Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme eller luft/vatten i skÃ¥ne  (läst 1633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Blomquist

  • Gäst
Niklas Blomquist
Jordvärme eller luft/vatten i skåne
« skrivet: 17 september 2019, 08:35:21 »
Hej,

Jag bor i Skåne och har ett hus på ca 220kvm och har funderat på att byta el-pannan och luft/luft pumpen mot antingen luft/vatten eller jordvärme.

Vi har massor med mark att gräva ner slingan i, dock är det lite semibökigt att få ut den genom trädgårdsland osv till där det går att gräva.

Kyla är något som vi använder idag (luft/luft).

Det kallaste det varit här är -21 och det var 10 års sedan, sällan det är under -10.

Vad är "bäst". Har vattenburen golvvärme på nedanvåningen och har tänkt radiatorer på ovanvåningen.

Hur mycket effekt behöver jag ha till en hus där halva delen är ny och andra halva är tilläggsisolerad med 100mm + 2 x tegel samt 300mm i tak?

/N

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme eller luft/vatten i skåne
« Svar #1 skrivet: 17 september 2019, 10:18:42 »
Min gissning är att husets max effektbehov ligger kring 9-10 kW.
Bergvärmeump, antingen en inverter på max 12 kW eller en 8 kW on/off.
Luft/vatten värmepump på 12 kW (inverter) borde bli OK.

Om du vill kunna både värma och kyla skulle jag kika på fläktkonvektorer uppe.
Isolera ledningarna och förse fläktkonvektorerna med kondensvattenavlopp.
En avstängning mot golvvärmen så att man inte kyler några oisolerade rör är att tänka på.

Typ Daikins bergvärmepump och jag tror de flesta luft/vatten värmepumpar kan kyla värmebäraren, men kolla upp ordentligt innan du beställer nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Jordvärme eller luft/vatten i skåne
« Svar #2 skrivet: 17 september 2019, 13:48:56 »
Har du en el/nät leverantör som tillhandahåller timmätvärden kan man oftast logga in och se sina timmätvärden. Timmätvärdet är lika med timmedeleffekten i kW. Detta värde bör en eventuell värmepump klara i effekt om man inte vill spetsa med direktel.
Kolla på de dagar som det var som kallast i vintras, detta kan ge en ledtråd på ditt hus effektbehov.
Värme effektbehovet brukar vara som störst vid tidig morron samtidigt som hushållselen är som minst.
Detta förutsatt att det inte finns någon annan direkt värmekälla än el-pannan och inte nattsänkning användes.
« Senast ändrad: 17 september 2019, 17:16:55 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!