Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?  (läst 25997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heat-peak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
har sökt på forumet och i installationsmanualer men inte hittat helt entydiga svar på
hur volymtank respektive arbetstank skall installeras. Vet dock att det finns många kunniga
här som kan förklara.
 
Förslag:
 
1) Volymtank (knäpptank) före radiatorer:
- framledning från VP i ovandel
- ledning till radiatorer (golvvärme) i botten
Motsatta hade känts mer naturligt tycker jag.
 
2) Volymtank efter radiatorer (och golvvärme):
- returledning från radiatorer i toppen
- retur ut volymtank till vp i botten av tank
 
3) Arbetstank
- VP fram kopplad mot slingor i vvb och därefter in i vvb tankens
beredningsdel
- Från tanken i toppen till extern cp
 
4) Arbetstank
- Stort isolerat kärl där vp framledning i topp
och retur i botten som från samma kärl
(utan slingor)  tankens topp kopplad till radiator kretsen
med extern cp och botten kopplad till radiator returen.
 
Det var några alternativ jag funderat över,
hoppas inga frågor är för dumma detta forum ;D .
Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 18:31:16 »
Kolla på http://www.nibeonline.com/pdf/611182-7.pdf där finns en del inkopplings exempel och sen tar vi och fixar det du ev inte hängde med på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2012, 20:58:37 »
rent tekniskt kan ju en volymtank sitta före eller efter VP och du kan koppla varmt i toppen eller botten så att säga.

Sitter den efter VP, före rad får du funktionen av knäpptank då värmen jämnas ut innan den går ut till rad.

Funktionen för VP blir ungefär den samma. Vi kyler returen vilket gör att vi kan gå längre tid innan vi slår av.

------
Arbetstanken separerar flödet mellan värmepumpen och radiator/golvslingan med tanken som buffer där i mellan. Kräver som du skriver ext CP men tanken kan i övrigt vara den samma.

När det är varmt ute kommer radiatorerna hämta mindre effekt från tanken och tanken blir en bufferzon för värmen som genereras av värmepumpen. När det blir kallare ute hämtar vi mer effekt. Rent tekniskt kan vi hämta så mycket att värmepumpen inte orkar lyfta utan spets, om vi har en underminensionerad värmepump. Precis på samma sätt som utan tank alltså.

Skillnaden blir att när värmepumpen ger mer än huset behöver så fungerar tanken alltså som en buffer som gör att vi fortsätter skicka ut värme efter att värmepumpen har stoppat och får därmed en längre period innan nästa start.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad heat-peak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2012, 01:55:10 »
Smurfen och David,
jo jag tror mig förstå principerna och Nibes schema.
Men hur skall men koppla för bästa buffert funktion, bästa värmeöverföring och minst förluster?
 
Jag tänker mig speciellt för lite större tankar att blandningen av vatten in i volym/arbetstanken inte är
omgående och helt perfekt. Det samlas då kanske varmare vatten i toppen än i botten, typ någon form av skiktning
 
1) Varförs skall man då som i Nibes samtliga scheman för volymförstoringstank ha tillopp i toppen och utlopp i botten?
 Ja enligt skissen pÃ¥ UKV100 sÃ¥ finns det nÃ¥gra vinklar vid anslutningarna som skall ändra riktningen av strömningen.
 
2) I arbetstanksfallet verkar tillopp från VP i topp samt även utlopp till radiatorkretsen i topp.
Samtliga returer ansluts i botten. Är detta termodynamiskt mest korrekt och i så fall varför?
Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2012, 07:34:41 »
Om du i en volymtank ansluter framledning från värmepump till botten, så kommer det varma vattnet snart att vara i toppen av tanken, och du förlorar dels knäppfunktionen, men du förlorar även en stor del av den ackumulerande effekten av tanken.
Samma gäller i en arbetstank, man VILL att returen till värmepumpen alltid skall vara så kall som möjligt, värmepumpen får högre COP ju kallare returtemp den får arbeta med.
Personligen tror jag att det vore ännu bättre att koppla ihop radiatorretur med värmepumpens retur direkt och att arbetstankens retur bara hanterade flödesskillnaderna mellan interna och externa flödeskretsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2012, 13:29:28 »
såsom rickard beskriver kopplingen med t-returen i fallet med arbetstank har jag för mig nibe (och vissa andra) faktiskt brukar rita i sina scheman.

I arbetstanken vill vi ladda i toppen och plocka ut i toppen samt ladda kall retur i botten och plocka kall retur i botten så det blir enda rimliga kopplingen där (huruvida men sedan har ett t-rör på returen blir en detaljfråga)

I fallet med volymtank rör det sig om en seriekoppling och båda kopplingsalternativen fungerar, likväl som att det fungerar att sätta volymtanken någon annanstans än direkt efter värmepumpen - dock kommer funktionen skilja något mellan de olika alternativen.

Är volymtanken liten förefaller det än viktigare att koppla tillopp i toppen och utlopp i botten i fall knäppfunktionen skall ge effekt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2012, 09:29:39 »
Hej
Om man vill så kan man välja en tank med en slinga inmonterad i tanken för förvärmning av tappvattnet innan det slutvärms av VP eller separat varmvattenberedare.
EX:
Volymtank 200 - 300 liter
Radiatorvatten fr VP in i toppen
Radiatorvatten ut ur botten till radiatorerna
Kallvatten in i slingans nedre "ände"
Förvärmt kallvatten ut ur slingans övre ände och vidare till VP eller VV-beredare.
Slingan monteras lämpligen högt i tanken

På sommaren får man en "gratis" förvärmning från ca 5 till 20 grader
om man låter cirkpumpen snurra.
På vintern förvärms kallvattnet till radiatorernas framledningstemperatur.

Det går väl att göra likadant i en arbetstank förmodar jag.
/SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #7 skrivet: 29 september 2012, 09:54:39 »
Jag kör så i arbetstank och det funkar bättre eftersom vattnet cirkulerar genom arbetstanken även vid vv beredning då cirkulationen normalt stannar i radsystemet vid vv beredning om man kör med volymtank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2012, 10:13:49 »
Skulle inte det här kombinera det bästa av världar?
  • Volymtank (ger lÃ¥nga gÃ¥ngtider)
  • Arbetstank (gör det möjligt att ha termostater aktiva/ha variabla flöden i rad/golvvärme-kretsen)
  • Förvämning av tappvarmvatten (ger förvärmning av tappvarmvatten till lÃ¥gt pris)
  • Billigt
  • SmÃ¥ krav pÃ¥ utrymme
« Senast ändrad: 29 september 2012, 10:17:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2012, 14:23:06 »
ser ju fint ut

Föredrar att kunna separera laddpump från systemCP dock.

Har man bypassen för att man vet att systemet merparten av tiden kommer gå med lägre flöde än VP så finns det bättre lösningar.

HAndlar det bara om ibland, typ termostater och sådant, då kan det ju vara ett bra alternativ som är en volymtank men som ger lite mer funktion därutöver.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #10 skrivet: 29 september 2012, 14:23:21 »
någon som har testat eller är det helt nypåkommet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #11 skrivet: 29 september 2012, 15:20:00 »
ser ju fint ut

Föredrar att kunna separera laddpump från systemCP dock.

Har man bypassen för att man vet att systemet merparten av tiden kommer gå med lägre flöde än VP så finns det bättre lösningar.

HAndlar det bara om ibland, typ termostater och sådant, då kan det ju vara ett bra alternativ som är en volymtank men som ger lite mer funktion därutöver.

Laddpumpen sitter ju i värmepumpen och stoppar så snart kompressorn stannar, hur menar du när du skriver att du vill separera laddpumpen?

Tror inte någon testat det där, det är bara jag som spånar kring hur man skulle kunna förbättra driftsförutsättningarna utan att det blir så dyrt eller skrymmande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #12 skrivet: 29 september 2012, 16:03:09 »
Alltsånen ext cp. Där jag kan välja ett flöde för vp och system
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #13 skrivet: 29 september 2012, 16:11:45 »
Det blir till att prova Rickard du har ju dragit rör förut ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur skall en volymtank respektive en arbetstank installeras?
« Svar #14 skrivet: 29 september 2012, 16:24:38 »
Alltsånen ext cp. Där jag kan välja ett flöde för vp och system

Ja, men det har du ju på mitt förslag.
Om värmepumpens interna flöde är högre än det i systemet så går det flöde bakåt i bypassen, den kortsluter delvis efter ett tag, men arbetsvolymen ökar så man får ändå långa gångtider?
Fast man skulle ju gärna vilja ha ett flöde genom värmepumpen också, så att volymtanken på returen kyldes ned medan kompressorn stod still.
« Senast ändrad: 29 september 2012, 16:26:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!