Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny tjänst som jämför uppvärmningssätt för husägare  (läst 13027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dinuppvarmning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Detta är mitt första inlägg på Värmepumpsforum, men jag har läst mycket här och blir fascinerad av hur mycket entusiasm det finns på forumet!

Nu är det dags för oss att lansera en ny tjänst som jämför olika uppvärmningssätt för privatpersoner. På tjänsten matar man endast in var man bor, vilken värmekälla man har idag och hur stor förbrukningen är. Vi kan sedan uppskatta installationskostnad, driftskostnad och återbetalningstid för olika uppvärmningssätt. Om man har mer information om sitt hus och olika värmesystem kan man sedan ändra våra uppskattningar i högerspalten, och på så sätt få mer precisa resultat.

Vi som står bakom tjänsten är tre studenter från Chalmers Entreprenörsskola. Vi har som ambtition att i fortsättningen utveckla tjänsten så att den kan hjälpa villaägare så bra som möjligt att fatta rätt energibeslut. Vi vill hålla tjänsten mycket enkel men samtidigt göra den så flexibel som möjligt, så att även mer avancerade användare ska få nytta av den. Om ni har synpunkter och förslag på hur vi kan förbättra sidan får ni gärna skriva i vår feedback-funktion. Ni är också välkomna att maila info@dinuppvarmning.se.

Med vänliga hälsningar,
Viktor

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag förstår inte riktigt hur man räknar, men det kanske inte är meningen att tjänsten skall funka ännu?
Knappar jag in detta:

Välj din huvudsakliga värmekälla: Luft/Vatten
Förbrukning per år kWh: 12000

Har du ytterligare värmekällor?: Direktverkande el
Förbrukning per år kWh: 2000



Och klickar vidare så står det:

Ditt uppvärmningssätt
El: Luft-/vattenvärme
El: Direktverkande el
Total förbrukning:
 9 100 kWh
Nuvarande värmekostnad:
6 513 kr
Elpris (inkl. nätavgift):
1,55 kr/kWh


Hur kan total förbrukning bli 9100kWh om jag anger att mina två värmekällor förbrukar 14000kWh?
Hur han värmekostnaden bli 6513:- om elen kostar 1:55 per kWh?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Hej!

LÃ¥ter interessant.

Jag använder själv ett program som beräknar utbyten för solvärmeanläggningar på olika ställen i Sverige och vissa andra länder.

Tar ni också hänsyn till hur värmen distribuneras (golvvärme, väggvärme, radiatorer, luftvärme,...)? Tror det kan ha en påverkan.

Har ni också läst kurser i installationsteknik eller byggnadsfysik på Chalmers?

Om det finns interesse kan vi också träffas när jag är i Göteborg.
« Senast ändrad: 15 mars 2012, 14:41:58 av Ewald »

Utloggad dinuppvarmning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Purjo för värdefull feedback.

Problemet var att vi räknade av hushållselen två gånger när man valde två värmekällor med el som grund. Nu har vi istället valt att man matar in förbrukningen exkl hushållsel på förstasidan, så problemet ska vara åtgärdat. Testa gärna igen och återkom gärna om du upptäcker någon mer konstighet!

Ewald: Självklart har det stor påverkan hur värmen distribueras. Idag tar vi hänsyn till om man har luft- eller vattenburet system. Vi planerar att lägga in golvvärme framöver.

Vi uppskattar all feedback.

Med vänliga hälsningar,
Viktor

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Det hade varit bra om ni hade haft med pellets brännare.Kostnaden kanske ligger runt 25 000 för oss som har en panna som passar
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
@ dinuppvärmning

PÃ¥ hemsidan skriver ni:

Detta betyder att vi, med hjälp av din adress, vet medel och minimum temperaturer, hur husen ser ut som ligger i ditt område, vad du har för berggrund, tillgång till fjärrvärme osv.

Vilka klimatfiler änvänder ni? Vilka klimatdata? Det räcker inte enbart med utomhustemperaturen som är troligtvis lufttemperaturen?

Det finns ett program med vilket man kan simulara energibehovet och värmelaster/kyllaster. Dom har med solinstrålningen, delvis vinddata, himmelhavets temperaturer osv.

http://www.ebd.lth.se/program/derob_lth/

Därför är jag nyfiken om hur era klimatfiler ser ut.

Sen behövs det information kring bruksvanor och fastighetens isolerings- och värmelagringsförmågan osv.

Men egentligen behöver man ju inte direkt göra en simulation av värmebehovet och utomhustemperaturen behövs då kanske inte heller? Det är ju i princip data som användaren ska mata in. Eller tänker ni ytterligare simulera värmebehovet?

Men kanske behövs det ytterligare information om brukarens nuvarande värmepanna och dess effektivitet? Verkningsgraden?

Själv använder jag ett program med vilket man kan räkna ut värmeutbytet för vissa solväreanläggningar/solfångare. Det utvecklades av Suncarry.

« Senast ändrad: 17 mars 2012, 21:30:11 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Se ett exempel på hur resultatet ser ut.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Suncarry programet är t.ex. inte heller jämförbart med Polysun

http://www.polysun.ch/vs2/index.php?article_id=2&clang=10

För en professionell användare är det alltid interessant att veta hur ett program räknar.

Om ni vill bedöma solvärmes tillskott blir det alltså mer komplicerat.
« Senast ändrad: 17 mars 2012, 19:42:25 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
I princip bör det fungerar så här:

- Ngn matar in hur stor förbrukningen var under en period (t.ex. 2000 l olja) och priset han/hon har betalt för dessa t.ex. 2000 l olja.
- Programet räknar om vad det motsvarar i kWh (och tar även hänsyn till sytemverkningsgraden)
- Nu vet man vad 1 kWh kostar
- Man jämför med andra energikällor (vad kostar 1 kWh el/värmepump, vad kostar 1 kWh med pellets osv. även här är det viktigt att veta vad t.ex. COP talet på värmepumpen är ...
- Man tar hänsyn till installationskostnader för olika system (OBS dessa kan variera beroende på vilket företag utför jobbet osv.)
- Man gör en kalkyl beroende på situationen (vilket system är installerat nu, handlar det sig om en nybygge där det ännu inte finns ngt uppvärmningssystem installerat osv.)

Man måste i alla fall veta förbrukningen. Har man inga värden måste man uppskatta dom (t.ex. data från en simulation/ energideklaration)

Eller tänker jag fel? I princip borde det fungera så här ...
« Senast ändrad: 19 mars 2012, 14:54:47 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Hmm.. ingen mer som har några funderingar kring tjänsten här? ...

Hittade även denna länk:

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-uppvarmning/
« Senast ändrad: 19 mars 2012, 20:03:44 av Ewald »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har provat, och det fungerar inte alls för mig.
Dels hittade jag inte valet jordvärme i listan över värmesystem, inga problem, då jordvärme och bergvärme är helt jämförbart.
Problemet var att jag uppgav vår faktiska förbrukning, 33000 kWh/år, och tjänsten räknar ut att jag har en bruttoförbrukning på 88 000 kWh/år, vilket inte stämmer (eftersom ca 15 000 kWh av vår förbrukning är hushållsel.

Dessutom visar det sig att jag kan investera i jordvärme och få en payoff-tid på 23 år...
Fjärrvärme finns här, och jag kan se priset för fjärrvärme i höger kolumn, men det går inte välja in som alternativ för prisjämförelse...
Livslängden på jordvärme uppges vara 20 år, och jag förutsätter att payofftid vs livslängd inte tar hänsyn till att allt utom värmepumpen har längre livslängd än 20 år, reinvesteringen efter 20 år blir alltså väldigt låg...
Att vedalternativet skulle få en payofftid på 5 år är helt orimligt om man räknar in kostnaden för veden och sotningen, bara veden skulle kosta typ 32 000 kr/år vilket ligger i nivå med vad jag betalar för elen idag.

I vart fall för mig var det inte en siffra rätt, och dessutom har jag inte ett elpris på 1.15 kr/kWh som tjänsten pekar på, utan jag betalar 93 öre/kWh.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jag fick liknande felsvar, inte i närheten av min verklighet.

Dom verkar ha gjort lite ändringar nu.
« Senast ändrad: 20 mars 2012, 10:08:53 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
@ Rickard

Angående uppvärmningskostnaden med ved:

Oftas kostar 1 m³ 600 SEK (skulle jag tro) .... beroende vilket slags ved det är.
Sen har väl t.ex. björkved en högre "verkningsgrad" än t.ex. granved. Men björkved är ju i regel dyrare  osv. Man bör alltsÃ¥ uppskatta en kostnad för 1 m³ och anta en verkningsgrad.

Ved kan man ju delvis få gratis. Om man har bra kontakt till skogsägarna t.ex.
Men om man är noga tillkommer sen kostanden för elaren eller röjsågen osv.
Men dessa kostnader kan man kanske försumma. En el motorsåg kostar från 500 SEK upp till kanske 2000 SEK. En röjsåg kostar mellan 1000 SEK upp till ... kanske 5000 SEK ...

Men verkningsgraden mellan olika pannor kan som sagt variera.

Det kan blir väldigt komplicerat att ta hänsyn till alla kostander.
« Senast ändrad: 20 mars 2012, 13:53:46 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Exempel på ved som man kan få gratis.
Ligger ca. 1 km frÃ¥n ett ställe där man kommer fram med bilen.  :(


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!