Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage Nibe Fighter 1230  (läst 971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
Läckage Nibe Fighter 1230
« skrivet: 18 oktober 2020, 15:02:50 »
För snart 15 år sen så installerade jag bergvärme med en Nibe fighter 1230-8 som har snurrat på problemfritt under åren och jag har bara sporadiskt tittat in på detta eminenta forum som har gett mig så mycket kunskap.

Nu verkar någonting har hänt. VB-kretsen ligger ständigt på maxtryck och säkerhetsventilen släpper ut övertrycket. Det handlar inte om några mängder vatten, kanske en halvliter per dygn, men något är ju uppenbarligen fel och det kommer näppeligen bli bättre. Min första tanke var att det kunde vara kranen där man fyller på vatten i VB-kretsen, men så verkar inte vara fallet (är en spak man vrider 45 grader för on/off och den funkar perfekt) utan jag funderade istället på om problemet är inne i värmepumpen och klurade på konstruktionen.

Om jag inte minns fel så är VV-beredaren mantlad med VB-kretsen vilket innebär i så fall att det måste finnas rörgenomföringar och det behövs ju inte mycket fel för att det betydligt högre trycket i VV-beredaren från kommunala vattensystemet skulle kunna tränga in i mantlingen och därmed göra att trycket ständigt höjs till max i VB-kretsen. Jag vill förtydliga med att det rinner inte något ut från värmepumpen utan allt handlar om att säkerhetsventilen släpper ut övertryck.

Jag har försökt hitta sprängsskisser på värmepumpen men inte hittat annat än den högst schematiska bilden som finns i bruksanvisningen.

Är det någon som vet om teorin kan stämma och i så fall hur avancerad operation det är att åtgärda? Kan man behöva byta hela varmvattenberedaren? Eller rent av att byta ut hela värmepumpen? Själva värmepumpen fungerar helt perfekt så pumpen är inte slut på något sätt. Men det blir ju alltid ett räknestycke hur stor reparation man ska kosta på något som har kanske nått över halva sin realistiska livslängd.

Tacksam för inspel.
« Senast ändrad: 18 oktober 2020, 15:06:39 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Läckage Nibe Fighter 1230
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2020, 15:26:51 »
Det lÃ¥ter sannolikt att det är en läcka mellan varmvattenberedaren och det dubbelmantlade utrymmet med värmevatten om det inte är nÃ¥got fel pÃ¥ pÃ¥fyllningsventilen till värmesystemet. Inte ovanligt problem har jag sett. Finns det gÃ¥tt om plats kan man ha en extern beredare istället och plugga den gamla. Varmvattenberedaren finns ocksÃ¥ som reservdel: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1230-8kw-cu-089442/135-reserv-vvb-cu-fighter-12xx.html  Men frÃ¥gan är vad det kostar inkl. arbete att byta och om det är värt det?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckage Nibe Fighter 1230
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2020, 16:28:34 »
Som Josht säger , billigast blir det med en extern VVB pÃ¥ sidan om, bara det finns plats. DÃ¥ pluggas KV och VV pÃ¥ VP och nÃ¥gra meter nya rör dras, VVB ca  200- 300L  , kost  ca 6 - 8  kkr  + lite rör .

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Läckage Nibe Fighter 1230
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2020, 17:37:06 »
Tack!

Har en kompis som är rörkrökare som ska få kolla på det (det var som installerade pumpen för många år sen). Men då vet jag vad det handlar om, för jag är tämligen säker på att det kommer sluta i byte av beredaren. Att byta hela värmepumpen känns inte försvarbart med tanke på hur mycket en ny kostar och en separat beredare känns inte heller helt 100, även om jag ska be honom fundera på om det är ett vettigt alternativ.

Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!