Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering push 12  (läst 21801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
Injustering push 12
« skrivet: 02 november 2009, 01:01:43 »
Hejsan!

Jag har vattenburen golvvärme med en uponor push 12 till mitt garage med tvårörssystem med grenrör som går ut till två slingor, den ena till förrådet och den andra till själva garaget.

Då jag har gjuten platta i garage och förråd, men träbjälklag i resten av huset där det också är vattenburen golvvärme så funderar jag på om det går att justera ner tempen till garagets slingor eftersom max vattentemp i de slingorna är angivet till 30,6 grader, medan det i träbjälklaget är max 45 grader. Vid en riktig köldknäpp så behöver jag nog en 35 graders framledningstemp i huset.

Jag vill också kolla så att klåparen som monterade för ett par år sedan ställde in grejerna rätt.

Frågor:
1. Ska jag använda det som heter "temperatur justeringsventil" för att så säga späda ut vattnet från primärvärmekällan med returen från golvvärmeslingan och på så sätt få ner tempen? Och hur vet jag hur mycket jag ska vrida på denna ventil i så fall? (sid 2 i pdf nedan)

2. Om jag vill justera flödet till shunten så läser jag att man gör detta på ventildelen (fig 3 på sid 1 i pdf), men hur många varv ska ytterspindeln vara vriden? I beräkningarna till golvslingegruppen så anges följande: totalt tryckfall 11,42 kPa, totalt flöde 0,086 l/s. Vad innebör detta i Kv som anges i uponors tabell? Och hur justerar jag strypningen till de två olika slingorna?
 
3. På grenröret som sitter till golvvärmeslingans retur så sitter det bakom ett lock (ser ut som returerna på fig 3 på sid 1 i pdf nedan) en insex-justering. Vad bör denna justera? Flödet på båda slingorna eller kanske förhållandet mellan slingorna?

http://www.uponor.se/upload/documents%20(pdf%20and%20officedocuments)/sweden/hs/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Monteringsanvisningar/5125SE_122006%20Montering%20Uponor%20Push12-ElPush12_SE.pdf
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering push 12
« Svar #1 skrivet: 02 november 2009, 11:10:56 »
Du borde koppla bort puschen helt från delen med träbjälklag och bara köra puschen på garage/förrådsdel.
I vart fall om du har värmepump, det ger den mest ekonomiska driften.
Puschens termostat och trimventilen som sitter på returen stryper flödet så pass mycket över golvvärmegruppen att du måste köra ut onödkigt varmt vatten från värmepumpen, vilket ger sämre årsmedel-COP.

Med puschen kvar i drift för hela huset finns det inget sätt att få lägre temp in till garage/förråd, däremot kan du strypa så att du tillför mindre energi, så att det inte blir för varmt, men slingorna kommer ändå att få lika varmt vatten (i början av slingan för att sedan kylas ned)

Kopplar du puschen enbart till förådsdelen kan du justera maxtempen, eller rättare sagt förhållandet mellan tempen i träbjälklaget och garaget, genom att strypa på trimventilen på returröret från pusch till panna.
Du kan även ställa ned maxtemptermostaten till 36 grader, men då kommer temperaturregleringen i värmepumpen inte att fungera så bra för garagedelen.

Har du en separat pusch för garaget så trimmar du tempen genom att strypa på trimventilen på returröret. (kom på att jag nog misförstått att du hade bara en pusch för hela huset)
« Senast ändrad: 02 november 2009, 11:12:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Injustering push 12
« Svar #2 skrivet: 02 november 2009, 12:04:42 »
Du är grym Rickard... Agerar i varje tråd jag startar;)

Jo pushen är bara för de två slingorna i garage och förråd. Jag bifogar en bild för att lättare förstå vad vi pratar om.

Den strypventil som sitter på grenröret på returen från golvslingorna har jag uppfattat som att den stryper flödet på den ena slingan (ska vara den korta slingan men jag misstänker att min montör gjort tvärtom...)

Ventilen markerat i grönt är en specialgrej jag beställde för att enkelt kunna strypa flödet till den långa slingan i garaget.

Justeringen i ventildelen blå markering uppfattar jag som att den justerar in flödet till pushen, eller?

Är någon av dessa den trimventil du menar?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering push 12
« Svar #3 skrivet: 02 november 2009, 13:12:20 »
Termostaten (den vita stora) stryper flödet om inkommande vb blir för varm.
På returledningen från shuntgruppen (jag kan inte se vilken det är med ledning av din bild) brukar det sitta en trimventil (insex under täckmutter) där du kan ställa totalflödet in/ut ur shuntgruppen.
Säkerställ dig om vilken ledning som går från shuntgruppen tillbaka till pannan och märk ut den på bilden, eller leta efter en trimventil nånstans på den ledningen.
Genom att strypa på returen får du ett mindre totalflöde av energi in i den shuntgruppen och kan alltså ligga med en proportionellt lägre tmep i shuntgruppen för garaget i förhållande till den i träbjälklaget.

Shuntgruppens cirkulationspump säkerställer tillräckligt flöde i golvvärmslingorna, och trimventilen på returen reglerar energitillförseln.

Om de två rören längst till höger i bild är fram/returledning från pannan kan trimventilen sitta under det täcklock du ringat in.
Har ingen personlig erfarenhet av just den shuntgrupp du använder, har bara skruvat på större, men de är lika dumt konstruerade allihop - inte optimalt för värmepumpsdrift i normalfallet.
« Senast ändrad: 02 november 2009, 13:14:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Injustering push 12
« Svar #4 skrivet: 02 november 2009, 20:18:33 »
Jag hittar ingen ventil på returen men det finns en ventil för "injustering av flöde till shuntdelen". Låter som att den kan strypa flödet från pannan till shunten. Om det är så funkar det lika bra som att strypa flödet på returen till pannan?

Sen finns det något som heter "temperatur justeringsventil" i manualen står att "primärkretsens flöde kan reduceras med denna om primärkretsens temperatur är hög" Låter ju som det jag vill göra eller? Fast jag fattar inte vad skillnaden blir att strypa flödet med den ventilen kontra ventilen för "justering av flöde till shuntdelen"... pust
« Senast ändrad: 02 november 2009, 20:23:55 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering push 12
« Svar #5 skrivet: 02 november 2009, 22:26:04 »
Det låter ju som om de två ventilerna gör samma sak, det viktiga för dig att att försöka trimma in anläggningen så att vbf i golvvärmslingan till garaget är runt 35 grader när du kör ut 45 grader i träbjälklaget.
För att göra detta får du antingen trimma hela vintern (lite överdrivet) eller tvångsköra värmepumpen till hög framledningstemp och mäta löpande för att se var du hamnar med en viss intrimmning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Injustering push 12
« Svar #6 skrivet: 02 november 2009, 22:33:59 »
Det låter ju som om de två ventilerna gör samma sak, det viktiga för dig att att försöka trimma in anläggningen så att vbf i golvvärmslingan till garaget är runt 35 grader när du kör ut 45 grader i träbjälklaget.
För att göra detta får du antingen trimma hela vintern (lite överdrivet) eller tvångsköra värmepumpen till hög framledningstemp och mäta löpande för att se var du hamnar med en viss intrimmning.

Då börjar jag att testa med skruver för injustering av flöde till pump. Den andra behövde man stänga av och lufta och ha sig för att reglera. En dum fråga till, hur mäter jag tempen jag får när jag justerar flödet till shunten bäst?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering push 12
« Svar #7 skrivet: 03 november 2009, 07:22:46 »
Köp en logger i webshopen, eller köp ett par ute/innetermometrar vars utegivare du sätter (och isolerar) dels på inkommande rör till puschen (skall då visa samma temp som träbjälklaget matas med) och den andra på framledningen till garage/förrådsslingorna, som när du strypt tillflödet till din pusch skall visa en lägre temp.

Det är även viktigt att du försöker säkerställa att du verkligen få in 45 grader i träbjälklagets golvvärmeslingor när framledningstempen från värmepumpen ligger på 45 grader.
Det är MYCKET vanligt att schuntgruppen för golvvärme inte släpper in så mycket flöde/energi i golvvärmesystemet att du får samma temp på framledningen som i schuntgruppen.

Tänk på att varje grad övertemp du måste köra ut från värmepåumpen i förhållande till den faktiska tempen i golvvärmeslingorna innebär ca 3% sämre verkningsgrad på din värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Injustering push 12
« Svar #8 skrivet: 03 november 2009, 10:34:41 »
Köp en logger i webshopen, eller köp ett par ute/innetermometrar vars utegivare du sätter (och isolerar) dels på inkommande rör till puschen (skall då visa samma temp som träbjälklaget matas med) och den andra på framledningen till garage/förrådsslingorna, som när du strypt tillflödet till din pusch skall visa en lägre temp.

Det är även viktigt att du försöker säkerställa att du verkligen få in 45 grader i träbjälklagets golvvärmeslingor när framledningstempen från värmepumpen ligger på 45 grader.
Det är MYCKET vanligt att schuntgruppen för golvvärme inte släpper in så mycket flöde/energi i golvvärmesystemet att du får samma temp på framledningen som i schuntgruppen.

Tänk på att varje grad övertemp du måste köra ut från värmepåumpen i förhållande till den faktiska tempen i golvvärmeslingorna innebär ca 3% sämre verkningsgrad på din värmepump.

Tusen tack för all hjälp. Har börjat trimma in pushen nu...

När det gäller golvvärmen i träbjälklaget så har jag en FLVP Nibe 360p och en Wirsbo WGF-fördelare med 12 slingor. För tillfället håller jag på att försöka strypa in slingorna efter råd här på forumet och har plockat bort alla styrdon. Alla strypventiler på returerna till fördelaren är för tillfället max öppna. Finns det då något som kan hindra att jag får maximal temp ut i slingorna?

« Senast ändrad: 03 november 2009, 11:30:03 av Rickard »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering push 12
« Svar #9 skrivet: 03 november 2009, 11:30:13 »
Ja, dels brukar maxbegränsningstermostaten kunna strypa (helt enkelt för liten ventilöppning för att släppa in tillräckligt mycket flöde till puschen) och dels sitter där nog också någon form av trimventil på returen.

Om jag inte minns fel sitter ochså en trimventil på den interna cirkulationen i golvärmekretsen, stryper du den så ökar du inflödet av vatten från pannan, stryp dock inte så mycket på denna att du får för lågt flöde i de enskilda golvvärmeslingorna.
Här är det bäst att du har flödesmätare på varje slinga för att det inte skall bli för lågt flöde, men du kan även mäta upp deltaT på slingorna innan du börjar strypa, och se till att deltaT inte ökar mer än marginellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Injustering push 12
« Svar #10 skrivet: 03 november 2009, 12:34:47 »
Termostaten (den vita stora) stryper flödet om inkommande vb blir för varm.
Stämmer verkligen det?  Jag antar att du menar att det skulle vara en maxbegränsningstermostat, men det är väl egentligen en helt vanlig rumstermostat med kapilärrör för givaren.  Sedan finns det en temperaturjusteringsventil alldeles efter kopplet (som precis sticker fram till vänster om brädan).

Så här tror jag det är...

Längst till höger ser du fram/retur-ledningen som är kopplat till ett TA Radiett-koppel.  Under locket till höger pÃ¥ detta sÃ¥ har du injusteringsventil för att reglera maximalt flöde till pushen.  Det stora vita som pekar snett uppÃ¥t är en rumstermostat med fjärrgivare som reglerar hur mycket flöde som pushen fÃ¥r, precis som en vanlig radiator.

Det inringade röda i mitten är nog en avstängning eller injustering av slinga, eller kanske bara ett grenrör för fler slingor.

Det som är i mässing alldeles till vänster om träbalken och pekar uppåt är temperaturinjusteringsventil och används för att trimma in maxtemperatur på golvet.

Alldeles till vänster om denna har du en liten injusteringsskruv för att justera tryckfallet i sekundärkretsen (slingorna).

Om du skall göra en fast strypning pÃ¥ pushen sÃ¥ skall den göras i det som är inringat med blÃ¥tt.  Rickard vill att man kör utan termostat, dvs att du skruvar av den stora vita.
« Senast ändrad: 03 november 2009, 12:49:38 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering push 12
« Svar #11 skrivet: 03 november 2009, 12:59:49 »
På den pusch jag arbetade på så satt givarbulben för den vita termostaten internt i puschen, om det blev över 45 grader varmt skulle den inte släppa in mer värme från framledningen.
Gissar att alla golvvärmesystem måste ha denna form av säkerhetsfunktion mot superhett vatten in i slingorna, om t.ex. elpatronerna hänger sig i pannan, eller om installatören inte ställt in rätt kurva på värmepumpen...

Denna termostat har så pass liten ventilöppning när den är fullt öppen att den inte förmår släppa in tillräckligt mycket vatten i golvvärmekretsen, i vart fall inte på en större shuntgrupp.
De är inte anpassade för golvvärme   värmepumpsdrift helt enkelt.
« Senast ändrad: 03 november 2009, 13:01:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Injustering push 12
« Svar #12 skrivet: 03 november 2009, 13:07:18 »
Ja, dels brukar maxbegränsningstermostaten kunna strypa (helt enkelt för liten ventilöppning för att släppa in tillräckligt mycket flöde till puschen) och dels sitter där nog också någon form av trimventil på returen.

Men till träbjälklaget har jag ingen push. Där kommer väl vattnet direkt från pannan till fördelaren? som för övrigt är en sån här: http://www.uponor.se/upload/documents%20(pdf%20and%20officedocuments)/sweden/hs/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Fördelare/5032SE_032009_GV-fördelare.pdf


Om jag inte minns fel sitter ochså en trimventil på den interna cirkulationen i golvärmekretsen, stryper du den så ökar du inflödet av vatten från pannan, stryp dock inte så mycket på denna att du får för lågt flöde i de enskilda golvvärmeslingorna.
Här är det bäst att du har flödesmätare på varje slinga för att det inte skall bli för lågt flöde, men du kan även mäta upp deltaT på slingorna innan du börjar strypa, och se till att deltaT inte ökar mer än marginellt.

Den interna cirkulationen - är det det som kallas by-pass hos uponor tro? Där finns en ventil, men om jag stryper (stänger) den mer så borde väl flödet i golvslingorna öka eftersom mer vatten pressas ner i golvslingorna istället för via by-passen?




Tilägg, såg nya svar:

Termostaten är en vanlig rumstermostat. Det vet jag eftersom givaren sitter inne i förrådet, men en tråd till den vita stora ratten. Det som är inringat i rött är strypning till en av slingorna( borde vara den kortare, men är i mitt fall den längre)

Behöver jag justera temperaturinjusteringsventilen tror ni eftersom mitt system är kombinerat golvvärme i ingjtuet i betong (garage och förråd) och lagt i bjälklag (resten av huset). Max tempen som är angedd i dokumentationen skiljer sig från 31 grader i den ingjutna delen och 45 grader i bjälklaget. Jag kommer nog som max att komma upp i 35 grader i framledningstemperatur om det blir riktigt kallt någon gång i vinter.
« Senast ändrad: 03 november 2009, 13:20:21 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering push 12
« Svar #13 skrivet: 03 november 2009, 13:20:19 »
Med en sån fördelare är det inga problem, har du dessutom termostaterna fullt öppna eller bortplockade kan du stänga bypassen helt för att tvinga igenom mesta möjliga mängd vatten genom golvvärmeslingorna.

Nån form av överhettningsskydd måste väl finnas på pushen?
(Om alla termostater stänger kommer cirkpumpens egenvärme att göra det interna bypassflödet väldigt hett)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Injustering push 12
« Svar #14 skrivet: 03 november 2009, 13:42:06 »
Nån form av överhettningsskydd måste väl finnas på pushen?
(Om alla termostater stänger kommer cirkpumpens egenvärme att göra det interna bypassflödet väldigt hett)
Det där förstÃ¥r jag inte riktigt...  Cirkulationspumpen är pÃ¥ min push 10 pÃ¥ 21W har jag för mig.  Genom denna pump cirkulerar vattnet i golvslingorna hela tiden.  21W pÃ¥ 50 kvm kan väl knappast göra vattnet "väldigt hett"?

När man installerar pushen sÃ¥ vet man ju den värmeavgivande ytan.  DÃ¥ kan man ju med flödesjusteringen som finns alldeles till vänster om den vertikala träbalken justera in flödet sÃ¥ att det aldrig kan bli sÃ¥ varmt (med hänsyn till den värmeavgivande ytan man har till förfogande) sÃ¥ att det blir skadligt för golvet.

Sedan används den inställbara rumstermostaten till att pytsa in lagom mycket varmt vatten in i golvslingan.

PÃ¥ push 12an sÃ¥ finns det ett uttag för en internt monterad termostatgivare, men den används enbart till elpushen (elparon för "sommardrift").  Kanske det är den du har sett tidigare?
« Senast ändrad: 03 november 2009, 13:44:25 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!