Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt fungerande anläggning, underdimensionerad eller ej kalibrerad?  (läst 2894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Maker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej jag har en Viessmann Vitocal BWH 113 17KW bergvärmepump från 2005. Med en extern Milo Yono Maxo circulationspump.

Enligt SGU har jag två energibrunnar varav den ena är 175m djupt (500L/timme) och det andra är 135m djupt (300L/timme)

Huset är på ca 750-800kvm

Jag har idag läst av bergvärmepumpens givare till:
F 0: Ute : -1,2
F 2: Primär retur : -5.0
F 3: Primär fram  : -0,8
F 8: Framledning : 35,8
F 9: Returledning : 27,2
F 14: VVB botten : 47,3

Jag har främst 3 problem
1. Säkring (fas 2) löser ut så fort det blir kallare ute. Överlag känns anläggningen instabil, pumpen lyckas även dra med sig en av huvudsäkringarna på 25 A ibland..?
2. Tillskottsvärmen är på KONSTANT även vid 0 gradigt
3. Ledningarna till och från energibrunnen (arna) är alltid helt frysta.

Installatör har räknat med ett tidigare energibehov av 75 000kwh/år och efter installationen ska (skulle) energibehovet uppgå till 22 546kwh/år.

Nuvarande uppvärmning ligger på ca 60-70k kwh/år vilket enligt mig indikerar att tillskottselen står för i stort sett hela uppvärmningen?

Jag har bilder på energikalkylerna som gjordes av installatören om det skulle hjälpa. Skulle verkligen uppskatta er hjälp för det känns som att något är helfel?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Är det en lokalfastighet eller en bostadsfastighet?
Om bostad, hur många familjer?
Var i landet finns fastigheten?
Typ av ventilation? (självdrag, frånluft eller FTX)
Vad och hur mycket är den tidigare värmekällan?
Byggår?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Har problemet med hög elförbrukning kommit gradvis? Anläggningen har ju några år på nacken, var elförbrukningen tidigare enligt kalkylen?

Att ledningarna till energibrunnarna är frysta är inget problem utan snarare ett tecken att värmepumpen fungerar och tar värme från berget. Skillnaden mellan F2 och F3, som är ett mått på den effekt pumpen tar från berget, är rimlig för en normalt fungerande pump. Elförbrukningen är därför konstig, liksom att säkringarna går.

Det verkar finnas fler temperaturvärden att läsa av, F4-F7 saknas t.ex. Vilka är det? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr.Maker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har problemet med hög elförbrukning kommit gradvis? Anläggningen har ju några år på nacken, var elförbrukningen tidigare enligt kalkylen?

Att ledningarna till energibrunnarna är frysta är inget problem utan snarare ett tecken att värmepumpen fungerar och tar värme från berget. Skillnaden mellan F2 och F3, som är ett mått på den effekt pumpen tar från berget, är rimlig för en normalt fungerande pump. Elförbrukningen är därför konstig, liksom att säkringarna går.

Det verkar finnas fler temperaturvärden att läsa av, F4-F7 saknas t.ex. Vilka är det? 

Problemet har kommit gradvis, det jag kan utläsa är att 2011 var elförbrukningen ca 30 000 kwh, 2012 var den 44 000 kwh upp till dagens.

Enligt kalkylen var tidigare uppvärmning 75 000 kwh och bestod (tror jag) av olja och direktverkande el.

Ja det verkar ju rimligt att det finns fler temperaturvärden att läsa av men inget som jag lyckats lokalisera ännu, ganska bökig meny i Viessmann, jag ska kika igen!

Varför är det inga problem med att energibrunnen är frusen? Jag antar att det är därför tillskottselen går konstant?

Är det en lokalfastighet eller en bostadsfastighet?
Om bostad, hur många familjer?
Var i landet finns fastigheten?
Typ av ventilation? (självdrag, frånluft eller FTX)
Vad och hur mycket är den tidigare värmekällan?
Byggår?

Det är främst bostad med tre familjer men även en lokaldel den ligger i södra Sverige nära Jönköping.

Ventilationen är frånluft, den tidigare värmekällan är som skrivet ovan troligen olja och direktverkande el vilket har räknats till 75 000kwh/år
Byggår 1939

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Då bör man nog räkna med 50 W/m² vid DUT -20°. Det i sin tur kräver runt 40-42 kW, eller totalt runt 100 000 kWh/år.

Vid ±0° behöver du 1,5 kW till varmvatten och 18 kW till rumsvärme d.v.s. totalt 19,5 kW.



Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Gör värmepumpen även varmvatten eller enbart värme?
Om den gör varmvatten: Når den upp till sitt börvärde och lyckas hålla det en längre stund? Hur är det med VVC (varmvattencirkulation), finns en sådan och är den inkopplad till värmepumpen?

Kan du se om den mestadels av tiden arbetar för värme eller varmvatten (om den nu även gör varmvaten)?

Anledningen till att jag frågar är att ett liknande fall uppstod där man efter mycket om och men hittade en VVC-läcka. Det fanns ingen vattenmätning heller vilket gjorde att det gick flera månader innan det upptäcktes.
« Senast ändrad: 03 januari 2019, 15:01:50 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Har du frÃ¥nluft Ã¥ sitter pÃ¥ en underdimensionerad VP sÃ¥ skulle kanske Ã¥tervinning av  energin i frÃ¥nluften kunna hjälpa lite ?
 Det finns exempel i bilagan.  I mindre villor räknar man  pÃ¥ ca 10 % besparing  genom nÃ¥got högre  temperatur pÃ¥ brinen. I exemplet verkar besparinen större.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Varför är det inga problem med att energibrunnen är frusen? Jag antar att det är därför tillskottselen går konstant?

Det är inga anmärkningsvärda köldbärartemperaturer. De allra flesta borrhål fungerar utmärkt även helt igenfrusna. I det här fallet kan det inte heller vara genomfruset då temperaturen på ingående köldbärare är för hög.

Det finns inget samband mellan kallt borrhål och hög förbrukning av tillsatsel. Är borrhålet kallt betyder det att värmepumpen tar värme från borrhålet. I annat fall skulle det ha en temperatur på runt +7 grader. Värmen som pumpen tar från borrhålet plus kompressorns effekt avges till radiatorvattnet. Den har ingen annanstans att ta vägen.

Jag tycker borrhÃ¥lstemperaturen är som den ska vara med tanke pÃ¥ pumpens effekt och sammanlagt borrhÃ¥lsdjup. Värmeuttaget är lite mer än 40 W/m borrhÃ¥l. Det ska i södra Sverige ge ungefär den köldbärartemperatur som F2 och F3 visar. Dessutom är differensen mellan F2 och F3 helt rimlig för en pump som fungerar normalt. Skulle pumpen av nÃ¥gon anledning ge betydligt mindre effekt än 17 kW skulle F2 och F3 visa högre temperaturer plus att skillnaden mellan dem skulle vara mindre. 

Det skulle ha varit trevligt med ett värde på hetgastemperaturen men jag tycker ändå på det här stadiet att det verkar som om pumpen fungerar helt normalt.

Om man antar att varmvatten är 15 MWh av husets totala värmebehov pÃ¥ 75 MWh drar huset ungefär 26 kW när det är som kallast ute. Pumpen skulle täcka ca 60% av maximala effektbehovet. Gissningsvis skulle det behövas tillsatsel först när det är under -5 ute. Vad har konsulten räknat med? 

Elförbrukningen är märklig. Utifrån den verkar det som om värmepumpen har tappat i effekt under senare år och knappt producerar någon värme alls.

Rent logiskt verkar det därför som om husets värmeförbrukning har ökat pÃ¥tagligt men sÃ¥nt händer knappast obemärkt. För att spinna vidare pÃ¥ möjligheten av varmvattenläckage: har vattenförbrukningen ökat under senare Ã¥r?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Prova att köra köldbärarpumpen kontinuerlig drift, kan vara att du behöver få pumpat runt slingorn a.
Du har väldigt kalla temperaturer. har du tryckkärl?
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Mr.Maker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar hittills!! Grymt stöd, jag har hittat att det tidigare var ved eldning inte olja (om det nu gör någon skillnad Sc:,h)

Det är inga anmärkningsvärda köldbärartemperaturer. De allra flesta borrhål fungerar utmärkt även helt igenfrusna. I det här fallet kan det inte heller vara genomfruset då temperaturen på ingående köldbärare är för hög.

Det finns inget samband mellan kallt borrhål och hög förbrukning av tillsatsel. Är borrhålet kallt betyder det att värmepumpen tar värme från borrhålet. I annat fall skulle det ha en temperatur på runt +7 grader. Värmen som pumpen tar från borrhålet plus kompressorns effekt avges till radiatorvattnet. Den har ingen annanstans att ta vägen.

Jag tycker borrhÃ¥lstemperaturen är som den ska vara med tanke pÃ¥ pumpens effekt och sammanlagt borrhÃ¥lsdjup. Värmeuttaget är lite mer än 40 W/m borrhÃ¥l. Det ska i södra Sverige ge ungefär den köldbärartemperatur som F2 och F3 visar. Dessutom är differensen mellan F2 och F3 helt rimlig för en pump som fungerar normalt. Skulle pumpen av nÃ¥gon anledning ge betydligt mindre effekt än 17 kW skulle F2 och F3 visa högre temperaturer plus att skillnaden mellan dem skulle vara mindre. 

Det skulle ha varit trevligt med ett värde på hetgastemperaturen men jag tycker ändå på det här stadiet att det verkar som om pumpen fungerar helt normalt.

Om man antar att varmvatten är 15 MWh av husets totala värmebehov pÃ¥ 75 MWh drar huset ungefär 26 kW när det är som kallast ute. Pumpen skulle täcka ca 60% av maximala effektbehovet. Gissningsvis skulle det behövas tillsatsel först när det är under -5 ute. Vad har konsulten räknat med? 

Elförbrukningen är märklig. Utifrån den verkar det som om värmepumpen har tappat i effekt under senare år och knappt producerar någon värme alls.

Rent logiskt verkar det därför som om husets värmeförbrukning har ökat pÃ¥tagligt men sÃ¥nt händer knappast obemärkt. För att spinna vidare pÃ¥ möjligheten av varmvattenläckage: har vattenförbrukningen ökat under senare Ã¥r?   

Är det någon diff på brine in och ut som är en "okej" nivå exempelvis att standarden är minst 3 graders skillnad. För jag antar att desto lägre skillnad desto mindre värme kan den plocka ut och det du menar är att så länge diffen är tillräckligt stor spelar inte temperaturen någon roll?

Hur tar jag reda på hetgastemperaturen??

Jag försöker bifoga den "energikalkylen" jag har.

Kan tyvärr endast se kallvattnets förbrukning och eftersom det är egen brunn har jag inte koll på tidigare förbrukning eller dyl. Om det inte går att läsa av varmvattenförbrukningen någonstans på värmepumpen??

Prova att köra köldbärarpumpen kontinuerlig drift, kan vara att du behöver få pumpat runt slingorn a.
Du har väldigt kalla temperaturer. har du tryckkärl?

Ja det är tryckkärl, är det en inställning på själva pumpen eller är det något jag ändrar i programmeringen? Vad skulle det kunna vara med att det behövs "få pumpat runt slingorna" ?

Gör värmepumpen även varmvatten eller enbart värme?
Om den gör varmvatten: Når den upp till sitt börvärde och lyckas hålla det en längre stund? Hur är det med VVC (varmvattencirkulation), finns en sådan och är den inkopplad till värmepumpen?

Kan du se om den mestadels av tiden arbetar för värme eller varmvatten (om den nu även gör varmvaten)?

Anledningen till att jag frågar är att ett liknande fall uppstod där man efter mycket om och men hittade en VVC-läcka. Det fanns ingen vattenmätning heller vilket gjorde att det gick flera månader innan det upptäcktes.

Den gör både varmvatten och värme, är det kallt så kör jag elpatron på varmvattnet då det är en egen enhet för att inte säkringarna ska gå och att den ska orka hålla en hyffsad inomhus temp.

Hur ser jag om den når sitt börvärde? Då måste jag veta inställt värde och ett aktivt "real" värde från en givare antar jag? Jag är osäker på om jag har VVC men ska kolla det tillsammans med om jag kan hitta fördelningen varmvatten/rumsvärme. Jag har märkt det senaste att pumpen tom har "tillfälligt stängt av rumstempurering" för att köra varmvatten. Något jag aldrig sett den göra tidigare

Ja usch det vore ju inte kul om det pågått länge... Men hur kan jag felsöka en sån grej?


Har du frÃ¥nluft Ã¥ sitter pÃ¥ en underdimensionerad VP sÃ¥ skulle kanske Ã¥tervinning av  energin i frÃ¥nluften kunna hjälpa lite ?
 Det finns exempel i bilagan.  I mindre villor räknar man  pÃ¥ ca 10 % besparing  genom nÃ¥got högre  temperatur pÃ¥ brinen. I exemplet verkar besparinen större.

Känns som en dyr investering? Hur lönar det sig i äldre hus med sämre "klimatskal"?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Att det var vedeldning tidigare betyder att värmebehovet, 75 MWh/Ã¥r, är en kvalificerad gissning. Men det tycker jag inte betyder sÃ¥ mycket. Att det 2011 gick Ã¥t 30 MWh el visar att dimensioneringen inte var helt fel även om 2011 var ett varmare Ã¥r än normalt. Det är lite förvÃ¥nande att kalkylen inte har räknat med nÃ¥gon varmvattenförbrukning. Undrar om inte varmvattnet värmdes med el sommartid, man gör ofta sÃ¥.   

För bäst verkningsgrad på pumpen ska temperaturdifferensen mellan in- och utgående köldbärare vara så liten som möjligt, där kan man vinna någon procents förbättring. Men mindre temperaturdifferens betyder högre flöde vilket betyder mer el till cirkulationspumpen så det är ingen mening med att komma under en differens på några grader. Det kostar mer än det smakar.

Den värmeeffekt pumpen tar från berget är ungefär proportionell mot skillnaden mellan bergets temperatur som i Jönköpingstrakten bör vara ca 7,5 grader och medeltemperaturen på köldbäraren som i det här fallet är ungefär -3 grader. Det blir 10,5 grader som jag tycker är en rimlig siffra vid ett värmeuttag på lite över 40 W/m aktivt borrhål. Men jag tycker vi glömmer borrhålet, det finns inget som talar för att det är där problemet finns. Att det behöver pumpas runt i slingorna håller jag inte med om. Hetgastemperaturen får vänta, det verkar vara förbrukningen av värme som är problemet, inte produktionen.

Att pumpen tillfälligt stänger rumsvärmen för varmvattenberedning är helt normalt. Pumpen värmer antingen huset eller varmvattenberedaren. Den kan inte värma bägge samtidigt.

Jag hittade ingen manual till den aktuella modellen, förmodligen har den ersatts av en nyare variant. Men det  finns säkert en statistikmeny där man kan se drifttider för kompressor och elpatron plus uppgift om fördelningen mellan varmvattenberedning och husvärmning. GÃ¥r det att hitta den statistiken kan man med hjälp av avläsningar med ett par dygns mellanrum fÃ¥ en hel del matnyttig information om t.ex. det är onormalt mycket varmvattenberedning. 

Tllägg: För att varmvattenläckage ska ge en merförbrukning av el i storleksordningen tiotusentals kWh/Ã¥r krävs att det läcker sÃ¥ där 500 m3 vatten per Ã¥r vilket motsvarar 60 L/timme. Det borde märkas pÃ¥ nÃ¥got pÃ¥tagligt sätt. 
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 11:17:50 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Tllägg: För att varmvattenläckage ska ge en merförbrukning av el i storleksordningen tiotusentals kWh/år krävs att det läcker så där 500 m3 vatten per år vilket motsvarar 60 L/timme. Det borde märkas på något påtagligt sätt.

Visst, men man vet ju aldrig. Jag tror inte heller att en VVC-läcka skulle var den enda boven i dramat men man funderar på alla tänkbara scenarion. Anläggningen som jag syftade på ökade från sina normala ~700 kWh/mån till ~6000 kWh/mån pga mindre VVC-läcka i en kulvert. Det var ingen stor anläggning...

Steg 1: Kolla din vattenmätare om du har en sådan. Står den någonsin helt stilla?
Steg 2: kolla om du har varmvattencirkulation. När byggdes huset? Är det någonsin renoverat? 700-800m2 hus utan VVC har jag svårt att tänka mig.
Steg 3: Kolla om du kan knappa dig fram i menyn för att så inställt börvärde för varmvatten. Det kan ex stå på 55c. Kolla sedan om du kan få fram aktuella temperaturer (likt ditt första inlägg där F14 (VVB botten) visade 47,3c. Visar den fortfarande 47,3c eller har den ökat/minskat?

Det är väl vad jag kan bidra med.. Mer avancerade inställningar eller termodynamik etc, är Roland och andra bättre på.
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Enligt energikalkylen drog huset 100 kbm ved per år innan värmepumpen installerades. Energiinnehållet i ved kan variera mycket, har sett uppgifter från 1100 till 2500 kWh per kbm. Om vi antar 1500 kWh/m3 travad ved där mycket är gran och tall blir energiinnehållet sammanlagt 150 MWh/år. Att som i energikalkylen anta en verkningsgrad på 50% anser jag väl magstarkt. Vanligtvis antar man en verkningsgrad på 75% för en vedpanna som varit med ett tag. Detta ger ett energibehov på 112,5 MWh/år. Tillkommer förmodligen el-uppvärmt varmvatten om sommaren, ca 5 MWh/år, totalt 118 MWh/år.

Om man installerar en 17 kW bergvärmepump med ca 300 m borrdjup och räknar enligt NIBE's dimensioneringsprogram blir behovet av el-energi för uppvärmningen ca 53 MWh/år efter installationen. Effekttäckningsgrad 32% och energitäckningsgrad 77%. Tillsatsenergi ca 27 MWh/år och tillskottseffekt ca 32 kW vid -20 grader. Om det finns plats på tomten för ytterligare 1-2 borrhål hade en mindre fastighetsvärmepump på t.ex. 30 eller 40 kW varit betydligt bättre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Att anläggningen är underdimensionerad förklarar inte det här:

Citera
Problemet har kommit gradvis, det jag kan utläsa är att 2011 var elförbrukningen ca 30 000 kwh, 2012 var den 44 000 kwh upp till dagens.

Nånting måste ha förändrats under åren. Antingen förbrukningen av energi eller sättet/verkningsgraden den produceras på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ja vad vet vi? Kanske bodde en ensam gammal dam i huset och resten av ytorna stod obebodda på underhållsvärme ca 10 grader? Konjunkturmässigt borde det varit lättare att få allt uthyrt under senare år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Det är en hel del som inte stämmer här.

Precis som Josth beskriver så innehåller 100 m³ staplad ved någonstans mellan 125 000 och 160 000 kWh, beroende på trädslag. Sedan är det svårt att tro fastigheten enbart värmts med värmepumpen och el-tillskott. Förmodligen finns/fanns det ved inblandad i systemet.

Oavsett om värmepumpens kompressor är i fullgott skick och i drift, så ska inte 25 A palla länge i en sådan fastighet. 18 kW tillskott behöver 26 A. Fastigheten behöver minst 19,8 kW tillskott om man ska tro Wiessmanns kalkyl. Lägg då till kompressorn som kanske belastar med 6 A d.v.s. totalt runt 35 A.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Visst, men man vet ju aldrig. Jag tror inte heller att en VVC-läcka skulle var den enda boven i dramat men man funderar på alla tänkbara scenarion. Anläggningen som jag syftade på ökade från sina normala ~700 kWh/mån till ~6000 kWh/mån pga mindre VVC-läcka i en kulvert. Det var ingen stor anläggning...

Min kalkyl var ingen invändning mot förslaget utan en uppskattning av vilka vattenmängder det skulle kunna handla om. Håller med om att alternativet måste undersökas. Det kan hända märkliga saker. Kommer ihåg ett fall som var uppe här på forumet där en hyresgäst som protest mot en hyreshöjning hade låtit varmvattenkranen stå och rinna.

Jag reagerade som Josth pÃ¥ att det var en väldig mängd ved men jag tror inte att huset behöver sÃ¥ mycket värme som 118 MWh/Ã¥r inklusive varmvatten. Vi vet inte precisionen i 100 m3 ved. Det kan vara en gissning med stor säkerhetsmarginal. Enligt uppgifterna i första inlägget är värmebärartemperaturerna 36 fram och 27 pÃ¥ returen när det är -1,2 ute. SÃ¥vida det inte är onormalt stora radiatorer lÃ¥ter det som ett rätt bra isolerat hus om det var normal rumstemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!