Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F-11 pÃ¥ ersättningspump efter H-16  (läst 1472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
F-11 på ersättningspump efter H-16
« skrivet: 28 december 2007, 19:41:30 »
Jag fick en ny uteenhet i april 2007 efter att min E9DKE kvaddat med H-16 efter fyra månaders drift.
Utbytesenheten fungerade t.o.m. november 2007 varefter följande inträffade:

När jag kom tillbaka efter tre veckors bortovaro och väntade mig drygt 20° i huset var temperaturen
i stället 12° (=nödtemperatur inställd på andra värmekällor) och POWER-lampan blinkade.
Jag har monterat en temperatursensor på värmepumpens utblås och ur pumpen "rann" luft med
temperaturen -12° ! (utetemperaturen var 0°)

Vid kontroll av total elförbrukning verkar det troligt att pumpen stått i detta läge ( hällt ut luft med
temp -12°) i minst två veckor medan andra värmekällor brassat på och lyckats stabilisera innetemperaturen
på 12°.

Efter omstart indikerade pumpen F-11 med drygt tiotalet pip.
Den har sedan under tio dagar fungerat utan anmärkning (och avfrostat i alla fall minst 50 ggr).

Nu till mina frågor:

Ska pumpen betraktas som hel eller ska jag kräva nytt utbyte ?

Om pumpen ska betraktas som hel hur ska jag då gardera mig mot att ovannämnda procedur inträffar igen ?
(Jag befinner mig i huset 2-3 veckor, är sedan borta i 2-3 veckor o.s.v.)

Energikostnaden för att kompensera en blinkande värmepump som häller ut luft som är 12° kallare än
utomhustemperaturen i ett par veckor äter ju snart upp värmepumpens positiva energitillskott.

Ska det vara så här?

Slutligen en garantifråga. Jag har fem år på kompressorn och två år på "övriga delar". Betyder det att fyrvägsventilen
bara omfattas av tvÃ¥ Ã¥rs garanti ?  I sÃ¥ fall är ju F-11 etter värre än H-16 ???


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: F-11 på ersättningspump efter H-16
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2008, 17:20:02 »
En möjlighet är den som jag tidigare har fruktat för med just utbytesenheterna och det är att just F-91 och F-11 kan dyka upp sporadiskt för att sedan försvinna (alltså inget egentligt fel utan en tillfällig felgissning från kretskortet)

Kanske återkommer det om ett par år eller månader eller aldrig mer.


Vet alltså inte detta säkert utan gissar att detta kan hända! Bara att låta den fortsätta snurra på och se vad som händer.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!