Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: All värme hamnar pÃ¥ övervÃ¥ningen  (läst 4004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stace

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
All värme hamnar på övervåningen
« skrivet: 07 februari 2009, 12:18:04 »
Vår värmepumps innedel är placerad vid trappan till övervåningen (se bild). Hittills har detta inneburit att en stor del av värmen hamnar på övervåningen, så att det kan vara t ex 23-24 grader på övervåningen och ca 16 grader de rum på bottenvåningen som ligger i direkt anslutning till hall/trappa.

Hallen/trappan ligger centralt i huset. Förbindelsen till övriga rum på bottenvåningen är öppen. Det finns ingen dörr vid trappans övre ände.

Placeringen av innedelen är enligt installatörens rekommendation.

Vi tar tacksamt emot råd om hur en bättre värmefördelning kan uppnås.

Utloggad curre99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2009, 14:14:12 »
Prova att ändra luftflödet mer neråt. Som bilden visar så går den mesta luften upp till övervåningen.
Prova att sänka luftfödet 5 grader i taget så vad om händer med värmespridningen. studs

Mvh Curre

Utloggad Stace

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2009, 15:47:12 »
Tack för svar.

Vi har tidigare provat olika lägen på luftflödet, inklusive rörligt, men tyvärr har det inte inneburit någon märkbar skillnad.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2009, 08:59:46 »
Jag hade samma problem som du tidigare. Hade dock inte mer än ca 2 ºC varmare uppe än men nog så irriterade då vi har alla sovrum på övervåningen. Lösningen var att ge pumpen bättre förutsättningar för att få värmen kvar nere. Möblerade om lite, flyttade en garderob som stod snett framför pumpen och tog bort två fotöljer som stod under trappen. De gjorde att luftströmmen stoppades upp och steg istället för att blåsa genom trappan in i vardagsrummet.

Har du öppna steg i din trappa?

Utloggad Stace

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2009, 16:58:40 »
Tack för svar.

Stegen i trappan är öppna. Det finns inga möbler e d mellan trappan och de övriga rummen på bottenvåningen.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2009, 13:50:25 »
Då kan de vara så att du har undertryck på övervåningen som drar upp värmen. Har du testat öppna tillluft på öv? Kanske stänga ner frånluften lite granna alt. Öppna frånluft mer på bv?!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2009, 02:41:22 »
Jag har min pump placerad ungefär likadant, i bjälklagsnivå mellan BV och ovanvåning, öppen planlösning, öppna trappsteg. Detta har visat sig ge en närmast perfekt värmespridning mellan våningsplanen. Viktigt att luftströmmen riktas ca 45-50 grader nedåt, kanske ännu brantare. Inget "swing", värdelöst tycker jag. Dessutom om du har spjäll för att rikta i sidled så se till att du styr i rikningen där du har lägsta luftmotstånd (vilket kan vara rakt genom de öppna stegen i trappan).

Kanske är det så att din planlösning på bottenvåningen inte är så öppen som min men det borde gå att få en bra fördelning tycker jag.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2009, 11:53:52 »
Hej

Jag hade också problem med värmespridningen i mitt hus när jag körde med en pump i trappan, trots att den var placerad klart under delningshöjden mellan- och övervåning. Gissar att det beror på att ytan är så mycket större på bottenplanet (=större värmebehov). Jag satte en pump till på bottenplanet.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: All värme hamnar på övervåningen
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2009, 22:30:41 »
Eftersom det råkar funkar bra hos mig kanske det kunde vara bra med mer detaljerad info hur jag har det inställt.

IVT (Sharp) pump:
- fläktläge auto vilket ger ganska bra fart på luften för det mesta - ju större värmebehov desto högre fart på fläkten vilket tenderar att upprätthålla balansen i temperatur mellan våningsplanen
- luftströmmen riktad nedåt så att den blåser genom de trappsteg som ligger ungefär i höfthöjd, alltså ganska brant nedåt - trappstegen funkar som en lins (även visst motstånd) och styr upp flödet bra bakom trappan dvs på bottenvåningen
- innerdelen har två manuella sidoriktare/spjäll, dessa är ställda så att "de ser i kors" en smula dvs att flödet centreras genom trappstegen för inte hejdas av trapphusets väggar och spaljé
- närmaste vägg efter trappan ligger fyra meter från innerdelen, här är det sedan fritt fram åt båda hållen för luften att sprida sig på bottenvåningen.

Viktigt att fläkthastigheten inte är för låg - typ medium fungerar bra.

Lycka till!
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!