0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du något dokument för golvvärmen d.v.s. för flöden och instrypning.Det kan ju vara så att golvvärmen suger upp det mesta av flödet som cirkpumpen pumpar ut.När du har byggt ut din värmekrets, så är det nödvändigt att strypa in golvvärmekretsen igen, alternativt öka flödet. Exempel om golvvärmen har ett tryckfall på 13 kPa, och radiatorerna 25 kPa, så blir det fel med den instrypning som är projekterad d.v.s. kvs-värden på golvslingorna måste projekteras igen. Är det däremot någorlunda lika tryckfall på både radiatorer och golvvärme, bör det räcka med att öka flödet.Hur många golvvärmeslingor har du, och hur stor yta täcker golvvärmen.Stäng av värmepumpen och se till att du har tryck i systemet, samt lufta därefter alla radiatorer.
Det är omöjligt att säga vad pumpen ska vara inställd på, jag har ställt minflödet på 10 % på min 1245 i stugan eftersom den annars vill söla på med 1 % fart och 12-15 C delta.Styrningen av värmebärarpumpen lämnar lite övrigt att önska.Vid 10 % på min så blir värmebärardeltat hos mig ganska så normala 8 C, men jag har en on/off värmepump.Antingen får du testa dig fram eller så letar du reda på ett gammalt USM minne, formaterat med FAT32.Sen lossar du plastflärpen (med en liten mejsel) underst på manöverpanelen och trycker dit minnet.Det dyker upp en USB meny, gå in där ställ om loggningen till 30 sek intervall och aktivera.Efter ett dygn, inaktivera igen innan du drar ut USB-stickan.Döp om logfilens ändelse till .txt och lägg upp på forumet.
Kopplades det in ett plan till med GV och gjordes på samma stam som tll nere, så kan det bli att flödet går mest till nere, som du tänk med att strypa lite nere. Vatten går alltid lättaste vägen och väljer själv. Cirkpumpen är det bara den i VP och vilken fart har du på den. Är det en med 1 - 2 - 3 fart eller styrs den av VP i fart ( bara skit ) eller tryckstyrd. Med tryckstyrd så kommer den att gå ner i fart när termodon stänger och inte bra för pumpen höst/vår. Ta bort donen på bad/dusch så en garanti för den blir att inte gå mot stängt.Sen med att det har skruvats på hattarna för GV, som tumregel är skillnaden mella ut/in på en slinga ca 4 - 5 C. Så där har ett litet job framför dig. Att mäta kan göras med att ta 2 st inni/ute termometrar som tejpas på en slinga, inget exakt, men det syns bra. Stryper du eller öppnar en slinga, så kan det bli att det ökar/minska på någon annan, så det blir några vändor. Då ska alla termostater stå på max och kurvan i VP ställas, så VP ger den värme som behövs i förhållande till uttempen.
Vilket kv-värde har du på trimventilen till golvvärmen. Trimventilen till radiatorerna ser ut att vara fullt öppen.Hur stor är ytan med golvvärme? Om du har 100 m² golvvärme med ett effektbehov på 50 W/m² behöver du ett flöde på 0,24/s till golvvärmen, som med ett totalt tryckfall på 15 kPa ger ett kv-värde på 2,2 på trimventilen.Loggbilden ser bra ut.
Den där ventilen går inte att snurra mer än knappt ett varv. Den röda nyckeln styper i en klack på ventilen.Kolla var graderingen 2,2 är på ventilen till radiatorerna.