Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 527894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1215 skrivet: 10 januari 2018, 21:15:24 »
Om pumpen gÃ¥r längre och trots det värmer mindre över börvärde vet jag inte hur du fÃ¥tt till det  Sc:,h Du har angett önskat delta till 5 grader men har 7 graders delta gÃ¥r cp pÃ¥ max hela tiden  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1216 skrivet: 10 januari 2018, 21:17:32 »
Nej den går på 55 -56%, har inte så mycket strypt i systemet
« Senast ändrad: 10 januari 2018, 21:19:50 av DonPablo »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1217 skrivet: 11 januari 2018, 06:36:24 »
Måste få mig tid att justera in alla raddar ordentligt, har en hel övervåning som renoveras nu, så tiden finns inte, fast man egentligen vill. Men det kommer väl lite mer tid här framöver får vi hoppas =)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1218 skrivet: 11 januari 2018, 09:13:08 »
Märkligt om du angett önskat delta till 5 grader men den håller 7 grader tvärtom vore mera normalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1219 skrivet: 12 januari 2018, 05:51:56 »
ja man tycker det, men så gör den fortfarande, 7 grader och vbcp trallar på i 55%.
06.42 Ändrade tillbaka till föregående mjukvara, då vart siffrorna 5 i delta, så nu kan jag ha den på 7 i delta, eller kanske testa låta den köra på standard inställningen, och se vad som händer. Nu drar den på till 70 med cp för att hålla 5 gr!
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 06:43:44 av DonPablo »

Utloggad Robin.Wahlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1220 skrivet: 12 januari 2018, 20:33:25 »
Nu känner jag mig lite dum för jag inte förstår och då bör man fråga.

Efter att ha installerat en F1245 i höstas har den tickat på men slutförandet av nybygget samt mycket på jobbet har gjort att jag inte hunnit gräva mig speciellt djup i de olika inställningarna i pumpen.

Vid installationstillfället sÃ¥ ställde jag in max framledningstempreatur till 32 grader och den dess har den legat däromkring. Jag valde ocksÃ¥ att helt stänga av eltillsatsen.  Det har funkat fint under hösten och tidiga vintern när det inte varit sÃ¥ kallt. Inomhus tempen har haft ett börvärde pÃ¥ 22 grader och legat pÃ¥ 21-22. 

Nu i veckan kom dock en köldknäpp med -25 i 4-5 dagar vilket gjort att sambon ringde i onsdags morse (givetvis när jag var på jobbresa på annan ort) och hon vaknat av att det var 15 grader i sovrummet. Efter att ha hotat med diverse flyttar till hotell och svärmor så lovade jag att kolla på detta direkt jag kom hem.

Efter lite knappande insåg jag ju att 32 grader i framledning helt enkelt troligen inte räcker för att tillföra tillräckligt mycket energi till huset och att jag borde höja denna.

Sagt och gjort så höjde jag börvärdet på framledningen till 45 i morse samt även slog på El-tillsatsen för att om möjligt hjälpa pannan att ännu snabbare värma huset till en nivå att jag slipper sova på soffan resten av helgen.

När jag kom hem från jobbet ikväll så har framledningen ökat men endast till 36,8 grader på ca 10h.

Då är min fråga, varför ökar inte framledningstempen direkt ? Inser självklart att det finns en tröghet i systemet gällande innetemperaturen men tycker att framledningen borde ju öka direkt speciellt när jag har slagit till elpatronen.

1-plans villa.  180m2 + 85m2 garage golvvärme pÃ¥ allt.
Nibe F1245 8kW.  200 meter borrhÃ¥l. 
Östersund. 


Jag passade även på att slå igång loggningen över dagen. Bifogar den filen om någon kan tyda mer ut den än mig :D

Tack på förhand.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1221 skrivet: 12 januari 2018, 21:10:03 »
Du ska tillåta eltillsatsen annars blir det kallt inne när pumpen inte riktigt orkar och jag skulle gissa att du behöver kanske 45-50 grader när det är så kallt som det har varit nu. Nu är jag inte någon fena på Nibe så jag överlåter till någon annan att ge dig råd om kurvlutning och kurvförskjutning. Men jag gissar att du ska ha ett börvärde på lite över 30 grader vid noll ute.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1222 skrivet: 12 januari 2018, 21:15:27 »
Golvvärme är ju än trögare än elementvärme, har du dessutom slingorna ingjutna i betong, lär det ta ett tag innan det blir varmt. Elda i kamin om du har någon, annars ställ in kupevärmare för husfridens skull =)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1223 skrivet: 12 januari 2018, 21:32:55 »
Nu känner jag mig lite dum för jag inte förstår och då bör man fråga.

Efter att ha installerat en F1245 i höstas har den tickat på men slutförandet av nybygget samt mycket på jobbet har gjort att jag inte hunnit gräva mig speciellt djup i de olika inställningarna i pumpen.

Vid installationstillfället sÃ¥ ställde jag in max framledningstempreatur till 32 grader och den dess har den legat däromkring. Jag valde ocksÃ¥ att helt stänga av eltillsatsen.  Det har funkat fint under hösten och tidiga vintern när det inte varit sÃ¥ kallt. Inomhus tempen har haft ett börvärde pÃ¥ 22 grader och legat pÃ¥ 21-22. 

Nu i veckan kom dock en köldknäpp med -25 i 4-5 dagar vilket gjort att sambon ringde i onsdags morse (givetvis när jag var på jobbresa på annan ort) och hon vaknat av att det var 15 grader i sovrummet. Efter att ha hotat med diverse flyttar till hotell och svärmor så lovade jag att kolla på detta direkt jag kom hem.

Efter lite knappande insåg jag ju att 32 grader i framledning helt enkelt troligen inte räcker för att tillföra tillräckligt mycket energi till huset och att jag borde höja denna.

Sagt och gjort så höjde jag börvärdet på framledningen till 45 i morse samt även slog på El-tillsatsen för att om möjligt hjälpa pannan att ännu snabbare värma huset till en nivå att jag slipper sova på soffan resten av helgen.

När jag kom hem från jobbet ikväll så har framledningen ökat men endast till 36,8 grader på ca 10h.

Då är min fråga, varför ökar inte framledningstempen direkt ? Inser självklart att det finns en tröghet i systemet gällande innetemperaturen men tycker att framledningen borde ju öka direkt speciellt när jag har slagit till elpatronen.

1-plans villa.  180m2 + 85m2 garage golvvärme pÃ¥ allt.
Nibe F1245 8kW.  200 meter borrhÃ¥l. 
Östersund. 


Jag passade även på att slå igång loggningen över dagen. Bifogar den filen om någon kan tyda mer ut den än mig :D

Tack på förhand.
Gissar att du har ingjuten golvvärme och det ger ett trögt system på gott och ont men har det blivit kallt inne tar det tid att öka tempen. Kollar man i loggen ser allt ok ut men enda chansen att få framledningen att stiga är att returen stiger och det gör den när plattan blir varmare. Var noga och justera in rätt kurva så kommer det funka bra i framtiden men vänta nån dag mellan större förändringar så plattan hinner med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1224 skrivet: 12 januari 2018, 22:29:46 »
Ju kallare det är inne, ju mera avkylning blir det av radiatorer eller värmegolv och ju svalare blir returen och därmed även framledningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1225 skrivet: 12 januari 2018, 22:42:40 »
Jovisst men eftersom värmebäraren svalnar på resan genom platta o raddar så tillförs värme så det borde bli varmare i huset om den värmemängden är mer än vad som försvinner ut genom husets skal och med ventilationen. Grundfråga: Räcker VP effekten och elpatroner till för det vid -25grader?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1226 skrivet: 12 januari 2018, 23:28:14 »
Givetvis, jag ville bara förklara varför framledningen inte går upp direkt.

Vi har just kommit till stugan och jag stängde av semesterläget i går morse och det har tagit 1,5 dygn att höja tempen från 15 till 21 grader, och man ser tydligt på loggen hur framledningen ökar efterhand som tempen stiger i huset.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Oinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1227 skrivet: 25 januari 2018, 21:02:38 »
Har sedan 4 år bara bekymmer med min Nibe1245. Började år ett med att den plötsligt slutade skicka värme till elementen. Installatören kontaktades, han var hit och pillade lite, sedan funkade pumpen igen. År två samma sak, men då tog installatören med sig en enligt honom mycket rutinerad herre som kunde sånt här och jajemen den felande pumpen började värma kåken igen. År tre samma sak, men nu kontaktade installatören Nivea egna certifierade servicefirma på orten. Han kom hit och konstaterade att det minsann måste vara dålig ström här i kvarteret, för vi hade tydligen fått någon form av avlagringar i slingan i vvb. Sånt får man om man har grannar som svetsar mycket sa han. Han pillade lite med pumpen och allt började funka. Sedan dess har den varit lite lynnig. Driftprioritering har varit 30 min varmvatten och 30 min värme men av och till har den fått för sig att köra varmvatten 10-22 min och sedan hoppa tillbaka till noll och börja om med varmvatten igen. Den kom liksom aldrig till värme. Med påföljd att kåken kyldes ut. Startade jag om pumpen funkade allt igen. Ringde åter servicekillen som nu kommer hit och konstaterade att vi minsann har dåligt vatten. Då blir det avlagringar på slingan. Spelar visst ingen roll att. I har kommunalt vatten, man kan tydligen ha dåligt vatten med mycket humus osv ändå. NIBE kontaktades, de skickade ett vattenprov dom visar på mjukt vatten och att det EVENTUELLT kan vara koppar sulfit som avlagrat sig på slingan som har orsakar problemet. Och nu får jag felmess att periodiska höjningen inte klarar av att värma vattnet. Vilket tydligen kan leda till legionella för oss som duschar i vattnet. Vad i hela friden Kan man ta sig till??? Imorgon ska iaf servicekillen hit och filma för att bevisa att det faktiskt är avlagringar som orsakar problemet. Men vem bär ansvaret? Är det jag som slutkund? NIBE som säljer en pump.som inte klarar kommunalt vatten? Eller kommunen vars vatten pajar min pump? Eller installatören som sålt en pump som inte funkar här? Vad tror ni?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1228 skrivet: 25 januari 2018, 22:14:00 »
Om grannarna svetsar mycket påverkar inte om slingan ev har avlagringar men dåligt vatten kan säkert ge avlagringar men det påverkar inte värme produktionen på det viset du beskriver. Jag tycker du ska köra en usb loggning på din vp starta en ny egen tråd lägga in loggen där så kan vi kolla på den och se om vi hittar nått fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1229 skrivet: 26 januari 2018, 06:53:24 »
Har hört talas om problem med jordning kan skapa såna avlagringar och tillslut bränna elpatroner, man får galvaniska strömmar eller liknande, jag är ingen elektriker, har bara hört nåt liknande av en elare, då vi på ett område bytt ca 10 elpatroner på hus som är under året gamla

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!