Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla  (läst 1900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Obrien

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« skrivet: 24 augusti 2021, 12:47:29 »
Hej,

Jag vill öppna med att jag är ny på både värmepumpar och frikyla. Har begränsad kunskap om de sakerna. Har sökt och läst igenom forumet men inte hittat svaren jag letar efter.

Vi bygger om vår källare. Gräver ner oss i berget under huset för att få bättre takhöjd, isolerat golv samt vattenburen golvvärme. I dag har vi en CTC bergvärmepump, ca 10 år gammal. När vi ändå håller på har jag bett byggarna om att dra frikyla till ett rum jag skall ha som vinkällare, ca 4 kvm (9 kubikmeter). Jag åttog mig själv att skaffa en fläktkonvektor, vilket kanske inte var så smart i efterhand eftersom jag inte har detaljkunskaper om vad jag behöver för prylar eller hur det skall se ut. Har pratat med olika leverantörer, vinrumsexperter, etc men får inte hjälpen jag behöver. De så kallade vinkällarexperterna vill mer eller mindre bara ta "helhetsprojekt" så där är det stopp. Har även ringt vissa leverantörer och återförsäljare med begränsat resultat.

CTC skickade mig diagram om hur jag kan koppla när jag pratade med dem. Bifogar diagramen. De föreslog variant 1 eller 1.1 pga min gamla pump utan styrning för sådant. Det saknas dock information. CTC säljer enligt den jag pratade med inte fläktkonvektorer. Det står även i bekrivningen fläktkonvektor med egen styrning (on/off). Har även kommit över ett annat diagram (på Danska) där en Danfoss TP7000MA kontrollenhet skall användas. Den ritningen är daterad till 2012, dvs 9 år gammal i skrivande stund. Den finns inte ens på marknaden. Dock ersatts av TP5000MA enligt Danfoss när jag pratade med dem. Men det kommer jag inte så långt med heller.

Jag vill så klart att det skall vara svalt i rummet även under sommaren när pumpen inte går. Byggarna har kopplat in två slangar direkt från kollektorrören (mellan borrhålet och bergvärmepumpen) ut till vinkällaren.

  • Första grundläggande frÃ¥gan. Är det en fläktkonvektor jag behöver eller nÃ¥got annat? I sÃ¥dana fall vad passar?
  • Jag förmodar att jag behöver en extra pump för cirkulation Ã¥ret runt?
  • Förmodar att hela flödet frÃ¥n borrhÃ¥let till pumpen inte skall snurra genom kretsen till vinkylaren?
  • Hur kontrollerar jag det hela? Förmodar att det är en eller flera shuntar som skall styras förutom cirkulationspump och själva fläktkonvektorn/kylaren. Vill ha nÃ¥gon form av termostat jag kan ställa temperaturen pÃ¥ i rummet.
  • Förmodar att fläktkonvektor/kylare, pump, och shuntar lär väl vara kompatibla pÃ¥ nÃ¥got sätt med kontrollenheten?

Jag behöver egentligen inte 12 grader och 70% luftfuktighet för att få den perfekta atmosfären för att lagra vinflaskor i 100 år, det är inte målet. Vill ha lite svalare så att bygga en frysbox som vinexperterna förespråkar är för mig onödigt.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2021, 14:28:43 »
Hej!
Vad är det för fläktkonvektor du köpt?
De flesta har inbyggd termostatstyrning och kan då via ett relä även styra cirkpumpen (nr 4 i bilderna) med termostaten.
Den cirkpump som finns med i bilden (nr 4) kommer kunna dra runt köldbäraren via borran eftersom man stoppar in en backventil emellan avsticken till frikylan.
Köldbärarflödet ska snurra via borran när frikylan går, annars tappar man ju själva kylningen.
Klaffbackventilen öppnar när värmepumpen går så att flödet passerar där när frikylan står.
Fläktkonvektorn bör ha en egen ventil som stoppar ev tjuvflöde om den inte behöver kyla när värmepumpen går.
Backventilen emellan avsticken ska vara en klaffbackventil så att flödet inte hindras när värmepumpens köldbärarpump går.

Jag skulle köra med on/off reglering med en termostat i vinkällaren, om temperaturen diffar 2 C är väl inte hela världen?
Kylningen kan jobba oberoende av om värmepumpen går eller inte.
« Senast ändrad: 24 augusti 2021, 14:31:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Obrien

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2021, 16:18:49 »
Hej Carl,

Tack för ditt inlägg.

Jag har inte köpt någon fläktkonvektor än av anledningen att jag inte vet vilka modeller jag kan eller bör köpa.
Om jag kan välja helt fritt bland modellerna jag sett skulle jag nog välja en Daikin FWXV10AATV3. Finns exempelvis här (hoppas det är ok att länka till en affär)
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/tillbehor/flaktkonvektorer/fwxv10-daikin

Fungerar det med en sådan i en liknande krets bild 1 eller 1.1?

Jag kan leva med +-2 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2021, 21:25:02 »
Tyvärr är inte manualen den bästa, det står att det ska finnas en ventil, men nått elschema hittar jag inte.
Det står inte heller vilket temperaturområde den kan styra inom.
Jag gillar ju de här modellerna:

https://www.eveco.se/produkt/carisma-crc-mv/

Om du väljer styrningen som heter T2T så har den området 5-30 C vilket kommer funka.
Den kan då styra både fläkt, ventil och cirkpumpen (som parallellkopplas med ventilen via ett relä).
Du behöver ingen 3-vägsventil, det räcker med 2 vägsventil.

Det är möjligt att Daikins modell kan detta också, men jag hittar ingen info om detta?

Bästa priset hittar jag här:
https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/kyla/radiatorer-och-konvektorer/flakkonvektorer/flaktkonvektor-carisma-crcmv-crcmv13-flaktkonvektorer-eveco.html
https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/kyla/radiatorer-och-konvektorer/flakkonvektorer/styrenhet-t2t-t2t-flaktkonvektorer-eveco.html
https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/kyla/radiatorer-och-konvektorer/flakkonvektorer/eveco-fv2s12-tva-vagsventil.html



« Senast ändrad: 24 augusti 2021, 21:34:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Obrien

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2021, 13:48:59 »
Så där ja, nu börjar vi närma oss en lösning :)
Det är mycket uppskattat med informationen Carl.

Kan Styrenheten styra cirkulationspumpen som nämns i diagrammet (Para GT 25/6)? eller går det med vilken godtycklig pump som helst? Det kanske bara är en signal eller ström för av och på.

Verkar för övrigt vara svårt att hitta den specifika cirkulationspumpen. Hittade bara ett ställe när jag sökte
https://jsenergi.com/bosch-reservdelar/per-pump/bosch-passiv-kylstation/cirkulationspump-wilo-yonos-para-gt-25-6-rkc-m-180-mm.html

Det är lite synd att styrningen se ut som den producerades på 90-talet ;)
Hade varit trevligt med något av modernare snitt. Jag kollade på andra Evecoprodukter men kan inte säga något om dem för jag förstår inte vad jag ska leta efter när jag kollar i de beskrivande texterna och på ritningarna, förutom att de går under 15 grader.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2021, 15:36:25 »
Jag är inte expert på cirkpumpar men troligen behövs ingen komplicerad sak, räcker nog med en on/off cirkpump.
Styrenheten kan styra cirkpumpen på samma utgång som styr ventilen, det krävs ett relä emellan för att utgången klarar nog inte driftströmmen på cirkpumpen.
Styrningen på T2T är enkel, men vill man ha nått mer digitalt så tappar man i temperaturområde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Obrien

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2021, 22:32:53 »
Jag lade en beställning pÃ¥ fläktkonvektorn, ventilen och styrenheten du rekommenderade. Tack för hjälpen.   tummenupp

Kan nog gömma eller smälta in styenheten bakom inredning tänker jag. Skall försöka komma ihåg att ge feedback på hur det har gått när bygget väl är klart.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2021, 08:24:41 »
Styrenheten ska sitta inbyggd under en lucka på konvektorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Styrning och kylning av vinkällare med frikyla
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2021, 21:04:26 »
Du kanske vill ha frikyla pÃ¥ andra ställen i huset  senare ? väl i sÃ¥fall en  större pump pump med variabelt flöde. den kan styras endera via 0-10 V signal  eller via en funktion som heter konstantryck . DVS desto fler styrdon/ fläktkonvektorer som gÃ¥r i gÃ¥ng desto högre varvtal.

Betonar  Ã¥terigen det som Carl skrev
a)  Klaffventil INTE talriksventil ( som skulle kunna försämra fumktion hos VP  och öka  elförbrukningen)

b) magnetventil  (typ NC normaly closed) för att  inte fÃ¥ flöde till fläktkonvektororerna när VP gÃ¥r

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!