Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reparera eller köpa ny VP? Nibe 1225  (läst 3272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad globaljuggler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Reparera eller köpa ny VP? Nibe 1225
« skrivet: 02 oktober 2018, 21:55:36 »
Vår bergvärmepump från 2007, en Nibe Fighter 1225-8 CU ger ifrån sig ett LP-larm. Tekniker på plats har konstaterat att kondensorsatsen måste bytas. Dessutom är det två slangar som intill som måste byta eftersom det har läckt brine (tror jag). Det skulle kosta 28 000 kr ink moms (ex. ROT).

Hur skulle ni ha gjort, reparerat eller köpt en ny?

Lite fakta, som kanske kan vara relevant.
Borrhål: 170 m
Ort: Västra Stockholm
VP-tid: 39 900
TS-tid: 1 020

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Reparera eller köpa ny VP? Nibe 1225
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2018, 22:16:01 »
Köpt ny, lagar man en g:a värmepump har man fortfarande en g:a pump som snart får ett nytt fel att laga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Reparera eller köpa ny VP? Nibe 1225
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2018, 23:06:57 »
Jag gissar att din VP var betald efter 5-6år och du har därefter kunnat spara lika mycket pengar, så nu borde du ha råd med en ny VP. Borrhål har du inte behov av att ändra på...

Själv skaffade jag min i dec 2008 och reparerade för 6700kr i fjol...(bytte expansionsventil o torkfilter) Nu går den fint och jag hoppas förstås att inget allvarligt händer, men skulle det vara fråga om en reparation som kostar mer än en tredjedel av en ny så skulle jag nog inte reparera.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad globaljuggler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reparera eller köpa ny VP? Nibe 1225
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2018, 06:29:27 »
Stort tack för svaren. Då blir det köp av ny. Om någon har erfarenhet av en firma som gör ett bra jobb till ok priser så tar jag tacksamt emot tips, gärna i närheten av Hässelby, västra Stockholm.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reparera eller köpa ny VP? Nibe 1225
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2018, 06:41:58 »
Min gamla trotjänare en 1215-7 bortskänkes mot avhämtning. Fullt fungerande men utbytt mot en Daikin efter 11 år. Finns i Skälby om någon är intresserad.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Reparera eller köpa ny VP? Nibe 1225
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2018, 22:28:11 »
byt kompressormodul istället. dÃ¥ klarar du dig pÃ¥ runt 30 000 dÃ¥ fÃ¥r du ny växlare, ny kompressor,  maskinen blir som ny. 11 Ã¥r är ingen Ã¥lder. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!