Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....  (läst 7011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #15 skrivet: 06 december 2007, 22:42:05 »
Men för guds skull har du ett kärnkraftverk hemma, det där är bara löjligt.
Att många i grafiska branscher och musiker kör Mac är dels tradition och dels väldigt bra mjukvaror för plattformen.

Du vet väl att Safari finns för PC nu?  ;)
Nyss trodde jag du snackade om att bara ett os behövdes. Nu är du inne på för hemma användning bara....

Hur som hellst så finns det massor av fördelar med ett Linuxbaserade system framför ett windows system. (och vice versa)

Fö så kan väl tilläggas att Linux inte är ett operativsystem utan Linux är en kärna...
« Senast ändrad: 06 december 2007, 22:46:08 av MangeH »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #16 skrivet: 06 december 2007, 22:47:57 »
Lite statistik:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Sammanfattning:
Linux minskar ngt och Mac ökar ngt
Firefox har ökat kraftigt på två år på bekostnad av IE

Dessa kan man även ta med en nypa salt. Man kan styra vad webläsaren identifierar sig som. Det är inte ovanligt att man sitter under linux och låter webläsaren säga att man kör ett Windowsbasserat os med IE 5.0 tex

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #17 skrivet: 06 december 2007, 22:51:06 »
Ja ja hela 3.4% använder Linux idag och toppen var i slutet av förra året 3.6%.
Det är ingen massflykt frÃ¥n windows till Linux som Linuxanhängare vill göra gällande och bara ditt pÃ¥pekande om kärnan tyder ju pÃ¥ att Linuxanhängare är tekniker som gillar tekniken och gärna talar om hur fel andra har...  ::)

Vad gäller statistiken är jag övertygad om att den stämmer ganska väl med verkligheten, det är få normala hemanvändare som håller på att pula med sådant, ytterligare ett bevis för att det mest är inbitna tekniker som använder det mer än ngt annat.

Förresten hur många Linuxdistributioner finns det, och versioner på kärnan?! (många blir det och de funkar inte alls likadant för en normal användare)

Här kommer statistik på webservrar:
http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html
Apache faller kraftigt!
« Senast ändrad: 06 december 2007, 22:58:51 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #18 skrivet: 06 december 2007, 22:59:49 »
Det är väl OK att köra gratis OS om man inte vill ha möjlighet att köra nya program eller spel på sin dator, vill man det skall man ju vara mjukvaruutvecklare för att få det att fungera.
Personligen tror jag att många som kör med gratis OS har ett intresse av att det krånglar, de tycker helt enkelt att det är kul att fixa buggar, och i timmar surfa runt på nätet för att hitta tips om hur man får igång det senaste "spelet" eller programmet.



Säkert är det sÃ¥, men den delen har jag lämnat bakom mig, Ã¥tminstone när det gäller PC:n. Nu ska det ta-mig-fan funka pÃ¥ första försöket, annars fÃ¥r det vara  ;D KrÃ¥nglande datorer har jag fÃ¥tt överdoser av, sen min tid som support, sÃ¥ nu är det nästa sÃ¥ jag köper en ny PC, direkt nÃ¥t börjar krÃ¥ngla pÃ¥ den  ;D

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #19 skrivet: 06 december 2007, 23:13:40 »
Ja ja hela 3.4% använder Linux idag och toppen var i slutet av förra året 3.6%.
Det är ju säkert statistiskt säkerställt.....
Citera
Det är ingen massflykt frÃ¥n windows till Linux som Linuxanhängare vill göra gällande och bara ditt pÃ¥pekande om kärnan tyder ju pÃ¥ att Linuxanhängare är tekniker som gillar tekniken och gärna talar om hur fel andra har...  ::)
Jag har inte hävdat någon massflykt. Jag arbetar som utvecklare, pga detta använder jag Win oftare än linux inte tvärt om som folk verkar tro här
Citera
Vad gäller statistiken är jag övertygad om att den stämmer ganska väl med verkligheten, det är få normala hemanvändare som håller på att pula med sådant, ytterligare ett bevis för att det mest är inbitna tekniker som använder det mer än ngt annat.
Ang pulande, här kan man fråga sig vad som är mest pulande egentligen. Man sätter sig och installerar XP, jaha vad kan jag göra nu, köra notepad och spela harpan? Vad har vi mer för program som ingår. In med acrobat reader eller dyl för att kunna titta på pdf filer, in med office för att kunna köra word osv, in med photoshop. Flera timmar senare har man en dator som man kan börja använda.....

Tar vi linux så kör man igång installationsprogrammet för sin dist, väljer vad man vill ha med, tar en fika medans den installerar och sen är det klart med program installerade som täcker de flestas behov.

För mig kan jag säga att jag är uppe på banan mycket snabbare med linux. Och då har jag inte gjort nått pillande alls.
Citera
Förresten hur många Linuxdistributioner finns det, och versioner på kärnan?! (många blir det och de funkar inte alls likadant för en normal användare)
En kort motfrÃ¥ga här, Hur mÃ¥nga patchar finns det till windows XP och  mÃ¥nga program finns det till windows?

Ver 2.6 (senaste stabilar trädet) är uppe i ver 23. Hur mÃ¥nga hundra uppdateringar har kommit till winows ?  Jämför dem med en ver av kärnan....

En linux distribution kan istort sätt sägas vara en Kärna + en samling program paketerat.... Så hur många program hittar du till windows, Hur många färdiga paket som täcker de flestas behov finns det?

Men som sagt, Olika operativsystem är bra på olika saker.
Linux tex är säkrare ur flera aspekter. Windows har fördelen (som är en nackdel säkerhetsmässigt) att GUI't är inbakat i kärnan vilket gör det lätt att utveckla grafiska program till det utan att behöva förlita sig på olika "fönsterbibliotek". Fö har du windows API't som gör det enkelt för dig.

Att säga att bara ett behövs är struntsnack. Är du nöjd med windows sÃ¥ fortsätt köra det. Personligen tror jag att även windows blir bättre pga att andra operativsystem finns....  
« Senast ändrad: 06 december 2007, 23:15:42 av MangeH »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #20 skrivet: 06 december 2007, 23:22:00 »
Windows update sköter versionerna no problem!

Det välkända city of munich (migrering av 14000 till open source) sammanfattas av en journalist så här:
So even though I'm still persuaded that switching to desktop Linux is pretty much a waste of money for big legacy Windows organizations, I recognize that Debian and Ubuntu and the other desktop distros serve the extremely valuable purpose of holding Microsoft's feet to the competitive fire. The city of Munich is spending $4,500 per user to migrate to an open source stack that will probably never offer the functionality or ease of use of the Microsoft desktop. When you consider all the other things they might have spent their $50 million migration budget on, this was arguably not a wise choice. But in a way that's their problem, not ours. We really ought to thank them for making the sacrifice, because in so doing they have increased the pressure on Microsoft to offer all the millions of Windows users who won't be migrating a better deal.

Bra sammanfattning tycker jag om läget, vilket inte hindrar mig frÃ¥n att installera PSUBUNTU eller yellow dog Linux pÃ¥ min PS3:a  ;D

För övrigt tycker jag det är fel att kritisera Bill Gates för alla pengar han tjänar eftersom han faktiskt skänkt oerhört stora summor till välgörande ändamÃ¥l, ngt för en viss herr Kamprad att fundera pÃ¥ kanske  ::)
« Senast ändrad: 06 december 2007, 23:23:42 av Mike »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #21 skrivet: 06 december 2007, 23:35:51 »
Windows update sköter versionerna no problem!

Det gör div paketeringssystem med.
Citera
För övrigt tycker jag det är fel att kritisera Bill Gates för alla pengar han tjänar eftersom han faktiskt skänkt oerhört stora summor till välgörande ändamÃ¥l, ngt för en viss herr Kamprad att fundera pÃ¥ kanske  ::)

Jag håller med. Jag har inget emot Bill, jag har inget emot windows. Dock tycker jag påståendet att det inte finns behov av andra os är helt befängt.

Om vi ska åter till dina statistik saker som du verkar gilla så mycket och använda för att påvisa att linux tappar användare så kan jag väl bara göra några få påpekanden: Var var statistike hämtad ifrån? Jo:
"From the statistics below, collected from W3Schools' log-files "

SÃ¥ vad visar den egentligen?  Varför skulle just w3shools vara en bra referens sida? Ta Microsoft.com istället sÃ¥ kanske linux är nästan helt dött....  Det är en sida för webutvecklare. Som jag tidigare nämnt sitter jag som utvecklare helst i Win eftersom jag bla tycker att det finns smidigare utvecklingsmiljöer där.  En sida kan knappast vara representativ för att utgöra nÃ¥gon statistik för trenden när det gäller användandet av linux vs windows etc. Men som andra sagt tidigare i div trÃ¥dar, "Allt kan visas med statistik"

42% av bilolyckor orsakas av en förare som är onykter.
Det innebär att 58% orsakas av en nykter förare. Alltså måste det väl
vara säkrare att köra full......
« Senast ändrad: 06 december 2007, 23:37:58 av MangeH »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #22 skrivet: 06 december 2007, 23:45:11 »
Munich-projektet som startade 2003 och kostat 30 miljoner € hittills för 14000 arbetsplatser har status som kan läsas här:
http://www.muenchen.de/cms/prod1/mde/_de/rubriken/Rathaus/40_dir/limux/publ/OCA_LiMux.pdf
2007 är fortfarande bara 660 arbetsplatser migrerade...

Statistik kan man vränga som man vill men de sidorna borde väl ändå vara relativt ofärgade, de har många besökare och handlar om standarder för webutveckling.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #23 skrivet: 06 december 2007, 23:50:13 »
Alla övergÃ¥ngar till Linux har inte lyckliga slut.... TimrÃ¥ kommun gick Ã¥xÃ¥ över till Linux, men det blev sÃ¥ dyrt Ã¥ besvärligt att hÃ¥lla igÃ¥ng, sÃ¥ dom fick gÃ¥ tillbaka till Windows  ;D Nu var det nÃ¥t Ã¥r sen, sÃ¥ det kan förstÃ¥s ha ändrats igen, men gissa om det var skriverier just dÃ¥. Nu jäklar skulle kommunen spara pengar, men allt blev bara dyrt istället..., sÃ¥ kan det gÃ¥..

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #24 skrivet: 07 december 2007, 00:01:22 »
Munich-projektet som startade 2003 och kostat 30 miljoner € hittills för 14000 arbetsplatser har status som kan läsas här:
http://www.muenchen.de/cms/prod1/mde/_de/rubriken/Rathaus/40_dir/limux/publ/OCA_LiMux.pdf
2007 är fortfarande bara 660 arbetsplatser migrerade...

Statistik kan man vränga som man vill men de sidorna borde väl ändå vara relativt ofärgade, de har många besökare och handlar om standarder för webutveckling.
Varför hänvisar du till Munich-projektet? Vad är det för svaghet med linux du vill pÃ¥visa här?  Och ska jag köra med ditt snack sÃ¥: "har du 14000 arbetsplatser hemma?

Projekt av den typen tar tid. Du skriver att projektet startade 2003. Vad var det som startade 2003? Det tog ett preliminärt beslut pÃ¥ att genomföra ett byte?  Ã–vergÃ¥ngen pÃ¥börjades senare delen av 2006 har jag för mig.

Hur lång tid tog det för M$ att byta från freebsd/linuxbaserade system till M$ baserade system när de köpte hotmail? Det handlade då inte om 14000 arbetsplatser.....



Jo större delen av alla världens användare är ju webutveckare.....

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #25 skrivet: 07 december 2007, 00:04:45 »
Du kan ju även passa på att svara på vad i linux som gjort att det kostat 30 milj € och vad det är som gör att det inte är så att projektet kanske sköts dåligt osv....

Fö kan jag väl nämna att Länsförsäkringar körde in ett CRM system (siebel) och det skenade iväg till ca 1.2 miljarder.
Siebel är ändå klassat som värdsledande när det gäller CRM system. Är det siebels fel att det kostat så mycket, är det Windows som är boven, eller är det hur projektet skötts tror du?


Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #26 skrivet: 07 december 2007, 00:13:17 »
Det tar tid och kraft att byta Windowsversion ocksÃ¥. För oss tog det 2 Ã¥r att uppgradera knappt 900 maskiner frÃ¥n Win2000 till XP  ???. Uppgradringen av klienten i sig är inget speciellt. Men att se till att alla verksamhetssystem och programvaror funkar i alla möjliga kombinationer är tungt. GÃ¥ över till ett icke-MS operativsystem skulle bli sanslöst dyrt. Det vore respektlöst mot skattebetalarna.

Nästa år ska vi påbörja en större uppgradering av skolans Linuxklienter. Det kommer gå fortare, men de har en mycket enkel miljö.

/ Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #27 skrivet: 07 december 2007, 08:39:46 »
Det tar tid och kraft att byta Windowsversion ocksÃ¥. För oss tog det 2 Ã¥r att uppgradera knappt 900 maskiner frÃ¥n Win2000 till XP  ???.


Man kan fråga sig vad Munich-projektet skulle kostat om situationen varit den omvända. Dvs man suttit i en Linux miljlö och ville byta till Windows.
Jag är ganska så säker på att det skulle blivit ännu dyrare men inte tycker jag det betyder att Windows är dåligt och inte behövs...
Systembyten är oftast dyra och komplicerade. Det är inget man gör i en handvändning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!