Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Examensarbete om att dämpa oljud frÃ¥n värmepumpar - mycket intressant!  (läst 7618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Halloj!

Lider av detta problem just nu och ser även ett och annat klagomål på diverse forum.

Har googlat en hel del men snubblade först nu över ett examensarbete från
Växjö universitet (skrivet 2008) där man avhandlar ämnet och testar på en CTC Ecoair 107.

http://vxu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:206009

Litet axplock från arbetet:
Citera
Ljudbilden över värmepumpens tre ljudkällor, fläkt, kompressor och fyrvägsventil, har mätts upp för att se hur dessa påverkar produktens totala ljudnivå.
Åtgärder för att försöka dämpa ljudnivån har sedan tagits fram och testats. Genom att jämföra dessa med ljudbilden på värmepumpen i standardutförande har vi kommit fram till de åtgärder som fungerar bäst.
De bästa dämpningsåtgärderna visade sig vara:
• Tejpade lister och hål runt kompressorutrymmet
• Isolering i tak och botten av hela konstruktionen
• Stadgning av fläktutrymmets bottendel
• Avskärmning av ljudkällan med skärm på 110 mm avstånd
Dessa åtgärder har testats tillsammans och en genomsnittlig sänkning på totala ljudnivån med 3,9 dB har åstadkommits. Fläktljudet rakt framifrån, som är det starkaste ihållande ljudet från värmepumpen, sänktes med 4,7 dB.

En sak jag reagerade starkt på och som med största sannolikhet till stor del ommer avhjälpa mitt eget problem återfinns på sidan 15 i PDF'en.

Citera
För att förhindra att värmepumpens ljud sprider sig monteras en skärm, med en höjd på 585 mm och bredd på 640 mm, framför fläkten, se bild 20 och 21. Skärmen är gjord av en mdf-skiva monterad på en träram i höjd med fläktutblåset. På skivan fästes ett ljudabsorberande material av samma sort som sitter inne i värmepumpen.

Jag har hela tiden trott att detta skulle inverka negativt på värmepumpens funktion men
Citera
enligt Mattias Åhlander, laboratorieingenjör på Enertech CTC AB, skulle 40 % av fläktdiametern vara ett tillräckligt avstånd för att pumpen inte skulle förlora i kapacitet om något monterades framför. Detta ger ett ungefärligt värde på 180 mm.

Se bilden, den står nästan helt kloss (80mm framför fläkten).

Läs och begrunda, jag tyckte att det var ett synnerligen välskrivet arbete och jag har helt klart fått en hel del ideer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det mesta av luften från fläkten blåser ut i fläkthjulets periferi, och jag tror att det är därför en skärm fungerar rätt bra utan att bromsa flödet nämnvärt.
Har inte läst examensarbetet, men har de analyserat om det blev någon sänkning av COp efter att skärmen placerades framför?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Jag citerar ett par stycken ur arbetet:

Citera
Åtgärden med skärm framför fläktens utblås är den klart effektivaste lösningen för att dämpa ljudet, men hur den påverkar luftflödet är osäkert. Enligt handledaren till projektet, Börje Nilsson, ska en skärm t.o.m. kunna höja luftflödet genom ett minskat tryckfall över fläkten pga. återvinning av dynamiskt tryck.

Luftflödet genom fläkten kan kanske också ha ökat vid försöken då vi tejpade hål och skarvar samt då dämpmaterial lades i bottnen. Enligt vår teori så förbättras luftgenomströmmningen genom värmebatteriet om fläkten bara kan dra luft därigenom. Detta skulle i så fall ge en ökad verkningsgrad och varvtalet på fläkten skulle kunna sänkas, vilket skulle resultera i en tystare produkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag citerar ett par stycken ur arbetet:

Citera
Åtgärden med skärm framför fläktens utblås är den klart effektivaste lösningen för att dämpa ljudet, men hur den påverkar luftflödet är osäkert. Enligt handledaren till projektet, Börje Nilsson, ska en skärm t.o.m. kunna höja luftflödet genom ett minskat tryckfall över fläkten pga. återvinning av dynamiskt tryck.

Luftflödet genom fläkten kan kanske också ha ökat vid försöken då vi tejpade hål och skarvar samt då dämpmaterial lades i bottnen. Enligt vår teori så förbättras luftgenomströmmningen genom värmebatteriet om fläkten bara kan dra luft därigenom. Detta skulle i så fall ge en ökad verkningsgrad och varvtalet på fläkten skulle kunna sänkas, vilket skulle resultera i en tystare produkt.

Alltså ingen analys, bara spekulationer, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Tog en snabbtitt, allt detta är i labbmiljö, verkligheten är värre.
Skivan framför så nära lär hjälpa till med isbildning och risk för rundgång,- jag tror inte på detta koncept.
Sen är detta testat på CTC-så andra modeller kan man inte jämföra med då bottentråget på denna maskin är annorlunda.
Jag tjänade c:a 5dB på att måla insidan av min fulpump med en ljudisolerande färg och att isolera rören där inne, sen får man ha i åtanke att växlingarna mellan värme/avisning hörs ändå inne i det egna huset där innerdelen är, däremot hörs det mindre utomhus med nämnda åtgärder.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
@Rickard
Angående COP är det det endast spekulationer, verkar som att de i arbetet fokuserat i huvudsak på ljudet och dämpning därav.

@Art Deco
Just isbildningen tror jag också att det kan finnas en risk för med tanke på hur nära den ser ut att vara placerad.
Men nog borde en avskärmande konstruktion placerad något längre ifrån fläkten fortfarande sänka den upplevda ljudvolymen utan att negativt påverkar pumpens funktion?

Anledningen till min stora nyfikenhet i ärendet är att grannens luft/vatten-värmepump stör något fruktansvärt och förslag till flytt av pumpen har möts med skepsis varpå alternativ till dito manöver sökes febrilt.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Vad säger CTC? Har en bekant ägandes en CTC, den havererade efter 1½ år ca. På CTC sa man att det berodde på en cypress som stod för nära = ingen garanti gäller. Som tur var så tog installatören smällen, (han borde ju sågat ned busken). Det var lite OT men jag undrar, vad säger CTC?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Vad säger CTC? Har en bekant ägandes en CTC, den havererade efter 1½ år ca. På CTC sa man att det berodde på en cypress som stod för nära = ingen garanti gäller. Som tur var så tog installatören smällen, (han borde ju sågat ned busken). Det var lite OT men jag undrar, vad säger CTC?

Är detta ett skämt ...!!!
CTC menar att en cypress häver garantin samtidigt som man läser denna utredning med en platta som definitivt bromsar än värre än en buske.......
Om någon på ett konsument-magasin läser denna tråd är nog detta en av de bästa "skjuta sig själv i foten" grejor jag sett här....
Tack för tipset HPLP.

P.S ser nu också att man testade att lägga skumplast i botten för att dämpa ljudet, finns bilder på detta i utredningen, jag behöver väl inte säga vad som händer då vid verklig drift.........
« Senast ändrad: 03 juli 2009, 17:06:02 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Precis vad jag sa också. Det var det dummaste jag hört, att en buske skulle kunna få en kylmaskin att haverera, måste i så fall varit fel på lågtryckspressostaten. Men jag tvivlar på att en buske skulle kunna isolera så bra. Cypressen mådde föresten prima. ;D
De som tänker prova med div ljuddämpningsmetoder bör nog kolla noga i installationsmanualen först. Finns det en avvikelse och maskin skulle haverera så är det säkert det som gjort det. ::) GSG :(
« Senast ändrad: 03 juli 2009, 18:52:28 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!