Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?  (läst 5425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« skrivet: 07 februari 2008, 14:26:09 »
Har idag en sladdlös borrmaskin/skruvdragare från Clasohlson, en CoTech på 16.8 volt, men efter den blev kvarglömd i solen i somras så verkar batteriet ha gett upp lite halvt, får vara på sin vakt vid laddning för sitter den för länge så börjar det lukta hemskt och laddaren blinkar att det är något fel, men än så länge funkar den fast inte så länge per laddning.

Så jag skulle behöva skaffa en ny, men vad ska man egentligen kolla efter för maskin? är en 16.8volt mycket starkare än en 12v? Hur stor skillnad är det på 1,2Ah och 2,0Ah?
Vilka varvtal vill man ha? den jag har nu har två växlar, en stark på 0-400 och en snabbare som är upp till 1150v/min.
10mm eller 13mm chuck?

Någon viktig fråga jag glömt som man ska tänka på vid köp av en sån här maskin?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2008, 15:51:12 »
Köp hellre en bra maskin på 12V än en billig på 18V. Och glöm skräpmaskinerna för 199:-. Deras batterier och växellådor är rena skämtet.

Jag har under flera år kört AEG och Atlas-Copco, numera Millwaukee, och är jättenöjd. Framförallt så är det bra med riktiga batterier och växellådor som tål att belastas ordentligt. Det äldsta batteriet jag har är 5-6år gammalt och tar fortfarande laddning som håller några hundra gips/trallskruv. Vet inte hur många gånger det batteriet laddats men säkerligen en bra bit över 1000ggr

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2008, 16:33:08 »
Jag är nöjd med min AEG    frÃ¥n Bauhaus  för 990:-kr med lÃ¥da  3 Ah batteri som är vändbart och med metallchuck som är smidig.
En test här.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=300356&previousRenderType=6

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=1491

Så här ser batteriet ut.
http://www.midas.nu/Shop/Index.php?sArtId=ME-1214MH
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2008, 18:17:22 »
Styrkan i maskinen bestäms inte av hur många volt den är på. Det finns 12 volts maskiner som är starkare än andra på 18v, t.ex så är Metabos 12v maskin på hela 52Nm medan Black & Deckers 14.4v bara är på 23Nm. En 12v AEG i mellanprisklassen ligger på ca 35Nm, så den är lite svagare i vridmomentet än Metabo men samtidigt ca tusenlappen billigare.

Du får fundera på vad du skall använda maskinen till. Har du tänkt skruva 180mm träskruv en hel dag behöver du Metabo eller annan stark maskin med dubbla batterier för ca 2000kr, annars räcker en svagare och därmed något lättare maskin som t.ex AEG bra.

Dubbla batterier och snabbladdare är förresten mycket bra, så kan man använda maskinen konstant utan att vänta på laddningen av batteriet. Kolla också efter 3.0Ah batteri - håller betydligt länger än t.ex 1.2Ah

Tänk också på att det blir dyrt att köpa billigt i längden...
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2008, 07:57:01 »
AEG fick bra resultat i det där testet, min cotech fick inte så bra :/ fick plus på min för snabbladdat batteri iallafall :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2008, 08:07:32 »
Jag kan rekommendera Bosch GSR eller GDR 10.8 om du vill ha en otroligt smidig skruvdragare(ej borrmaskin).
Kostar knappt 1500 för GSR med 2 batterier och laddar på 30 min.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2008, 09:36:16 »
Rekommenderar Panasonic 12V   mycket  bra  balans i den  + stark.....inte  billigast  kanske.....använder  min i jobbet  och  har  en  privat med....
« Senast ändrad: 10 februari 2008, 09:37:57 av Krokodilen »
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2008, 09:42:41 »
En mycket potent maskin är Hitachi DS14DAL 14,4V LI-ION den är stark lätt och välbalanserad och relativt "liten" vi har två i firman och vi är mycket nöjda. När min (4-5 år gamla) Bosch GSR12VE-2 så småningom lägger av blir det en sådan även för mig. Våra maskiner får "arbeta" rätt hårt så skulle nån inte hålla måttet blir dom omedelbart skrotade. Vi har även haft en AEG/Millwaukee men tyvärr så var det lite bekymmer med batteriets hållbarhet,batterifästen och balans/smidighet så den skrotades.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: köpa sladdlös borrmaskin/skruvdragare?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2008, 22:06:37 »
Jag använder i princip tre typer av borrmaskin.

1)Hilti med sds nätdriven ca 5000Kr
2)Lågvarving urstark pytteliten för dator/och all teknik inkl tvättmaskiner vp liknande. Lätt/billig/verkligen en multiskruvmejsel. (Kan fås för ca 500kr)
3)en steglöst högvarvig som kan dra en 50mm träskruv i botten i en enda knapptryckning. Dubbla batterier 12v (Pris från ca 1300kr)

1 klarar allt normalt i sten / betong
2 normal mejsel (massor av bits följde med) men starkare än vad handen är. Lågt varv = precision Kan alltså lossa övermålade gångjärn OCH pyttesmå skruvar i datorn. Ryms i fickan. Laddas på 3 timmar.
3 Högtvarv/acceleration gör att träskruvar skär i hårt trä, med kraft att dra djupt utan kraftförlust. Kräver kvalitet på batterierna=högre pris. Men en B&D eller bosch kan fås för under 1500 på kampanjer.

RÃ¥d.
Endast 2 bör vara billig.
1 med hydrauliskt slag är tyst, stark, och ger nästan ingen rekyl. Om du använder mekaniskt slag känns det i kroppen efter längre tids arbete.
3 en högvarvig steglös med bra batterier som kan snabbladdas OCH har kraft att dra i massor av skruvar kostar.

För stora jobb hyr jag en 10-15kg promaskin, som äter betong :-)

Märket på maskinen betyder inget...alltså de walt, Hilti, Bosch, proffs B&D, Hitatchi är alla bra.
Hur bra en viss modell är kan du ofta prova.
Sätt i en torxhylsa, sätt i gång att dra o skruvar i en stock. Du hör om en sackar, tappar kraft.

Välj ut ett gammal övermålat gångjärn, lossa det.

Den skall passa i handen, väga lagom, vara balancerad, ha snabbladdning, kunna utföra precisa jobb dvs ej för stor och tjock framtill, avtryckaren skall vara lätt, och lätt att styra farten med.

En laddbar som kan allt är en dyr utopi.

Men köp inte skräp som har en falsk märkning.
Håll dig till märken som är kända sedan länge. Även bra märken har amatörmaskiner, vilka alltid är bättre än de leksaksmaskiner som säljs på lågprisvaruhus.
Du sparar inget på skräp, inte ens pengar!

Min Hilti är tex snart 20 år och servades med två o-ringar för fem år sedan. (46kr) Den är fortfarande som ny i funktionen. 5000/20 är en billig borrmaskin.

Köp alltid dubbla batterier+maskin i ett paket. Efterköp är mycket dyrare. Bara ett löst batteri kan kosta vad ett paket med dubbla batterier+maskin kostar på kampanjer tex kring jul.

För kraftigare skruvar i mekanik använder jag hylsa/mutterdragare/tryckluft. Välj en mutterdragare som är av hög kvalitet=ca 3-5000. Då får du en liten som en borrmaskin som kan dra alla bultar i en bil inkl hjulmuttrar OCH småskruvar i små maskiner. En 300kr mutterdragare gör ett jobb, men jag lovar att en promaskin är mer mångsidig.

Laddbara mutterdragare som verkligen vill något, har bla hitachi. Holy smoke...jag testade en och blev kär. De är dock dyra för den som inte har behov av just en sådan. Men jag blev verkligen imponerad.
Jag kan alltså hålla med de som gillar hitatchi. De gör verkligen promaskiner, med modern design, suverän ergonomi och teknik. Men de är inte de billigaste precis.

Slag i laddbara kan jag ej reckomendera.

Det är svårt att få en universalmaskin vilket du märker i mitt svar.

Skruvar du lite, och vill att barn och kvinnor skal klara av att göra ett bra jobb är mitt förslag.
köp en 2+en nätdriven borrmaskin med mekaniskt slag, (Lägenhetspaketet)
alt 3, (Fixar något men inte allt)
alt 1,2,3 (Huspaketet)
i nämnd ordning.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!