Skrivet av: mwl
« skrivet: 20 november 2018, 23:48:21 »
Har haft problem en tid med min IVT 490 med kallt tappvatten och dåligt med värme i huset. Hade en tekniker hos mig i våras men de hittade inget uppenbart. De bytte dock shunten vid det tillfället vilket inte gjorde någon skillnad. Har kontrollerat shunten nu som rör sig fint. Nu när det blir kallare ute är det tydligt att problemen kvarstår.
Symptomen är alltså att jag inte får upp värmen och inte heller får varmt tappvatten. Ytterligare saker jag noterat;
- När elpatronen går igång kör den alltid på 9,0kW (aldrig på lägre effekt vad jag har sett)
- Displayen blir blank ibland och verkar boota om
- Trycket i systemet varierar mycket. När jag satte igång detektivarbetet stod det på 0,0 och jag fyllde på till 1,2 bar. Nu verkar det fluktuera en hel del, mellan ca 0,5 och 1,5 bar (stor osäkerhet på siffrorna).
Har noterat lite temperaturer senaste dagarna (alla med kurva 3,4 och finjustering 2,0):
ÄR (BÖR) GT2 GT3:1 GT3:2 GT3:3 GT6
24,6 (24,2) 4,7 36,4 37,3 33,4 33,5
23,5 (22,6) 3,4 36,2 ? 24,8 48,2
22,5 (22,9) 3,4 36,2 33,5 33,0 62,1
32,9 (31,4) 2,8 36,1 37,8 33,2 29,7 (direkt efter fabriksåterställning och omstart)
23,4 (21,9) 0,0 35,3 27,7 26,1 63,0
25,3 (25,2) 0,0 35,1 34,3 30,5 65,2
Endast direkt efter omstarten av pumpen ser är- och börvärdena normala ut, eller? Det mönstret har jag sett vid flera tillfällen. De andra temperaturerna (framförallt GT3:1, GT3:2 och GT3:3) kan jag inte tolka, är dessa normala?
Jag misstänkte ett tag den beryktade kondensatorn på kraftkortet (kunde dock inte mäta upp ripplet med multimetern) och bytte den ikväll med mycket vänlig hjälp av en forummedlem, men det tycks inte ha gjort någon skillnad. När jag bytte kondingen upptäckte jag också att kylflänsen på triacen längst ned på kraftkortet satt löst, så löst att muttern trillade bort när jag pillade på den. Kollar man närmare så är komponenten sprucken och det ser också bränt ut på kretskortet där komponenten är fastlödd.
Hur viktig är triacen?
Dags att byta kraftkortet?
Fel på givare?
Tacksam för alla tips innan jag tvingas ge upp och ringa teknikern igen.