elfen och 6 gäster tittar på detta ämne.
I Spanien kör vi med gasol, första 10 kg (200 kr) räckte i ca 15 veckor, med i snitt 5 personer som duschade minst 1 gång vardera/dag.Kanske det är billigast?
Inte jag i alla fall? Menas det kostnad per liter varmvatten eller totalkostnad för varmvattnet?Jag värmer varmvattnet med bergvärmepumpen. = låg kostnad jämför med el-VVBMen förbrukar nog mer VV...eftersom jag har diskmaskinen inställd så den använder varmvatten. Anledning: att värma kallvattnet i diskmaskinen med dess elpatroner kostar mer än att värma vattnet med husets bergvärmepump.Jag tror att det är rätt tänkt..det ökar visserligen varmvattenförbrukningen, men sparar på diskmaskinens elförbrukning...Kan ju tillägga att diskmaskinen körs på kvällen, dvs när elen oftast är billig och det betyder att VVB i BVP också körs på natten.
Tråden var för att visa att de flesta värmer 4ggr mer varmvatten än de faktiskt förbrukar. Det som inte förbrukas försvinner i energiförluster helt eller delvis beroende på årstid.Och det som förbrukas försvinner oftasts direkt ner i avloppet.Därför kan man säga är att Sveriges alla värmepumpar är felkonstruerade!😅Fast det kanske finns nya värmepumpar numer, med en energisnålare varmvatten design? Välkommen att visa detta, i kWh/dygn!
Du menar att man borde använda värmen i varmvattnet när det har använts/förbrukas, eller hur?Förslag:1)Sätt en värmeväxlare på inkommande vatten till varmvattenberedaren så att det tar vara på värmen i förbrukat varmvatten.2)Hämta värmen i avloppsvattnet med en värmeväxlare till radiatorvattnet så kommer värmen att nyttjas till husvärmePS. Jag behöver hålla avloppsröret till mitt gårdshus varmt så det inte blir igenfruset. Så där behövs varmt avloppsvatten på vintern. DS
Tror du missuppfattat något börje.Värmepumpen gör varmvatten till 1/3-del av kostnaden jämfört med en elberedare.Morerna värmepumpar är dessutom så välisolerade att energiläckaget är väldigt litet.Det varmvatten vår värmepump producerar används definitivt som det är tänkt, inget går till spillo om man jämför med en elberedare i alla fall.Det där med återvinning från avlopp har provats otaliga gånger, och det finns prylar att köpa, men det ger mindre tillbaks än vad det kostar, och dessutom ska det underhållas, med de kostnaderna som lök på laxen.I avlopp finns ju en del skit som sätter igen en värmeväxlare, i vart fall en växlare som konstrueras för att vara effektiv.