Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump eller Gaspanna med Luft/Luft  (läst 3980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pumpnoob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frånluftsvärmepump eller Gaspanna med Luft/Luft
« skrivet: 14 augusti 2013, 15:59:23 »
Jag skulle behöva ett råd från någon oberoende när det gäller val mellan frånluftsvärmepump och luft/luft-värmepump+gaspanna.

Har värmt upp min bostad med gaspanna (vattenburna element) och haft en frånluftsvärmepump för tappvatten. Jag bor i två-plans hus i Skåne med halvöppen planlösning (sovrum på nedre plan som ofta är stängda t.ex) förbrukar 3500 kWh varmvatten och 12 500 kWh värme.

Det är dags att byta frånluftsvärmepumpen (död kompressor) och har fått två motstridiga förslag på hur jag ska gå vidare.

De två förslagen jag fått är:

Förslag 1:
Släng/sälj gaspannan och installera NIBE F370 för uppvärmning av tappvatten och värme.
Enligt Energikalkylen på Energimyndighetens hemsida kan detta spara 9 490 kWh per år, runt 7 850 kr


Förslag 2:
Köp en luftluftvärmepump och montera vid entré
Behåll gaspanna för uppvärmning av bostad (de dagar luft/luft inte räcker)
Behåll den trasiga värmepumpen och låt den värma upp tappvatten m.h.a elpatron
Enligt Energikalkylen kan detta (LLVP) spara runt 4060 kWh per år, runt 3 240 per år


Så enligt energikalkylen skulle jag spara ungefär 4500 kr mer på FLVP än en LLVP per år. FLVP kostar 40 000 mer för mig att installera, vilket jag borde kunna spara in på ungefär 9 år.

Fördelarna jag ser med FLVP (alltsÃ¥ förslag 1 ovan) i  mitt fall är:
  • Med FLVP har jag en sak som kan gÃ¥ sönder istället för 3 separata (gaspanna, frÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten och LLVP). Jag oroar mig att gaspannan ska gÃ¥ in i väggen även om den är rätt ny. När den gör det blir ju det en ny ganska stor investering, vilket nog kan äta upp de pengar jag kan spara genom att välja LLVP nu. Även frÃ¥nluftsvärmepumpen som vi dÃ¥ bara ska använda med elpatron kan väl ocksÃ¥ lägga av helt.
  • En FLVP kan jag ställa i tvättrummet där det inte gör nÃ¥got om det lÃ¥ter lite. LLVP skulle placeras i ett öppet rum där jag oroar mig över att den kommer att störa med sitt buller. Vi har ett sovrum precis brevid där den skulle placeras.
  • Mitt hus har halvöppen planlösning pÃ¥ tvÃ¥ plan, och jag oroar mig lite över att LLVP inte kommer att värma upp hela bostaden i jämn temperatur, utan att det kommer att bli varmt runt pumpen men kallt i rummen längst bort pÃ¥ samma vÃ¥ning
  • Subjektivt, men det känns lite B att ha en trasig frÃ¥nluftsvärmepump där jag använder elpatron för att värma varmvattnet Ã¥ret om. Om jag ska sälja bostaden kan jag tänka mig att det är enklare att förklara en NIBE F370 än tre separata uppvärmningsdelar där en är trasig. Det blir ocksÃ¥ enklare eftersom vi fÃ¥r ett elabbonmang istället för bÃ¥de el+gas-abbonemang.

Den stora nackdelen jag ser med FLVP är initiala investeringskostnaden. Å andra sidan borde jag ju ha igen det på 10-11 år med tur.

Jag tycker alltså att det mesta talar för FLVP, men jag kanske missar något?

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump eller Gaspanna med Luft/Luft
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2013, 20:01:17 »
Går det inte att få varmvatten ur gaspannan? Går det och du slänger ut flvp så får du ändå ersätta med någon form av mekanisk ventilation.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad pumpnoob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftsvärmepump eller Gaspanna med Luft/Luft
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2013, 21:35:20 »
Är inte helt säker på hur du menar nu. :)

Förslag 1 var att jag skulle kasta ut den defekta flvp:n och köpa en ny flvp, NIBE F370. Denna ger värme och varmvatten/tappvatten samt ventilation.
Förslag 2 var att jag skulle behålla den defekta flvp:n, och använda den för ventilation samt varmvattenuppvärmning m.h.a. elpatron. Alltså jag skulle behålla flvp, men själva FLVP-funktionaliteten skulle inte användas eftersom kompressorn dött.

Inget av förslagen var alltså att jag skulle stå helt utan ventilation från flvp, därför är jag lite osäker på din fråga.

Gaspannan kan värma varmvatten, men den har ingen behållare så jag måste ändå ha något där varmvattnet förvaras (ackumulatortank?). I vilket fall måste det väl bli billigare att värma upp varmvatten/tappvatten med flvp NIBE F370 än med en gaspanna för naturgas eller med el vilket jag gör idag.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump eller Gaspanna med Luft/Luft
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2013, 22:18:46 »
Moderna gaspannor brukar vara direktväxlande och behöver ingen tank där av frågan. Kan du behålla gaspannan och köra värme och varmvatten och installera mekanisk ventilation så får du svårt att räkna hem värmepumpen på grund av låg installationskostnad. Allt handlar om hur länge du kan köra flvp utan reperationer. Vad är de fasta kostnaderna i gasabonemanget, är det lönt att behålla den som stöd kalla dagar istället för elspets? Lättast är givetvis att enbart ha en värmekälla, och eftersom flvp gör alla jobben så hade jag valt den.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad pumpnoob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftsvärmepump eller Gaspanna med Luft/Luft
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2013, 16:50:43 »
Det är en modern gaspanna fast tyvärr utan uppvärmning av tappvatten så vitt jag förstår. Tappvatten får man med en tilläggsmodul där man har en tank.

Kanske är det värt att behålla gaspannan bara som backup, om FLVP går sönder mitt i vintern och man ändå vill ha lite värme i huset. Man kan väl försöka sälja den, men tveksam till att någon vill köpa en begagnad sådan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Frånluftsvärmepump eller Gaspanna med Luft/Luft
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2013, 18:53:48 »
Det är fortfarande billigt att värma VV direkt med el.

Köp en vanlig VVB.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!