Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation av bergvärme  (läst 1107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
Nyinstallation av bergvärme
« skrivet: 22 december 2021, 19:12:49 »
Hej. Jag ska byta ut min gamla elpanna mot bergvärme. Mitt värmesystem är en-rörs och på de gamla vvs-ritningarna står det DUT 18gr och Vf 55 gr. Värmebehovet ca20000kWh/år. Jag har fått offerter på Daikin Geo3 0,85-8kW 180m hål. IVT Geo 508c, 140 m hål och CTC GSi 608 med 180 m hål.
Ungefär samma pris på alla. Jag vet inget om vilket fabrikat eller modell som är bäst. Någon här som vet?
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation av bergvärme
« Svar #1 skrivet: 22 december 2021, 19:24:15 »
Skulle välja någon av de som erbjuder djupast hål för att ha marginal, och som är en pålitlig firma som finns kvar och kan ge garanti och service om det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nyinstallation av bergvärme
« Svar #2 skrivet: 22 december 2021, 20:33:32 »
Jag skulle be offert på att byta ut alla element mot större element, så man slipper ha så hög framledning, det sparar i längden.
3 radiga element, som rymmer mycket vatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Nyinstallation av bergvärme
« Svar #3 skrivet: 26 december 2021, 21:06:44 »
Skulle välja någon av de som erbjuder djupast hål för att ha marginal, och som är en pålitlig firma som finns kvar och kan ge garanti och service om det behövs.

Jag med. Att det finns någon som snabbt löser problemen som uppstår är av yttersta vikt vid val av firma.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!