Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RookiefrÃ¥gor ang IVT Greenline  (läst 1743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rookiefrågor ang IVT Greenline
« skrivet: 09 december 2022, 11:36:50 »
Hejsan,
Hoppas på goda råd från expertisen. Bor i ett hus om totalt 350kvm med en IVT Greenline C9 bergvärmepump (endast en sensor ute).
Fipplar en del med justeringar för värme och värmekurva men känner ingen större skillnad när jag justerar. I hopp om att få ner elförbrukningen en smula och då vi har två kaminer ställde jag ner värmen till 3.5 och värmekurvan till -0.2. Som sagt, ingen aning om vad jag gör så hoppas på goda råd ang inställning. Är detta "rätt" eller finns andra handfasta tips?

En andra fråga gäller effektivitet på pumpar. Denna är från 2002 så räknar kallt med att den kan dö närsomhelst. Då det är rejäl leveranstid på nya undrar jag om de nya är betydligt effektivare och med del drar mindre el?

Tror mitt borrhål är 175m om det är av intresse.

Tacksam för svar och goda råd

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #1 skrivet: 09 december 2022, 11:55:47 »
Hej! Är det ett superisolerat lågenergihus? Annars är 9 kW värmepump alldeles för lite till 350 kvm hus. Då måste man kunna spara väldigt mycket med en kraftigare värmepump och ett borrhål till. Nya värmepumpar har något bättre verkningsgrad COP och drar mindre el men tar då mer energi från berget för att ge samma mängd värme som den gamla.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #2 skrivet: 09 december 2022, 12:28:52 »
Nya pumpar är effektivare men det är ingen våldsam skillnad.

Jag antar att det är golvvärme i huset. I så fall är värmekurva 3.5 rimlig. Jag förmodar att det är vad som kallas finjustering som är -0,2. Vill man ha varmare än 20 grader inomhus bör man ställa upp finjusteringen till ca +2, i annat fall kan det svalt inne höst och vår när utomhustemperaturen är rätt hög men huset ändå behöver värmas.

Värmekurvan ska väljas så att det är den och inte termostater på golvslingor eller radiatorer som bestämmer hur varmt det är i huset. I normalfallet ska alla termostater stå på max. Det är bara i enstaka rum som termostaterna ska behöva reglera värmen. I annat fall blir det som att köra bil med gasen på max och reglera farten med bromsen.

Hur många timmar har pumpen gått? Hur många tillsatstimmar är det? De värdena säger en hel del om pumpens förmåga att värma huset.

Är det mycket fönster mot söder bör man ha en inomhusgivare också.

En pump på 9 kW känns snålt till så stort hus men det var så man dimensionerade på den tiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #3 skrivet: 09 december 2022, 17:47:49 »
Tack för alla svar, det är ett 50-tals hus utan golvvärme med tvåglasfönster och en hel del självdrag. 150kvm källare med oisolerad platta. Så det finns en del att värma upp :-) Satte in en luftvärmepump i en del av källaren vilket gjorde stor skillnad till relativt låg kostnad.

Osäker på drifttimmar, hur kollar man det?
« Senast ändrad: 09 december 2022, 17:56:57 av whenk »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #4 skrivet: 09 december 2022, 18:11:36 »
Håll menyknappen intryckt 10 sekunder så att du kommer in i servicemenyn. Gå sen till meny 7.1 för kompressortimmar och 7.3 för tillsatstimmar. Det kan eventuellt stå ett minustecken framför, räkneverket slår om efter ca 32 000 timmar och börjar räkna upp mot noll.

Värmekurva 3.5 är rätt lågt om det är radiatorer i huset men det beror på vad som är komforttemperatur.

Dåligt isolerade källare kan dra väldiga mängder värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #5 skrivet: 09 december 2022, 19:37:00 »
Tack för instruktioner! Fick fram nedan:

Tillskottstimmar: 2022 timmar
Kompressortimmar: -5518 timmar

Antar att detta är rätt mycket :-)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #6 skrivet: 09 december 2022, 22:16:27 »

Din värmepump har gått 60 018 timmar vilket är endast 3 000 timmar per år.

Tillsats är 100 timmar per år, vilket heller inte är nämnvärt mycket. Bara legionellabränningen tar typ 30 timmar per år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #7 skrivet: 09 december 2022, 22:17:40 »
Det blir ca 60000 timmar på 20 år. 3000 drifttimmar per år är inte mycket. Att det bara är ca 100 timmar elpatron per år är positivt.

Med tanke på husets storlek hade jag väntat mig fler drifttimmar per år och fler elpatrontimmar. Nu finns det visserligen en L/L-värmepump i huset och två kaminer men de har förmodligen inte varit med från början.

En åtgärd som kan få ner elförbrukningen är att gå igenom radiatorerna och kontrollera att det inte finns radiatorer som kortsluter flöde, dvs det är väldigt liten temperaturskillnad mellan fram och retur. Det brukar oftast handla om små radiatorer eller radiatorer som sitter nära värmepumpen. Stryper man flödet till sådana radiatorer så att det blir ungefär samma temperaturdifferens över alla radiatorer kan det medföra att man kan sänka värmekurvan men ändå få samma temperatur inne.

Har kompressorn haft bra driftförhållanden med ett rimligt antal starter kan den hålla länge till. Min kompressor har gått mer än 80000 timmar och den verkar må bra. Det finns säkert kompressorer som har gått 100 000 timmar.

HÃ¥ll koll pÃ¥ hetgastemperaturen, GT6, den ska ligga ca 30 grader över temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende värmebärare. Börjar den differensen öka är det inte bra.       
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #8 skrivet: 11 december 2022, 19:01:24 »
Tack igen för svar! Då hoppas vi på att jag slipper köpa ny snart så jag kan fokusera på solcellerna istället :-)

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2023, 20:06:20 »
Hej igen,

Har en till fråga som jag förstår är svårt att svara på men jag gör ett försök. Huset vi bor i är som nämnt rätt stort och har ingen golvvärme (förtom några kvm i ett badrum), stora 2-glasfönster samt freshventiler som nästan är stängda under vintern.

När december summerades landade vi på 4700kwh och med det en aningen saftig elräkning då vi har rörligt avtal. Vi drog ner temperaturen rejält och har legat mellan 17-18gr så hade hoppats på att landa aningen lägre i förbrukning. Bilen laddas dock en gång i veckan.

Är det någon i värmepumpen jag kan/bör titta närmare på för att eventuellt få ner förbrukningen en smula? Tacksam för svar.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2023, 21:24:08 »
Om din C9 tex gÃ¥r 80% av 24 tim och drar 2,7kWh blir det 52kWh per dygn och 1607kWh för December 🤔.
Du bör nog ta reda på hur dina 4.700kWh fördelats som steg 1.
Bara min åsikt.
« Senast ändrad: 13 januari 2023, 21:53:34 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2023, 09:34:45 »
4700 kWh är mycket. Man brukar räkna med att hushållselen för en normalfamilj är 5000 kWh/år. Vintertid går det åt mer, säg 500 kWh för december. Även om kompressorn hade gått dygnet runt under hela december skulle det tillsammans bli ca 2500 kWh.

Läs av drifttidmätarna för kompressor och elpatron med ett dygns mellanrum när det är lite olika utetemperatur. Det är lite konstigt att kompressorn inte gÃ¥r mer än ca 3000 timmar per Ã¥r men att det ändÃ¥ verkar behövas en hel del elpatrontimmar. Det kan vara sÃ¥ att elektroniken är utbytt sÃ¥ att drifttiden inte har räknats frÃ¥n pumpens installation. 

Det kan vara värt att kolla vad golvvärmen drar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2023, 10:34:30 »
Tack för svar! Glömde ju bort vid min första post att Rego600 gick sönder och byttes till en begagnad. Det är väl där detta data lagras?

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2023, 10:39:35 »
Skulle det vara av värde att dra ut samma siffror som jag gjorde tidigare? Ger det en indikation om något är galet?

Edit:
9:e dec:
Tillskottstimmar: 2022 timmar
Kompressortimmar: -5518 timmar

14:e jan:
Tillskottstimmar: 2026 timmar
Kompressortimmar: -5094 timmar
« Senast ändrad: 14 januari 2023, 13:09:16 av whenk »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2023, 16:18:37 »
424 timmar kompressordrift och 4 timmar tillsatsel på 36 dagar. Det var kallt fram till ca 17 december men januari har varit varm. Om vi antar att pumpen gick dygnet runt första 8 dagarna och 12 timmar/dygn resten av månaden blir det avrundat 500 timmar. Det gör schablonen för hushållsel och värmepumpens kompressor hamnar under 2000 kWh.

Konstigt att det inte blev fler tillsatstimmar än 4 under perioden. Dagarna mellan 8:e och 17:e var det rejält kallt i Stockholm och det var väl ovanligt kallt i hela landet då. Det tyder på att det inte är värmepumpens elpatron som är problemet.

Prova med att läsa av elmätaren med ett dygns mellanrum. Gör samma sak men med golvvärmen avstängd.

Det är i Regon data lagras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2023, 18:56:24 »
Tack för alla svar, otroligt uppskattat. Tittar jag i Tibberappen ligger jag rätt konstant på ca 4000w och stänger jag av pumpen går förbrukning ner till ca 400w. Pumpen verkar mao ligga rätt konstant på 3500w med spikar när patronen kickar i. Vet inte om det är mycket men om den är underdimensionerad gissar jag att den får gå rätt hårt för att hålla värmen uppe.

Funderar på att uppgradera friskventilerna i källaren till dessa. Kanske hjälper lite
https://fresh.se/produkter/varmeatervinning/810001?gclid=CjwKCAiAwomeBhBWEiwAM43YIH78fGaBp1Y-x07IGC-hpr69LagCIPjlDlK0C104yiRlAbEL5ar_JhoCNTcQAvD_BwE

« Senast ändrad: 14 januari 2023, 19:40:10 av whenk »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2023, 10:41:19 »
Enligt databladen ska kompressorn i en C9 dra 2 - 2,8 kW beroende på värmebärartemperaturen, vid varmvattenberedning drar den mest. Kompressorn ska inte kunna dra 3,5 kW. Är pumpen underdimensionerad behöver den gå många timmar men den effekt den drar ökar inte.

Jag tycker det är märkligt för Tibberappens värden tas väl frÃ¥n elmätaren och mÃ¥ste i sÃ¥ fall vara korrekta. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2023, 15:32:43 »
Spinner vidare med fler frågor då ni varit så hjälpsamma med svar. Har noterat att elementen på markplan är varma men i källaren endast ljumna. Noterat att rören från pumpen går direkt från pannrummet i källare till markplan.
Min teori är då att pumpen inte orkar cirkulera det varma vattnet fullt ut till källarplan.

Kan detta stämma? Kan det vara cirkulationspumpen som är lite trött eller är det (igen) att den är underdimensionerad och att en större rackare skulle orka med?

Tacksam för svar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2023, 20:53:02 »
Den ojämna fördelningen av radiatorvattnet kan avhjälpas genom att strypa flödet till radiatorerna på markplanet. Byte av cirkulationspump behövs säkert inte. Är flödet till radiatorerna inte rätt inställt kommer en kraftigare pump inte att hjälpa, det blir fortfarande snedfördelning av flödet. Det kan också medföra att värmepumpen får arbeta vid en temperaturdifferens som är lägre än den optimala.

Självcirkulationen hjälper till driva fram flödet till radiatorerna på markplanet men beroende på hur rören är dragna kan den motverka cirkulationen i källaren. Det är en orsak till att det blir snedfördelning av flödet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whenk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2023, 20:38:44 »
Tack för svar Roland!

Har alla termostater helt öppna då jag läst så många gånger att det är så man ska ha när man kör värmepump med vattenburna element. Får prova och strypa lite på ovanvåningen!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rookiefrågor ang IVT Greenline
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2023, 10:53:14 »
Termostaterna ska helst vara öppna, det är de fasta strypningarna man ändrar. Beroende på typ av radiatorkoppel gör man det antingen i termostatventilen eller med en skruv nere vid radiatorutloppet som sitter under en sexkantmutter.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!