Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har nÃ¥gon erfarenhet med vibration när växelventil växlar?  (läst 1579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rocco

  • Gäst
Rocco
Har någon erfarenhet med vibration när växelventil växlar?
« skrivet: 30 december 2012, 11:17:51 »
När växelventil byter från uppvärmning till varmvatten så skakar rören inledningsvis (ibland bara några sekunder, ofta nån minut). Det är en IVT Greenline E14. Nån av er som haft samma problem? Vad kan vibrationen bero på? Bör växelventilen bytas eller kan det vara fel på nåt annat (någon backventil)?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
låter mer som den går trögt.Vet du om du står honeywell på ställdonet(motorn)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Rocco

  • Gäst
Rocco
SV: Har någon erfarenhet med vibration när växelventil växlar?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2012, 13:29:04 »
ESBE står det på.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
ESBE står det på.
Okej Ta reda på vad den heter för funktionen är lika som honeywell(insatsen är utbytesbar).Om du nu inte har en vgr modell.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret! Det är ESBE VZA 263.

Nu tror jag att min växelventil inte är tätt mellan läge A och B (A-varmvattendrift, B-värmedrift). Den blir alltså en fördelningsventil, släpper ut flöde till A och B samtidigt. Detta är orsaken till mitt problem att varmvattentemp sänks fort (VVB värmar radiatorvatten när VP inte är i drift, dvs en värmeväxlare som fungerar tvärtom). Är det en rimlig förklaring?

Är det bara ventilbyte som gäller? 

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Tack för svaret! Det är ESBE VZA 263.

Nu tror jag att min växelventil inte är tätt mellan läge A och B (A-varmvattendrift, B-värmedrift). Den blir alltså en fördelningsventil, släpper ut flöde till A och B samtidigt. Detta är orsaken till mitt problem att varmvattentemp sänks fort (VVB värmar radiatorvatten när VP inte är i drift, dvs en värmeväxlare som fungerar tvärtom). Är det en rimlig förklaring?

Är det bara ventilbyte som gäller?
Du kan ju ringa till dom för har för mig att dom har en reparationssats till din modell och lyssna vad dom tar för pris istället för att köpa hela.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!