Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt borrhÃ¥l för bergvärme, behÃ¥lla det gamla eller ej?  (läst 3025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Bara att konstatera mitt 174 m djupa borrhål från 2001 är för kort, ligger med minusgrader på kb hela vintern. Nyinstallerad IVT GEO 516, tidigare Thermia classic 105. Stockholmsområdet.
Vad är vitsen med att behålla ett 20 år gammalt borrhål och stämmer det verkligen att man räknar 1 meter borrdjup/ uppvärmd kvm? Huset är på 360 kvm i 4 plan inkl källare och inredd vind, det blir ju 360 meter borrhål?
Tacksam någon kunnig kan reda ut detta.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja man brukar säga 1 m borrdjup per kvm uppvärmd yta men man bör givetvis räkna på det också. Stort hus. När är det byggt? Tilläggsisolerat på något sätt? Nuvarande energiförbrukning med Thermia Classic 105? Någon driftdata sparad från den som driftstimmar och tillsatstid?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Vitsen att behÃ¥lla det gamla är väl att det redan finns och inte kostar nÃ¥got. :) Det gÃ¥r nog att borra ett till hÃ¥l och parallellkoppla dem om det behövs.   

Hur många minusgrader på kb-in har du "hela vintern"? Det är då med din gamla VP?

Hur stor effekt hade din gamla VP och hur stor effekt har den nya? (vilken variant av 516 är det?)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Klart du behåller hålet, det kommer att tina upp så sakteliga när det får en kompis så uttaget minskar. Parallellkoppla och se till att du kan balansera flödet mellan hålen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Hade ungefär samma förutsättningar och borrade ett 160 m hål till
då de är lika djupa så behövdes ingen balansering
hade innan ofta -2/-5 i hålet så här års
sen dess går det aldrig under nollan, +4/+1 nu
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Tack för alla svar.

Josth- 1929 och med den gamla Thermian hade vi bara totalt 21000 kwh förbrukning. Nej inte särskilt mycket tilläggsisolering. Ingen sparad data tyvärr

Erik- Hela vintern var väl lite att ta i, men vid minusgrader ligger den på ca -1, -3 kb till och -3, -7 kb fr. beroende på hur kallt det är ute. Den gamla var på 10,5 KW och den nya 16 KW. Det är en GEO 516 E.

944 och Jehu- Min installatör har pratat om 230 meter och jag förutsätter IVT tagit fram ett dimensioneringsprogram som bekräftar den uppgiften.
Är det komplicerat att parallellkoppla, jag menar då om det är lättare att erhålla balans i systemet med två lika djupa hål jämfört med jag i det nya borrar typ 230 meter? Vilken lösning innebär jag får ut mest möjliga ur värmepumpen till bästa ekonomi?
« Senast ändrad: 12 april 2022, 21:04:06 av Permo »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok. Jag gissar då att huset behöver ca 18 kW värme vid DVUT som är runt -16° i Stockholmsområdet. Ett sammanlagt borrdjup på runt 260 m ser att fungera bra då om det är granit i berget. Men det är säkert en viss utmaning att balansera ett kort hål med ett som är djupare. För framtiden är det bra att ha ett antal extra meter eftersom värmepumparna utvecklas och drar mindre el men då måste de ta mer energi från berget istället för att lämna samma mängd värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Bara så jag förstår dig rätt, du rekommenderar 260 m och överge det gamla borrhålet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nej, har man plats för två hål på tomten och möjlighet att koppla ihop dessa så är det nog givet att behålla det gamla hålet och borra ett nytt kompletterande hål. Sammanlagt borde 260 m räcka. Men det skulle vara intressant att jämföra kostnaden för ett kortare nytt hål jämfört med att gå hela vägen och borra ytterligare ett på 174 m.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Två parallella hål minskar flödesmotståndet så den stora effekthungriga cirkulationspumpen på kalla sidan kan gå lugnare och spara lite ström.

Balanseringen är inget konstigt, du behöver möjlighet att mäta temperaturen på vätskan från varje borrhål och en ventil på varje slinga så du kan strypa flödet från hålet med lägre temperatur. Tejpa fast en elektrisk ute termometer från clas i sjön eller liknande på varje inkommande slang bara. Aluminiumtejp från biltema är bra. Justera några gånger under kommande året medan hålen jämnar ut sig i temperatur.

IVT vill säkert sälja på dig en komplett lösning med bara ett nytt hål för att slippa riva i det gamla även om det är 50-100 års livslängd kvar på det. Kapitalförstöring.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Ok tack, om man nu mer exakt vill bestämma erforderligt borrdjup på nya hålet har du någon uppfattning där?
Om vi hypotetiskt antar 230 meter plus det befintliga om 174 meter blir det 410 meter, behöver inte kallsidans cirkulationspump ersättas med en kraftigare?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Två parallellkopplade borrhål minskar som sagt flödesmotståndet och gör jobbet lite lättare för köldbärarpumpen.

En erfaren brunnsborrare som kan den lokala geologin bör vara den som bäst kan avgöra vilket borrdjup som krävs. Sedan lägger man helst till några meter som marginal och för framtiden. Har du hittat nuvarande borra i SGU brunnsarkiv?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Det var några år sedan jag hade kontakt med SGU men ja.
Vilken typ av ventiler bör jag ha för att justera flödet, är STAD ventiler rätt lösning eller duger hederliga kulventiler?
« Senast ändrad: 13 april 2022, 21:47:53 av Permo »

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det var några år sedan jag hade kontakt med SGU men ja.
Vilken typ av ventiler bör jag ha för att justera flödet, är STAD ventiler rätt lösning eller duger hederliga kulventiler?
Hej,
Jag har ungefär samma förhållande som du och började med ett hål och sen borrade jag ett till.
Parallellkopplad hålen och sätt dit STAD ventiler på ena sidan samt kulventiler på andra sidan så att du kan justera flödena.
STAD ska använda för justeringen inte kulventilen. Den är bara för service.

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Hej Tony- DÃ¥ har jag bilden klar för mig. Ã…terstÃ¥r att se om Sverige har nÃ¥gon el nästa vinter 🙄

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
När det gäller injusteringen av borrhÃ¥len bör man inte förlita sig pÃ¥ de allra enklaste typerna av digitala termometrar utan välja minst en klass bättre sÃ¥som: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/proffstermometrar/tfa-lt-102-labbtermometer-p48669  Man kan gärna doppa givarna i isvatten och jämföra värdena innan man sätter de pÃ¥ slangarna frÃ¥n respektive borra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
Hej,
hur tänker du med återbetalning av investeringen och varför vill du borra mer?
Att det ligger på någon minus under vinter är ju inte ovanligt, får ju bli ganska
mycket minus innan det är ett reellt problem.
COP blir ju bättre om du borrar, men borrkostanden är ju rätt hög antar jag.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
174 meter på en 10,5 kW värmepump till ett hus på
360 M2 är lite snålt. Ska nu TS höja effekten på vp
Till en 16 kW VP behöver TS verkligen tilläggsborra
För att möjliggöra en ökad besparing.
Med ett så stort hus är det min personliga åsikt rätt väg att gå .
Till TS
Han väljer nog 230 m så du har ca 400 m aktivt.
Rekommenderar 2st dim 32 ventiler 
Totalt ska du ha ca 0,95 lps
230 m hålet justerar du till 0,55 lps
174 m hålet till 0,4 lps
Du kommer få en bra anläggning.
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Grannen borrade 220 m tre  Ã¥r senare, d v s 2004 och har likvärdigt hus, sÃ¥ dÃ¥ var 174 m i underkant. Senaste veckorna med utetemp runt nollan hade jag stadigt kb-7 och -3. UtgÃ¥r frÃ¥n att ett extra hÃ¥l är nog rätt väg, men jag kommeri inte kunna räkna hem investeringen under min livstid🙁

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!