Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem  (läst 5830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad defrost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« skrivet: 02 januari 2010, 10:50:26 »
Hej!

Mitt problem, tillskottet för radiatorerna startar vid 40C ska stängas av vid 65C men redan när den når 45C stå stänger den av sig ! Varför ? b00k

tillskots timern är satt på 70 min jag har rumsttemp givare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2010, 11:17:44 »
Tillsatsen kopplas förmodligen ur därför att börvärdet har uppnåtts och ramptiden för tillskott från har löpt ut.

Varför skall tillsatsen enligt din mening stängas av vid 65 grader? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad defrost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2010, 11:26:42 »
Tillsatsen kopplas förmodligen ur därför att börvärdet har uppnåtts och ramptiden för tillskott från har löpt ut.

Varför skall tillsatsen enligt din mening stängas av vid 65 grader?  

65C vill pumpen ha i retur från radiatorerna, (är det börvärde) jag trodde att tillskottet körde på tills börvärdet (65c) var uppnått.

Ramptid öppna låg på 20 min och ramptid stänga 3 min, så om jag ändrar 20 min till mer så körs tillskottet längre ?
« Senast ändrad: 02 januari 2010, 11:30:49 av defrost »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2010, 12:06:02 »
Det är ramptid stänga som skall ökas om tillskottet skall gå längre tid.

Ett börvärde på 65 grader låter märkligt. Det är mycket högt. Vad är det för värde på värmekurvan inställd (meny 1.1) och vad är det för temperatur ute? Finns det en givare för inomhustemperaturen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad defrost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2010, 12:10:55 »
Det är ramptid stänga som skall ökas om tillskottet skall gå längre tid.

Ett börvärde på 65 grader låter märkligt. Det är mycket högt. Vad är det för värde på värmekurvan inställd (meny 1.1) och vad är det för temperatur ute? Finns det en givare för inomhustemperaturen?

Det är inte så kallt -5 men jag har för få radiatorer, De som bodde här innan konverterade från olja och tog samtidigt bort 2 sektionsradiatorer från den gamla delen av huset, värmekurvan ligger på 6.5 och finsjustering på 5

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2010, 13:51:46 »
Går returtemperaturen över 48 grader på en vanlig C5:a, alltså inte HT varianten, stängs kompressorn av och pumpen förvandlas till en ren elpanna. Det sker redan vid ungefär noll grader ute med den reglerkurva och finjustering som är inställd. Vet inte om det kan ha något att göra med att tillskottet slår från. Har annars ingen möjlig förklaring till varför tillskottet går ur tidigt.

Fler och/eller större radiatorer är säkert en lönsam investering.

SÃ¥g nu i första inlägget att det finns en inomhusgivare. Är börvärdet 65 grader bör det vara rätt  svalt inne.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad defrost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2010, 21:35:40 »
Vad innebär ramptid öppna och stänga ?

Om jag har tillskottstimer på 60 min och ramptid öppna på 10 min betyder det att det är efter 70 min tillskottet går igång ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 10:08:54 »
Vad innebär ramptid öppna och stänga ?

Om jag har tillskottstimer på 60 min och ramptid öppna på 10 min betyder det att det är efter 70 min tillskottet går igång ?

Det beror på vilken tillskottseffekt som är inkopplad är det 6 kW (fabriksinställningen) så går 3 kW in när ramptiden gått halva tiden, dvs efter 60 + 5 minuter och 6 kW när ramptiden har löpt ut. Är de 9 kW som är inkopplat gå 3 kW in efter 1/3 av ramptiden osv.

Oavsett vilken tillskottseffekt som är inkopplad måste tillskotttimern räkna färdigt först innan ramptiden börjar räkna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad defrost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 10:39:39 »
Vad innebär ramptid öppna och stänga ?

Om jag har tillskottstimer på 60 min och ramptid öppna på 10 min betyder det att det är efter 70 min tillskottet går igång ?

Det beror på vilken tillskottseffekt som är inkopplad är det 6 kW (fabriksinställningen) så går 3 kW in när ramptiden gått halva tiden, dvs efter 60 + 5 minuter och 6 kW när ramptiden har löpt ut. Är de 9 kW som är inkopplat gå 3 kW in efter 1/3 av ramptiden osv.

Oavsett vilken tillskottseffekt som är inkopplad måste tillskotttimern räkna färdigt först innan ramptiden börjar räkna.


Tack !
När ramptid gått ut, kör tillskottet tills börvärdet är uppnått eller börjar den på ramptid stänga ?

Ny fråga, kan man ställa in så att tilskottett stänger av sig vid 47C jag vill inte att pumpen stannar pga för hög retur och att den sedan går på bara tillskott ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline c5 Rego 600 tillskottsproblem
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 10:55:26 »

När ramptid gått ut, kör tillskottet tills börvärdet är uppnått eller börjar den på ramptid stänga ?

Ramptid stänga skall börja räkna ner när börvärdet är uppnått, men jag undrar om det inte finns någon fördröjning där eller att den går lite högre än börvärdet innan ramptid stänga börjar räkna. Har inte lyckats lista ut i detalj hur reglersystemet fungerar. Tillskottet går ur stegvis också.

Citera

Ny fråga, kan man ställa in så att tilskottett stänger av sig vid 47C jag vill inte att pumpen stannar pga för hög retur och att den sedan går på bara tillskott ?

Inte vad jag vet, det måste nog göra manuellt i så fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!