Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme med gaspanna  (läst 660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hamahang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme med gaspanna
« skrivet: 24 januari 2022, 16:52:08 »
Hej,

Vi har flyttat in till ett enplanshus 140kvm byggd 2007

Det är en Veissmann 333-f gaspanna som styrdes via utegivare men förra ägaren installerade en digital fjärrkontroll i vardagsrummet där man kan se temperaturen och ställa in önskad temperatur istället för att knappa på gaspannan. Den har också en inomhustermostat så nu styrs gaspannan av både ute och inne sensorn. Hur vet jag ej....

Varje rum har en tempgivare kopplad till styrdon på golvvärmen.

Styrdonen för vardagsrum, kök och hall var bortplockade så de slingorna är helt öppna.

Jag har några funderingar:
Hur vill man köra golvvärme med gaspanna, vill man styra med rumsgivarna? Eller ska man ta bort drivdonen/vrida upp alla rumsgivare så slingorna öppnad så att de alltid är ett öppet flöde?

Vi upplever att sovrummen längst bort är lite kalla trotts att jag vridit upp rumsgivaren till max.

Är det inte resultatet av att man tagit bort styrdonen i kök och vardagsrum. Om de flesta slingorna är öppna så kanske inte pumpen klarar av de längre slingorna till sovrummet?

Vi har ingen pump vid golvvärmefördelaren, utan den använder pumpen i gaspannan. Hörde att det tydligen snålades in när huset byggdes då man borde ha en pump vid fördelaren.

Om man kör gaspannaed golvvärme, hur ställer man in den bäst?

Tack

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med gaspanna
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2022, 17:12:55 »
Hej! Det är inte som med värmepump att verkningsgraden sjunker med stigande temperatur och helst alla termostater ska vara öppna. Gaspannan kan jobba med högre temperaturer utan att det gör något. Kontrollera om cirkulationspumpen går att ställa upp för att få bättre värme i sovrummen. Annars måste man nog strypa vissa slingor och öppna andra och höja framledningstemperaturen lite grann.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme med gaspanna
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2022, 10:39:54 »
Jag skulle nog ställa upp temperaturen på innefjärrkontrollen så att alla rum blir varma (Och kolla om det går öka cirkpumpen).
Om du gör det och aktiverar ställdonen i de rum där de är bortplockade nu så kommer dessa att börja strypa när det blir varmare i de rummen, och du bör då få tillräckligt med värme i rummen längst bort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!