0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kina är fienden och man ska inte handla med fienden. Tog länge innan vi fattade man kan inte omvandla Ryssland på det viset, samma sak gäller Kina. Nytt kallt krig är det som gäller i framtiden.
Allt, precis allt har en koppling till kina idag i någon form i allas hem.Skulle jag knäppa med fingrarna och allt som har en koppling till kina försvinner så skulle jag förmodligen ramla ner på undergolvet.Även om det står Made in Sweden så innehåller maskinen som tillverkat produkten en kinesisk pryl, mina gamla lampor från 40-talet sitter det en ledlampa som har koppling till kina. Och i alla mina stormlyktor är strumpan tillverkad i kina så inte ens alla gamla rariteter klarar sig undan kinainvasionen.Det är egentligen helt galet att det har blivit såhär.
Sorgligt men sant! Tingen som är icke China made är verkligen på tillbakagång. Äger förvisso vissa artefakter typ gamla traktorer ifrån 60 talet osv som troligtvis inte är besudlade…OT Men lite nyfiken på ditt intresse för stormlyktor Har samlat på mig några själv har även några originalstrumpor made in Sweden! Förutom det har jag samlat på mig blåslampor… Bara för att jag kan
Jag hade en kort period av att samla på stormlyktor och oljelampor, trodde jag skulle nörda in mig på dessa.Tyvärr var det under ropet av dessa lyktor så dom blev rätt dyra.Sen upptäckte jag att brandsäkerheten inte var på topp så intresset svalnade ganska snabbt men några Optimus hann det bli ca 4-5 st och 2 fotogenlampor med veke, den enda lampan jag inte hann köpa som jag ville ha innan intresset svalnade var en Optimus 200, den varianten vi hade i det militära och den är vanlig även med militärstämpeln, dom blev vansinnigt dyra då mitt intresse fanns. Pratade med dom på Fogas och dom tyckte priserna var helt galna på stormlyktor då, rekommenderade mig att invänta lägre priser.Hittade en fältpostlykta från primus som jag budade hem, den sätter man ett stearinljus i för att rekryterna skulle hitta i mörkret till postutdelningen. Hur den kom ut på marknaden vet jag inte, när jag dör så kastas den förmodligen bara i metallåtervinningen. Den får i alla fall vara i vardagsrummet men det får inga stormlyktor vara, trots att åtminstone en är superfin, som om den vore tillverkad igår, fast den är äldre än oss.