Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TE9:or tjuter!! Hjälp..  (läst 5224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
TE9:or tjuter!! Hjälp..
« skrivet: 22 januari 2012, 00:01:32 »
Hej!

Köpte för 3Ã¥r sedan tvÃ¥ stycken TE9:or.. Nu tjuter dom sÃ¥ man knappt kan se pÃ¥ tv, eller sova..  :(

Är det service dags? Eller måste jag byta nått?

Känns som att 3år är en djävligt kort tid!! Ska jag redan behöva investera i dom igen?!?! Besparingen blir ju inte så stor då...

Tips på firma i norrort Stockholm??

Tacksam för hjälp..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2012, 00:25:44 »
Kontakta företaget du handlade maskinerna ifrån.
Det är förlängd garanti på dessa om serienumret på innerdelen inte börjar på 7454....... eller om det är ett serienummer efter 7400109943.
Har du inte dessa serienummer och dom är yngre än 3 år så får du fläktmotorn utbytt
år 4-5 får du köpa fläktmotorerna till subventionerat pris (475:-) men ingen ersättning för själva bytet.
Utan subventionering kostar dom ca 2000:-
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2012, 11:01:09 »
Hej!
Min börjar pÃ¥ 7454.. SÃ¥klart!  :(

Va gäller då??

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2012, 11:16:02 »
Panasonic har dessvärre ingen förlängd garanti på dom.

En del byter det främre lagret i fläktmotorn men då får man inte ha tummen mitt i handen.
Finns en del trådar om lagerbyte som du kan kika på.
Finns några företag som säljer renoverade fläktmotorer men jag vet inte vilken typ av lager dom har satt i eller vilken livslängd det är på dessa.
Alternativet är ny fläktmotor med den nya typen av lager men dom kostar som sagt nästan 2000:- per styck.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2012, 19:53:33 »
Va trött jag blir..  huvuddunkVARFÖR inte?? Klart som korvspad att mina inte gäller!

Jag vill ju inte ha dom tjutandes.. Varför tjuter dom? Är det rimligt att panasonic tillverkar grejer som inte håller mer än 3år..

Första grejen va att höljet på en av utedelarna blev strömförande och nu tjuter båda innedelarna!! fiR:

Lyckas inte hitta kvittot heller, men det antar jag att företaget jag köpte dom av kan ta fram, jag valde ju hemkörning så det borde finnas spårbarhet via firman??

NÃ¥gon som har haft samma problem? Hur har ni gjort??

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2012, 20:03:40 »
Enligt Panasonic SKA det vara den nya typen av lager i tex dina serienummer men det är högst tveksamt !!!!
En variant är att ni kontaktar Panasonic Sverige och försöker få dom att ta dessa på någon typ av goodwill ändå.
Gör dock inte som en del att dom börjar med att skrika och gapa för det lönar sig väldigt sällan när det kan vara frÃ¥ga om goodwill  ;)
Största problemet är att många väntar alldeles för länge med att kontakta försäljaren om eventuella oljud eller andra problem så garantin hinner gå ut.
Dina innerdelar har med största sannolikhet fört oväsen ganska länge men kanske inte reflekterat över detta förräns det låter ännu mer ?

Du kanske har mailkonversationen kvar med beställnignen om du inte hittar kvittot så du kan få fram lite mer exakta datum när dom inhandlades samt även installerades.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2012, 21:05:42 »
Köpte dom av dig våren/försommaren 2008. Har du uppgifter kvar från 2008?

PirreNN

  • Gäst
PirreNN
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2012, 21:50:57 »
Hade själv samma problem på innerdel, fick betala 4500:- för service, vet inte vad de bytte.
För ett år sedan började utedelen att väsnas, jag skruvade isär själv och konstaterade att det var fläktlagret. Kostar 50:- på Biltema, enkelt att byta själv.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2012, 21:55:49 »
Köpte dom av dig våren/försommaren 2008. Har du uppgifter kvar från 2008?

Är det från 2008 så borde jag kunna hitta dom på burken
Men svÃ¥rt att söka pÃ¥ nÃ¥gon som kallar sig FREE  ;)
Skicka ett mail till mig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2012, 07:55:47 »
Hade själv samma problem på innerdel, fick betala 4500:- för service, vet inte vad de bytte.
För ett år sedan började utedelen att väsnas, jag skruvade isär själv och konstaterade att det var fläktlagret. Kostar 50:- på Biltema, enkelt att byta själv.

Blev du nöjd efter service? Dvs blev den tyst och verkar den hålla sig tyst? Är ju inte intresserad av att behöva bekosta service för 4500kr vart 3:e år!!

Är det från 2008 så borde jag kunna hitta dom på burken
Men svÃ¥rt att söka pÃ¥ nÃ¥gon som kallar sig FREE  ;)
Skicka ett mail till mig

Det förstår jag ;), ville bara kolla så du hade register från 2008. Skickar ett mail..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2012, 08:24:17 »
Hade själv samma problem på innerdel, fick betala 4500:- för service, vet inte vad de bytte.
För ett år sedan började utedelen att väsnas, jag skruvade isär själv och konstaterade att det var fläktlagret. Kostar 50:- på Biltema, enkelt att byta själv.

4500:- lät väldigt dyrt om det var fläktmotorn som byttes, det innebär att dom tog 2500:- för själva bytet !
Nu kanske dom hade långt att åka men annars motsvarar det 1250:- i timmen om man räknar med lite körtid och en halvtimme för själva bytet.
Har du otur har du dessutom råkat ut för några som monterar dit renoverade fläktmotorer !!
En renoverad kan vara likvärdig beroende pÃ¥ vilka lager dom använt sig av men man ska inte betala fullt pris och kunden ska fÃ¥ veta att det är en renoverad fläktmotor och inte en helt ny vilket dom rÃ¥kar "glömma" bort att berätta  ::)

Du är inte den första som tappar bort kvitton FREE  ;D
Är det från 2008 så bör jag ha åtmindstånde mailet för beställningen tillgängligt, om jag hittar fakturan på burken kan bli lite krångliggare då du inte har fakturanumret.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2012, 15:23:02 »
Har nu varit i kontakt med Panasonic efter att Thomas pÃ¥ TS Comfort hjälpte mig med nytt kvitto, tack! Dock är dom stenhÃ¥rda (trots leeeen mun) och hjälper mig inte  :'(.. Tydligen slutatde dom ge utökade garantier pÃ¥ 7454.. eftersom det dÃ¥ installerades sÃ¥ kallade CB motorer, dvs keramiska. Dock installerades oxÃ¥ motorer för den utomeuropeiska marknaden som INTE hÃ¥ller för vÃ¥rat klimat. PÃ¥ dessa stÃ¥r det INTE CB i slutet av motorbeteckningen.

Hoppas och tror att det är CB i mina.. Nu känns det lite trist.. BÅDA mina har samma fel, men enl Panasonic är det EXTREMT sällsynt på TE9 efter att CB börjades användas.. Med andra ord, det är inte tillräkligt många återförsäljare som rapporterat in felen till panasonic..

Känns ju lite trist att byta ut CB mot CB.. då känns ju risken stor att detta blir en återkommande utgift vart 4:e år...

Har hittat motorerna för 3375kr/2st alt fÃ¥r nya monterat och klart för 5150kr/2st men känns ändÃ¥ trist...  :'(

MEN! Nu undrar jag oxå, är det "bara" lagren som är slitna? dvs räcker det att byta bara lagren eller måste jag byta hela motorn? Kanske inte är ekonomiskt försvarbart att bara byta lagren?
« Senast ändrad: 23 januari 2012, 15:28:27 av FREE »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2012, 15:33:47 »
Hade hoppats att du skulle få ett positivare svar från Panasonic !!
Dom flesta fabrikaten/leverantörerna brukar köra med att fläktmotorn inte är för den Europeiska marknaden men om fläktmotorn sitter i en maskin i Sverige eller Spanien/Italien/Grekland så blir problemen precis dom samma och förlängd garanti ska gälla både i dom varmare klimaten och här i Norden -

Till saken hör att det med absolut största sannolikhet inte sitter en fläktmotor i dessa som dom hävdar att det ska göra från ett visst serienummer , Svenska Panasonic måste helt enkelt ha fått felaktiga uppgifter från själva Panasonic om detta men det är helt hopplöst många gånger att få rätt i detta.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2012, 15:49:19 »
Enl värmepumpsgruppen på panasonic så hade man samma motor i maskinerna för norden som för sydeuropa innan 7454.. dvs CB-motorn. Sen kom man på att vi i norden kör 24h/dygn och mest värme så då bytte man fabrik från Cina till malaysia och började köra med CB-motorer till den nordiska marknaden. Dock fortsatte man sälja dom "gamla" motorerna till den sydeuropeiska marknaden där dessa fungerade bra.
Tyvärr har vissa leverantörer importerat dessa maskiner med "fel" motor i...

När mina byts ska jag fota hela arbetet och dom gamla motorerna. Är det fel motor kommer jag kontakta Panasonic igen och begära ersättning:)
Tyvärr har mina 3år gått ut, och det subventionerade priset på 475kr.. gäller bara via kinnan eller luftmiljögruppen..

TS - Är du säker på att det är CB-motorer i mina?

Utloggad masten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +1/-0
SV: TE9:or tjuter!! Hjälp..
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2012, 15:57:25 »
Är ju inte sÃ¥ svÃ¥rt att byta motor/lager själv... testa  Thumbsup
http://www.citcop.se/installation-av-flaktmotor
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!