Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?  (läst 3997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FredricS

  • Gäst
FredricS
Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« skrivet: 24 augusti 2013, 14:30:31 »
Hej,

först av allt: ledsen om jag använder fel termer. Jag är en glad amatör som gör mitt bästa.

Min Nibe F1226 tappar tryck. Alltså jag fyller på systemet då och då så att mätaren står på 1 bar. Därefter minskar trycket lite i taget - genom att vatten rinner från ett kopparrör i värmepumpen ned i avloppsbrunnen. För några månader sedan fyllde jag på (när det var kallt - kanske mars) och nu har den tappat 0,3-0,4 bar.

Svärfar menar att detta inte är normalt. Vad säger ni?
//Fredric

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2013, 10:06:32 »
Är det värmebäraren du menar? Läcker det även nu under sommaren när inget värmebehov finns? Radiatorer eller golvvärme? Hur mycket vatten har du i din värmebärare?

Om det inte läcker nu under sommaren och du har radiatorer så skulle tappet sedan i mars kunna bero på att värmebärartemperaturen nu är 22 grader istället för 55 grader. Helt normalt.

Annars skulle det kunna var säkerhetsventilen på VB som släpper ut vid fel/för lågt tryck, det verkar ju "kontrollerat" då det sker via röret. Om du följer röret antar att jag att du kommer till säkerhetsventilen för VB?

Du har tittat efter läckage vid kopplingar i övrigt antar jag, om du har automatavluftare så skulle det ha kunnat luftats av lite, om trycket nu sjunkit utan att du haft läckage skulle det kunna vara expansionskärlet som börjar bli dåligt.

Om du utvecklar problemet lite så skall du se att ngn riktigt rutinerad på forumet snart ger dig en bättre diagnos än mitt svammel.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2013, 14:40:39 »
Jag gissar precis som föregående att kopparröret sitter på säkerhetsventilen för värmebäraren.
Antingen är säkerhetsventilen defekt eller så sitter det bara lite skräp i käglan, den sista kan man bli av med genom att manuellt öppna säkerhetsventilen lite så att den blir sköljd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2013, 09:13:32 »
Men vaddå, ska inte systemet tömma ut massa vatten varje dag? Det gör mitt system. Jag har också en 1226 nyinstallerad och det rinner ju vatten ur kopparrören varje dag, rätt mycket vatten. Tryckmätaren har jag inte kollat så nog på men om jag inte minns fel så står den runt 1,0. Bör jag också ha koll på mitt system?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

FredricS

  • Gäst
FredricS
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2013, 09:40:58 »
Hej igen,

om det inte framgår så är jag ursprungsfrågeställaren.

Precis som Jens skriver droppar/rinner det lite varje gång värmepumpen går igång. Tråkigt om någonting är sönder på en (nästan) helt nyinstallerad pump. Jag ska fråga installatören vad som gäller.

//Fredric

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2013, 10:10:49 »
Varifrån kommer vattnet? Det är normalt att det kommer vatten när pumpen värmer varmvattnet. Det sitter en backventil på ingående vattenledning till beredaren. Därför händer det ofta att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut en skvätt vatten vid varmvattenberedning.

Däremot är det inte normalt att det kommer vatten från radiatorsystemet. Den volymökningen ska expansionskärlet ta hand om.

Det som kan vara knepigt är att ibland är utloppen från expansionskärlets säkerhetsventil och beredarens säkerhetsventil hopkopplade så att man inte vet varifrån vattnet kommer. Det första man ska göra är alltså att ta reda på varifrån vattnet kommer, från beredaren eller radiatorkretsen. I och med att vattnet kommer när pumpen går igång tillsammans med det faktum att pumpen så här års går enbart för att göra varmvatten tycker jag tyder på att vattnet kommer från beredaren och att det alltså är något helt normalt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2013, 22:42:21 »
Som vanligt glänser hjältarna Roland o Carl N, men för att underlätta för trådskaparen innan vi spårar iväg på sidospår belyser jag det faktum att denna tappar tryck i VB.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2013, 08:00:26 »
Det är inte så att trycket är lite för högt precis efter installation och att det sedan sjunker ner till en konstant nivå? Jag vill minnas att min stod över 1 precis efter grejjerna var på plats men har sedan sjunkt sakta men säkert och ligger nu på 0,8 vilket jag tror den gjort väldigt länge. Rödmarkering är 1,5 så 0,8 känns ju som ett perfekt mellanläge, eller?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2013, 08:47:18 »
Fredrics pump tappar trycket på värmebäraren men det droppar ju också varje gång pumpen går igång. Det tycker jag låter som vatten från varmvattenberedaren. Det kan ju vara vatten från två olika håll.

Jens verkar ha konstant värmebärartryck så där bör det vara vatten från varmvattenberedaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Danchr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #9 skrivet: 09 juli 2018, 11:20:38 »
Hej!

Mitt första inlägg men min F1226 beter sig likadant.
Köpte värt hus 2017 och systemet är installerat 2013. Får ibland fylla på lite och det kommer vatten från ett kopparrör ner i en närliggande brun. Den brukar ligga på 0,9 men går ner till 0,4-0,5.

Är det normalt?

Sen låter min vattenmätare konstigt, ett knäppande ljud till och från, nån som har nån idé?

Gammal tråd men berör mitt ärende väl så.

Tack!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!