Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 augusti 2013, 11:22:19 »

Ämnet kom upp efter att en lokal musiker tappat nyckeln till sin Laguna.
Tog månader och 6000 att få ordning på bilen - byte alla lås, omprogrammering etc.
Så la han den nya nyckeln ovanpå en förstärkare och gissa vad som hände?
Avmagnetiserad.
Kunde inte starta bilen.
Bilen, som annars var felfri, till skrot.

Det låter som en skröna.
För det första: Bilnyckeln är inte magnetisk, utan det sitter en radiosändare i den som aktiveras av en antenn runt nyckelhålet i bilen.
För det andra: När han bytte lås och nycklar så borde han ha fått en kod som sedan används för att göra nya nycklar. Om han inte har kvar den koden så skall den gå att få via bilverkstaden från Renaults centrala register. Men, har dom inte registrerat det nya låset så blir det nog till att göra ett nytt låsbyte om man behöver nya nycklar...

Jag har två egna exempel på hur det kan fungera:
1) På en ny Skoda jag hade råkade verkstaden på nåt sätt göra så att nycklarna inte längre passade ihop med bilen. När bilen lämnades ut hade dessutom Skodasäljaren glömt att registrera nyckelkoder etc i VAG's centrala register, så det gick inte att göra nya nycklar. Enda lösningen var låsbyte och omprogramering för 5000:- och eftersom det var Skoda som hade klantat till det från början så fick dom betala kalaset.
2) Jag skaffade en extranyckel till KIA'n. Eftersom jag inte hade fått nyckelkoden när jag köpte bilen begagnad så var jag tvungen att legitimera mig och vänta några dagar på att KIA centralt skulle kolla upp att det är jag som äger bilen, uppdatera sina register och skicka koden till den lokala verkstaden. Sen var det bara att kvittera ut en till nyckel för ca 300:- plus ca 700:- i 'programmeringskostnad'.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 augusti 2013, 18:32:58 »

Jo det är fullt möjligt att de på verkstaden är inkomptetenta, gamla gubbar mest, men de har i alla fall en dator. De är väldigt kompetenta på gammaldags verkstadsjobb...
Där tangerade du PAtB det jag frågade efter, alltså inte diagnos utan om de senaste åren tillverkarna börjat lägga in en proprietär kod som bara de har tillgång till och som gör att en viss komponent bara kan användas i ett visst fordon. Utan möjligheter till omprogrammering eller anpassning för den enskilda verkstaden.
Men då kanske så inte är fallet?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 augusti 2013, 18:01:44 »

Mmm du missade problemet - reservdelar måste programmeras för att stämma till en viss individuell bil - annars felmeddelande.
Endast märkesverkstäder har möjlighet att programmera.
Man kan inte ta en likadan del från skroten.
Komplicerat, kan ta tid - och priset kan bli vad som helst.
I praktiken monopol och full kontroll på aftermarket.

Detta ska ha hörjat på årsmodeller runt 2007.
Någon på forumet borde känna till mer?

I övrigt när det gäller skruva nyare bilar så håller jag med 245an. Byta avgassystem på en Audi kan vara en mardröm. Som ett exempel.
Varför skulle endast märkes verkstäder ha möjlighet att koda in nya eller beg delar till bilen. Som jag förstått det kommer det fler och billigare diagnos grejer hela tiden.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 17 augusti 2013, 17:54:33 »

Det fungerar inte på det sättet, komponenterna i bilen kodas för att passa övriga komponenter.
Det betyder att om du får tag på t.ex en styrväxel med elservo som suttit i en bil som har haft andra ingående komponenter än den du själv har så måste den komponenten kodas om. Det är inget som är svårt att göra med rätt verktyg.

När det gäller startspärr så har varje nyckel ett chip (transponder) med en unik kod i sig, när man kodar in nycklar så kodar man in dom var för sig vid samma tillfälle, när man loggar in i ECU'n och startar en kodning så raderas alla gamla, detta för att inte verkstaden ska kunna koda in en extra nyckel vid en service t.ex och senare hämta bilen.

När det gäller till exempel styrväxel med elservo i så måste den kalibreras mot bilens övriga komponenter, det sitter t.ex en styrlägesgivare i rattnavet. Det samma gäller automatlådor, spjällhus, antisladdsystem, en del abs-pumpar osv.

Det är inte så stor skillnad mellan olika fabrikat utan det är snarare tekniska detaljer som skiljer.
Det blandas hej vilt med olika fabrikat på dom ingående komponenterna i olika bilar.

Märkesverkstäderna tar "ocker"-priser för att hjälpa till med denna typ av arbeten, samma sak om du har någon felkod, då måste du köpa den delen dom testar med, det går inte att prova och byta och om det skulle visa sig att felet kvarstår sätta tillbaks den gamla delen och försöka med nästa.

Jag köpte min kabel och program som för övrigt har livstids uppgraderingar när jag skulle återställa en passagerar-airbag i en bil som jag köpt begagnad 2005. Märkesverkstaden skulle ha 1500:- och det var 2 månaders väntetid.
Jag köpte då min utrusting för 4000:- och det var bara och ändra från en 1 till en 0 på ett ställe i airbag-styrdonet och plocka bort ett motstånd som satt i stället för airbagen i kontakten mot kabelhärvan och sedan ansluta airbagen.
Den har betalt sig flera gånger om vid det här laget.

Det jag vill säga är att det var snarare fel på dom som hjälpte musikern med Lagunan, inte bilen.

Sen att ett transponderchip skulle bli förstört av en högtalare tror jag inte en sekund på, dom miljöerna jag rör mig i på jobbet har långt överstigande EMC och magnetiskt stråling och inte en enda bilnyckel eller passerkort med transponderchip i har gått sönder.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 augusti 2013, 17:20:52 »

Jo men jag pratar ju inte alls om bildiagnos.

Jag pratar om proprietär programvara, framtagen för varje enskilt fordon, där bildatorn bara accepterar komponenter som har rätt kodning för just den bilen.
Använder man en lös del från skroten, som är fysiskt identisk, accepteras den inte utan generar ett felmeddelande.
På tidigare nämnd Laguna blev man tvungen att byta inte bara alla lås utan också bilens dator då det inte gick att få fram nyckelns kod.
Utvidgar man det till att gälla alla komponenter på bilen som är anslutna till datorn så kanske problemet framgår.

Jag har ingen verkstad och undviker nyare bilar, så jag har inte problemet. Detta var något jag uppsnappade över eftermiddagsfikat.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 17 augusti 2013, 16:25:20 »

Det finns det här för fristående verkstäder: http://www.shop.autometric.se/diagnos/autodiagnos
http://www.shop.autometric.se/diagnos/autocom

Jag vet flera som kör det och dom fixar det mesta.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 augusti 2013, 16:09:45 »

Inte snöa in på det nu.

Du kanske kan programmera VAG men det är nog inte en framkomlig väg för en liten verkstad att sitta och programmera om delar man köper in.
Vad jag ser är att i övrigt felfria, rostfria, okrockade bilar kommer att skrotas därför att de blir för dyra att reparera när de är en 6-7 år gamla.
En utveckling vi sett i t ex Japan sen flera decennier.

Man kan argumentera att det är en positiv utveckling; att vi får färre gamla bilar på vägarna etc. Men samtidigt minskar konsumentens makt.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 17 augusti 2013, 15:43:32 »

Varför ska man ersätta en remdriven oljepump med en elektrisk?
Det är bättre och ha en elmotor som hjälper till i styrväxeln, mindre komponenter, lägre tillverkningskostad, bättre förtjänst..

Här har du ett exempel: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24459019
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 augusti 2013, 14:03:10 »

Om man t.ex har en bil med elservo var sätter man då motor och elektronik tror du..  ::)
Eller om man som på ena bilen jag brukar har en CANBUS-styrd regulator i generatorn för att kunna reglera motorvarv efter last (elvärmare för kylvätska t.ex).

Frågar du mig? Troligen i pumpen, men inte nödvändigtvis.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 augusti 2013, 14:02:31 »

Jag har mjukvara så jag kan göra i princip allt på VAG-bilar, det går även att koda om nycklar om man gör som buset när dom ska sno, läser ur minnet och har en mjukvara som "hittar" nyckeln som behövs för att logga in med den andra mjukvaran i boxen/instrumenthuset för att koda in nya nycklar.
Jag håller mig till VAG för då kan jag laga själv.

Jo om detta stämmer torde det uppstå en marknad för pirater, ungefär som när Mekonomen började göra framskärmar till Volvo 140...
Men jag vill veta mer om detta. Hur stort är problemet? Allt som är uppkopplat mot bilens dator kan kontrolleras av tillverkaren.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 17 augusti 2013, 13:55:59 »

Om man t.ex har en bil med elservo var sätter man då motor och elektronik tror du..  ::)
Eller om man som på ena bilen jag brukar har en CANBUS-styrd regulator i generatorn för att kunna reglera motorvarv efter last (elvärmare för kylvätska t.ex).
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 augusti 2013, 13:47:16 »

En gång Audi, aldrig mer VAG för mig...
Men det berodde inte på TS problemställning.
Jag tror problemet TS hört om är betydligt överdrivet.
Tvivlar på att en styväxel eller typ startmotor har sådana grejor inlagda.
I det fall som det finns, t.ex i centralinstrument som inte ska kunna manipuleras mätarställning på eller en bilnyckel, så finns det som sagt utrustning att tillgå.
Om man inte skaffar den själv finns det på de flesta mindre verkstäder. Man kan ju inte gå till märkesverkstaden och vänta sig ett bra pris på en omprogrammering förstås...
6000 för ny nyckel till en sketen Renault är ju bara bra, såna bilar ska pressas....
Troligen väljer den bilägaren en annan bil nästa gång.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 17 augusti 2013, 13:43:00 »

Jag har mjukvara så jag kan göra i princip allt på VAG-bilar, det går även att koda om nycklar om man gör som buset när dom ska sno, läser ur minnet och har en mjukvara som "hittar" nyckeln som behövs för att logga in med den andra mjukvaran i boxen/instrumenthuset för att koda in nya nycklar.
Jag håller mig till VAG för då kan jag laga själv.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 augusti 2013, 13:28:05 »

I stort sett alla verkstäder har väl tillgång till data utrustning i dag som kan felsöka bilen och göra nödvändiga inställningar. Så inte behöver man använda sig av märkes verkstad.
Mmm du missade problemet - reservdelar måste programmeras för att stämma till en viss individuell bil - annars felmeddelande.
Endast märkesverkstäder har möjlighet att programmera.
Man kan inte ta en likadan del från skroten.
Komplicerat, kan ta tid - och priset kan bli vad som helst.
I praktiken monopol och full kontroll på aftermarket.

Detta ska ha hörjat på årsmodeller runt 2007.
Någon på forumet borde känna till mer?

I övrigt när det gäller skruva nyare bilar så håller jag med 245an. Byta avgassystem på en Audi kan vara en mardröm. Som ett exempel.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 augusti 2013, 13:12:44 »

I stort sett alla verkstäder har väl tillgång till data utrustning i dag som kan felsöka bilen och göra nödvändiga inställningar. Så inte behöver man använda sig av märkes verkstad.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 17 augusti 2013, 12:44:43 »

Ingen bil nyare än -90 på uppfarten, säger jag.  ;)

Men kan inte säga att jag blir särskilt förvånad..
Det lilla jag har skruvat på modernare kärror har fått mig att bli lite avskräckt. Bara en sådan sak som att oljepluggen inte längre är en vanlig 25 mm sexkant som man enkelt lossar med vilken glapp skiftnyckel som helst, utan någon ful skruv som sitter illa till och kräver specialverktyg...
Varför? Jo för att folk ska tvingas lämna in bilen på märkesverkstad som cashar in och sätter en fin stämpel i boken.

Med all elektronik i bilarna idag så borde det inte vara några som helst problem för systemet att analysera oljekvalitén, mäta filters igensättningsgrad, vätskenivåer etc.. och på det viset upprätthålla en digital "servicebok" utan samma möjligheter till fusk.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 17 augusti 2013, 12:22:50 »

Kärt ämne...vid fikasnacket på lokala verkstan så framkom att skrotarna numera ofta ovetandes demonterar delar som aldrig kan användas.

Hurdå?

Jo, tillverkarna lägger in elektronik överallt, t ex i en styrväxel, och om man sedan byter delen själv får man upp ett felmeddelande.
Och bilen går inte att köra.
Alla delar måste programmeras för att stämma med bilen.

Branschens nya drag för att kontrollera aftermarket. Konsumenterna och icke-märkesverkstäder förlorarna.
Nån mer som hört detta?

Ämnet kom upp efter att en lokal musiker tappat nyckeln till sin Laguna.
Tog månader och 6000 att få ordning på bilen - byte alla lås, omprogrammering etc.
Så la han den nya nyckeln ovanpå en förstärkare och gissa vad som hände?
Avmagnetiserad.
Kunde inte starta bilen.
Bilen, som annars var felfri, till skrot.

Vad säger ni? :o ??? ::) :( >:( :-\ :'( :P :-X Sc:,h :::_) FiR fiR: Skämspådig huuura

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!