Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....  (läst 6980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« skrivet: 05 december 2007, 23:20:23 »
http://www.reactos.org/sv/index.html
http://www.reactos.org/sv/screenshots.html

Nu börjar det å likna nåt åxå, så det ska bli kul att se hur bra dom kommer att lyckas, med hela projektet...


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #1 skrivet: 05 december 2007, 23:45:25 »
Liknar Win95?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #2 skrivet: 06 december 2007, 00:45:35 »
Liknar Win95?

Nä men WinXP, fast helt gratis, nÃ¥t som Du säkert förstÃ¥tt, om Du läst lite om vad det handlar om..  :) Kan bli riktigt bra, den dag det kommer i fullversion...

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #3 skrivet: 06 december 2007, 21:20:54 »
Vi behöver inte fler operativsystem och webbläsare, det är krångligt som det är att få alla existerande att fungera på ett bra sätt vid webbutveckling/surfning.
Windows kostar idag bara 10% av vad datorn kostar är det så mycket att hålla på att bråka om, det funkar ju bra.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #4 skrivet: 06 december 2007, 21:30:28 »
Vi behöver inte fler operativsystem och webbläsare, det är krångligt som det är att få alla existerande att fungera på ett bra sätt vid webbutveckling/surfning.
Windows kostar idag bara 10% av vad datorn kostar är det så mycket att hålla på att bråka om, det funkar ju bra.

Jag håller inte riktigt med dig Mike, enligt mitt tycke är Winblow$ bara skräp och
har aldrig varit bra. Det är alltid nånting som strular och det är alltid någon eller
några kompatibilitets problem. Jag ser fram emot ett nyare och bättre operativsystem
som är fritt fram att bygga vidare på. Det ger stabilitet till användarna och är
dessutom gratis - något WinSuX inte ger eller kommer vara någonsin.


BjörnK

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #5 skrivet: 06 december 2007, 21:34:34 »
Vi behöver inte fler operativsystem och webbläsare, det är krångligt som det är att få alla existerande att fungera på ett bra sätt vid webbutveckling/surfning.
Windows kostar idag bara 10% av vad datorn kostar är det så mycket att hålla på att bråka om, det funkar ju bra.

Wxp pro oem = 1495:- ---> Datorpris = 14950:-
Wxp pro       = 3745:- ----> Datorpris = 37450:-

Oavsett val av OS så inte fanken är det 10% av systempriset på PC:n om du skall ha
en maskin som funkar till hemanvändare, och lite därtill!


En riktigt bra maskin(XPS 420) kostar 11190:- hos dell.............


Dessutom funkar det inte alls bra, en massa invävd skit som tvingar oss att köra just microsoft produkter.....bah. Bara en sån sak som att om man råkar stoppa in IE7, och inte vill ha den så är det nästintill omöjligt att bli av med fanskapet..
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #6 skrivet: 06 december 2007, 21:44:54 »
Tillverkare av hård eller mjukvara kommer inte att släppa från sig nåt gratis, inte så konstigt då dom ska leva på det. Men ett gratis OP/OS som gör sakerna direkt användbara är inte fel. Å eftersom det mesta nytt enbart fungerar på ett Win OP, så tycker iaf jag, att det skulle va bra med ett gratis OP som kan fixa det.... Jag tycker det ska bli kul å se hur långt dom kan komma, innan MS vaknar å börjar sätt käppar i hjulen för dom. Jag tror inte heller dom kommer att vilja släppa ifrån sig sin (nästan iaf) monopolställning. Men vem vet, kanske EU eller nån liknande jätte, kan se till att dom inte stjälper hela idèn...

mvh humlan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #7 skrivet: 06 december 2007, 21:47:41 »
Det är väl OK att köra gratis OS om man inte vill ha möjlighet att köra nya program eller spel på sin dator, vill man det skall man ju vara mjukvaruutvecklare för att få det att fungera.
Personligen tror jag att många som kör med gratis OS har ett intresse av att det krånglar, de tycker helt enkelt att det är kul att fixa buggar, och i timmar surfa runt på nätet för att hitta tips om hur man får igång det senaste "spelet" eller programmet.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #8 skrivet: 06 december 2007, 21:57:05 »
Det är väl OK att köra gratis OS om man inte vill ha möjlighet att köra nya program eller spel på sin dator, vill man det skall man ju vara mjukvaruutvecklare för att få det att fungera.
Personligen tror jag att många som kör med gratis OS har ett intresse av att det krånglar, de tycker helt enkelt att det är kul att fixa buggar, och i timmar surfa runt på nätet för att hitta tips om hur man får igång det senaste "spelet" eller programmet.

Många som kör Open Source OS har ett intresse av att det INTE krånglar. Det är anledningen till att man kör det.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #9 skrivet: 06 december 2007, 22:00:52 »
Vi behöver inte fler operativsystem och webbläsare, det är krångligt som det är att få alla existerande att fungera på ett bra sätt vid webbutveckling/surfning.
Windows kostar idag bara 10% av vad datorn kostar är det så mycket att hålla på att bråka om, det funkar ju bra.

Wxp pro oem = 1495:- ---> Datorpris = 14950:-
Wxp pro       = 3745:- ----> Datorpris = 37450:-

Oavsett val av OS så inte fanken är det 10% av systempriset på PC:n om du skall ha
en maskin som funkar till hemanvändare, och lite därtill!


En riktigt bra maskin(XPS 420) kostar 11190:- hos dell.............


Dessutom funkar det inte alls bra, en massa invävd skit som tvingar oss att köra just microsoft produkter.....bah. Bara en sån sak som att om man råkar stoppa in IE7, och inte vill ha den så är det nästintill omöjligt att bli av med fanskapet..

Men hallå... självklart fattar jag att operativet inte kostar 10% i varje enskilt fall!
Men om man bygger en dator själv kan man köpa en licens för runt 800:-, datortillverkarna som vräker ut maskiner betalar runt 500:-, dvs om snittpriset på sålda datorer är runt 6-7000:- motsvarar det ungefär 10% av datorns pris, absolut inget att bråka om när ett spel till en spelkonsoll som du använder 20-50h och sen inte använder kostar runt 600:- så är det snarare oerhört billigt.

Officelicensen är också billig i mina ögon när en home-licens kostar under 1000:-.

Men visst kör ni Linux, ni är inte så många.

Den stora fördelen med att alla har samma operativ och en massa invävda funktioner är ju att nästan alla har tillgång till samma program och funktioner.
Ta bara skype ip-telefoni, att inte det växer och blir oerhört stort är ju för att det finns ett tiotal konkurrenter och du kan aldrig vara säker på att den du vill prata med har det. Jag gissar att det kommer att finnas en skypeliknande tjänst snart i microsoft live messenger och vips så har 90-95% exakt samma programvara och du ökar sannolikheten att ddet fungerar.


Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #10 skrivet: 06 december 2007, 22:10:30 »
Vi behöver inte fler operativsystem och webbläsare, det är krångligt som det är att få alla existerande att fungera på ett bra sätt vid webbutveckling/surfning.
Windows kostar idag bara 10% av vad datorn kostar är det så mycket att hålla på att bråka om, det funkar ju bra.

Konkurens är alltid nyttigt för slutanvändaren. Att windows skulle vara enda lösningen på allt är ganska långsökt och som att säga att det enda bilmärke vi behöver är volvo. Det gör det ju lättare att få hjälp på alla bikverkstäder.

Det finns anledningar till att mac är vanligast innom vissa områden, att de apache är världens mest använda webserver (och inte är det i Microsoft miljö även om den går att köra där), att de flesta och bästa kommersiella brandväggar körs under ett unix basserat os mm.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #11 skrivet: 06 december 2007, 22:12:38 »
Javisst passar andra operativsystem i inbyggda pridukter bättre, kommer aldrig att argumentera emot det eftersom jag har arbetat med sådana produkter.

Pris på licens när du bygger dator själv om nu ingen trodde mig tidigare:
http://www.dustinhome.se/pd_5010097328.aspx

995:- sÃ¥g jag nu, jag har lite rabatt sÃ¥ jag betalar 766:- inkl frakt  ;D
Men dustin är inte billigast heller...

Vista home Basic kostar 722:-
Vista home premium 910:-
Allt enligt www.prisjakt.nu
« Senast ändrad: 06 december 2007, 22:17:04 av Mike »

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #12 skrivet: 06 december 2007, 22:18:34 »
Javisst passar andra operativsystem i inbyggda pridukter bättre, kommer aldrig att argumentera emot det eftersom jag har arbetat med sådana produkter.

Pris på licens när du bygger dator själv om nu ingen trodde mig tidigare:
http://www.dustinhome.se/pd_5010097328.aspx

Det handlar inte bara om inbäddade system. Varför tror du att Mac är så vanligt innom media?
Vad för os tror du körs på tex div kärnkraftverk. (då menar jag inte inne på reaktorhärden utan tex av personer som kör div simuleringar mm).

Det finns faktist en anledning till att allt fler företag mm går över till Open Source lösningar.
Det finns anledningar att stora företag numera även skeppar sina produkter med tex linux som ett alternativ.
Det område där programutbudet är dåligt när det gäller OpenSource sidan är spel.


Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #13 skrivet: 06 december 2007, 22:22:43 »
Men för guds skull har du ett kärnkraftverk hemma, det där är bara löjligt.
Att många i grafiska branscher och musiker kör Mac är dels tradition och dels väldigt bra mjukvaror för plattformen.

Du vet väl att Safari finns för PC nu?  ;)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Följer Ni det här? Jag gör det iaf....
« Svar #14 skrivet: 06 december 2007, 22:26:03 »
Lite statistik:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Sammanfattning:
Linux minskar ngt och Mac ökar ngt
Firefox har ökat kraftigt på två år på bekostnad av IE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!