Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad ME 660/FD35.  (läst 14304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad ME 660/FD35.
« skrivet: 11 januari 2011, 23:45:11 »
Nu har jag också fått en ME installerad. Den har gått nu sedan 5/1 och det verkar funka som det skall. Står på lecablock och markstativ.
Hittills har det bara varit -3 men den klarar lätt att värma 1 ½ plan 140m2. Gammalt hus från 1932 med plankstomme och i stort sett original utan isolering men lite sågspån på vinden. Tempen utomhus har väl legat mellan +2 - -3 och den verkar behöva 23 kwh/dygn som mest hittills och jag har varmt överallt, +23-21 ºC i hela huset. Verkar det ok eller? Sol och fläkt 4 rätt ut nattetid och i-see dagtid med full spridning och fläkt 3-4 verkar fungera bäst just nu och jag störs inte speciellt av fläktljudet även om jag blivit tvungen att höja tv-ljudet ett snäpp.
Installatören har cert, och har nyligen varit pÃ¥ kurs och lärt sig att det endast behövs en blygsam vacuumsugning pÃ¥ 3 min?! Jag har väl förstÃ¥tt att det skall behövas mer än sÃ¥, kanske en ½ timme eller sÃ¥, ca: -7 ºC vid monteringen. Nu blev det suget 5-7 min i alla fall, värdet pÃ¥ mätaren gick snabbt upp i 99,9 men jag förstÃ¥r ju inte vad det är för slags värde. Vacuumumpen var av modell rejäl sÃ¥ kanske gjorde den jobbet ändÃ¥. Rören är väl ca: 3½m. Kan det räcka tror ni eller skall jag kräva en ny sugning. Pumpen gÃ¥r bra och jag har inget att klaga pÃ¥. Packar pumpen/kompressorn ihop pga, dÃ¥ligt sug sÃ¥ är det ju i alla fall 5 Ã¥rs garanti.  Thumbsup
Josefin

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2011, 23:56:18 »
Hej Josefin! Jaså har du lagt ned uppvärmningen med ditt vattenburna värmesystem, sålt kopparrören och köpt en ME-pump nu alltså! :D
Får väl säga grattis till inträdet i luftvärmepumpsklubben då. Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 00:01:13 »
Det är bara att gratulera Dig till en bra pump. Kör så det ryker. Du får väl vänta och se när det blir riktigt kallt hur långt ner den hänger med i just ditt hus.
Hoppas att du återkommer med dina upplevelser och erfarenheter. Här på forumet finns många som kan dela med sig av sina. Har du frågor så tveka inte att ställa dom här.


/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2011, 00:35:45 »
Hej Raffen, det var längesedan, kul å höra från dig igen, fint att du inte gav upp när det var som hetast runt öronen! Nej då inte har jag lagt ner lvvp inte. Värmer källaren till 15 ºC och vv med EC pumpen till
55 ºC och det går också bra det orkar den så långt i alla fall. Nu är jag alltså medlem i flera pumpklubbar samt också pelletsklubben och kaminklubben, tror jag har allt som går att få nu i energiomvandling saknar väl bara berg och flvp!! Men nu får det räcka tycker jag.
Tillbaka till mina frågor, skall jag nöja mig med 5-7 min, sugning eller begära ny sugning? Verkar det ok, med 24kwh/dygn utifrån mina förutsättningar och utetemp??
Josefin från norra Bohuslän minsann!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 00:45:45 »
Hej Josefin..!

När det gäller "sugningen" skulle du behöva svar från någon kunnig installatör... I väntan på bättre får du nöja dej med en som kan en del om vakuum-teknik.

Till att börja med tror jag att man behöver lite mer information för att kunna avgöra om 5-7 min. räckte. Framför allt vad det var tryckmätaren egentligen visade.

Lite bakgrund:
När man vakuumpumpar systemet vill man även se till att allt ev vatten som kan finnas i rören sugs ut. Man måste då sänka trycket så lågt att vattnet kokar, och det vid den temperatur som råder ute vid tillfället (is förångas direkt, utan att först smälta - frystorkning). Om det var -7°C vid installationen skulle man behöva pumpa ner till ca 2-3 mbar (har inte exakta siffran) för att förånga eventuell is.

Men sen tar det ju tid för att allt vatten ska hinna förångas, och det beror ju förstås på mängden vatten. Det går dock lätt att avgöra när allt vattnen är borta, genom att övervaka trycket. Så länge det finns vatten kvar kommer trycket inte att komma under 2-3 mbar, för vartefter man suger ut vattenånga, bildas lika mycket ny. Först när allt vatten är slut kan trycket sjunka ytterligare, ner till vakuum-pumpens kapacitet.

Förutsättningen är att man har en "tillräckligt" bra tryck(vakuum)-mätare, som kan se skillnad på så små variationer i tryck. Du skrev att "värdet" snabbt gick upp till 99,9. Det skulle kunna vara 99,9% vakuum relativt atmosvärstryck, som är 1013 mbar (= hPa). I så fall skulle det kunna motsvara ca 1 mbar, vilket skulle vara OK.

Men om instrumentet inte hade flera decimaler, typ 99,93, så är det tveksamt om det har den noggranheten att man verkligen kan lita på sista decimalen.

Dessutom börjar ett extra problem smyga sej in när trycket sjunker mot 1 mbar, som gör att gas/ånga inte beter sej som vanligt. Gasen flyttar sej allt långsammare ut genom små hål och trånga kanaler (som t.ex. rören mellan inne- och ute-delarna).

Det sista gör att jag känner en viss tveksamhet till den korta tiden. Men samtidigt är det ju så att värmepumpen tål en mindre mängd vatten. Hur mycket har jag ingen aning om, så jag kan inte bedöma om det är OK eller inte.

LÃ¥ngt inlägg - och ändÃ¥ inget vettigt svar - sorry...   :-\

Förbrukningen på 24 kWh/dygn låter kanske något hög, men det går inte alls att säga, om man inte vet hur "mycket" hus den ska värma..? Yta? Tidigare förbrukning?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 00:56:15 »
Hej Raffen, det var längesedan, kul å höra från dig igen, fint att du inte gav upp när det var som hetast runt öronen! Nej då inte har jag lagt ner lvvp inte. Värmer källaren till 15 ºC och vv med EC pumpen till
55 ºC och det går också bra det orkar den så långt i alla fall. Nu är jag alltså medlem i flera pumpklubbar samt också pelletsklubben och kaminklubben, tror jag har allt som går att få nu i energiomvandling saknar väl bara berg och flvp!! Men nu får det räcka tycker jag.
Tillbaka till mina frågor, skall jag nöja mig med 5-7 min, sugning eller begära ny sugning? Verkar det ok, med 24kwh/dygn utifrån mina förutsättningar och utetemp??
Josefin från norra Bohuslän minsann!

Tjenare Josefin! Ja ok då kör du med allt ihop alltså, ja då kan man nästan säga att du är med i mångfaldsklubben istället, och det är ju riktigt bra det naturligtvis. Thumbsup
Ja det här med 5-7 minuters vacuumsugning vid en installation vid -7 ºC i utetemp tycker jag väl personligen låter skumt lite och dåligt alltså, men nu för tiden så blir man inte förvånad över någonting egentligen.
Sen har du då 5 års helgaranti på pumpen och om det skulle vara så att det skulle finnas luft eller fukt kvar i systemet efter den här vacuumsugningen så kommer det säkert att visa sig inom de närmaste ca 1-2 åren ivf tycker jag via ett ev kompressorhaveri, och då tar självklart garantin på pumpen detta isf.
Sen tjänar det nog inte så mkt till nu så här i efterhand att begära ytterligare en vacuumsugning eftersom skadan isf delvis redan är skedd när pumpen är igångkörd vilket gör att den ev fukt och luft som "kanske" har lämnats kvar i systemet isf redan har blandats med oljan och startat nedbrytningen av denna.
Detta med vacuumsugning på vintertid har bl.a diskuterats i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39068.0
Vad som kan hända om man fuskar med vacuumsugningen eller ev struntar helt i denna procedur vid en installaton har jag beskrivit här i samma tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39068.msg364245#msg364245

När det sen gäller din förbrukning för pumpen på ca 23-24 kwh/dygn så är detta väldigt svårt att kommentera, men av din beskrivning att döma när det gäller din uppvärmningsyta, husets ålder inkl förhållandevis dåliga isolering så tycker jag faktiskt att förbrukningen låter ganska rimlig. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 01:44:04 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2011, 20:08:07 »
Tack för svar. Fint med 5 års garanti!!
Just nu så är det +4,5 ºC här i norra Bohuslän och pumpen drar 600-700w. När det var lite kallare här ca: -3 har Jag lagt märke till att när jag kör den på fläkt 4 och vingarna rätt ut genom dubbeldörrar på 5 m avstånd så drar den mer om jag inte har horisontella vingarna aktiverade. Värmen skjuts iväg från värmekanonen och försvinner ut i resten av undervåningen och upp till övervåningen och det blir för kallt i rummet där den är installerad och den jobbar för fullt. Funkar mycket bättre med horisontella vingarna aktiverade och helt säkert ca 300w mindre i förbrukning. Pumpen var faktiskt uppe i ca: 2000-2100w och 9.5A vid -3 ºC innan jag testade med aktiverade vingar. Jag lurar på om mitt hus är våldsamt värmeslukande. Skall väl inte behövas maxfart när det är -3 ºC eller?
 Nattetid kör jag med fläkt 4 och horisontvingar aktiverade och börvärde +22 ºC och dagtid fläkt 3. Besväras inte av fläkten pÃ¥ läge 3 och utedelen har jag inte hört ett ljud ifrÃ¥n. Hittills har pumpen förbrukat 307kwh sedan 7/1. Nu när det är lite varmare här sÃ¥ räcker det med fläkt 3 och börvärde 21. Varmt överallt är det. 1½plan 140m2.
För övrigt sÃ¥ är pumpen ansluten till en 10A propp, installatören sa att det räckte gott?  Sc:,h Kommentarer?
Josefin

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2011, 22:08:02 »
Hej Josefin!

Vad menar du med "horisontvingar aktiverade"?
Menar du "VANE" pendlande eller?
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2011, 23:26:54 »
Att köra pumpen på en 10 A propp är OK om den sitter ensam på den. Propparna ska klara ca 50% överlast kontinuerligt. Men toleransen är ganska grov, så har du otur kan du få byta den någon gång - om den ryker...

Hur mycket energi har ditt hus förbrukat förr? Totalt alltså, för du verkar ju värma med lite av varje... (multiplicera energi till en VP med sitt COP)
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad jj830131

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2011, 04:51:26 »
Tack för svar. Fint med 5 års garanti!!
Just nu så är det +4,5 ºC här i norra Bohuslän och pumpen drar 600-700w. När det var lite kallare här ca: -3 har Jag lagt märke till att när jag kör den på fläkt 4 och vingarna rätt ut genom dubbeldörrar på 5 m avstånd så drar den mer om jag inte har horisontella vingarna aktiverade. Värmen skjuts iväg från värmekanonen och försvinner ut i resten av undervåningen och upp till övervåningen och det blir för kallt i rummet där den är installerad och den jobbar för fullt. Funkar mycket bättre med horisontella vingarna aktiverade och helt säkert ca 300w mindre i förbrukning. Pumpen var faktiskt uppe i ca: 2000-2100w och 9.5A vid -3 ºC innan jag testade med aktiverade vingar. Jag lurar på om mitt hus är våldsamt värmeslukande. Skall väl inte behövas maxfart när det är -3 ºC eller?
 Nattetid kör jag med fläkt 4 och horisontvingar aktiverade och börvärde +22 ºC och dagtid fläkt 3. Besväras inte av fläkten pÃ¥ läge 3 och utedelen har jag inte hört ett ljud ifrÃ¥n. Hittills har pumpen förbrukat 307kwh sedan 7/1. Nu när det är lite varmare här sÃ¥ räcker det med fläkt 3 och börvärde 21. Varmt överallt är det. 1½plan 140m2.
För övrigt sÃ¥ är pumpen ansluten till en 10A propp, installatören sa att det räckte gott?  Sc:,h Kommentarer?
Josefin



Rekommenderar dig att köpa ett paket 13 A säkringar om du kör med keramiken, passar i 10 A anslutningen och ger det lilla extra som krävs för att slippa oroa sig att den löst ut medans du solar i Egypten 1 vecka eller 2 under vintern.  8)

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2011, 19:43:12 »
Jodå, jag kör med keramik i källaren där pumpen är ensamt ansluten. Bostadsplanen är det monterat snabbsäkringar i. Skall fixa ett paket 13A säkringar, bara fint om de passar i 10A uttag utan att det blir nån överbelastning eller så.
"Pluttas" -horisontvingar menar jag är Wide Vane. Där finns en markering som ser ut som en dubbel hängande pil. Den justerar automatiskt luftströmmen sidledes och det fungerar bra för mig i alla fall. Vane har jag ställt in 1 steg ner och det funkar också bra för mig. Fläkt steg 3 dagtid och 4 nattetid.
Är det nåt som pumpen producerar i överkant så är det i alla fall vatten från avfrostningarna. Här har varit mellan +5 igår och just nu idag -1 ºC. Igår kväll tömde jag ur murarbaljan 20 liter och nu när jag kommer hem från jobbet så var det dags igen för 20 liter till!! Inte dåligt! Thumbsup
Hur mycket drar då mitt hus i energi/år. Ja eftersom jag har diverse energiomvandlare (är sk, multiomvandlare i mångfaldsklubben, enl, Raffen) så är det inte lätt att få någon ordning på det. Jag har aldrig kört med bara el. Skall jag ha någon mening om det så gissar jag snitt 5-7 pallar pellets, ½m2 ved, 8-9000kwh/år, inkl, EC-pumpen som klarar hus och vv ner till +4 ºC. Men jag är som sagt osäker, det viktigaste är trots allt att det är varmt och gott. Ett par tusingar hit eller dit, ja det får jag leva med.
Just nu börvärde 22, -1 ºC ute, 22-20 inne, 1300w pÃ¥ pumpen. Allt gott och väl med värmen och alla är glada och nöjda.  :D
Josefin

Edit: Skall var -3 ºC och 2050w på pumpen helt igenfrostad. Är inte det mycket tro??? Sc:,h
« Senast ändrad: 18 januari 2011, 19:52:47 av Josefin »

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2011, 21:07:17 »
"Pluttas" -horisontvingar menar jag är Wide Vane. Där finns en markering som ser ut som en dubbel hängande pil. Den justerar automatiskt luftströmmen sidledes och det fungerar bra för mig i alla fall. Vane har jag ställt in 1 steg ner och det funkar också bra för mig. Fläkt steg 3 dagtid och 4 nattetid.

Det var det jag misstänkte.
Du kör alltså med I-SEE aktiverat vad jag förstår?
Har du justerat WIDE VANE med WIDE VANE-knappen eller AREA-knappen?

Har själv VANE ställd på översta läget och det verkar fungera kanon gällande spridning i hela huset.
Kör fläktläge 3 på min dygnet runt, men har en FD50'a.
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2011, 21:47:47 »
Hej Pluttas! NejdÃ¥ ingen i-see, det funkade inte lika bra som utan. Justerar bara med Wide Vane knappen. Använder inte AREA-knappen. Men lite orättvist är det allt med dig som har en 50:a, dÃ¥ kan ju du värma Globen om du vill. Själv sÃ¥ kan jag ju bara värma en normalstor idrottshall!!  fiR:
Jag surrar en del innan jag förstÃ¥r mig pÃ¥ effektförbrukningen. Jag har ju ingen lust att vara en pannrumstomte heller. Efter sista avfrostningen sÃ¥ tog jag mig ändÃ¥ tid att kolla in förbrukningen i en kvart. SÃ¥ här är det: Avfrostning, -3 ºC ute startar pÃ¥ upp mot 2000w, sjunker tillbaks ner mot 900w och ökar sakta upp till 1300w, efter kanske en kvart och sen vet jag inte mer om det. Har tillbringat alltför mycket tid i pannrummet med EC-pumpen för att det skall vara bra för hälsan sÃ¥ jag är lite allergisk mot pannrum och digitalmätaretittande.   8)
Josefin

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2011, 21:57:56 »
10A är ingen fara, vi har på Vår Nocria 10A Diazed, har aldrig gått så länge pumpen varit i drift, trots full effekt i många dagar, och den borde dra mer än Din pump.

Däremot huvudsäkringen kan flyga 1-2 ggr/vinter..L1 är huvudfas i detta hus, väldigt snett..tur huvudsäkringarna sitter kallt till..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad ME 660/FD35.
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2011, 22:26:22 »
Hej Apan! Kanske skall jag inte bry mig om att säkra med mer än de 10A jag redan har dÃ¥. SÃ¥ vitt jag förstÃ¥tt sÃ¥ är ju Nocrian kraftfullare än min 35:a sÃ¥ dÃ¥ klarar det sig kanske ändÃ¥. En av mina  huvudsäkringar 16A, har 3 st, flyger kanske vartannat till vart tredje Ã¥r, inte för att jag förstÃ¥r varför, men byta är ju lätt sÃ¥ det bryr jag mig inte om. Valde mellan Nocria och ME egentligen men fastnade för ME'n för att den var sÃ¥ tyst och behaglig och sÃ¥ fick jag ett bra pris av en lokal handlare. Tycker nog att jag valde rätt trots allt. Tystare pump kan jag tro att man fÃ¥r leta efter. Eftersom jag är ny med LL-pump är det ju lite svÃ¥rt att förstÃ¥ sig pÃ¥ rätt inställningar för att fÃ¥ god valuta för investeringen men det kommer väl med mer tid och erfarenhet tänker jag. Pumpen gÃ¥r fortfarande efter sista avfrostningen ca: 21.30 och tar 1560w just nu.
Josefin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!