Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning pÃ¥ ovanvÃ¥ning?  (läst 4027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zaphod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm - SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppvärmning på ovanvåning?
« skrivet: 07 december 2004, 16:02:57 »
Skall inreda vår ovanvåning, den är idag helt oinredd och oisolerad. Finns ens inget riktigt golv där uppe...

Skulle kunna tänka mig att det blir runt 50-60m2 där uppe. Nu funderar jag kring uppvärmningen. Skall man dra upp vattenburet dit överhuvudtaget?

Om man gör det, vilket jag tror det blir om ni inte tycker nått helt annat :) skall man då satsa på radiatorer eller golvvärme?

Blir mest sovrum samt badrum där uppe...dvs utrymmen där man ofta går barfota...

Antar att det är en del dyrare med golvvärme, men hur mycket?

Har ju numera en värmepump som värmekälla, dessa trivs ju ypperligt tilsammans med golvvärme....därav mina funderingar...
Autoterm 406CMax - 400m jordvärme. Startad 041205

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Uppvärmning på ovanvåning?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2004, 22:35:30 »
Nu vet jag ju inte hur din planlösning kommer att se ut men med den erfarenhet jag har från vårt hus så skulle jag rekommendera golvvärme i ev badrum och radiatorer (lågtemp) där det behövs.

Varför? Jo för vår del så fylls värmebehovet i övervåningen nästan helt av uppstigande varmluft från undervåningen. Nästan ingen värme från radiatorerna. Nu har vi visserligen FTX ventilation som hjälper till att fördela värmen något.

Golvvärme i badrummet för där vill man ju ha det gosigt!  ;)

Min bedömning är att golvvärme i övervÃ¥ningen kostar mer än det smakar...  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Uppvärmning på ovanvåning?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2004, 23:25:27 »
Kan vara svårt/dyrt att kombinera golvvärme och radiatorer då de oftast kommer att arbeta med olika temperaturer, kräver shuntgrupp och extra cirkpumpar - dyrare drift.
Är själv i utbyggnadstankar och är osäker pÃ¥ hur jag skall göra, golvvärme vill man ju dessutom ibland kunna köra lite underhÃ¥llsvärme pÃ¥ under sommarn om man lägger klinker - och det skapar rimligtvis mÃ¥nga start/stopp pÃ¥ kompressorn under de Ã¥rstiderna när det behovet finns - i vart fall om man inte har en ack. (Eller en CTC, eller hur ME  ;) )

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Uppvärmning på ovanvåning?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2004, 00:03:44 »
Vi har golvvärme installerat i hela huset idag (2plan). Ett av skälen var just att slippa shuntgrupper etc.  

För att få lite varmare golv på sommaren där vi har klinker (hall och bad) låter vi cirk pumpen gå som vanligt under sommaren. Då vi har ganska stora fönster mot söder i vardagsrum och kök ger detta den extravärme som behövs till klinkergolven. Vi har alltså ingen värme på utan låter de golv som är mot söder fungera som "solfångare". Visst kan klinkergolven bli lite svala på morgonen men inte så att det är obehagligt.

Tyvärr måste jag sätta in radiatorer (4-6 st) i en del som varit ett loftrum med elradiatorer i den gamla delen av huset. För att slippa shunt etc. ska jag försöka dimensionera dessa radiatorer så att de klarar sig med samma temperatur som golvvärmen.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Uppvärmning på ovanvåning?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2004, 20:14:11 »
Rickard

Gissar att det slutar med dubbla slingor en med poolvatten för sommardrift, ossÃ¥ en konventionell för vinterdrift.  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Uppvärmning på ovanvåning?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2004, 20:18:02 »
Rickard

Gissar att det slutar med dubbla slingor en med poolvatten för sommardrift, ossÃ¥ en konventionell för vinterdrift.  :o

 ??? ??? ???
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Uppvärmning på ovanvåning?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2004, 20:37:48 »
Rickard har ju pool, med lagom temp för lite sommarvärme till klinkergolvet,  ett litet delflöde till golvet... klorerat och fint  ;)
Vp drift för klinkergolv i  liten tillbyggnad ger mycket start o stopp, ingen plats för acktank..
Då blir det nog en okonventionell lösning.
jag triggar lite sÃ¥ fÃ¥r vi se...  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Uppvärmning på ovanvåning?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2004, 22:28:26 »
Nu begriper jag bättre  ;)
Han använder ju VP för att värma poolen på sommaren via en VVX eller liknande och den får väl då även värma klinkergolvet via en.

På vintern blir det ju inga problem då hela huste ska värmas (annat än att det kanske är för hög temp på VB för att golvet ska må bra. Men om jag kommer ihåg rätt har Rickard rätt låg VB temp normalt.

Om han inte vill värma golvet med den vanliga VB slingan på sommaren kan ju en liten motströmsvärmeväxlare vara något att tänka på. Poolvattnet åt ena hållet och VB för golvet åt andra hållet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!