Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vindkraftsandelar  (läst 2972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Vindkraftsandelar
« skrivet: 26 augusti 2006, 15:12:30 »
Läste i tidningen om Vindpark Vänern. Skickade in intresseanmälan på 11 andelar á 5000 kr, det ger mej rätt att köpa 11.000 kWh per år till kraftigt reducerat pris.

Är det någon här på forumet som har vindkraftsandelar ?

Undrar om banken vill låna ut 55000 kr till sånt ?

MVH/Gano

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2006, 15:40:39 »
Kan Vindpark Vänern gÃ¥ i kk? Finns det "garantier"?  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2006, 21:19:11 »
Tror faktiskt inte kk är någon risk. Det är 10 verk totalt á 3000 kW, varav 9 ägs av lokala kommunala fastighetsföretag, kommunala energibolag och kommunala värmeverk. Verk nr 10 ägs av en ekonomisk förening, det är här man kan köpa andelar. Det rör sig om 400 miljoner i investering totalt.

Det finns redan en annan vindkraftsförening i området, visserligen bara 1 verk, men den föreningen har gått väldigt bra ekonomiskt.

MVH/Gano


Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2006, 19:07:04 »
Jag har sett att Falkenberg Energi har ett liknande erbjudande. Det är villkorat till att ev tillskottsel måste köpas från dom till priser som jag tyckte var dåliga. De priser som där angavs för vindkraften var inte garanterade för framtiden utan kunde ändras, vilket gör hela upplägget tveksamt i mitt tycke.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2006, 19:38:50 »
Jag betalar 57 öre/kWh just nu på halva min elförbrukning pga att jag äger vindandelar, OBSERVERA totalpris.

Jag har Falkenberg energi och de är seriösa samt duktiga på området.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2006, 20:12:48 »
Jag tror säkert Falkenberg Energi är seriösa men deras priser var inte konkurenskraftiga. Styrelsen för vindkraftsdelen sas arbeta utan arvode och man kan ju fråga sig hur länge dom kommer att göra det.
Jag var allvarligt intresserad men blev alltmer tveksam. Hoppas jag har fel och du kan få el till det förmånliga priset under lång tid.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2006, 20:17:38 »
kolla även www.o2.se

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2006, 20:37:23 »
Jag tror säkert Falkenberg Energi är seriösa men deras priser var inte konkurenskraftiga. Styrelsen för vindkraftsdelen sas arbeta utan arvode och man kan ju fråga sig hur länge dom kommer att göra det.
Jag var allvarligt intresserad men blev alltmer tveksam. Hoppas jag har fel och du kan få el till det förmånliga priset under lång tid.

Jag har haft det i 5 år snart och står i en kö på 600 personer för att köpa mer...

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2006, 20:50:47 »
kolla även www.o2.se

Det är intressant men de lämnar en del att önska i information om bolaget, dessutom hanterar de inte försäljning av andelarna, jag skulle nog vänta ett tag innan jag köpte av dem.

Intressant om O2:
http://www.dagensps.se/article_print.aspx?articleID=16176&categID=41
Siten registrerades 7/10 2005 av just TVO. Jag undrar jag...  ???

Telefonnumren på siteregistreringen går fortfarande till Spray AB
« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 20:58:30 av Mike »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2006, 21:07:06 »
Ok ska man vara pessimisten då så....alla företag och föreningar kan gå i kk. Av många anledningar - vanskötsel....kassörn drog med pengarna....ändrade bidragsregler...uppköpt av oseriös konkurrent.....m m osv. Då lär man väl förlora sin insats.

Vad har man för garantier för framtida elpris?

Gubbsen som nämns i länken ovan http://www.dagensps.se/article_print.aspx?articleID=16176&categID=41 är ju typen klippare/spekulanter som dras till snabba pengar och inte drivs av idealism.
Inget ont i det, men man kan ju inte gå in med pengar utan att ha läst allt det finstilta. Och sedan hålla järnkoll.

Jag föreställer mig mer småskaliga projekt, där den lilla byn eller villområdet i stadens utkant går samman och satsar.
Är detta något som förekommer? Jag ser en del mindre vindkraftverk, mest på bondgårdar när jag reser runt i landet.

Edit: det där www.hannevind.com verkar ju intressant. Återbetalningstid 7-8 år om allt fungerar.
« Senast ändrad: 29 augusti 2006, 08:07:27 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vindkraftsandelar
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2006, 00:28:34 »
En av anledningarna till att jag vill köpa andelar är att jag kan täcka hela min förbrukning med vindkraftsel. Ofta finns en begränsning i antalet andelar (exempelvis max 10 st) och resterande el betingar ett mycket högre pris (ofta högre än marknadspriset). Eftersom jag ligger på (eller strax under) 10000 kWh så ryms det inom ramen för hur många andelar man får köpa.

Hade jag legat på 20000 kWh hade jag fått undersöka villkoren för att köpa resterande el.

MVH/Gano

PS: Betalade köavgiften idag (300 kr). Nu är man krokad, men vad tusan, nÃ¥gon gÃ¥ng ska man väl chansa ?  :)
« Senast ändrad: 29 augusti 2006, 23:12:21 av Gano »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!