Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det svÃ¥rt att byta lager i fläkten pÃ¥ innerdelen?  (läst 11592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svanny

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Är det någon idé på en Toshiba RAS 13 från 2002? Hur lång livslängd kan en sån ha? Kan man isåfall köpa lager på tex biltema? Jag funderar på att byta under sommaren ny när vi inte använder den så mycket. Tacksam för svar.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
ventilationsutveckling har haft kampanjpriser på fläktbyten, kolla med dem först är mitt råd.
om det kostar 1000-1500:- är det väl absolut värt det.

Utloggad Svanny

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tack!!

Utloggad citgot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det svårt att byta lager i fläkten på innerdelen?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2009, 15:34:04 »
Väcker upp en gammal tråd istället för att starta en ny med samma fundering.

Går det att byta lager till fläktmotorn på en RAS 13?

När jag drog igång pumpen nu så låter innerdelen ganska illa. Den tjuter på ett för öronen rätt besvärande sätt men fungerar i övrigt bra. Talade med försäljaren som sade att lagren på modeller monterade 2007 kan vara dåliga men att min garanti gått ut (hade 2 år eftersom Toshibas/Värmeutvecklings 5 års-garanti erbjöds kunder först en månad efter min installation) och således inte täckte ett byte. Så finns det någon som kan ge förslag på vad det är för lager man behöver så att man kan byta själv? Köpa ny motor är jag inte så sugen på.

Utloggad jsvedlun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Jag förutsätter att det går fint att byta lager på alla fläktmotorer. Bytte en gång i tiden lager på min Sharp m.h.a. den här beskrivningen.
http://web.telia.com/~u16505408/Doc/LagerbytePanasonic.pdf
Även om inte din fläktmotor ser likadan ut som den du ser i den här beskrivningen så är principen garanterat densamma.

dvs. Sätt i mejseln och bryt upp lagerhuset.
Bor i 2plans villa om 129kvm vardera. En Sharp på nedervåningen och numera en toshiba RAS13 som ersatt sharpen som jag hade på övervåningen. Den senare frös sönder i vintras, en skada som som mitt försäkringsbolag ersatte fullt ut. (Maskinen var precis två år gammal).

Utloggad citgot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för beskrivningen. Har inte orkat ta tag i det förrän nu och inser att det inte var lika lätt som jag trodde. Råkar någon ha en beskrivning på hur man monterar loss allt för att sedan få loss själva fläkten?

Utloggad ferrit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +8/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

Skicka ett mail till mig så kan du en beskrivning som jag fått.

//Ferrit
Trähus (84m2) 1994, i Dalarna, direkt El,Toshiba RAS-B10SKVP-E sedan Nov.2008

Utloggad citgot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag börjar tro att det inte är meningen att jag skall byta lager i maskinen. Det behövs ju en väldigt lång insexnyckel utan kula och det går tametusan inte att köpa någonstans i stan. Saknar tre cm på den som jag har hemma. Det går väl inte att demontera ståltrådsgallret för att komma närmare fläkten?

Edit: Hittade en förlängare så jag kunde ta i med hylsnyckelsatsen. Kanon tänkte jag och 3mm insexbitsen passade perfekt. Tog i för kung och fosterland och så gjorde jag skruvens sexkantshålighet rund! Nu får jag nog leva med trasiga lager i fläkten tills den dör helt och någon yrkesman får demontera skiten och borra bort skruven.
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 18:48:19 av citgot »

Utloggad Steos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg-Östegötland
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • See you later radiator
Prova annars med en 1/8" (3,175mm). Testa om du kan knacka på en bits men se till att ni är två så en kan hålla fläkthjulet still.
Jag hade också problem med skruvhelv.... fiR: , men för första gången i hela mitt liv så var gud på min sida den gången.

//Steos
Hus: byggt -72, platta på mark, 1½ plan 145 kvm, självdrag, Isolering: orginal (antagligen dålig), 2-glasfönster. Uppvärmning: LLVP Toshiba RAS-10 + oanvända element + braskamin.
Årsförbrukning: 14300 kWh

Utloggad jsvedlun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Inte för att det hjälper nu, men jag hade liknande problem med att lossa den skruven. Använde en "rak" insexsnyckel från en vanlig verktygssats och vred den korta sidan med en tång. Trodde faktiskt att nyckeln skulle skjuva av innan skruven lossnade.

Bor i 2plans villa om 129kvm vardera. En Sharp på nedervåningen och numera en toshiba RAS13 som ersatt sharpen som jag hade på övervåningen. Den senare frös sönder i vintras, en skada som som mitt försäkringsbolag ersatte fullt ut. (Maskinen var precis två år gammal).

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Är det svårt att byta lager i fläkten på innerdelen?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2010, 17:01:26 »
Trodde faktiskt att nyckeln skulle skjuva av innan skruven lossnade.

De är lite märkliga japanerna när det gäller detta med skruvförband. Oftast är allt monterat totalt rent från allt vad fett heter så att metallerna verkligen kan skära in i varandra ordentligt, och sedan verkar de alltid dra max. moment på fabriken (och ofta lite till).
Jag har mest erfarenhet från fordonsbranchen när det gäller detta, men det verka även stämma in på VP-branchen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Är det svårt att byta lager i fläkten på innerdelen?
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2010, 11:50:32 »
De är lite märkliga japanerna när det gäller detta med skruvförband. Oftast är allt monterat totalt rent från allt vad fett heter så att metallerna verkligen kan skära in i varandra ordentligt, och sedan verkar de alltid dra max. moment på fabriken (och ofta lite till).
Jag har mest erfarenhet från fordonsbranchen när det gäller detta, men det verka även stämma in på VP-branchen.

Bättre det än att göra som fransoserna och lägga blå loctite på ALLT.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!