Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trendimport.se InVest = bästa köp ?  (läst 20935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« skrivet: 26 juni 2007, 21:33:41 »
 *vinkar* kollat runt och funderat länge över vilken pump man ska välja, b00k
har nu beställt en InVest med cop 4,2 frÃ¥n trendimport.se för 5995kr och vakuumpump för 1199kr  , visst kan man betala 20 000kr för en märkespump installerad o klar med garanti men för samma pris fÃ¥r jag ju 3 investpumpar som jag sätter in själv. Det känns som en trygg "garanti". :,v(

Vad har ni att säga om denna pump ?  Är den bra? pÃ¥litlig ? effektiv ? ljudnivÃ¥ ? On nÃ¥gon vill dela med sig av sin Ã¥sikt om InVest sÃ¥ vore jag tacksam !
Eget montage av inVest inverter LLVP MSC-09HRDN1-QD0E 2,9kW 6000kr
Zibro; 2st  s1233 3,7kW a 4500kr. 1 st s1332 3,2kW 5000kr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2007, 21:39:28 »
Förmodligen en av de sämre på marknaden, men den är ju billig, pris och kvalitet brukar gå hand i hand.
Jag vet inget om InVestpumpen, men jag gissar att det finns mer än en anledning till att den säljs billigt, inte bara små avanser och få mellanhänder.
Hoppas ändå att du upplever den postitivt, rapportera gärna in efterhand som du får mer erfarenhet av hur den fungerar, det är säkert fler än du som lockas av det låga priset och vill veta hur den fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2007, 06:53:09 »
Sålde inte Ö-B den ännu billigare i en ann *vinkar*an form.....

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2007, 10:33:23 »
Hej

Nja, haltar inte jämförelsen litegrann ? Jag tänker på 20000 och 5995 ?

Det skiljer inte så mycket i pris mellan märkesmaskiner och "no-name"-maskiner. Ofta är no-name maskiner lite väl klena vad gäller uteffekt. COP ligger generellt lägre (ofta R407C media och on-off). Sammantaget kan man tappa tusenlappar per år i minskad besparing.

Konkurrensen har hårdnat på märkesmaskinerna, vilket gör att påslagen hålls ner. På no-name maskiner kan påslaget vara 200 %.

Om man vill installera själv så börjar märkesmaskinerna på ca 7.500 kr inkl moms. Var noggrann med kopplingarna när du monterar !

Lycka till !

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad wireman

  • expert pÃ¥ att laga allt som är trasigt
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2007, 17:34:14 »
Jag köpte en Invest pump från T-import i mars och installerade själv.
Jag har en HE9 som värmer markplanet och jag ville ha en pump till i källaren.
Utedelen verkar lika bastant och välbyggd som HE9:ans utedel.
Innedelen är lite enklare och fjärrkontrollen är ganska simpel, men den
fungerar alldeles utmärkt. Investen värmer min källare på 100 m2 utan problem.
Nu har det inte varit kallare än 0 grader sedan jag installerade den
Färdigkonade rör med helt perfekta konor.
Jag byggde ett markstativ och installerade allt själv. Hur smidigt som helst.

Ljudnivån är helt ok. Jag är mycket nöjd.
T-import lämnar 3 års materialgaranti så en viss trygghet har man ändå.


« Senast ändrad: 17 december 2008, 07:12:37 av Rickard »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2007, 22:59:44 »
Förmodligen en av de sämre på marknaden, men den är ju billig, pris och kvalitet brukar gå hand i hand.
Jag vet inget om InVestpumpen, men jag gissar att det finns mer än en anledning till att den säljs billigt, inte bara små avanser och få mellanhänder.
Hoppas ändå att du upplever den postitivt, rapportera gärna in efterhand som du får mer erfarenhet av hur den fungerar, det är säkert fler än du som lockas av det låga priset och vill veta hur den fungerar.

Tänk på att Rickard driver detta forum som finansieras med annonser. Om Trendimport börjar annonsera här så kanske Rickard skriver lite mera positivt om dem.

Det kan ju trots detta vara rätt det han skriver...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2007, 00:08:47 »
Alla är välkomna att annonsera, så även trendimport.
Jag vill bara uttrycka mina egna erfarenheter av att köpa "billigt", och mina egna erfarenheter säger mig att det sällan är den bästa kvaliten som säljs till lägsta pris.

Att jag inbjuder den som köpt pumpen att delge oss erfarenheterna kanske är för att jag vet att Trendimport snart börjar annonsera...  ;)
Kanske är killen t.o.m en av delägarna och vi har gjort upp om att han skall rapportera in "positiva erfarenheter" under kommande Ã¥r.  :o

Skämt åsido, om jag skall uttrycka mig krasst så får man vad man betalar för, oftast, betalar man för lite får man inte en bra produkt.
Och det är sämre än att betala lite mer och få nåt som fungerar som man förväntar sig.

Men som sagt, vi lär ju få erfarenheter inrapporterade under kommande vinter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2007, 00:25:34 »
Vet inte specifikt hur det är med l/l-värmepumpar eller andra VP heller för den delen.  Men rent generellt sÃ¥ tycker jag nog att det väldigt ofta är sÃ¥ att billigt är lika bra som dyrt... SvÃ¥rt att generellt sett säga att "man fÃ¥r vad man betalar för".   För vissa branscher kanske det är sÃ¥, men för andra branscher sÃ¥ stämmer det kanske mindre bra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2007, 00:46:26 »
Betvivlar starkt att Invest skulle visa topprestanda i ett SP-test. Se bara på hur det gick för Foma.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2007, 00:51:49 »
Vet inte specifikt hur det är med l/l-värmepumpar eller andra VP heller för den delen.  Men rent generellt sÃ¥ tycker jag nog att det väldigt ofta är sÃ¥ att billigt är lika bra som dyrt... SvÃ¥rt att generellt sett säga att "man fÃ¥r vad man betalar för".   För vissa branscher kanske det är sÃ¥, men för andra branscher sÃ¥ stämmer det kanske mindre bra.


Nämn nÃ¥gra exempel där billigt är bäst.  ???
Jag lovar jag skall matcha med fler som visar att billigt är sämre, men visst, en InVest värmepump behöver inte vara dålig, jag har inte heller skrivit att den är det utan att jag hoppas att kunden skall bli nöjd, och oavsett om han blir nöjd eller missnöjd rapportera in den erfarenhet han får så att andra kan ta del av den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2007, 01:07:35 »
För mig räcker det att billigt är lika bra som dyrt.  DÃ¥ blir det per definition bättre än det dyra alternativet för mig.

Det finns massvis med exempel, t.ex. komponenter och PCB-tillverkning som är 20ggr sÃ¥ dyra när man handlar/tillverkar i Sverige jämfört med andra länder och inte nÃ¥gon skillnad i kvalitet.  Gör SEBanken 1000ggr bättre utlandsöverföringar eftersom de tar 100:- för dem (eller nÃ¥got sÃ¥dant, har glömt exakt) jämfört med Skandia(banken) som gör dem gratis?  Är det inte pengar som pengar?  FÃ¥r SEBs kunder guld-färgade pengar?

Det är ingen mening med att räkna upp en lista pÃ¥ exempel och se vem som kan göra längst lista.  Det är bara frÃ¥gan om vem av oss som har mest tid att ödsla bort och har inget bevisvärde alls.

Personligen anser jag att man för det mesta kan hitta ett billigare alternativ som är lika bra, men inom vissa branscher kan det ju finnas undantag.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2007, 07:37:09 »
...Kvalitet/Pris...ja billiga maskiner ÄR inte lika funktionssäkra och de behöver ju inte tänka på sin framtid i Sverige och Norden. Dessa företag är ute efter att tjäna snabba pengar på kort tid av människor som har en knapp ekonomi och ser kortsiktigt.
Ta ett företag som Matsushita ( Panasonic), Toshiba,Mitsubishi m.m de behöver ju leva på sitt namn...tänk om de inte ställde upp när det blir kaos eller att maskinerna skulle vara undermåliga...då skulle deras försäljning av Bild och ljud försvinna.
Dessa Kinaproducerade maskiner( billiga) säljs ju till 98% i de "fattiga" länderna och de bryr sig inte om den faller bort i Norden....det kommer alltid en ny lycksökare som försöker sälja den igen. Öppna en Chunlan och en Panasonic och jämför STYRDELEN ( tanken bakom det hela) Slutsatsen får du dra själv...
Apropå Trendimport...är det inte en fortsättning på NordicAir historien ( samma folk)?
LJ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2007, 09:05:57 »
Jag har ingen aning om vem som driver trendimport, men om jag inte missminner mig var det väl kretskort och komponenter som huvudsakligen gjorde fiaskot med Nordic Air, så inte är det alltid samma kvalitet för pengarna ens när det gäller den typen av saker.
När det gäller banktjänster finns det säkert andra tjänster som skandiabanken är bättre/billigare än SEB på.

Vad jag menar är att man generellt får mycket sämre kvalitet på billiga produkter, många gånger kastar man helt enkelt pengarna i sjön, kan nämna några exempel på när man lika gärna kan strunta i att köpa en produkt som att köpa en billig.

Skruvmejsel (Man drar sönder den första gången den används)
Hammare (De som provat använda en "riktig" hammare vet vad jag menar)
Såg (Samma sak här, och då menar jag allt från handsågar till sticksågar och kap/ger/klyvsågar)
Nordic Air (Ett exempel där priset inte var speciellt lågt, p.g.a. den massiva annonseringen, men maskinen var en lågprismaskin)
Vitvaror (drar mer energi och har sämre kvalitet)

Jag vet att InVest-värmepumpen kan vara minst lika bra som många andra märkesmaskiner, skillnaden är som sagt att om den skulle visa sig vara undermålig så plockas den i bästa fall bort från marknaden, och i värsta fall så fortsätter den att säljas via andra kanaler på samma sätt som Nordic Air-värmepumparna.
Företaget ifråga drar nog all världens väg om det visar sig att maskinerna inte håller måttet.
(Ett lokalt Piteå-exempel på detta är ConAir som sålde både Sverigepumpen och en "kinapump" som skulle fixa att köra en +10°C funktion, Zymbo, och den har enligt vad jag förstått floppat, när H16 och floppen för Zymbon blev uppenbar så la de ned företaget och gjorde sig icke kontaktbara)

Å andra sidan, om maskinerna visar sig vara bra kan vi få en ny stark leverantör av kvalitetspumpar då jag inte alls tvivlar på att Kineserna KAN göra bra produkter om de bara ges rätt förutsättningar, d.v.s. att den produkt de tillverkar får kosta lite mer än vad som krävs för att värmepumpens ingående komponenter måste vara "skräp".

Skräp in = skräp ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2007, 10:11:30 »
Jag har ingen aning om vem som driver trendimport, men om jag inte missminner mig var det väl kretskort och komponenter som huvudsakligen gjorde fiaskot med Nordic Air, så inte är det alltid samma kvalitet för pengarna ens när det gäller den typen av saker.
När det gäller banktjänster finns det säkert andra tjänster som skandiabanken är bättre/billigare än SEB på.
När det gäller elektronikkonstruktion och kort som gÃ¥r sönder i serie, sÃ¥ beror det oftast pÃ¥ en felaktig konstruktion och inte pÃ¥ att komponenterna eller kretskortet i sig är dÃ¥liga.  Man har dimensionerat komponenterna fel, använt dem pÃ¥ ett felaktigt sätt eller monterat dem pÃ¥ ett olämpligt sätt.  Det ger ofta som resultat att korten gÃ¥r sönder i serie och är mycket vanligare än att ingÃ¥ende billiga komponenter skulle hÃ¥lla för lÃ¥g kvalitet.

När det gäller banktjänster sÃ¥ var det ju Skandiabanken som gjorde gratis utlandsbetalningar och som var bättre än SEB?  SÃ¥ du menar antagligen tvärtom?  Och vad skulle det i sÃ¥ fall spela för roll?  Här jämför vi dyra/billiga PRODUKTER inte FÖRETAG och deras kompletta utbud.  För övrigt finns det väl inte mycket som SEB är billigare än Skandia pÃ¥???

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trendimport.se InVest = bästa köp ?
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2007, 12:17:14 »
Det räcker ju trots allt att en komponent är feldimensionerad eller att kretskortet är felaktigt konstruerat för att värmepumpen skall bli värdelös, att ha materialgaranti hjälper inte heller mycket om man blir ersatt med ett likadant kort som kanske håller tills garantitiden gått ut...

Vad jag än en gång vill lyfta fram är att man mycket väl kan köpa en billig värmepump och installera den själv och allt fungerar som förväntat och är frid och fröjd, MEN om ett seriefel visar sig är risken större att man står där med skägget i brevinkastet om man köper ett uddamärke än om man köper en värmepump av känt fabrikat, som exempel kan vi ta Panasonics H16 problem där även paralellimportörer och "blocket-försäljare" verkar ha fått bra stöd från sina leverantörer och Panasonic centralt för att se till att felen åtgärdas på ett förhållandevis bra sätt.

Mina exempel med Zymbo eller Nordic Air kan få representera vad som riskerar att inträffa om man väljer uddamärket och problem uppstår.

Jag tror att vi i mångt och mycket har samma uppfattning i denna fråga Ridax.

Jag säger alltså inte att man INTE skall köpa en InVest, vad jag säger är att man skall vara beredd på att det kan bli svårare att få den fixad OM nåt problem skulle uppstå.

Sen håller jag med Panasonic E9 om att de antagligen inte skulle placera sig speciellt bra i ett SP-test, men det är naturligtvis bara rena spekulationer och ytterligare en av anledningarna till att jag ser fram emot recensioner under kommande vinter.
« Senast ändrad: 28 juni 2007, 12:20:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!