Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stort, FTX agregat bör man välja?  (läst 5221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krottas

  • Tänkare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÄLVSBYN
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur stort, FTX agregat bör man välja?
« skrivet: 06 april 2010, 11:08:56 »
Den sammanlagda bostadsytan som jag har tänkt ventilera är ca 180m2.
Med tanke pÃ¥  ljud, energiförbrukning, filterbyten osv. hur stort agg. är lämpligt?
Är det bättre att köpa ett stort aggregat som man kör på lågfart, eller ett mindre som får gå på högfart?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur stort, FTX agregat bör man välja?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2010, 12:40:25 »

stort på lågfart. större växlingsytor större filterytor lägre ljudnivå.


Är det inte så att värmeväxlaren då saknar det tryckfall, som fördelar frånluften över hela växlaren d.v.s. att verkningsgraden blir sämre med överdimensionerat aggregat?


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur stort, FTX agregat bör man välja?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2010, 17:41:22 »
Den här frågan är lite lurig. Stort är bra om man ser till ljudnivå, växlingsytor mm. Litet är bra för att man kör fläkten så optimalt som möjligt.
Man måste ofta titta på SFPv, Specifik Fläkt Effekt. Man ska ligga under 2.0 kw/m3/s gärna ner mot 1,5 med dagens fläktar. Det är nästan omöjligt att uppnå med villa-aggregat men det är ändå ett riktvärde.
Då får man stora problem om man går på c-c:s linje. Därmed inte sagt att den är fel på något sätt.
 
Ta som exempel Systemairs VR400 och vikta mot VR700 vid 60l/s (normal villa) .
SFPv för VR 400: 2,53 kW/m3/s
SFPv för VR700: 5,76 kW/m3/s

Sedan är det alltid besparingen kontra investeringen. Ett aggregatsbyte betalar sig sällan. En ombyggnation från F till FTX aldrig. Om man då ökar investeringskostnaden så ökar "payoff"-tiden från livslängd till oändlighet. Väljer man en större fläkt med tanke på att spara energi bör man även dimensionera kanalsystemet med samma förutsättning vilket också kostar mer i investering.

Jag skulle gå på en optimalt dimensionerad fläkt och lägga mina pengar på 900 dämpare istället för 600. Då slipper du ljudproblem (?!) och förbrukar inte mer energi än vad som krävs.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Krottas

  • Tänkare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÄLVSBYN
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stort, FTX agregat bör man välja?
« Svar #3 skrivet: 08 april 2010, 09:43:01 »
Är det inte så att värmeväxlaren då saknar det tryckfall, som fördelar frånluften över hela växlaren d.v.s. att verkningsgraden blir sämre med överdimensionerat aggregat?
I ett roterande FTX, finns det lite frånluft kvar i sjäva rotorn när den snurrar över i tilluften och då får man en viss mäng frånluft som åker med in i tilluften.
Påverkar det här tryckfallet, mängden återluft som läcker tillbaka?
Jag måste ventilera mitt hus pga. radonproblem och vill ju naturligtvis inte få tillbaka radonet i huset.
Problemet med frånluften som åker tillbaka kan åtgärdas med en renblåsningssektor som "tömmer" växlaren på frånluft.
Större värmeväxlare är ofta försedda med en renblåsningssektor och jag ser att även Flexit har en sådan, finns det även andra villaaggregat som har renblåsningssektor?
När det gäller att minimera frÃ¥nluft som gÃ¥r tillbaka, är det bättre med ett stort aggregat kört pÃ¥ lÃ¥gfart eller ett litet aggregat kört pÃ¥ högfart?  PÃ¥verkas läckaget av att minska undertrycket i huset?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur stort, FTX agregat bör man välja?
« Svar #4 skrivet: 08 april 2010, 11:31:52 »
Citera
I ett roterande FTX, finns det lite frånluft kvar i sjäva rotorn när den snurrar över i tilluften och då får man en viss mäng frånluft som åker med in i tilluften.
Påverkar det här tryckfallet, mängden återluft som läcker tillbaka?
Jag måste ventilera mitt hus pga. radonproblem och vill ju naturligtvis inte få tillbaka radonet i huset.
Problemet med frånluften som åker tillbaka kan åtgärdas med en renblåsningssektor som "tömmer" växlaren på frånluft.
Större värmeväxlare är ofta försedda med en renblåsningssektor och jag ser att även Flexit har en sådan, finns det även andra villaaggregat som har renblåsningssektor?
När det gäller att minimera frÃ¥nluft som gÃ¥r tillbaka, är det bättre med ett stort aggregat kört pÃ¥ lÃ¥gfart eller ett litet aggregat kört pÃ¥ högfart?  PÃ¥verkas läckaget av att minska undertrycket i huset?

Renblåsning finns i princip på alla aggregat med roterande växlare.
Luftläckaget mellan frånluften och tilluften är minimalt men kan förekomma om man låter filtren sätta igen för mycket. Om undertrycket före tilluftfläkten understiger undertrycket på frånluftssidan kan man få oönskad luftvandring. Byter man sina filter periodiskt och har en injusterad anläggning så är det ytterst sällan problem.
Att ha ett litet eller stort aggregat har egentligen inte med saken att göra. Systemet har samma dimensionerande tryckfall och flöde oavsett fläktstorlek. Därför tycker jag att du ska resonera enligt mitt tidigare inlägg.
Vad gäller radon i hus och speciellt i konstruktionen sÃ¥ ska man inte  lägga huset pÃ¥ för stort undertryck. Det "drar ut" radonet ur sprickor i väggar, foder etc. Stora luftmängder är vedertaget vid radon men man bör ha en ganska god balans i anläggningen. AlltsÃ¥ inga stora undertryck (snarare tvärt om).

/Raptor
« Senast ändrad: 08 april 2010, 11:37:23 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!