Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?  (läst 7906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad U4IC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« skrivet: 31 maj 2014, 14:20:34 »
Hej!

Jag står inför ett beslut de närmaste dagarna där jag har två seriösa leverantörer med vad jag bedömmer likvärdiga lösningar. Priset är i stort det samma men jag har fattat "tycke" för den ena av leverantörerna och vill nu så här i sista stund innan beslut ha er hjälp med några snabba kommentarer på vad som talar för eller emot respektive lösning och hoppas det är ok med er då jag är ny här på forumet.

Den ena är baserad på en IVT Greanline HA C7 och den andra är en Thermia Diplomat 8. Borrhålen kommer att bli 180 m.

Stort tack på förhand!!!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2014, 14:51:11 »
Kör på den som du "gillar" mest, bägge pumparna tillhör toppskiktet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2014, 15:08:30 »
Jag skulle kolla med leverantörerna vad det kostar att gå på lite nyare modeller med tex lågenergi cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad U4IC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2014, 17:09:26 »
Hej!
Tack för bra synpunkter!
Tittade på en Thermia G3 i stället och den skulle kosta ca 15000 kr mer och ge en besparing på 1000 - 1500 kr / år. ÅF sa också att den vanliga diplomat var tystare än G3 och att han bl.a. förordade den av dessa skäl.

/A

Utloggad Benand

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2014, 18:00:49 »
Jag stod i samma läge förra hösten, och mitt val föll på thermia av framför allt två anledningar. 1 thermia har mjukstart på kompressorn. 2 thermia har lägre ljudnivå. Kollade även in den nyare thermia:n med lågenergi cirkulationspumpar i, räknade ut att det skulle ta 36 år innan dom betalat sig.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2014, 20:33:15 »
Har inte Ivt mjukstart  Sc:,h 36 Ã¥r hur mycket extra skulle dom ha för G3 ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2014, 07:32:44 »
Mjukstart är tydligen tillbehör pÃ¥ HA-modellen. Undrar varför när det sitter som standard pÃ¥ flera andra modeller?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Benand

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2014, 09:10:58 »
Det var inte en G3 utan diplomat optimum som var alternativet för mig, och enligt energibesparingskalkylen skulle en diplomat optimum ge en årskostnad på 10590:- och vanliga diplomaten 10864:-, prisskillnaden mellan pumparna var 11050:-. 10864-10590=274:-. 11050/274=40 År innan break even

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2014, 16:29:57 »
Sitter det ens snÃ¥la cp i den om det skiljer sÃ¥ lite  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2014, 16:51:28 »
Även jag valde mellan IVT och Thermia, både installatörerna gav ett mkt gediget intryck och båda har goda vitsord från vänner och bekanta.
Valet föll på Thermia för IVT hade då inget online gränssnitt, Thermian hade flera olika val. Nu ska det finnas till IVT också, så nu hade valet varit än svårare :)

Rekommendationen blir "gå på den som känns bäst" Är rätt säker på att du blir nöjd vilken du än väljer.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2014, 17:11:19 »
Missnöjd blir man inte tror knappast det finns nån dålig vp i dag om man håller sig till de etablerade märkena. När jag köper nått brukar jag läsa manualen före köpet för att se vilka funktioner som finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

StefanHul

  • Gäst
StefanHul
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2014, 13:59:24 »
Hej

Köp absolut inte IVT. Jag har tidigare haft NIBE och var väldigt nöjd. Senaste gången köpte jag IVT och det har varit 4 år av helvete. IVT säger sig ha bra ÅF men min erfarenhet är precis tvärtom. Oseriösa, slutför inte och klarar inte att dimensionera rätt. IVT hjälper sen inte till alls om det blir problem utan står bara bakom sina ÅF:ar.

Så för problemfri lösning så välj absolut inte IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2014, 15:29:02 »
Hur många av IVT's åf har du varit i kontakt med?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #13 skrivet: 12 juni 2014, 16:40:03 »
IVT har ju hundratals ÅF, du menar väl inte att du har kollat upp alla dessa?
Det finns väl ingen anledning att undvika IVT, bara för att du råkat i trubbel med en av alla deras ÅF.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT eller Thermia vilken ska jag välja?
« Svar #14 skrivet: 12 juni 2014, 17:27:42 »
StefanHul har skrivit på flera olika ställen på detta forum om den tråkiga erfarenhet av sin IVT-leverans.
Så rekommendationen här ovan om att "välj det som känns rätt" kanske skall utvidgas till "välj den leverantör som känns bäst"

Själv är jag i alla fall en nöjd IVT-ägare sedan 12 år!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!