Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur justera in en endast svagt bÃ¥gformad värmekurva som inte gÃ¥r att knäcka?  (läst 1375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad McPearson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er.

God fortsättning på 2022!

Vi har en relativt ny Bosch Compress 7000i med inomhusenhet AWE 13kW luft/vatten värmepump som kör mot konvektorfläktar.

DVUT värdet baserat på temperaturen 1981-2010 i Nässjöområdet är under 1 dygn -16,2 grader. Jag har ställt in värdet -20 grader.

Denna maskinen har ingen värmekurva som man kan knäcka runt -5° -> 0° -> +5°. Det är endast en icke ändringsbar svagt bågformad värmekurva som man har att leka med.

Man kan parallellförskjuta kurvan upp och ner via rumsgivaroffset -10 upp till +10 eller öka eller minska rumsteperaturen som det står i manualen, samt ändra lutningen på kurvan via att höja eller sänka framledningstemperaturen samt även sätta en övre begränsning på kurvan.

Men jag undrar om någon vet hur man gör för att rätt justera in värmekurvan så att det blir lagom temperatur runt den förädiska 0:an när det inte går att knäcka kurvan?

Hur är gången i justeringsrutinen med en kurva helt utan knäckmöjlighet?

Jag har kopplat bort CR10:an (innetermostaten) helt och nu hittat kurvan någotsånär rätt men innetempen blir fel runt ca -5° -> 0° -> +5°. Den hoppar upp och ner 3°-4°.

Vilket värde på rumsgivarpåverkan (när CR10:an är inkopplad) är lagom att sätta? Värdet är mellan 1-10.

Tack på förhand för din hjälp!

//McPearson
« Senast ändrad: 15 januari 2022, 22:11:21 av McPearson »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte säker men du måste nog in i servicemenyn för att kunna knäcka kurvan , där finns nog mer möjligheter att ställa in, hur man kommer dit vet jag inte. Men finns säkert på forumet dom som et.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5

Värmeförlusterna är linjär med deltaT ute/inne, så det finns ingen anledning att knäcka vid nollan.

Har du enbart fläktkonvektorer, så är deras värmeavgivning linjär med deltaT utetemperatur/värmebärare d.v.s. du ska en linjär "värmekurva".

Det är en rumsgivare kopplad till värmepumpen du behöver, då den fixar en eventuellt felaktigt designad värmekurva. Den justerar även de gånger utetemperaturen gått från -10° till ±0°, då börvärdet på framledningen inte kompenserar den kyla som blivit lagrad i väggarna. Den justerar solinstrålning och kyliga vindar, som också påverkar rumstemperaturen. Den justerar framledningen vid fester med många varma personer i villan.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min gamla Nibe 1215 har ingen knäckning av kurvan, jag kör med rumsgivarpåverkan 4 och detta funkar helt OK.
Jag minns att innan jag hade rumsgivaren kunde det bli lite kyligt inne vid 0-an ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!