Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?  (läst 3997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FredricS

  • Gäst
FredricS
Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« skrivet: 24 augusti 2013, 14:30:31 »
Hej,

först av allt: ledsen om jag använder fel termer. Jag är en glad amatör som gör mitt bästa.

Min Nibe F1226 tappar tryck. Alltså jag fyller på systemet då och då så att mätaren står på 1 bar. Därefter minskar trycket lite i taget - genom att vatten rinner från ett kopparrör i värmepumpen ned i avloppsbrunnen. För några månader sedan fyllde jag på (när det var kallt - kanske mars) och nu har den tappat 0,3-0,4 bar.

Svärfar menar att detta inte är normalt. Vad säger ni?
//Fredric

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe F1226 tappar tryck - normalt?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2013, 10:06:32 »
Är det värmebäraren du menar? Läcker det även nu under sommaren när inget värmebehov finns? Radiatorer eller golvvärme? Hur mycket vatten har du i din värmebärare?

Om det inte läcker nu under sommaren och du har radiatorer så skulle tappet sedan i mars kunna bero på att värmebärartemperaturen nu är 22 grader istället för 55 grader. Helt normalt.

Annars skulle det kunna var säkerhetsventilen på VB som släpper ut vid fel/för lågt tryck, det verkar ju "kontrollerat" då det sker via röret. Om du följer röret antar att jag att du kommer till säkerhetsventilen för VB?

Du har tittat efter läckage vid kopplingar i övrigt antar jag, om du har automatavluftare så skulle det ha kunnat luftats av lite, om trycket nu sjunkit utan att du haft läckage skulle det kunna vara expansionskärlet som börjar bli dåligt.