0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Köldmedium spelar ingen roll, det handlar mest om att köldmediet tvingas till kallaste punkten i systemet i mån om plats.Kopplar du två gasoltuber med en slang emellan och ställer ena ute och ena inne så är den som står kallt helt knökad och den varma tom efter ett tag.Så ser principen ut.
Osäker om jag förstår dej 😅😅😅I botten på en scroll där oljan finns borde det alltid vara kallast, eller det kanske är kallare i toppen efter en stund?Borde då isoleringen bara sitta nederst?Värme elementet sitter väl nederst i höjd med nedre lagret.Men du menar kanske att köldmediumet migrerar in i kalla oljan och smörjegenskaperna försämras (där det finns plats? )Hur som, borde man alltså ha igång en liten värmare på 38W sommartid? Man vill ju göra det som krävs för att nå minst 100.000 timmar☺️👍Alternativet är att köra elpatronsdrift på sommaren för varmvatten, kostar nog inte så mycket, med en liten beredarvolym😊Jag var nu och tittade, min IVT med Mitsubishi scroll är helt försluten med isolering runt om. Nederst på stativet nu när den gick var det ca 35°CMin reservdels Thermia med Copeland scroll har ingen isolering. Någon värmare ser jag inte på någonJag har för mej att Thermian i drift också är isolerad, lite osäker.Kanske är detta därför då de är isolerade, eller är det bara för ljudet?
Det ringer en liten klocka nu när jag läser detta.Det är nog så att den har en säkerhetsinställning som drar igång VB-CP när utetemp går under 0 C.Vill du säkerställa att VB-CP bara går med kompressorn även under 0 C ute, så bör den kopplas om parallellt med KB-CP.