Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d luftvärmepump till sort garage  (läst 1215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DanielDJohansson

  • Gäst
DanielDJohansson
Köpråd luftvärmepump till sort garage
« skrivet: 26 mars 2019, 18:40:40 »
Hejsan!

Jag har en verkstad/garage som är 8m x 11m och 4m högt. Taket är väliosolerat och väggarna är leca med puts. Jag har satt in en bra takfläkt för att trycka ner den kommande värmen från pumpen. Då är frågan; vad ska jag köpa för luftvärmepump?

Jag är inte i garaget dagligen så det kommer bli mycket underhållsvärme. Jag bor i Skaraborg.

Jag har sneglat lite på Toshiba Supreme 25 eller 35. Men skulle vilja ha lite inputs.

Tackar ödmjukast på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd luftvärmepump till sort garage
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2019, 09:48:05 »
Hej! Är ju ofta svårt att uppskatta värmebehov i verkstad och garage. Beror också på hur plattan är isolerad och på portarna. Det är också stort, motsvarar 147 kvm med standard 2,4 m takhöjd. Skara har dimensionerande vinterutetemperatur på -15,7 celcius. Skulle inte välja mindre än storlek "35" med nominell effekt på 4 kW och som klarar att ge något liknande även neråt -15 celcius. Gärna med steglös inställning av underhållstemperaturen. Vill man värma upp till 15+ grader för att vara där och greja när det är som allra kallast på vintern behövs förmodligen även en liten byggfläkt eller motsvarande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!