoHeat och därefter borrar efter bergvärme... Egentligen känns det ok att göra båda investerinarna nu men jag är samtidigt lite snål att jag inte vill spendera pengarna om det inte behövs... :)

Vad säger ni? Är det dumt att satsa på luft-värmepump eller är det helt rätt? Tror ni besparingsexemplen stämmer ok?

Sedan är jag även intresserad av att veta om ni tror att Bosch luft/luft-värmepumpen är något att satsa på? Vad jag kan läsa mig till och hört från min vän som gör installationerna är att den är väldigt bra.

Glömde skriva att huset finns ca. 10 mil norr om Göteborg och att jag har väldigt nära till berget, dock måste man borra lite längre... Vi är fyra personer i hushållet (2+2).

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 19 september 2011, 15:31:26 av mnx »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 610
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!